Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

#31
Citaat van: marvin op februari 15, 2010, 17:38:47
je moet op een gegeven moment ook tevreden zijn, anders blijf je bezig.
(zegt degene die net de frontspeakers hoger heeft geplaatst en een sub heeft verschoven).  :-D
Klopt hoor, maar er staan hier nu andere meubels en er komt een vloerkleed - deze beinvloeden de akoestiek. Daarom wil ik de set opnieuw afstellen.

Citaat van: Stadium III op februari 15, 2010, 17:58:10
Ben benieuwd Sander !
Ja Rob, jij mag aansluitend ook nog spelen met mijn set :lol:.

Sander.

Perfect_audio

#32
Heren,
Ik heb deze draad gelezen en zie dat er grote misverstanden zijn. Uiteraard is de versie van Audyssey in Marantz een standaardversie, MultEQ (6 meetposities, matige correctie in satellites en sub).

Toch kun je hiermee al veel bereiken, maarrrrrrr, alles valt of staat met een correcte meting!

Dat je eigen oren beter zijn is natuurlijk onjuist. Je eigen oor bepaalt i.s.m. je voorkeur wat JIJ aardig vindt om te horen. Audyssey probeert de referentiewaarde te herstellen, jij bepaalt de preferentiewaarde.

Dat je voor 5.1 drie apparaten nodig zou hebben is wellicht waar voor Lingdorf, maar Audyssey biedt een apparaat met 8 kanalen (7.1 of 5.1 en een stereo zone) voor ca 3 mille. Daarmee bereik je echt het beste wat er momenteel te verkrijgen is.

De luisterruimte, meestal de (huis)kamer, is zelden akoestisch optimaal. Kan ook niet, en hoe doe je dat dan? Rondlopen met een meetlint en spl-meter is zo onzuiver. Vooral in het laag hebben de meeste consumentenmeters een afwijking die wel tot 10 dB kan gaan.

Een belangrijk aspect van Audysseymeting is dat het systeem de metingen baseert (en meerdere posities samenvoegt) op basis van de resultaten in het tijdsdomein. Dat lukt je niet met een spl-meter. Dat maakt dat de metingen erg nauwkeurig zijn en bovendien op de juiste gegevens gebaseerd. Door het max. aantal mogelijke metingen te doen (Marantz, 6 stuks) bereik je het beste resultaat. Nooit minder doen!

Tips voor het meten:
1 absolute stilte, ramen dicht, koelkast uit (bij open keuken), let op vrachtverkeer
2 begin op de primaire luisterplaats en dan de overige plaatsen (zoals in het fimpje)
3 varieer ook een beetje in de hoogte van de microfoon
4 meet ook om de luisterplaats(en) heen om een mooie "luisterbubble" te krijgen
5 blijf minimaal 1 meter van de wand af en 1,5m uit een hoek (anders zakt het laag in elkaar)

Tot slot: Audyssey: velen spreken er over, weinigen hebben er ervaring mee c.q. kennis van.
Ik wil jullie graag helpen om een optimaal resultaat te verkrijgen: veroordeel het systeem niet voordat je het echt goed getest hebt.
Ron.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marvin

als je voor 3000 euro een toverdoosje koopt zou ik eerst eens kijken of er wat hardware matig te veranderen is in het huis.
voor dat bedrag kan je aardig wat huiskamervriendelijke (waf) akoestische maatregelen treffen.
iets wat me fijner lijkt dan wat speakers afknijpen en fase verschillen op te wekken en correctie in het tijdsdomijn.
en nee, ik verkoop geen akoestische middelen...

consumenten metertjes, het is dat ik geen relatie met m'n meter heb. maar een beetje nadenken voordat je typt zo leuk zijn, om maar een voorbeeld te geven; dat 'metertje' van mij was ook maar een slordige 180 euro.....  :wink:

ik veroordeel het systeem half, ja dat is getest....

Marvin

goed Ron, even een paar vraagjes.
welke parameters heeft dat Audessy ding van 3K om de speakers op de ruimte aan te passen?
wat ik ook leuk vind om te weten, puur doordat ik het niet op internet kan vinden, wat doet de Audessy van 3K meer dan de ingebouwde Audessy? (dat er wat meer voor handen is begrijp ik!)

en dan nog één wat ik niet echt goed terug kan vinden, kan ook aan mij liggen natuurlijk, wat hebben de duurdere Audessy kastjes voor voordeel tov die van 3K.
en wat kost die duurste eigenlijk?
(die prijs is op aanvraag).

vragen waar ik even mee zit, geen kritische noot dus deze keer....  :wink: :-)

Perfect_audio

Citaat van: marvin op februari 26, 2010, 14:42:47
goed Ron, even een paar vraagjes.
welke parameters heeft dat Audessy ding van 3K om de speakers op de ruimte aan te passen?
wat ik ook leuk vind om te weten, puur doordat ik het niet op internet kan vinden, wat doet de Audessy van 3K meer dan de ingebouwde Audessy? (dat er wat meer voor handen is begrijp ik!)

Allereerst: zie mijn tabelletje bij Sound Equalizer voor de specs.
De 3k-doos is dus de Pro-versie. Deze Pro-versie zit ook in een aantal AVR's (Denon in USA de CI modellen, Integra, Onkyo (886) en NAD (duurdere modellen). Je hebt een licentie nodig om het vrij te schakelen.

De ingebouwde versies voor consumenten gaan tot MultEQ XT (zie tabel), 8 meetposities.
De Pro-versie (al of niet ingebouwd) heeft ook de mogelijkheid om een ingemeten grafiek te editen voor persoonlijke smaak.
Welke parameters worden gebruikt:
Er wordt gebruik gemaakt van een gecalibreerde microfoon en -versterker. De PC doet de berekeningen, niet de (beperkte) processor in de AVR.
- testen absolute fase
- afstand meten (c.q. looptijd c.q. fasecorrectie) en instellen
- level meten en instellen
- x-over meten en instellen
- correctiefilter berekenen
- al deze zaken voor een 5.1. of 7.1 systeem op elkaar afstemmen zodat alle luidsprekers vloeiend en harmonieus samenwerken!

Citaat van: marvin op februari 26, 2010, 14:42:47
en dan nog één wat ik niet echt goed terug kan vinden, kan ook aan mij liggen natuurlijk, wat hebben de duurdere Audessy kastjes voor voordeel tov die van 3K.
en wat kost die duurste eigenlijk?
(die prijs is op aanvraag).

Wat bedoel je met duurdere? Er is nog een balanced version met 8x XLR uit-en ingangen. Die kost 6 mille. Persoonlijk vind ik dat wat veel: die korte rca-aansluitingen (mits nette touwtjes) doen geen kwaad. s/n 108 dB. En indien wel, dan zal Audyssey dat automatisch corrigeren.
Dan is er nog een Propro-versie zal ik maar zeggen: die is voor opname studio's met een uitgebreid paneel. Die heb ik zelf nog niet onder handen gehad. Wat die kost weet ik niet.

Citaat van: marvin op februari 26, 2010, 14:42:47
vragen waar ik even mee zit, geen kritische noot dus deze keer....  :wink: :-)
Daar kan ik iets mee.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marvin

ik dacht eigenijk dat ik al antwoord had gegeven, maar ik zit op me werk wat na te lezen en zie dat ik die niet daadwerkelijk geplaatst heb.
iets korter dan maar.

op het correctie filter na zijn het allemaal dingen die heel goed handmatig kunnen.
m'n vraag was ook meer gericht op de parameters van dat correctie filter, welke frequentie's heeft hij tot zijn beschikking en is het terug te zien wat er aangepast wordt?

Vlearmoes

Ron

Wanneer precies kun je de auto-meting het best aanpassen??
Na eerste meting  of na de auto-setup in de manuele?? ??

Ik had onlangs ook een gedachtenwisseling met Rob hierover.

Na de eerste meting vraagt de setup of je iets wilt aanpassen... of door wilt gaan naar de volgende meting (2)

Ik ben van mening dat je hier na de eerste meting (is de belangerijkste) al aanpassingen moet doen kwa afstanden en volumes  :|
(luidspreker afstanden corrigeren en de linksvoor op 0 Db;  ook hier klopten een aantal afstanden niet  en linksvoor stond op -2Db) daarna door na meting 2)

Volgens Rob zouden deze instellingen die je zelf hebt gemaakt weer overruled worden door een volgende meting en de afstanden en volumes weer door het systeem worden bepaald....volgens mij blijven ze gehandhaafd  :| 


Anders zou ik graag een juiste werkwijze aan jou willen vragen; Wanneer corrigeren ??

Want als je het pas achteraf in de manuele doet; kloppen in mijn ogen de gewijzigde volumes overall en per frequentie per speaker niet meer!! !!


snappen jullie het nog  :-D      overpijnzingen mijnerzijds   :angel:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Perfect_audio

#38
Citaat van: marvin op maart 02, 2010, 03:22:17
op het correctie filter na zijn het allemaal dingen die heel goed handmatig kunnen.
m'n vraag was ook meer gericht op de parameters van dat correctie filter, welke frequentie's heeft hij tot zijn beschikking en is het terug te zien wat er aangepast wordt?

Om met het laatste te berginnen, ja het is te zien.
Hier een voorbeeld:


Over de gehele audioband van 20Hz-20kHz wordt over vele honderden punten gemeten en gecorrigeerd.
Dezelfde rekencapaciteit wordt voor de subwoofer ingezet en deze heeft dan ook een 8x hogere resolutie dan de satelites.

Handmatig doen: ja en nee.
Wat audyssey uniek maakt is dat men vooral kijkt naar wat er in het tijdsdomein gebeurt. Geluiden komen rechtstreeks en via wanden tot ons. Door het signaal te meten dat als eerste bij de microfoon komt (=directe signaal, geen reflecties) wordt een nauwkeuriger beeld verkregen van de frequenties en afwijkingen. Immers de reflecties worden door de kamer veroorzaakt, niet door de muziekbron.
Diverse luisterplaatsen worden op basis van de gegevens uit het tijdsdomein samengevoegd om uiteindelijk de juiste frequentieaanpassing te bepalen. Hiervoor is een hoop rekenwerk nodig, fuzzy logic, psycho-acoustische tabellen, om de juiste correctiecurve te berekenen. Dat is dus duidelijk niet met de hand te doen.
Afstanden meten ja, de rest nee.

Ron

Aanvulling: Schoot me later te binnen: je kunt wel de fysieke afstand meten, maar niet de tijdsvertraging (waarvoor de afstandsmeting eigenlijk wordt gebruikt). Er zijn filters die een vertraging hebben (veroorzaken ook het REV-probleem). Ook de versterker van de sub kan een behoorlijke vertraging hebben. Dat kun je dus niet meten met een meetlint. Audyssey meet direct de tijdsvertaging (en rekent het om in afstand om de AVR in te stellen). Tja, dat gaat dus niet met de hand.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Perfect_audio

Citaat van: Vlearmoes op maart 02, 2010, 08:53:50
Ron

Wanneer precies kun je de auto-meting het best aanpassen??
Na eerste meting  of na de auto-setup in de manuele?? ??
...
Na de eerste meting vraagt de setup of je iets wilt aanpassen... of door wilt gaan naar de volgende meting (2)
Ik ben van mening dat je hier na de eerste meting (is de belangerijkste) al aanpassingen moet doen kwa afstanden en volumes  :|
(luidspreker afstanden corrigeren en de linksvoor op 0 Db;  ook hier klopten een aantal afstanden niet  en linksvoor stond op -2Db) daarna door na meting 2)
Volgens Rob zouden deze instellingen die je zelf hebt gemaakt weer overruled worden door een volgende meting en de afstanden en volumes weer door het systeem worden bepaald....volgens mij blijven ze gehandhaafd  :| 
Anders zou ik graag een juiste werkwijze aan jou willen vragen; Wanneer corrigeren ??
Want als je het pas achteraf in de manuele doet; kloppen in mijn ogen de gewijzigde volumes overall en per frequentie per speaker niet meer!! !!

Kort: Eerst meten, dan corrigeren.

De eerste meting is inderdaad de belangrijkste en dient op de centrale positie (de plaats van de audiobaas) te gebeuren.
Tijdens die eerste meting wordt bepaald:
1- absolute fase van luidsprekers
2- afstand
en
3 -small of large
4- level

3 en 4 kunnen tijdens de meting nog worden aangepast als de meetpositie erg anders is dan de eerste. Het niveau kan bijv. te laag zijn

De aanpassingen die nog kunnen worden gemaakt na de eerste meting is bijv. de aansluiting van een speaker bij een verkeerde fase. Of er was een plotseling stoorgeluid (telefoon, verkeer in de straat, hond die blaft, de buren gooien een deur dicht enz).
Als er geen foutmeldingen komen na de eerste meting en het was doodstil dan kun je doorgaan.
Zijn er tijdens de meting stoorgeluiden, dan die meting opnieuw doen.
Wees precies, neem de tijd: het loont echt de moeite.

O ja, de microfoon niet eerder verplaatsen dan wordt aangegeven. Na het meetgeluid moet het stil zijn om het achtergrondniveau te bepalen.

Ik zou jullie ervaringen graag willen horen.

Ron

PS. Als het goed is, worden de parameters in de versterker opgeslagen. Het enige dat je moet doen is de frontluidspreker (en eventueel andere) instellen op "small". Ook als de x-over bijv. 40 Hz is. Dat is de enige instelling die de versterkerfabrikant zelf doet, niet Audyssey. Waarom versterkerfabrikanten dat zo doen weet geen mens. Maar laat (als je een subwoofer gebruikt) alle luidsprekers op small staan c.q. zet ze op small.

Nog een PS. Neem de eerder door mij aangeven meettips (eerdere postings) ook ter harte.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

#40
Als ik alle instructies lees heb ik mijn set kompleet verkeerd afgesteld :roll: echter ben ik erg content met het bereikte resultaat (de max. 6 metingen middels auto set-up, fronts op large, bassmix op mix, afstanden gecorrigeerd met rolmaat en het aantal Db.`s middels Db.-meter).

Betreft:
CiteerAanvulling: Schoot me later te binnen: je kunt wel de fysieke afstand meten, maar niet de tijdsvertraging (waarvoor de afstandsmeting eigenlijk wordt gebruikt). Er zijn filters die een vertraging hebben (veroorzaken ook het REV-probleem). Ook de versterker van de sub kan een behoorlijke vertraging hebben. Dat kun je dus niet meten met een meetlint. Audyssey meet direct de tijdsvertaging (en rekent het om in afstand om de AVR in te stellen). Tja, dat gaat dus niet met de hand.
Daar kan ik mij echt wel iets bij voorstellen.

Wat ik wel vreemd vind is dat in de handleiding van de SR het nameten middels meetlint en spl-meter worden gepropageerd.
Ik zou verwachten dat een fabrikant er alles aan zal doen om hun hardware zo goed mogelijk te laten klinken, zo goed mogelijk uit de bus wil laten komen en in dat licht geen zaken verkondigen welke dat tegen werkt 8-).


Sander.

Marvin

wat bedoel je met vertraging in het filter?

Perfect_audio

Citaat van: marvin op maart 02, 2010, 20:05:00
wat bedoel je met vertraging in het filter?

Het is de kunst om er voor te zorgen dat alle drivers in een luidspreker (set) allemaal op hetzelfde moment reageren, dus tegelijkertijd bewegen èn in de juiste richting, plastisch gezegd.
Een filter is een netwerkje van weerstanden en condensatoren om de frequenties te verdelen over de diverse drivers in de luidspreker. Zo'n netwerkje kan als neveneffect hebben dat er faseverschuiving optreed, dus dat een luidspreker iets later reageert dan de ander. Als dat binnen 30 (of 3, ik weet het even niet meer precies) milliseconden is, is het niet hoorbaar. Daarboven wel. Het is natuurlijk wel meetbaar en Audyssey zal dus ook kleine verschillen korrigeren, omdat het niet de afstand meet maar de tijdvertraging.
In een 5.1 of 7.1 set heb je meestal verschillende typen luidsprekers en dan is het dus zaak al die luidsprekers tegelijk en in fase te laten klinken.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Vanmorgen, de Audessy setup gestart. Eerst de microfoon op de luisterplaats, iets naar voor, zodat er geen reflecties van de achterliggende muur zouden zijn. Daarna, de linkerhoek van de zetel, daarna de rechter. En dan nog eens maar een meter meer naar voor.

Resultaat: Geen laag meer...het is alsof de sub uitstaat.  :-( Getest met de gekende podrace uit de Star Wars saga en een stuk uit Transformers.
Nu het was niet heel stil. Continu wagens in de straat, op het einde iemand in de straat die met de cirkelzaag aan het werk ging. In de keuken bij ons de Senseo die inwerking werd gezet...Maar dat dit zou resulteren in een gebrek aan laag lijkt mij verbazend. Ik plan later een nieuwe meting 's avonds laat, als er geen verkeer en dergelijke is.

Op de receiver de Equilizer (die op Audessy stond) uitgezet. En daar is mijn laag terug.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Perfect_audio

Citaat van: dmeerpa op maart 06, 2010, 13:42:32
Vanmorgen, de Audessy setup gestart. Eerst de microfoon op de luisterplaats, iets naar voor, zodat er geen reflecties van de achterliggende muur zouden zijn. Daarna, de linkerhoek van de zetel, daarna de rechter. En dan nog eens maar een meter meer naar voor.

Resultaat: Geen laag meer...het is alsof de sub uitstaat.  :-( Getest met de gekende podrace uit de Star Wars saga en een stuk uit Transformers.
Nu het was niet heel stil. Continu wagens in de straat, op het einde iemand in de straat die met de cirkelzaag aan het werk ging. In de keuken bij ons de Senseo die inwerking werd gezet...Maar dat dit zou resulteren in een gebrek aan laag lijkt mij verbazend. Ik plan later een nieuwe meting 's avonds laat, als er geen verkeer en dergelijke is.

Op de receiver de Equilizer (die op Audessy stond) uitgezet. En daar is mijn laag terug.

Hallo,

Je merkt dat meten wel degelijk invloed heeft, alleen niet wat je wenst. Je geeft zelf al aan wat er fout is gegaan. Het is lastig, maar een echt stille omgeving is noodzakelijk. De microfoon meet nu eenmaal meer en objectiever dan onze oren. Vooral in het laag is dat funest. (Vracht)auto's zijn laagkillers. Senseo: pomp veroorzaakt 50 en 100 Hz tonen. Koelkast: van hetzelfde laken een pak, zeker als tie is ingebouwd, dan resoneert de hele kast mee.
Dat komt hierdoor:

Onze oren zijn niet echt gevoelig voor laag, de microfoon wel.

Stoel: blijf ook hier bij de leuning weg om reflecties te vermijden. Indien een stoel met hoge leuning (evt. met zijstukken, een echte zetel dus!), zet dan even een andere stoel neer.
Ik weet niet voor hoeveel zitplaatsen het geluid moet worden aangepast, maar uit je verslag lijkt me eentje.
Maak een 'luisterbubble' van ca 1,5 m doorsnede. Gebruik alle 6 meetposities hiervoor. Afstand tussen de meetpunten een halve meter max. Enne, de microfoon op een statief!
Vanavond laat nog eens proberen. Je zult zien dat het stukken beter gaat.
Onthoud: als jij achtergrondgeluid hoort, hoort de microfoon het dubbel zo goed.
Tot slot: na de meettoon meet Audyssey nog even door om het achtergrondniveau te bepalen. Wees dus muisstil totdat er wordt aangegeven dat je naar de volgende meetpositie kunt gaan.

Succes, Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.