5.1 direct/digitaal

Gestart door rien, mei 07, 2007, 20:22:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rien

marantz of geen marantz...maar welke verbinding tussen dvd-speler en av-receiver geeft volgens jullie het beste resultaat: 5.1 direct analoog of een digitale kabel?

groetjes

Stadium III

als je een reciever hebt zou ik meteen voor digitaal gaan iig

Anders wordt het analoog naar digitaal

Verder zou ik de functie gebruiken pure direct of source sirect iig

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

rien

source direct veronderstelt toch de analoge 5.1 verbinding?

Stadium III

nee source direct schakelt bass en treble funtie's uit
Eigenlijk pak je de weg van de minste weerstanden van beeld en geluid
Alles uitschakelen wat niet nodig is om geluid voort te brengen iig
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

mahansz

Citaat van: Stadium III op mei 07, 2007, 20:36:57
nee source direct schakelt bass en treble funtie's uit
Eigenlijk pak je de weg van de minste weerstanden van beeld en geluid
Alles uitschakelen wat niet nodig is om geluid voort te brengen iig
stupid
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

rien

ahzo...ik denk niet dat mijn receiver die mogelijkheid biedt, er is wel de keuze tussen digitaal optisch of coax enerzijds en anderzijds wat hij noemt 'dvd 6ch input'. bij deze functie blijft echter het schermpje bvb ingeschakeld, dus het is niet 5.1 direct.
ik vraag me af waarom enkel de duurdere dvd-spelers 6 analoge uitgangen hebben voor de 6 kanalen, terwijl een digitale verbinding dan beter zou zijn...

Maurice

Ik zou het toch wat willen nuanceren, het hangt er voor mij vanaf welk component de beste dac aan boord heeft!
Soms hebben dvd-spelers een betere dac dan de receiver, en dan is 5.1 analoog aan te raden. Heeft de receiver een betere dac, dan zou ik digitaal aansluiten.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

dat er voor veel dvd speler's 6x analoog uit heeft kan ook te maken hebben met sacd

Verder geef ik maurice ook wel gelijk maar je moet ook eens in je reciever naar de bassmangement gaan kijken
Daarin stel je de crossover en de bassmix in
En dat wil ook niet op iedere dvd speler lukken

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

rien

sacd en dvd-a spelen inderdaad enkel af via de zeskanaalsverbinding, en niet digitaal. het zou iets te maken hebben met een kopieerbeveiliging.

joep

#9
Dit is toch wel een belangrijke vraag. Ik heb er heel wat tijd en geld ingestoken om het beste resultaat te bekomen.
Van de DVD speler (niet als je je DVD gebruikt om CD plaatjes te draaien) ga je naar de SR met een digitaal/coaxal kabel.
Van je CD/SACD naar je SR ga je met 2 analoge kabels.
Van je DVD naar je TV ga je met scart (buiten je SR om).

rien

dat kan een goeie oplossing zijn, maar ik denk in mijn situatie niet de beste: sacd wordt enkel door dvd-speler, niet door cd-speler ondersteund. momenteel gaat dvd naar tv via scart (tv heeft geen component ingang) en zowel optisch als zeskanaals analoog naar AVR. cd optisch naar versterker.
Als je SACD/DVD-A afspeelt via stereoversterker bieden ze toch weinig meerwaarde tegenover gewone cd's?

Stadium III

ik zou het zo doen : SACD 6x analoog naar de reciever
                            Dvd Optisch of coaxiaal naar de reciever
                            Dvd beeld via scart naar de tv
                            Geluid van tv vanuit de mits mogenlijk naar de sr
                            Verder afspelen van cd's via de cd speler digitaal doen dmv optisch of coaxiaal

Verder als je een sacd 2kanaals pakt maakt het hier zeker verschil tegenover een cd

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Ik zou kijken waar de beste dacs in zitten en daar gebruik van maken  byebye

In cd-spelers zitten vaak betere dacs dan in receivers, dus sluit ik de cd-speler analoog aan (dan gebruik ik de dac van de cd-speler).
Als ik kijk naar de set van Joep kan het tussen de SA15 en SR14 wel eens spannend worden welke de betere dac heeft.
De SA heeft Crystal CS4397 D/A converter.
welke de sr14 heeft kan ik zo niet vinden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xlr8

Citaat van: Maurice op mei 09, 2007, 23:26:35

In cd-spelers zitten vaak betere dacs dan in receivers

Dat dacht ik ook, maar herrinner me nog dat ik de DAC van de SR14 mooier (lees: ronder en een bredere afbeelding dus meer podiumsuggestie gevend) vond dan mijn CD16 'exclusive' welke gezien de DAC7 / TDA1547 toch geen verkeerde is ;)

Iemand op de hoogte wat er in de SR14 zit ??  ...in de wandelgangen bij Marantz heb ik ooit eens iets horen fluisteren over Analog Device o.i.d. (!?)

joep

Kom er ook niet achter in de beschrijving staat:

Hoogwaardige DTS/Dolby Digital (AC-3) DSP-decoderingschip.
Hoogwaardige THX DSP-decoderingschip.

En verder alleen maar bla bla bla zoals geef de planten geen water die op de versterker staan (gaan die planten toch dood of ben ik gek?)

Verder heb ik wel dit gevonden: http://www.areadvd.de/hardware/marantzsr14mkII.shtml