Nieuwe Rel subwoofer met "klassiek geluid".....

Gestart door CBdicX, september 19, 2023, 19:36:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: marvin op september 20, 2023, 11:05:11Ja die Stadium 3 was wel het enge beest in de schuur van Rel.
Die moderne compacte subs hebben me nooit aangetrokken, misschien hou ik wel van trage blubber bass.
Ik hou het voorlopig lekker bij de 2x15inch.
Een zelfbouw project staat voor m'n center wel in de planning, ik denk dat ik daar eind van het jaar of begin 2024 mee start.
Vrienden hebben een boerderij in Emmen gekocht, die werkplaats inclusief professionele zaagtafel zijn afgelopen zomer gerealiseerd.
Ook een audiofreak, dus wordt het toch maar eens tijd iets te realiseren.
Maar dat terzijde, zal er tegen die tijd zeker een verslag van maken.
Eerst opzoek naar een nette 10" van Tannoy. 12/15" is me te fors.
Als dat naar wens verloopt, wellicht ook de fronts aanpakken.

Nou, jij verveelt je ook niet, ik dacht dat ik van de audio pot gepleurd was 😉

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 20, 2023, 11:22:57Nou, jij verveelt je ook niet, ik dacht dat ik van de audio pot gepleurd was 😉
Dit is eigenlijk altijd al het plan geweest, maar nooit gerealiseerd.
Die fronts zouden ik een kast van 230liter moeten. 
Best een projectje dus, dat is formaat koelkast.
En dat moet zeer degelijk zijn, maar het oog wil ook wat.
Dus we gaan het zien komende maanden.
Eerste de center.

Goed, terug naar dat lel van Rel.

CBdicX

#17
Ik vind het jammer dat marketing nu alle fabriekanten nagenoeg dezelfde kant op sturen, een beetje zoals in de auto industrie gebeurd.

Jaren 70 en 80 verschenen er speakers die puur op gevoel en passie werden ontworpen, natuurlijk om te verkopen maar dat ging toch vaak volkomen verkeerd.
Ik heb eens mijn hand behoorlijk verbrand aan een Magnat Transpuls Plasma, met die Plasma Ionen tweeter.
Toen geen idee wat dat was, maar ik liep een luisterruimte binnen en ik hoorde iets sissen.
En ja, net als een klein kind lekker mijn hand boven de Ionen Tweeter gehouden met het resultaat een 2e graads verbranding.

Er werdt direct een bordje bij gezet, vanaf blijven, op afstand blijven.

Buiten het "gesis" van die tweeter stonk het ook behoorlijk, een van de redenen dat die Ionen tweeter toch van het toneel verdween, buiten een terug kerende kostbare revisie na +/- 500 brand uren, bij mij is dat na 62 dagen  :-o 

Zo zijn er in de jaren 70-80 wel meer bijzondere modellen op de markt verschenen, allemaal uit audio passie en de behoefte om onderscheidend te zijn.
Jammer dat dat geheel verdwenen is, op een aantal zeer prijzige modellen na die zo nu en dan het levenslicht zien.

CBdicX

#18
Citaat van: marvin op september 20, 2023, 12:37:08Dit is eigenlijk altijd al het plan geweest, maar nooit gerealiseerd.
Die fronts zouden ik een kast van 230liter moeten. 
Best een projectje dus, dat is formaat koelkast.
En dat moet zeer degelijk zijn, maar het oog wil ook wat.
Dus we gaan het zien komende maanden.
Eerste de center.

Goed, terug naar dat lel van Rel.


Het "lel van Rel" gaat tussen de 1400,00 en 1600,00 euro kosten.....  :?

Een ding moet ik Rel meegeven, concurerent zijn ze niet met dit ding, voor dit geld kan je aardig wat spierballen kopen bij oa SVS, of in eigen huis met de HT serie.

mountainbiker

#19
Citaat van: CBdicX op september 20, 2023, 13:12:04Ik vind het jammer dat marketing nu alle fabriekanten nagenoeg dezelfde kant op sturen, een beetje zoals in de auto industrie gebeurd.

Jaren 70 en 80 verschenen er speakers die puur op gevoel en passie werden ontworpen, natuurlijk om te verkopen maar dat ging toch vaak volkomen verkeerd.
Ik heb eens mijn hand behoorlijk verbrand aan een Magnat Transpuls Plasma, met die Plasma Ionen tweeter.
Toen geen idee wat dat was, maar ik liep een luisterruimte binnen en ik hoorde iets sissen.
En ja, net als een klein kind lekker mijn hand boven de Ionen Tweeter gehouden met het resultaat een 2e graads verbranding.

Er werdt direct een bordje bij gezet, vanaf blijven, op afstand blijven.

Buiten het "gesis" van die tweeter stonk het ook behoorlijk, een van de redenen dat die Ionen tweeter toch van het toneel verdween, buiten een terug kerende kostbare revisie na +/- 500 brand uren, bij mij is dat na 62 dagen  :-o 

Zo zijn er in de jaren 70-80 wel meer bijzondere modellen op de markt verschenen, allemaal uit audio passie en de behoefte om onderscheidend te zijn.
Jammer dat dat geheel verdwenen is, op een aantal zeer prijzige modellen na die zo nu en dan het levenslicht zien.
Die bolvorm is geen verkeerd idee.
https://audiojudgement.com/speaker-baffle-design-and-diffraction/
https://www.benderhifi.nl/planet-m.html
https://www.e-styleaudio.nl/speaker-gallo-acoustics-adiva-zilver.html?gclid=EAIaIQobChMI_vOUq-7HgQMVWYpoCR3LSwhPEAQYBCABEgLI5PD_BwE
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Voorn

Mooi topic hier! Balen, maar mijn kef psw4000 heeft deze week de geest gegeven en ik ben echt niet blij. Maar zoals jullie over subwoofers praten ben ik nu over de streep om die van mij te laten repareren. Ik ben happy met deze sub en ik heb geen idee waarmee ik deze zou moeten vervangen. Waar ik wel achter was is dat een goede vervangende sub in de munten gaat lopen, dan betaal ik liever voor reparatie en het behoud van wat ik heb. Kunnen jullie je daar ook in vinden? Of zijn er tips?
PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

CBdicX

#21
Citaat van: Voorn op september 26, 2023, 19:35:15Mooi topic hier! Balen, maar mijn kef psw4000 heeft deze week de geest gegeven en ik ben echt niet blij. Maar zoals jullie over subwoofers praten ben ik nu over de streep om die van mij te laten repareren. Ik ben happy met deze sub en ik heb geen idee waarmee ik deze zou moeten vervangen. Waar ik wel achter was is dat een goede vervangende sub in de munten gaat lopen, dan betaal ik liever voor reparatie en het behoud van wat ik heb. Kunnen jullie je daar ook in vinden? Of zijn er tips?

Nou, ik zie gebruikte prijzen van jou sub tussen de 750 en 1000 euro bij Hifi Shark, dus best stevig.
Ligt er aan wat jou reparatie gaat kosten of dit de moeite waard is.

Mooie, redelijk klassieke sub (2002) die denk ik net zo zal klinken als de Classic 98 😉

En als de sub bevalt is reparatie (van de amp vermoed ik) het zeker waard mits dat niet in de papieren gaat lopen.


Marvin

Gewoon laten nakijken en wanneer mogelijk laten herstellen.
Het is een versterker met een luidspreker, zo heel moeilijk zal het voor een technieker niet zijn, gok ik.