VAD Show 2009

Gestart door dmeerpa, oktober 18, 2009, 19:12:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Net zoals 2 jaar terug heb ik een dubbel gevoel overgehouden aan de VAD Show.

eerst en vooral wordt de VAD show aangekondigd als een evenement waar het gaat om de betere hifi, homecinema en alles wat hiermee te maken heeft.

Maar voor de homecinemaliefhebbers is het een regelrechte teleurstelling, Epson had een homecinema opgezet om hun projectors te presenteren, die dank zij prisma's een 21x9 beeld projecteerden met de hulp van prisma lenzen. Nadeel is dat je geen ondertitels kon projecteren. En dat was het dan. Marantz had dan wel zo goed als heel zijn gamma mee, er waren maar 2 sets aangesloten, waaronder de KI Pearl.

Mijn vriendin en ik hadden afgesproken met Rob en Jasper, met een kleine vertraging dankzij de Tomtom van Rob (als het de Tomtom was die de weg niet kende, of rob die het verschil tussen links en rechts laat ik in het midden  :-P) konden we aan onze verkenningstocht beginnen. We zijn regelrecht naar de Marantz stand gegaan om ons in te schrijven voor de demo van de KI Pearl's door Ken Ishiwata. De demo sessies konden rekenen op ruime belangstelling en konden pas een plaatsje bemachtigen om 15u30. Daarna hebben we de tijd genomen om het Marantz gamma te bewonderen. De UD8004 en 9004 zijn uiterlijk indrukwekkende toestellen, maar hun prestaties konden we niet beoordelen. Ook de AV8003 ziet er indrukwekkend uit, de MM8003 vindt ik uiterlijk wel wat lomp ogend. De KI Pearl was opgesteld in de ruimte ernaast en daarvoor was het wachten tot 15u30. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de KI SACD aan te schaffen, vond ik een leuk souvenir en ik zou later op de dag vragen aan Ken op die persoonlijk te signeren.

De ruimte ernaast stond HNNY benelux b.v. Een aantal componenten van Chord waren er tentoongesteld in vitrinnekasten zoals de Chord Chordette, echter geen woord uitleg, dus ik weet nog steeds niet wat het waren, door hun antenne weet ik dat deze dingen WiFi gebruiken. Verderop stond de Dune 2.0 Base opgesteld, één van de 2 exemplaren speelde een demo af op 3 LCD schermen, maar het beeld was teleurstellend, dit lag één aan heel slecht afgeregelde LCD schermen  en ik vermoed dat het gepresenteerd beeld SD materiaal was, want dit was zeker geen Full HD beeld zoals thuis. Ik heb zeker de interesse om dergelijke speler te kopen, maar voorwaarde is wel dat de interface voor muziek albums ook gebruiksvriendelijk is, maar geen vertegenwoordiger beschikbaar gevonden voor een woordje uitleg.

vervolgens zijn mijn vriendin en ik terug naar de ingang teruggekeerd om te starten bij de stands van New TransTec, in de eerste kamer stond een indrukwekkend ogende McIntosch setup, maar dat was dan ook alles, het geluid komende uit onder andere 2 MC1.2KW eindversterkers trok nergens, op en zal zelfs het slechtste zijn dat er te horen viel. En zou ik met mijn eenvoudig surround setje zo weg spelen. Men zegt dat je muziek moet beleven, wel dat was hier totaal spoorloos, alles was zo monotoon, geen sprankeltje leven, dynamiek, emotie, niks van dit alles was te horen. In de ruimte ernaast stond New TransTec met onder andere de Wharfedale's. Waaronder de Opus² 3, wat zijn die groot, toch noch een verschil met mijn Opus 2. De nieuwe diamond 10 reeks oogt veel mooier dan zijn voorhanger. Vooral het zwart glanzende voorkant maakt hem een heel stuk stijlvoller. Als de prijs en zijn prestaties gelijk gebleven zijn met de 9 reeks zijn dit heel leuke speakers.

Vervolgens hebben nog verscheidene luistersessies gedaan, maar geen enkel die ons aansprak of die we echt beter vonden klinken dan wat we thuis hadden staan. De eerste set die ons wel positief kon verassen was Monitor Audio.

Dit met de Leema Accoustics Tucana, Antilla en 2 maal een Altair. De frontspeakers weet ik niet meer, ik vermoed de Leema Accoustics XOne. Wat een laag, ik heb zeker 5 minuten zitten rondkijken op zoek of er geen sub meespeelde want ik kon niet geloven dat deze compacte speakers zo'n laag konden produceren. Maar gezien de prijs van de 2 monoblokken mag het wel beter klinken dan thuis.

Tevens konden de Oh van Tutondo mij wel bekoren. OOk hier weer was ik weer enorm verrast van het laag die uit deze 4,5 inch speakers kwam. Nu ik vermoed dat hier wel een sub opgesteld stond, maar deze heb ik niet kunnen vinden. Gevonden ik dacht dat het een sfeerlamp was.

Deze luidspreker combinatie sprak vooral het vriendinneke aan, want de speakers zijn heel wat compacter en zijn designvol. Ook ik zie er wel wat in. Zal straks de prijzen eens opzoeken.
Prijzen voor de satellieten met ring en kap in kleur naar keuze vanaf € 814,- per stuk. De Ohl subwoofer kost € 3.499,- Pfffffffffffffff das zo'n 9.000€ voor een 7.1 shit man

Maar opnieuw waren deze compacte speakers aangesloten op een eindversterker die meer dan het dubbel kost dan al mijn Marantz componenten samen. Dit resulteerde wel in een zeer realistisch geluid. Tijdens één van de demo's werd live meegespeeld op een saxofoon, en deze was nauwelijks te onderscheiden met hetgeen die uit de speakers kwam.

Uiteindelijk was het 15u30, tijd voor de Marantz KI Pearls. Deze set was aangesloten op een paar Mordaunt-Short Performance 2. Ken begon met zijn gebruikelijke verhaaltje over hoe hij in aanraking kwam met Marantz op zeer jonge leeftijd.
Opvallend was dat de speakers net zoals toen een delegatie van het Marantzforum Marantz Eindhoven bezocht enorm naar binnen waren gedraaid. Volgens Ken is dit om elke luidsterpositie te laten genieten van het geluidsbeeld. En ik moet zeggen ik zat links en hoorde vrij goed beide speakers. Het geluid dat deze set weergaf was gewoon goed. Ook het geluidsbeeld was nadrukkelijk aanwezig. Als je nagaat dat deze set voor 9000€ van u kan zijn is dit zeker een winner in vergelijking met de andere sets die we te horen kregen.
Verder hield Ken een prijsvragen, en ja ik was de gelukkige om de vraag goed te beantwoorden en kreeg de KI boek en KI SACD cadeau. Deze laatste heb ik nu wel dubbel. De vriendin heeft dan de box laten tekenen door ken, geeft het cadeauke nog wat meer cachet.

Aan de uitgang nog even met Rob en Jasper de stand binnen gesprongen van Classé, Rotel en B&W. Daar was een 5.0 opstelling van de 800D opgesteld maar wij hadden graag wat ander gehoord op de speakers, een stuk een aciefilm ofzo, maar geen piano solo. Gezien het prijskaartje van wat daar aan het spelen was vonden we toch dat de set iets miste in het laag. Nu zoals bij alle sets die we hoorden moeten we rekening houden met de akoestiek die een grootte rol speelt.

Om terug te keren op mijn dubbel gevoel :

Negatief gevoel is dat er nog steeds te weinig gedaan wordt rond surround/homecinema
Tevens zijn de meeste sets die daar gedemonstreerd worden onbetaalbaar voor de gewone mens.
En uiteindelijk vinden mijn vriendin en ikzelf dat de meeste sets gewoon hun geld niet eens waard zijn.

Ik hou er wel een goed gevoel aan over, en dat is dat mijn set thuis zeker niet slecht klinkt, het kan wel beter, maar als je dan naar de prijskaartjes kijkt...dus ik ben een gelukkig man.
Ik trek dezelfde conclussie als toen ik met het forum naar Marantz ben geweest en dat is dat ik ervan overtuigd ben dat mijn set nog een mooie stap vooruit kan maken met een zwaardere eindversterker, en dan denk ik aan zo'n 200Watt RMS per kanaal. Misschien zoals Rob al zei op zoek gaan naar een paar MA700.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Sander

Leuk verhaal.

Toch mooi dat je de conclusie voor jezelf getrokken dat je erg tevreden bent over je huidige set !
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Stadium III

Ik kan mijn eigen zeer goed in Paul zijn woorden vinden !
Beter als de weg ernaar toe  :-o :-P

Ik heb leuke dingen gezien en wat ik bij meerdere stands heb gehoord voor de prijs is het mijn zeker niet waard
Zoals ze bij Dynaudio al zeiden een set van 100.000 euro en een set van 1800 euro allebij evenveel plezier !!!

Hier kan ik mijn eigen zeker wel in vinden als je weer thuis komt en je zet je eigen set weer aan !!!!!

De show van Ken was voor de dag wel zeker weer het beste wat ik gehoord heb
Hij presteerd het wel om iets zeer mooi's te laten horen waar iedereen wel positief over is !

We zijn ook bij Epson binnen gelopen en daar een BD demo gezien wat kwa beeld zeeer mooi was in mijn optiek alleen jammer dat er dan als 21-9 geprojecteerd wordt en zo als eerder aangegeven de sub's wegvallen
Verder was dat ook de enige stand waar je dus ook full 5.1 om je oren krijgt en dit was zeer goed

Ik heb met Jasper en Jeroen die we tegen kwamen de show doorgelopen en zeer naar mijn zin gehad
Leuk om weer andere leden tegen te komen !!!

Al bij al mooi wat men kan zien en luisteren maar niet het geld waard
Kwa home cinema liefhebbers is het ook minder omdat daat zeer weinig in geshowd wordt !!!

Foto's bij Jaspert !!!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

MadVillain

Net terug van Veldhoven.

Met in totaal 4 man geweest. Zelf had ik via dit forum 2 vrijkaartjes gewonnen, waarvoor dank. En 2 vrienden van mij hadden ook nog eens 2 vrijkaartjes :D Dus dat kwam goed uit :D


Veel interessante dingen gezien en gehoord en 1 grote tegenvaller. Quad versterking icm quad electrostaten gehoord wat erg tegenviel. Het was wel transparant. Maar je werd totaal niet betrokken bij de muziek.
Het klonk alsof er een grote doek over de speakers hing.

Er was 1 hele grote verbazing: MPaudio speakers. Toen ik kwam binnenlopen waren de 2 kleinste speakers aan het spelen die mij direct wisten te boeien. Kraakhelder geluid. Goede plaatsing en voor zo'n kleine speaker een best diepe laagweergave.
Ik had het idee alsof ik naar erg dure speakers aan het luisteren was. Maar ze kosten tot mijn verbazing 279,- per stuk!

De Crystal Cable glazen speaker wist mij ook erg te overtuigen. Maar ja, als je dat dan met je eigen set gaat vergeljken dan ben je al erg blij met dat wat je hebt.

Totem kon mij ook erg bekoren. Vooral die slanke speakers (arrow dacht ik). De grotere speakers waren ook erg interessant alleen hoorde die Canadees(???) liever zichzelf praten.....Dus maar snel weer weggelopen.

Logitech had nog een leuke luxe gitaar gemaakt voor Guitar Hero/Rock band wat erg fijn was. Alleen veels te duur, 199,- :S



Nog een paar interessante titels opgedaan bij Naim: Prince - The Undertaker en Michiel Borstlap.

Je raad al wat ik nu ga doen :)    HB

lo

Gisteren naar de vad geweest.

Samen met een vriend op ons gemakje rond gehobbelt en vooral van de koffie en het broodje genoten. Het is tenslotten een dagje uit. Bij Fritz de With (STS digital), muziek .nl, en marantz nog in totaal 10 dc's gekocht. Kan ik er weer even tegen. Gisteren na terug komst snel even geluisterd, erg mooi spul weer.
Niet overal binnen geweest al hoewel dat wel redelij te doen was. Ik vond persoonlijk dat er meer "ruimte" was om rond te lopen. Misschien iets minder druk dan voorgaande jaren?
Op een gegeven moment toch in drukte verzijld geraakt. Stonden we natuurlijk bij de dynaudio ruimte waar de zaal net weer gevuld ging worden met een nieuwe lichting om Jan-Douwe aan te horen. Met een beetje wringen en de opmerking dat er toch best veel haringen in een ton passen naar binnen weten te komen.
Was leuk, Jan-Douwe lichtte zijn 2meter sessie anekdotes toe met de bij behorende muziek stukken waarover het ging. De consequence's deden wat er van verwacht mag worden en stonden zeer zeker niet te hard. Ik nond het leuk.


Nog even bij de marantz stand nagevraagd wat het verschil is tussen geballanceerd en ongebalanceerd aansluiten van mijn sa7 op de  pm14. Nihil was de opmerking. Dus niet thuis gekomen met een set XLR kabels.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

jrm

Bedankt voor jullie recensies, zo ben ik er toch nog even bij geweest!

thom

vandaag ook geweest, ik totaal 1,5uur. vondt het errug tegen vallen. weinig show, veel merken met maar basic modellen. en de paar top modellen die er waren waren niet slecht maar heb beter gehoort. bijv de dynaudio was mooi maar qua stem wat ik heb gehoort zeker niet top.

dus wel effe leuk om gezien te hebben, maar als ik niet was geweest had ik niks gemist iig

Dennis E36

#7
Naar mijn mening was het dit jaar (mijn 2e jaar) minder spectaculair dan het voorgaande jaar.
De Crystal Cable speakers vond ik erg plezierig klinken.
De Totems (die blauwe speakers) vond ik erg basserig klinken, weet niet of het aan de zaal lag, maar vond ze
niet geweldig uit de verf komen.
De Piega Master One vond ik ook niet verkeerd klinken, maar ze kosten ook wel een paar knaken :yes:
De Monitor Audio speakers hebben ook een goede indruk op mij achter gelaten!
De Tannoy stand was teleurstellend :no:, wel erg mooi ogende speakers die nieuwe Defenition :yes:
De KEF speakers icm Marantz vond ik nergens naar klinken, zal hoofdzakelijk aan die enorme sub hebben gelegen.
Zeker gezien het prijskaartje een teleurstelling.

De KI Pearl set was ook erg goed. Zo zie je maar dat je met kleinere speakers een heel mooi vol en brede sound kunt creeren. Bovendien vond ik het dynamischer klinken dat ik vooraf had verwacht. Ik had het persoonlijk mooier gevonden als de grote perfomance 6 speakers gedemonstreerd zouden worden.

Misschien dat het dit jaar wat minder indrukwekkend was voor mijn gevoel, omdat ik tussen de 2 shows in zelf ook mijn gehele set aangepast heb..........

Vorig jaar was ik namelijk enorm onder de indruk van de Tannoy Kensington icm met die Chord set......
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

RonaldW

Mijn verhaal staat al onder VAD kaarten maar ook ik, met toch een relatief oude en goedkope tweedehands set, vond in héél veel gevallen mijn set beter klinken als wat daar stond !
Conclusie... wil je weten of je tevreden bent over je huidige set ? bezoek de VAD show !
Gelukkig maar anders gaat het weer geld kosten maar voorlopig ga ik eerst maar eens mijn speakers upgraden dat kost in verhouding tot nieuw relatief weinig.
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

MadVillain

 stupid stupid stupid stupid

Ik ben het er helemaal mee eens. Iedere keer als ik een heftige set gehoord heb en ik kom thuis dan waardeer ik mijn eigen toch wel heel erg omdat het verschil niet extreem groot is.