A/V 1402 receiver stoort

Gestart door koloro, oktober 29, 2012, 12:51:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koloro

Goedendag,

ik ben sinds een jaar begonnen met Marantz, dus ook het instapmodel receiver 1402. Ben er tevreden mee en heb dus ook de CD-speler aangeschaft.
Sinds enige tijd heb ik last van een een storing (flikkering en haperingen in beeld&geluid) bij het afspelen van de bluray-speler, ik heb de afgelopen weken vier nieuwe bluray spelers aangeschaft (en weer teruggestuurd) omdat ze hetzelfde probleem hebben; drie van de Panasonic en 1 van de Sony S490. Sluit ik een Playstation als BRspeler, is er niets aan de hand. Ik heb alle HDMI ingangen geprobeerd en ook alle instelmogelijkheden op beide apparaten, geen succes.
Als extra komt er nog bij dat de ik de CDspeler via optical heb aangesloten maar hierdoor geen geluid in de receiver wordt ontvangen terwijl hij wel optical ontvangst aangeeft.
Ik ben geen techneut maar wel een puzzelaar, kan iemand mij helpen/adviseren wat te doen?
Er zal vast nog wel meer info nodig zijn, maar dat hoor ik dan graag.

mvrgr.

still life

Citeerik heb de afgelopen weken vier nieuwe bluray spelers aangeschaft (en weer teruggestuurd) omdat ze hetzelfde probleem hebben; drie van de Panasonic en 1 van de Sony S490.

zo..  :-o
hdmi-handshake die naast het handje v/d tv grijpt ?  :-D

heb je wel eens een UD overwogen ?

CiteerSluit ik een Playstation als BRspeler, is er niets aan de hand. Ik heb alle HDMI ingangen geprobeerd en ook alle instelmogelijkheden op beide apparaten, geen succes.

hoe sluit je dan aan ? over hdmi naar de NR of direct naar de tv ?

CiteerAls extra komt er nog bij dat de ik de CDspeler via optical heb aangesloten maar hierdoor geen geluid in de receiver wordt ontvangen terwijl hij wel optical ontvangst aangeeft.

de optical-input moet je nog toewijzen aan een bron (op de NR)
ps: een aparte CDP nooit digitaal aansluiten  :no: die doet dan niets anders dan spinnen (loopwerk)

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

koloro

#2
Bedankt voor de reactie still life.

Gisteren weer even alles aangezet en gekeken, het hele beeld bevriest en veranderd in ..tig kleine blokjes. Soms wel geluid geen beeld, soms wel geluid en slecht beeld.

Ter aanvulling, ik heb inmiddels 5 nieuwe HDMI kabels liggen van verschillende lengtes en aanschafprijzen, hier ligt het ook niet aan, ze geven allemaal hetzelfde resultaat.

De BRspelers sluit ik aan op de Marantz1402 middels HDMI, deze heeft "aangewezen" ingangen (ik heb ze allemaal uitgeprobeerd).
Als ik de BRspeler rechtstreeks op de TV (Panasonic plasma) aansluit is er geen centje pijn.
Een UD is hartstikke mooi en is zeker overwogen, maar zoals zovelen heb ik ook met de WAF  :wink: (wife acceptancy factor) te maken qua budget.
Verder is deze multifuntioneel en wordt de CDspeler overbodig, zonde toch?

Kan een CDP wel optical aangesloten worden of helemaal niet? De toewijzing in NR heb ik al omgezet naar optical, dan hoor je niets. Laat je de optical zitten en sluit je analoog aan dan hoor je wel muziek.
Instelling in CDP niet goed?

Ik hoor graag nog iets.

mvrgr.

Exxar

Klinkt inderdaad als een handshake probleem tussen de NR en de plasma, of een defect HDMI bord in de NR.

Normaal is er geen probleem om cdspelers aan te sluiten via optische ingang op de Marantz. Ikzelf heb bvb de optische uitgang van mijn tv aangesloten op de optische ingang van mijn NR1402, en dat werkt perfect.
Nu ik er aan denk, dat heeft één maal niet gewerkt, maar gewoon de optische kabel eens uittrekken en opnieuw insteken loste dat op.

Je moet natuurlijk iedere keer dat je een verbinding maakt met de NR in het menu duiken en kijken of de juiste ingang met de juiste selectie wordt gekoppeld.

koloro

#4
bedankt voor de reactie.

Wat geldt voor de HDMI-kabels geldt ook voor de optical kabels, ik heb er 2 uitgeprobeerd.
Waar zou ik moeten kijken of de juiste ingang geselecteerd is? Dit doe je toch 1malig?

Handshake probleem? HDMI bord defect? Klinkt ernstig, is dit te repareren door de dealer/Marantz?
De NR is nog geen jaar oud.
Hé, kan dit ook het probleem verklaren dat mijn TV ontvangst (via HUMAX kastje verbonden middels HDMI op de NR) regelmatig blokkerig is en hapert? stupid


mvrgr.


Exxar

Als je naar het menu gaat van de NR, dan kun je kiezen voor "Input setup" en daarin dan "input assign".
Maar inderdaad, dat zou je maar 1 keer moeten instellen.

Mijn idee is dat er toch wel iets mis is met de processor in de NR.

Volgens de handleiding p89 kan je deze resetten door:
1 Schakel de netspanning uit met ON/STANDBY.
2 Houd "skip back" en "skip forward" ingedrukt en druk tegelijkertijd op ENTER en RETURN. (die eerste twee op de afstandsbediening, de andere twee op het toestel zelf)
3 Laat de twee toetsen los zodra de display begint te knipperen met een interval van
circa 1 seconde.

Daarna zal je wel alles opnieuw moeten instellen en afregelen.

koloro

Ik heb de resetprocedure gevonden op p92 van de handleiding.
Ze vernoemen hier specifiek de display en bediening, zou dit de oplossing zijn? Klinkt een beetje als een ICT-oplossing: even opnieuw opstarten :wink:

De microprocessor resetten
Voer deze procedure alleen uit wanneer de display en de bediening niet naar behoren functioneren.
Wanneer de microprocessor wordt gereset, worden de standaard waarden van alle instellingen van het
toestel teruggezet.
RETURN
ON/STANDBY ENTER
1 Schakel de netspanning uit met ON/STANDBY.
2 Houd 8 en 9 ingedrukt en druk tegelijkertijd op ENTER en RETURN.
3 Laat de twee toetsen los zodra de display begint te knipperen met een intervan van
circa 1 seconde.
Herhaal de procedure vanaf stap 1 als de display in stap 3 niet begint te knipperen met een interval van

Exxar

Van de pdf?

Ik heb daar ook mijn info gehaald, maar de paginanummers in de pdf kloppen niet met wat op paginas zelf staat ;)

En die 8 en 9 zijn de skip back en skip forward knoppen. Maar die staan niet op het toestel zelf.

Gewoon proberen zou ik zeggen. Misschien lost het jouw probleem op.

koloro

Klopt Exxar, ook linken naar andere pagina's komen ergens anders uit.

Ga het zeker proberen, maar kun je iets meer vertellen over de handshake en HDMI bord?

mvrgr.

still life

Citaat van: koloro op oktober 30, 2012, 08:14:01
Kan een CDP wel optical aangesloten worden of helemaal niet? De toewijzing in NR heb ik al omgezet naar optical, dan hoor je niets.

het kan zeker, maar dan reduceer je de CDP tot loopwerk (beetje zonde)

CiteerLaat je de optical zitten en sluit je analoog aan dan hoor je wel muziek.
Instelling in CDP niet goed?

het kan zijn dat de digitale output uitgeschakeld is
als test, gewoon je optisch kabeltje es kort tegen de muur of zo richten
(er moet een rood lichtstraaltje te zien zijn)

maar ik zou gewoon analoog aansluiten (laten zitten)

CiteerHandshake probleem? HDMI bord defect? Klinkt ernstig, is dit te repareren door de dealer/Marantz?
De NR is nog geen jaar oud.

kan zeker gemaakt/vervangen worden (onder garantie)
je kan dit probleem omzeilen door de bron direct over hdmi naar de tv te leggen
& het geluid apart (digitaal) naar de NR te voorzien

als bonus kun je zo ook tv kijken zonder de NR of daarmee tegelijk muziek luisteren via een andere bron
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

koloro

bedankt voor de reactie (ben blij dit forum "ontdekt" te hebben) hello

is een optical aansluiting niet beter/zuiverder dan een analoog?

een directe aansluiting op de tv heb ik al uitgeprobeerd,werkt prima; dan omzeil ik idd de NR. Maar dat is toch niet de bedoeling? ik wil graag alles via mijn NR laten lopen.
Kans op  mismatch beeld/geluid zonder NR aansluiting?

Muziek luisteren doen we al rechtstreeks vanaf de CDP, via de hoofdtelefoon, werkt prima.

mvrgr.


still life

Citaat van: koloro op oktober 30, 2012, 15:56:16
is een optical aansluiting niet beter/zuiverder dan een analoog?


met de kwaliteit is niks mis, maar ik denk dat je CDP een mooiere output heeft (dac) vs deze in je NR
als je ook nog eens problemen hebt met de digitale aansluiting kun je net zo goed analoog aansluiten

nogmaals, indien je digitaal wil werken: kan je evengoed een dvd-speler inzetten als loopwerk
welke cd-speler heb je overigens ?

Citeereen directe aansluiting op de tv heb ik al uitgeprobeerd,werkt prima; dan omzeil ik idd de NR. Maar dat is toch niet de bedoeling? ik wil graag alles via mijn NR laten lopen.
Kans op  mismatch beeld/geluid zonder NR aansluiting?

over hdmi, ok
maar daarnaast kun je het geluid apart (digitaal) naar je NR aansluiten
dat zal zo goed als zeker werken zonder problemen..  :wink:

als je dan ooit es een andere flatscreen koopt, zijn de handshake problemen vast ook weer verdwenen..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Een cd speler analoog aansluiten betekend dat het geluid door de dac van je cd-speler wordt verzorgd.
Sluit je hem digitaal aan dan wordt dat door de dac van je receiver gedaan.
Aan jou de keuze wat je beter vindt klinken of makkelijker vind aan te sluiten.

Het is naar mijn idee nogal kort door de bocht om te zeggen dat je een cd-speler nooit digitaal moet aansluiten.

still life

Citaat van: marvin op oktober 30, 2012, 16:17:38

Het is naar mijn idee nogal kort door de bocht om te zeggen dat je een cd-speler nooit digitaal moet aansluiten.

ook hiermee  :evil:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Zou niet weten wat dat is, maar ik ben dan ook geen ekster..