Full range crossover lfe+main

Gestart door Forig, september 28, 2023, 18:01:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Forig

Hallo, ik ben Forig en heb mij zojuist geregistreerd als gebruiker op dit forum. Interessant dat er specifiek voor Marantz een forum is, want ik ben al langere tijd liefhebber van dit merk. In de loop van de jaren heb ik mijn set uit kunnen bouwen en pas als aanvulling een mooi sub op marktplaats gescoord. Dat is ook de reden waarom ik via Google info zocht en hier op deze site uitkwam.

Ik heb namelijk een vraag waar ik niet zo makkelijk een antwoord op vind.

In mijn setup (SR6015) maak ik gebruik van twee luidsprekerinstellingen. De eerste staat op small met een crossover van 80hz. Deze is bedoeld voor films en concerten. De tweede staat op Full (direct) en is bedoeld voor stereo. Omdat ik ook graag de laagste bass wil, heb ik hiervoor gekozen voor LFE+main en hier gaat mijn vraag ook over. Het is mij duidelijk dat de sub het signaal onder de 40hz krijgt. Maar blijft de speaker het volledige bereik houden of wordt deze nu afgekapt bij 40hz? Mijn speaker gaan namelijk tot 36hz (-3db).

NB

Hoi, welkom.
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar er zijn hier wel leden die dat wel hebben.
CBdicX en Marvin schieten mij te binnen, maar er zullen er wel meer zijn.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Marvin

Welkom hoor!

LFE+main In dit geval gaat er een deel bass naar de subwoofer, maar ook de front speakers krijgen nog het volledige signaal.
Dat is dus een stukje dubbele bass onder het kantelpunt/x-over.
Persoonlijk zou ik dat uitzetten, die sub zal hoogstwaarschijnlijk dit deel beter weergeven dan de front speakers.
Maar het is een persoonlijk dingetje, dus dat mag je uiteraard zelf beoordelen.

sonsan

Ik ben er heel lang mee bezig geweest om de juiste instelling uit te zoeken met LFE+Main.

De crossover die je gaat gebruiken hangt af van je speakers. Meestal 2x de -3dB waarde of 1,5 x de -6dB waarde. Bij LFE+ main gaat alles onder hetgeen je hebt ingesteld bij de crossover naar je sub en de fronts krijgen ook nog het volledige signaal (speakers op large). Dat kan soms wat overkill zijn omdat je nu twee maal een laagsignaal krijgt, van de fronts en van de sub, inderdaad het z.g. dubbel bas.
Maar het kan ook best goed klinken, kwestie van uitproberen.
 
Voordeel lijkt dat je het volledige bereik van je fronts gaat benutten met ondersteuning van je sub die dan de allerlaagste regionen te verwerken krijgt.
Nadeel is dat je speakers ook het signaal krijgt aangeboden waar deze weinig of niks mee kan en je versterker het ook voor zijn kiezen krijgt omdat deze de fronts moet voorzien van de laagste regionen wat vermogen kost. Dan gaat dan weer ten koste van de zuiverheid van je mid en hoog.
Maar er zijn voor en tegenstanders die hier iets van vinden.

Hier een uitgebreide uitleg van een voorstander:
https://boomspeaker.com/lfe-vs-main/

Bovenstaande geldt voor de speakers op large. Heb je de speakers op small dan krijgen de fronts geen volledig signaal maar alles boven de crossover. Alles onder je crossover gaat dan dus naar je sub.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Forig

Hartelijk dank voor de reacties. Het is dus inderdaad zo wat ik al vermoedde. De fronts houden het volledige bereik. In de laagste tonen voelt het daarom wat rommelig aan. Ik zet het lfe+main voorlopig weer uit en speel dan stereo alleen in direct.

Toch is er muziek, vaak oudere cd's, die weer betere lijken te klinken met lage frequenties die afgespeelt worden op de andere luidsprekerinstelling. (Small 80hz).

Toch mooi dat je dan snel kan switchen.

Dank voor de snelle en duidelijke reacties.

Marvin

Dat de luidsprekers 38hz halen met min 3 of min 6 decibel, is een leuk gegeven.
Maar die min geeft al aan dat het met een behoorlijke korrel zout genomen moet worden.
Een subwoofer zal die laagste frequenties strakker en duidelijker weergeven.
Niet al te blind op staren dus, want ze geven die 38hz gewoon veel zachter weer dan, bv, 60hz.
Ik denk dat je al een stuk beter uit komt als je die x-over richting de 80hz laat staan.
Reden heb je zelf al aangegeven, klinkt dikker in de onderste regionen.
Er is hier veel over geschreven, ook op dit forum.
En zoals je ziet is er door Sonsan ook gereageerd met een andere kijk op de zaak.
Goed of fout is er niet echt, jij moet er naar luisteren.
Maar de theorie van subwoofer een x-over van 80hz zou in de meeste gevallen wel tot een goed resultaat moeten komen.
Dan zou je kunnen denken dat je niet het volledige bereik van je fronts benut, maar daar moet je niet teveel over door peinzen. Een subwoofer is gewoon beter in het weergeven van laag en sublaag.

sonsan

Ja, het is heel persoonlijk. Afhankelijk van je speakers, acoustiek e.d. Daarom kan het bij iedereen weer anders klinken. Ik ben er ook best wel even mee bezig geweest om het naar mijn zin te krijgen.

Ik begrijp dat je bij films e.d. de fronts op Small zet met de cross-overs op 80Hz(is bij films ook de juiste instelling) en bij muziek in stereo zet je de fronts op Large met de cross op 40Hz. Zoals Marvin al aangeeft zal die 40Hz op een lager niveau zijn (-3dB). Ook hier weer, luisteren wat je het mooist vind klinken. Schroef die 40Hz maar eens op naar 60 en 80 Hz. En luister dan wat je mooier vind. Die 80 Hz is de THX norm en vele zetten die dan ook altijd standaard op 80 Hz. Ik ben meer van het zelf luisteren en ervaren wat jij het mooist vind. Dat maakt deze hobby ook leuk vind ik....

Hoe switch je dan snel zoals je aangeeft? Ik duik het menu in om bij de speakerinstellingen dit te wijzigen (cross-overs en small/large instelling). Heb jij een snellere manier die ik nog niet weet?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

De nieuwere receivers hebben de mogelijkheid om 2 luidspreker presets in te voeren, dat is dus met een druk op de knop te veranderen. Je schakelt tussen de presets.
Je hoeft dan dus niets te veranderen aangaande small/x-over hoeveel speakers.
Maar gewoon kiezen tussen 1 of 2. Je hoort dan een hoop geklik, en hoppa, alles is aangepast.

sonsan

Ik heb de SR7013 maar die heeft die optie denk ik niet. Tenminste, ik heb die dan nog niet ontdekt....
Ik heb wel Smart Select maar dat is iets anders toch?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Als het er op zat, dan had je dat wel opgemerkt denk ik.
Is geen verscholen menu, zit bij mij (Denon) in het zelfde rijtje van db aanpassingen van de bron.

RHK

#10
Citaat van: sonsan op september 29, 2023, 11:17:49Ik heb de SR7013 maar die heeft die optie denk ik niet. Tenminste, ik heb die dan nog niet ontdekt....
Ik heb wel Smart Select maar dat is iets anders toch?

Met die functie kun je dus inderdaad doen wat Marvin bedoelt. Maar dan kan je ook in de manual terugvinden.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Forig

Citaat van: sonsan op september 29, 2023, 10:55:28Hoe switch je dan snel zoals je aangeeft? Ik duik het menu in om bij de speakerinstellingen dit te wijzigen (cross-overs en small/large instelling). Heb jij een snellere manier die ik nog niet weet?

Op de afstandsbediening van de SR6015 druk je op OPTION en dan scroll je naar SPEAKER PRESET.
Vervolgens leg je beide keuzes vast met smart select.

Als je een Logitech Harmony afstandsbediening gebruikt zul je zien dat er ook een hidden smart select 5 inzit.
Dan kun je zelfs 5 opties vastzetten.

off topic: waarom moet je op dit forum bij ieder bericht van die irritante en onleesbare verificatiecodes intoetsen?

Marvin

Voorkomen van spam accounts, je zal er straks vanaf zijn.
Weet uit m'n hoofd niet om hoeveel berichten het gaat, maar vooralsnog moet ik ze even voor je goedkeuren.
Doe m'n best er direct op te zitten.

Marvin


Marvin