zoektocht nieuwe speakers

Gestart door Poldo, februari 17, 2010, 00:12:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Poldo

Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw stereo set. De ruimte waar de speakers komen te staan  is 4 breed* 5,2 mtr lang
De afstand tussen luisterpositie - speakers is 2,20 m. De afstand tussen achtermuur en speakers is max 40 cm en tussen speaker -zijmuur max. 80 cm, de muren zijn van hard beton.

Mijn budget is 6,000 euro voor speaker, versterker en cd speler.

Heeft iemand advies voor een mooi set in mijn kleine medium luisterruimte?

Ik luister overigens naar rock, metal en klassiek.

Met vriendelijk groet,

Rob

Marvin

voor 6000 euro kan je een aardig setje in elkaar draaien.
neem je tijd en ga lekker in wat goede winkels luisteren om indrukken van diverse speakers tot je te nemen.
zoals je het nu vraagt ga je 100 verschillende antwoorden krijgen, -en daar schiet je helemaal niets mee op.

heb je al wat merken/types op het oog?

Mexicaanse Hond

Ik zou in ieder geval zo'n beetje de helft van het bedrag aan luidsprekers besteden. Daar valt nog steeds de grootste kwaliteitswinst te boeken.

mars

oi,


Ik zou voor dat bedrag tweedehands gaan........moet je kijken wat voor set je dan kan maken :yes: :yes: notworthy notworthy
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

jowa

Lekker gaan jagen op tweede hands en demo apparatuur.
Voor €6000 kan je een hele mooie set samenstellen.

Voorbeeld:

  • Bij Hobo Amersfoort staat nog zeer goede voorversterker te koop: Marsh Sound Design €1490
  • Bij Wilbert staat nog een beest van een eindversterker te koop: Pass Labs X150 €1950
  • Bij Wilbert staat nog een paar schitterende luidsprekers te koop: Audio Physic Libra €1890
Beetje dealen, krijg je bij Wilbert misschien nog kabels of korting en heb je garantie.

Neem je de Marantz CD-14 over van bonbon voor €800, ga je €100 over budget heen maar heb je een topset.

Met de tijd kan je dit dan afronden met goede kabels en tweaks, zou nu gaan voor VDH instappers zoals te Bay.


mahansz

Voor speakers in een wat kleinere ruimte zou ik voor monitor speakers met een gesloten systeem gaan, daar deze makkelijk te plaatsen zijn (ivm kamerakoestiek). Zie bijvoorbeeld:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,4617.0.html
dit is natuurlijk ´prediken voor eigen parochie´, dus een ander mag zeggen of deze speakers goed zijn  :lol: :lol:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Lion of Judah

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 17, 2010, 08:56:56
Ik zou in ieder geval zo'n beetje de helft van het bedrag aan luidsprekers besteden. Daar valt nog steeds de grootste kwaliteitswinst te boeken.

Ben ik niet helemaal met je eens; er zijn een aantal combinaties waarbij het van wezenlijk belang is dat minimaal de versterker er eentje uit dezelfde categorie is. Bijv. B&W 804.
Ik heb laatst ook nog het effect van een anderhalf keer zo dure versterker en CD speler (Cambridge Audio 840) dan de luidspreker (Monitor Audio RS6)  gehoord waarbij je het idee had ineens naar een duurdere speaker te luisteren dan met een versterkersetje van de helft van het bedrag van de speakers.

Advies wat mij betreft is dus;  besteed veel aandacht aan het op mekaar afstemmen van de verschillende componenten voor wat betreft merken/klankeigenschappen (luisteren). De prijsverdeling is dan van minder belang.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

mahansz

#7
 stupid

de verhouding neemt af naarmate het te besteden bedrag oploopt. Als je een totaalbudget hebt van €1000, dan zou de verhouding idd 50% zijn (dus €500 voor de speakers, €250 voor de versterker en €250 voor de cd-speler).
Wanneer het budget €6000 is (zoals hierboven), dan zou ik minder (zo'n 30%) voor speakers reserveren, plus geld overhouden voor goede bekabeling.
Tenminste, dat is mijn eigen ervaring!!

ps. wel appels met appels vergelijken, in die zin dat de verhoudingen gelden met óf alles in nieuwprijs, óf alles in tweedehands prijzen
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

jrm

Ik ben het deels met mahansz eens, alleen niet op het gebied van kabels.

Ik ben van mening dat kabels e.d. van latere orde zijn, immers eerst genieten van je mooie set, daarna treed er een bepaalde gewenning op en wil je meer, dan is de tijd aangebroken om met kabeltjes, voeding en andere zaken te gaan experimenteren.

:-D zoals al eerder gemeld, zoveel mensen zoveel ideeën...


lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Perfect_audio

Citaat van: Poldo op februari 17, 2010, 00:12:10
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw stereo set. De ruimte waar de speakers komen te staan  is 4 breed* 5,2 mtr lang
De afstand tussen luisterpositie - speakers is 2,20 m. De afstand tussen achtermuur en speakers is max 40 cm en tussen speaker -zijmuur max. 80 cm, de muren zijn van hard beton.
Mijn budget is 6,000 euro voor speaker, versterker en cd speler.
Heeft iemand advies voor een mooi set in mijn kleine medium luisterruimte?

Geweldig, een nieuw begin. Dan ben je op tijd voor het belangrijkste: een versterker met optimale ruimte akoestiek correctie. Bijvoorbeeld een Integra DTR 70.1 met een uitgebreide Audyssey versie. En als je meer wilt is er ook een professionele versie van Audyssey aanwezig. M.b.v. een licensie kan dat ontsloten worden.

De plaats van de luidsprekers is dan veel flexibeler en derhalve is de keuze groter. Zeker in een beperkte harde ruimte maakt plaatsing zonder akoestiekcorrectie veel lastiger. En kabels, die kunnen eenvoudig zijn, maar daar trap ik wellicht op gevoelige tenen...... Voor vragen ben ik beschikbaar.
Groet, Ron.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

mahansz

Citaat van: Perfect_audio op februari 17, 2010, 15:04:22
Dan ben je op tijd voor het belangrijkste: een versterker met optimale ruimte akoestiek correctie.

Als je gaat voor 'room correction', dan is Meridian hier ook zeker een héle goede in  :yes: :angel:
maar een goed punt!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Sander

zooow das een mooi budget zeg..... :-o

Ik zou inderdaad de tijd nemen om goed te zoeken naar een mooie set.

Lekker veel luisteren bij een aantal audio zaken.

Hopen dat je een mooie set tegenkomt bij 1 winkel zodat er nog lekker kan worden gepingeld over het eind bedrag.

Wat heb je nu voor set staan ?

Een leek heeft vaak niet dit budget over voor een nieuwe set, ik ga er dus vanuit dat je al weet wat je smaak is.

Is dit bijvoorbeeld warm van klank of accuraat of iets wat er tussen in zit.

Ik ben van mening dat in jou aankomende set het wel degelijk belangrijk is om ook meteen naar bekabeling te kijken.

Laat je niet gek maken door de haaien van verkopers!(beter een keer weglopen en dan b.v. telefonisch korting bedingen)

mvg Sander



Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Marvin

#13
om nutteloze dubbele antwoorden te voorkomen, hier het zelfde topic op een ander forum.
(persoonlijk ben ik dan ook wel een beetje klaar met meedenken, ik hou niet van vissen in twee vijvers).   :angel: :-)

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17790.0

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=19648.msg1036476#msg1036476

Mexicaanse Hond

Ach, het meedenken beperkt zich meestal tot het opnoemen van persoonlijke favorieten en/of het advies zelf te gaan luisteren.
Ik zie dat ik op andere fora medestanders heb in mijn advies veel aan de luidsprekers te besteden. Tot zelfs tweederde van het budget.