Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in .

Laat ik het dan anders formuleren ,

Trek de stekker vd koelkast er eens uit ,en ervaar een serene rust  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

pameijer

Citaat van: Perfect_audio op september 12, 2013, 10:39:57
Nou ja, dat is wel weer 'over de top'.
Er zijn drie factoren die bepalen wat en hoe je hoort: de geluidsdrempel, de leeftijd en de sekse (ik schrijf het zo omdat anders de corrector ingrijpt).

ron
En als laatste: gewenning. Mensen die bij een snelweg wonen horen de auto's niet meer, als je in het bos woont hoor je de krekels niet meer. Zelf hoor ik de piep in mijn oren niet meer tenzij ik me er echt op focus. Mijn vriendin hoor ik ook niet meer...  :-P

PS: je hebt sekse juist goed gespeld zo  :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

TurboMarco

Citaat van: pameijer op september 12, 2013, 10:58:48
En als laatste: gewenning. Mensen die bij een snelweg wonen horen de auto's niet meer, als je in het bos woont hoor je de krekels niet meer. Zelf hoor ik de piep in mijn oren niet meer tenzij ik me er echt op focus. Mijn vriendin hoor ik ook niet meer...  :-P

PS: je hebt sekse juist goed gespeld zo  :yes:
Dus je went aan het geluid die een koelkast teweeg brengt .

De opmerking "
Je bent doof of zeker geen audiofiel waardig als je in een open keuken de koelkast niet hoort " is een beetje flauw van mij ,vandaar de opmerking van de stekker eruit trekken  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Xplod

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2013, 18:42:19
Dimmers zijn meestal 'fase-aansnijders', die zetten heel lelijke pulsen op het net die op allerlei manieren kunnen doordringen in de meting. Op 50 en 100 Hz, dus je begrijpt het wel. Als ik mijn scope bij me heb kan ik dat ook laten zien. Overigens zijn de "moderne" spaarlampen ook netvervuilers.
Koelkasten, en zeker ingebouwde koelkasten, kunnen ook mooie 50/100 Hz akoestische brom veroorzaken. Zelf hoor je dat niet zo goed (als je het wel hoort dan is de koelkast echt toe aan vervanging), maar de microfoon pikt het wel op.
Het gaat erom dat je allerlei stoorinvloeden uitschakelt om de akoestische eigenschappen van de (statische) kamer te meten, niet van stoorbronnen.

ron

Thx. Ron

Je verhaal "makes more then 100% sense" lijk ze het op z'n engels zouden zeggen.
Met mijn industriële electronica studieachtergrond kan ik dat alleen maar bevestigen.

Toch "nog" een vraagje Ron;

Ik heb hier alles op zo'n Monster netfilter-stekkerblok aangesloten, welke ik destijds eens heb aangekocht in een lokale "Vanden Borre" winkel hier in Vlaanderen, die er sowieso al een héle hoop netrommel uitfiltert.
Ik was niet echt overtuigd van die dingen maar er stond in de winkel een testopstelling waar je het zelf kon mee uittesten en dat werkte verdorie héél goed.
Ik veronderstel dus dat als je je apparatuur op zo'n filterblok hebt aangesloten, dat dit dan toch ook al ten goede zal komen voor je meting.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op september 12, 2013, 11:19:30

Ik heb hier alles op zo'n Monster netfilter-stekkerblok aangesloten, welke ik destijds eens heb aangekocht in een lokale "Vanden Borre" winkel hier in Vlaanderen, die er sowieso al een héle hoop netrommel uitfiltert.
Ik was niet echt overtuigd van die dingen maar er stond in de winkel een testopstelling waar je het zelf kon mee uittesten en dat werkte verdorie héél goed.

Zo'n netfilterblok kan geen kwaad, het helpt tegen storingen, maar binnen een bepaalde bandbreedte en met een beperkt aantal dB verzwakking. Je kunt het testen met een scope. Verder zorgen ze dat overspanning wordt geblokkeerd.
Eigenlijk zou ieder individueel apparaat een filter moeten hebben, want de contacten in het blok zijn gelijk (meestal). Dat betekent dat een slecht functionerend apparaat binnen het blok toch nog storingen kan veroorzaken.
Vaak zie je al filters op de ingang van een apparaat zitten.

Wat die testopstelling betreft kan ik niet oordelen. Ik heb zelf wel eens 'testen' meegemaakt waar je gewoon bedonderd werd. Ik zeg niet dat dat ook bij Vd Borre zo was, maar je moet alert zijn.
Een illusionist die een meisje doorzaagt en weer 'plakt' is zeer vermakelijk, omdat we weten dat het niet kan. Als we onwetend zijn, dan wort het gevaarlijk.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Xplod

#275
Citaat van: Perfect_audio op september 12, 2013, 11:59:10

Wat die testopstelling betreft kan ik niet oordelen. Ik heb zelf wel eens 'testen' meegemaakt waar je gewoon bedonderd werd. Ik zeg niet dat dat ook bij Vd Borre zo was, maar je moet alert zijn.
Een illusionist die een meisje doorzaagt en weer 'plakt' is zeer vermakelijk, omdat we weten dat het niet kan. Als we onwetend zijn, dan wort het gevaarlijk.

ron

Het testopstelling was wel OK hoor Ron.
Er was een apparaatje die de brom hoorbaar liet maken, een electronische schakeling met kabel en netstekker aan, welke volledig gescheiden was van de rest.
Je kon die stekker zelf rechtstreeks in het stopcontact pluggen en met een potmeter de uitlezing op 100 regelen, ondertussen een hels gekraak/geluid uit het testluidsprekertje.
Daarna stekker eruit en zelf in het monsterblok steken en nogmaals, de schakeling was totaal gescheiden van alles, zo sceptisch en kritisch was ik wel om het te checken ... en daarna bijna niks gekraak meer uit de luidspreker en de uitlezing zo goed als "0"
Héél overtuigd dus dat het werkte  :wink:
Gefoefel, lijk we hier in vlaanderen zeggen, met de test was totaal uitgesloten.

Toch nog een demo-filmpje van gevonden. Het was idd zo'n apparaat waar ik zelf de test heb mee uitgevoerd  :yes:
http://www.monsterproducts.com/power/Monster_Power.asp
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op september 12, 2013, 12:09:58
Het testopstelling was wel OK hoor Ron.
Er was een apparaatje die de brom hoorbaar liet maken, een electronische schakeling met kabel en netstekker aan, welke volledig gescheiden was van de rest.
Je kon die stekker zelf rechtstreeks in het stopcontact pluggen en met een potmeter de uitlezing op 100 regelen, ondertussen een hels gekraak/geluid uit het testluidsprekertje.
Daarna stekker eruit en zelf in het monsterblok steken en nogmaals, de schakeling was totaal gescheiden van alles, zo sceptisch en kritisch was ik wel om het te checken ... en daarna bijna niks gekraak meer uit de luidspreker en de uitlezing zo goed als "0"
Héél overtuigd dus dat het werkte  :wink:
Gefoefel, lijk we hier in vlaanderen zeggen, met de test was totaal uitgesloten.

Toch nog een demo-filmpje van gevonden. Het was idd zo'n apparaat waar ik zelf de test heb mee uitgevoerd  :yes:
http://www.monsterproducts.com/power/Monster_Power.asp

Yeh, dream on!

Heb dat plaatje gezien (zie jouw link) van de TV met vuile stroom en schone stroom? Heb je dat ooit in Europa gezien, zo'n gestoord beeld door foute stroom?

1- We spreken hier over de USA. Het land van bovengrondse leidingen, trafo's aan een paal op iedere 100 m, 110 V, geen separate aarding.
2- Maar wat hoor je dan door het apparaatje? En wat is de bandbreedte van het apparaat?
Eigengebakken 'detectors' om een eigen product te verkopen vertrouw ik niet. Ik vertrouw op algemene meetapparatuur, zodat iedereen het kan controleren. Multimeters, scopes e.d.

ron

PS Over en sluiten. Ik ga me nu voorbereiden voor de beurs dit weekend. De PC gaat uit............
Als je gaat kom dan naar kamer 10 (Indiana Line en Anti-Mode) en kamer 11 (Trinnov).
See you there!
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Xplod

1- Klopt, ooit zelf gezien.
2- kan ik inkomen Ron.

Veel succes op de beurs ;)
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

dmeerpa

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2013, 01:11:38
Wat ik vaak aantref is een bank tegen de (achter)muur. Daar gaat het fout. Blijf 1m van de wand af en zeker 1,5m, liefst 2m uit een hoek vandaan. Zet op het hoofdeind van de bank een rij kussens om de reflectie te dempen. Je kunt dan wat dichter bij de wand komen met de microfoon. Staat er een harde tafel voor de bank/zetel, dek die dan ook af met iets zachts als je daar gaat meten.

ron

Vraagje Ron, die kussens, enkel voor de meting, of dienen die nadien te blijven ?
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Perfect_audio

Citaat van: dmeerpa op september 12, 2013, 19:42:42
Vraagje Ron, die kussens, enkel voor de meting, of dienen die nadien te blijven ?

Je kunt de kussens weer weghalen, alhoewel een filmpje kijken met kussens wel lekker is........

ron

(nog een beetje brak na een vermoeiende maar zeer bevredigende beurs)
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Citaat van: Perfect_audio op september 16, 2013, 11:23:24
Je kunt de kussens weer weghalen, alhoewel een filmpje kijken met kussens wel lekker is........

ron

(nog een beetje brak na een vermoeiende maar zeer bevredigende beurs)

In de zetel liggen altijd wel kussens, maar boven de zetel  violent1
Nu voorlopig ben ik niet ontevreden, maar echt tevreden ook nog niet. Maar ben nu eerst op zoek naar een hoge vaas, om in de achterhoek hier te plaatsen. Ik heb daar nogal veel vlakke muur. En wil dat wat breken.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Xplod

De ATT functie ... ik heb er een vraagje over  :roll:
Mijn NA7004 en CD6003 zijn analoog op mijn SR5004 aangesloten omdat ik er van overtuigd ben dat hun respectievelijke DAC's beter zijn dan die van de SR5004.
Daardoor durft de "Peak" indicator geregeld wel eens aanfloepen. Het analoge ingangssignaal is dan eigenlijk te groot voor de SR5004. Je kan dit probleem oplossen door de "ATT" functie op de SR te activeren waardoor het analoge ingangssignaal ong. gehalveerd wordt ... volgens de manual.

Nu ... het valt me op dat de ATT functie blijkbaar hierdoor dus ook invloed heeft op de Audyssey EQ functie.
Met de ATT functie ingeschakeld ga je dus automatisch het volume wat gaan opvoeren waardoor de EQ functie minder zijn werk begint te doen en daar hou ik dus niet echt van. Bij lage volumes en met ATT aan gaat het laag er wat uit, het warme geluid ... eigenlijk wel best véél ...

Wat doe je daar dan mee .... hoe gaan jullie daar mee om ?
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

RHK

#282
Hallo, voor het eerst op dit forum, blij dat ik dit ontdekt heb. Sinds 4 weken in bezit van de SR6008. Al die tijd gestoeid met de instellingen van Audyssey. Kreeg de bassen ook niet goed, teveel of te weinig. Dus sinds gister terug naar de fabrieksinstelling en handmatig ingesteld. Verbluffend mooi resultaat. Moet wel zeggen dat ik deze AVR een geweldig apparaat vind en een prachtig rijk geluid.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Xplod

Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

RHK

#284
Hallo, mijn receiver draait nog steeds zonder de Audyssey config. Ik heb inmiddels wel de EQ erbij aangezet en het laag met +3db opgewaardeerd. Ook staat de klankinstelling lage tonen op +2db.  8-). In mijn situatie klinkt dat wel een stuk dynamischer. Lees net jouw vraag van eerdere post, daar heeft dit bericht niet zoveel mee te maken, maar ik dacht ik meld dit nog maar even. :-P
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*