SR5500 en dig-in coaxiaal

Gestart door marc, november 13, 2005, 20:29:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc

Ik heb onlangs mijn SR5500 aangeschaft en ben daar zeer enthousiast over. Ik ben een absolute leek en zoek daarom hulp bij de deskundigen.  Ik begrijp nl. het volgende niet.
1. Ik heb mijn JVC-DVD-speler (welke ik binnenkort vervang) via de coaxiale digital-in aangesloten. De receiver heeft twee van die ingangen, maar herkent mijn DVD-speler slechts via ??n ingang. Stop ik de stekker in de andere ingang dan wordt er geen bron geselecteerd. Ligt dat nu aan mijn JVC of aanmijn receiver (zou ??n van die ingangen van mijn receiver defect zijn)?
2. Het andere vreemde is dat mijn DVD speler als CD-speler (nl. CD-digital) wordt herkend. Als ik aan de input-selecter draai en de DVD-bron komt te voorschijn wordt die niet herkend.

Nu dacht ik vanmiddag de oplossing te hebben gevonden en heb toen ook nog mijn dvd-speler via de analoge-audio ingang aangesloten (dus naast de coaxiale). Het wordt nu nog gekker. Een dvdtje wordt alleen afgespeeld als ik de bron op CD-digital zet. Een cdtje wordt zowel afgespeeld via de bron CD-digital alswel via DVD-analog.
3. Weet iemand hoe dat nu weer kan.

Hoewel het misschien allemaal niet al te veel uitmaak, laat het mij maar niet los.  
Ik zou het erg waarderen als iemand mij uit de brand helpt.

groet Marc

Maurice

Citaat van: marc
1. Ik heb mijn JVC-DVD-speler (welke ik binnenkort vervang) via de coaxiale digital-in aangesloten. De receiver heeft twee van die ingangen, maar herkent mijn DVD-speler slechts via ??n ingang. Stop ik de stekker in de andere ingang dan wordt er geen bron geselecteerd. Ligt dat nu aan mijn JVC of aanmijn receiver (zou ??n van die ingangen van mijn receiver defect zijn)?


Ik zie dat je idd twee ingangen hebt (links), gemarkeerd met 1 en 2.
Dat bron kiezen, gaat dat automagisch? Zo ja, dan zou ik denken dat het aan de receiver ligt. Blijkbaar leest ie dan geen signaal.
Gaat bronkeuze niet automagisch, dan moet je eens kijken of je niet handmatig ingang 1 en 2 kan kiezen.
Het lijkt mij sterk dat als de dvd-speler het bij de ??n wel doet en bij de ander niet, dat het dan aan de dvd speler zou liggen.

Citaat van: marc
2. Het andere vreemde is dat mijn DVD speler als CD-speler (nl. CD-digital) wordt herkend. Als ik aan de input-selecter draai en de DVD-bron komt te voorschijn wordt die niet herkend.
Controleer eens in de dvd-speler hoe ie ingesteld is. Moet deze een 2.0 geluid doorgeven of staat deze wel als dts/5.1 ingesteld?

Citaat van: marc
Nu dacht ik vanmiddag de oplossing te hebben gevonden en heb toen ook nog mijn dvd-speler via de analoge-audio ingang aangesloten (dus naast de coaxiale). Het wordt nu nog gekker. Een dvdtje wordt alleen afgespeeld als ik de bron op CD-digital zet. Een cdtje wordt zowel afgespeeld via de bron CD-digital alswel via DVD-analog.
3. Weet iemand hoe dat nu weer kan.
Zo te merken gaat bronkeuze dus automagisch ;)
Dit betekent dat de receiver aan de hand van het aangeboden signaal bepaalt wat voor soort bron het is. Lijkt mij dat je een instelling in de dvd-speler moet aanpassen!

Citaat van: marc
Hoewel het misschien allemaal niet al te veel uitmaak, laat het mij maar niet los.  
Het maakt wel degelijk uit! Het werkt niet zoals jij verwacht en dan zou het mij ook niet loslaten ;)

Citaat van: marc
Ik zou het erg waarderen als iemand mij uit de brand helpt.

groet Marc
Ik hoop dat je iets wijzer wordt, ander kunnen anderen hopelijk ook nog helpen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

marc

Zo, dat is wel een heel gedegen reactie. Bedankt!
Je hebt mij wel op een spoor gezet en ben er bijna uit. Ik kan (zo is mij nu pas duidelijk geworden) zelf de bron koppelen aan een coaxiale ingang. Ik heb dus nu de dvd-speler "gekoppeld" aan een bepaalde ingang. So far so good.  :)
Ik heb nu de dvd ook via de analoge cd-ingang (was dvd-analoog) verbonden dus naast de coaxiale.
Speel ik nu een cdtje af dan kan ik kiezen uit dvd-digital en cd-analoog. Dus dat lijkt mij in orde.  :D
Speel ik een dvdtje af, dan kan ik die slechts afspelen via de bron dvd-digital. Ik had gehoopt ook in dat geval de muziek-dvd te kunnen afspelen via cd-analoog.  :(  Mijn dvd-speler heeft verder geen instellingen waar ik nog iets mee kan.
Misschien dat iemand mij kan zeggen hoe ik het nu precies moet aansluiten. Weet iemand misschien ook of ik de niet gebruikte bronnen. aux,  tape etc. op een of andere manier kan verbergen zodat ik die niet iedere keer tegenkom als ik aan de input selector-knop draai?

Maurice

Citaat van: marc
Speel ik een dvdtje af, dan kan ik die slechts afspelen via de bron dvd-digital. Ik had gehoopt ook in dat geval de muziek-dvd te kunnen afspelen via cd-analoog.  :(  Mijn dvd-speler heeft verder geen instellingen waar ik nog iets mee kan.
Dat hangt een beetje van je dvd-speler af. Als deze een decoder aan boord heeft, dan moet je kunnen instellen (of dan gebeurt dit automagisch) dat het signaal wordt gedecodeerd naar je analoge uitgang.
Zelf heb ik een dvd-speler die ik analoog op mijn amp heb aangesloten (ik heb alleen een stereo versterker).

Citeer
Misschien dat iemand mij kan zeggen hoe ik het nu precies moet aansluiten. Weet iemand misschien ook of ik de niet gebruikte bronnen. aux,  tape etc. op een of andere manier kan verbergen zodat ik die niet iedere keer tegenkom als ik aan de input selector-knop draai?
Aansluiten heb je denk ik goed gedaan. Die andere bronnen zul je denk ik niet kunnen verbergen, tenzij de gebruikershandleiding anders meldt ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude