Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marvin

#330
Misschien wat laat, maar toch.....
De polariteit is een vaker voorkomend 'probleem'. Als alles rood op rood en zwart op zwart zit, wordt door de pro installer aangegeven deze melding te negeren. Ook zou het sporadisch zo kunnen zijn dat er intern in de luidspreker een fout is gemaakt. Daar ga ik gemakshalve maar niet van uit, maar het is natuurijk mogelijk. Maandag morgen producten noemen ze dat, te veel gezopen in de Bananenbar. Oid.
Dat iets niet direct over de zeik geholpen wordt met een foute aansluiting, lees: kortsluiting, komt doordat er best wat sluiting getolereerd wordt.  Draai je de volumeknop op sambal, naar rechts, loopt er meer stroom door het systeem. Hierdoor kan het zijn de de beveiliging dit wél op pikt. Een enkele ader van je speakerdraad tegen een andere klem of achterwand kan dit veroorzaken.
Een foutje is zo gemaakt, overkomt ons allemaal weleens. 

De bedoeling van de high én low aansluiting van de moderne (bv) Rel subs is dat ze het LFE pakken wanneer aangeboden en tevens de bass van de fronts ondersteunen. Het is dus LFE én high level met een 5.1 signaal.
Dit is overigens ook het punt waar een zeer degelijke afstelling om de hoek komt kijken. De sub krijgt een dubbel signaal en raakt snel overbelast als die afstelling niet klopt. De duurste modellen hebben hier poep aan, de middenklasse en daaronder gaan zichzelf overbelasten. Dit kunnen ze overigens goed hebben hoor, het klinkt alleen voor geen meter.

Perfect_audio

Citaat van: marvin op februari 26, 2015, 03:34:23
Misschien wat laat, maar toch.....
....
De bedoeling van de high én low aansluiting van de moderne (bv) Rel subs is dat ze het LFE pakken wanneer aangeboden en tevens de bass van de fronts ondersteunen. Het is dus LFE én high level met een 5.1 signaal.
Dit is overigens ook het punt waar een zeer degelijke afstelling om de hoek komt kijken. De sub krijgt een dubbel signaal en raakt snel overbelast als die afstelling niet klopt. De duurste modellen hebben hier poep aan, de middenklasse en daaronder gaan zichzelf overbelasten. Dit kunnen ze overigens goed hebben hoor, het klinkt alleen voor geen meter.

Inderdaad. High èn low aansluiting (HLA) is een foute optie, ik zal het (nog eens) uitleggen.
Bij een HLA wordt het gehele signaal van een kanaal (l en r) op de subingang gezet. Via de interne x-over van de sub wordt het laag dan versterkt weergegeven.
Wat is nu het probleem?
De sub reageert altijd later dan fronts. Afhankelijk van het type en/of eigen dsp kan dat wel tot 5 ms oplopen.
1- Zonder het gebruik van enige processor om dat tijdsverschil te corrigeren, heb je dus een probleem.
2- Je maakt gebruik van een processor en de fronts op large: sub loopt nu in de pas met fronts, maar er zijn nog faseverschillen tussen het laag van de fronts en de sub. De speakers worden apart gemeten, dus interacties worden niet gemeten.
3- Je maakt gebruik van een processor en je fronts op small: de sub loopt in de pas met de fronts en omdat het laag uit de fronts wordt gehouden onstaan er geen faseverschillen in het laag.
Resultaat: timing is goed, er zijn geen faseverschillen waardoor de bassen vollediger en zuiverder klinken.
Bij film is het minder belangrijk, want fasefouten in het laag bij een neerstortend vliegtuig is niet merkbaar. Maar bij muziek des te meer. Dat gebruik ik dan ook om een instelling te controleren.
En nu de LFE: dat zit in het lfe-kanaal en is alleen aanwezig als het gewenst is (neerstortend vliegtuig). Ook bij muziek wordt het gebruikt om het erg laag weer te geven. Immers, een sub is beter in staat lucht te verplaatsen dan een speaker die van hoog tot laag moet weergeven.

En dan hebben we nog de processor zelf die aanvullende instellingen heeft, zoals main+sub enz. Heb je geen sub, kun je het subkanaal aan de fronts toeveren. Allemaal zaken die je m.i. beter niet kunt doen.
De beste instelling (=mijn ervaringen) is gebruik te maken van alle 5.0/7.0 speakers op small met een aangepaste x-over en .1 voor het sublaag en het laag van de 5.0/7.0 beneden de x-over.
Zo doet iedere speaker wat hij het beste kan en maak je optimaal gebruik van Audyssey (Pro).

Om het (sub)laag te corrigeren (amplitude/frequentie) is veel rekenkracht nodig. Als je een speaker op large zet, wordt de rekenkracht verdeeld over de gehele bandbreedte (20-20k). In geval van de sub wordt de gehele rekenkracht voor die beperkte bandbreedte gebruikt. Dus, een nauwkeuriger sampling c.q. betere correctie in het laag dan bij een speaker op large.
Ook dit is een reden om het erg laag niet aan de speakers te voeren maar aan de sub. Een HLA-aansluiting is een noodoplossing.
Bij Audyssey Pro gaat het om de kwaliteit van het geluid. Als dat ook je doel is, dan heb je hopelijk iets aan deze uitleg.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

massy72

#332
Perfect Audio,

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? Alleen low level aansluiten, of alleen high level aansluiten?
Ik begrijp niet alles in je verhaal.

Ik heb de sub nu weer high en low aangesloten, Frequentie van de sub op 99 (dus op het hoogst) en het LOW volume op 50
Audessey alles laten meten en alleen mn speakers veranderd van groot naar klein en de surrounds iets zachter gezet omdat ze vlak naast ons hangen.

Nu lees ik dat als je muziek luistert en gebruik wil maken van de high level de marantz op source direct moet zetten?

In mijn geval reageert echter ,zonder in source direct mode af te spelen, zowel het volume van high level als ook het low level volume.
Dat is dan toch vreemd?
Low level heb ik gewoon laten staan op 50 en high level heb ik opgeschroefd naar 45 anders heb ik met muziek luisteren geen lekkere punch.
De reciever zet trwns mijn fronts op 40 hz, de center op 90 hz en de surrounds ook op 40 hz.

Mijn vorige post was niet zo netjes tegenover audio pro maar het maakt me een beetje pissig als er gelijk schuld wordt gegeven aan het verkeerd aansluiten van kabels etc.
Ik wist zeker dat ik alles achterop de reciever goed aangesloten had en dus voor de zekerheid een paar nieuwe surround kabels gekocht heb.
Dit was dus achteraf niet nodig geweest daar het een probleem in de reciever betrof.

Maar goed, het ding is gerepareerd en speelt nu fantastisch HB,

Grt Edwin.

Perfect_audio

Citaat van: massy72 op maart 11, 2015, 08:40:36
Perfect Audio,

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? Alleen low level aansluiten, of alleen high level aansluiten?
Ik begrijp niet alles in je verhaal.

Ik heb de sub nu weer high en low aangesloten, Frequentie van de sub op 99 (dus op het hoogst) en het LOW volume op 50
Audessey alles laten meten en alleen mn speakers veranderd van groot naar klein en de surrounds iets zachter gezet omdat ze vlak naast ons hangen.

Nu lees ik dat als je muziek luistert en gebruik wil maken van de high level de marantz op source direct moet zetten?

In mijn geval reageert echter ,zonder in source direct mode af te spelen, zowel het volume van high level als ook het low level volume.
Dat is dan toch vreemd?
Low level heb ik gewoon laten staan op 50 en high level heb ik opgeschroefd naar 45 anders heb ik met muziek luisteren geen lekkere punch.
De reciever zet trwns mijn fronts op 40 hz, de center op 90 hz en de surrounds ook op 40 hz.

Mijn vorige post was niet zo netjes tegenover audio pro maar het maakt me een beetje pissig als er gelijk schuld wordt gegeven aan het verkeerd aansluiten van kabels etc.
Ik wist zeker dat ik alles achterop de reciever goed aangesloten had en dus voor de zekerheid een paar nieuwe surround kabels gekocht heb.
Dit was dus achteraf niet nodig geweest daar het een probleem in de reciever betrof.

Maar goed, het ding is gerepareerd en speelt nu fantastisch HB,

Grt Edwin.

Hoi,

Kort antwoord: Ja, mijn (dringend) advies is alleen één kabel te leggen van de receiver sub-out naar subwoofer lfe-in. Daarna een goede Audysseymeting doen. Alle luidsprekers op small. Klaar.

Langer antwoord: Een high level aansluiting (dus van luidspekerterminals op de versterker naar high level in op de subwoofer) zal ALTIJD geluid geven op de subwoofer. Gebruik je ook nog low level dan is het dubbel op.
High level in en low level in lopen via de controls van de subwoofer, dus volume, fase en x-over. Die zul je handmatig moeten instellen. Zonder hulpmiddelen gaat dat eigenlijk niet (objectief).

De lfe-in aansluiting op je subwoofer gaat voorbij aan deze instelknoppen (behalve volume). Daarom is dat ook de goede aansluiting voor Audyssey. Audyssey MEET wat er te veel en te kort is, te voeg of te laat. Op basis van meten worden correcties gemaakt.
Mijn natuurkunde leraar zei altijd 'meten is weten, gissen is missen'.
Maar meten is niet makkelijk: je kunt fouten maken, dingen over het hoofd zien, jezelf overschatten.

Als je gebruik maakt van de lfe-aansluiting (zie mijn korte antwoord) dan zal de subwoofer het basgeluid weergeven van de speakers onder de x-over(s)instelling èn het geluid van het lfe-kanaal. Precies wat je nodig hebt.
Vergeet modes als source direct en pure direct enz. Je kamer is de belangrijkste nadelige geluidbepalende factor is de gehele geluidsketen. Waarom zou je dat willen behouden?
Doe een perfecte Audyssey meting, luister daar eens een week naar en je zult tevreden zijn.

ron


Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

massy72

Ron,

Ik heb je raad opgevolgd en de high level interconnect weer verwijdert.
Audyssey alles laten meten en deze zet mijn speakers nu zelf op klein, wel moet ik nu in de reciever instellingen lfe+main kiezen anders speelt de sub niet mee met muziek.
Klopt dit?

Audyssey zet verder de crossover van de speakers op 40 voor de fronts, 90 voor mijn center en 40 voor mijn surrounds.

In de subwoofer heb ik de frequentie op 99 laten staan, doe ik dit goed?

En in de reciever staat de LPF voor LFE op 120hz, dit is standaard.
Moet ik deze instelling ook veranderen of zo laten?

Net even muziek gedraaid en ik moet er wel aan wennen, het lijkt nu of al het lage weg is, maar dat geldt ook voor het gedreun wat ik had.
Mij lijkt dat mn sub onder het draaien van muziek erg weinig doet, en de speakers alles voor hun rekening nemen nu.

Ik hoop dat je me met die instellingen iets verder kunt helpen, en ik weet dat de enige oplossing eigenlijk een goede meting is , maar ik wil eerst zeker weten of mijn marantz niet weer dezelfde kuren krijgt als voorheen.

Grt Edwin.


lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Perfect_audio

Citaat van: massy72 op maart 27, 2015, 23:14:33
Ron,

Ik heb je raad opgevolgd en de high level interconnect weer verwijdert.
Audyssey alles laten meten en deze zet mijn speakers nu zelf op klein, wel moet ik nu in de reciever instellingen lfe+main kiezen anders speelt de sub niet mee met muziek.
Klopt dit?

Audyssey zet verder de crossover van de speakers op 40 voor de fronts, 90 voor mijn center en 40 voor mijn surrounds.

In de subwoofer heb ik de frequentie op 99 laten staan, doe ik dit goed?

En in de reciever staat de LPF voor LFE op 120hz, dit is standaard.
Moet ik deze instelling ook veranderen of zo laten?

Net even muziek gedraaid en ik moet er wel aan wennen, het lijkt nu of al het lage weg is, maar dat geldt ook voor het gedreun wat ik had.
Mij lijkt dat mn sub onder het draaien van muziek erg weinig doet, en de speakers alles voor hun rekening nemen nu.

Ik hoop dat je me met die instellingen iets verder kunt helpen, en ik weet dat de enige oplossing eigenlijk een goede meting is , maar ik wil eerst zeker weten of mijn marantz niet weer dezelfde kuren krijgt als voorheen.

Grt Edwin.

Hoi,
Je bent op de goede weg.
Je vraagt me weer veel en ik ken je set en opstelling niet. Het is dus een beetje in het duister tasten. Dan maar even speurwerk......

https://www.youtube.com/watch?v=x0Tsu1QKsL0
Je fronts:
Power Handling: 120 Watt
Frequency Response: 60 Hz - 20 kHz
Impedance: 8 Ohm nominal
Sensitivity: 87dB/1W/1m
Amplifier Compatibility: 25 - 150 Watt
Configuration: 2—Way

Dit leert me enkele zaken:
- de x-over van 40 Hz is te laag, vandaar ook weinig bas;
- de luidspreker is niet echt efficient, zeg maar niet makkelijk aan te sturen (8 Ohm en 87 dB);
- ik zou hem bi-ampen om bovenstaande te verbeteren;
- baspoort aan achterzijde, mogelijk veel reflectie van wand/hoek.

Zet de x-over van de fronts op 80 en beoordeel het resultaat.

Center: voorlopig niets aan veranderen

Surrounds: x-over vehogen naar 80 of 90 en resultaat met bovenstaande instelling beoordelen.

Subwoofer: even niets aan veranderen.

LPF receiver: ook goed

Resultaat nu: weinig bas gaat met bovenstaande instellingen beter worden. Vergeet niet dat je aan de staande golven gewend bent geraakt en het duurt even om hiervan af te kicken. Als je toch meer bas wilt kan dat later nog aangepast worden.

Fronts: let op dat de baspoorten niet tegen een wand of hoek staan, dat geeft een ongewenst resultaat. Als de luidsprekers per sé dicht tegen een wand of muur moeten staan, sluit de poort dan af met een schuimprop.
Laat de sub de bas verzorgen.
Verder ga ik er vanuit dat je bij de meting de microfoon op een statief hebt geplaatst en niet nabij een muur of wand hebt gemeten. Doe je dat wel dan gaat dat ten koste van de bas. En natuurlijk 6-8 metingen.

Receiver: lpf op 120 Hz laten staan.
lfe+main: goed
De "Crossovers" kan worden ingesteld wanneer de "Subwoofermodus"
(vblz. 191) op "LFE+Main" staat ingesteld of wanneer u een luidspreker
heeft die is ingesteld op "Klein"

Heb je dit gedaan:
Stel de impedantie in van de aangesloten luidsprekers.
8 Ω/ohm (Standaard): Selecteer wanneer de impedantie per luidspreker
voor alle aangesloten luidsprekers 8 Ω/ohm of groter is.

Audyssey is niet het einde van een goede afregeling, maar het juiste begin. Daarna moet je nog aanpassingen doen al naar gelang de omstandigheden en bevindingen.
Er zijn zoveel situaties denkbaar dat het niet helemaal automatisch goed komt.

Succes.
ron

PS Ben vandaag en morgen veel weg, dus verwacht niet dat ik snel zal reageren.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Perfect_audio

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

massy72

@Perfect_audio ,

Onze bank staat helaas wel tegen de achtermuur aan, dus die plek heb ik ook gebruikt om te meten.
Ook de fronts staan niet helemaal vrij, zo'n 30 cm van de muur af.
Dat dit eigenlijk niet helemaal klopt weet ik maar het is niet anders.

Ik heb de crossovers verhoogd naar 90 voor de fronts en de rears en hier wordt het een heel stuk beter van.


Hartstikke bedankt voor je advies.

Grt Edwin.

Perfect_audio

Citaat van: massy72 op maart 30, 2015, 17:06:29
@Perfect_audio ,

Onze bank staat helaas wel tegen de achtermuur aan, dus die plek heb ik ook gebruikt om te meten.
Ook de fronts staan niet helemaal vrij, zo'n 30 cm van de muur af.
Dat dit eigenlijk niet helemaal klopt weet ik maar het is niet anders.

Ik heb de crossovers verhoogd naar 90 voor de fronts en de rears en hier wordt het een heel stuk beter van.


Hartstikke bedankt voor je advies.

Grt Edwin.

Fijn dat het nu beter is.
Meting bij bank/muur: probeer toch met de microfoon weg te blijven van de muur, dan maar meten bij de rand van de bank/zitvlak. Ben je waaarschijnlijk 1 m van de muur af.
Een andere optie is om tijdelijk iets tegen de muur te plaatsen dat de reflecties absorbeerd. Een dikke deken met ducktape even 'ophangen'. Of over een stok hangen en de stok met draden aan het plafond hangen (nog beter).
't Is even werk, maar het loont.
Het is niet makkelijk om perfectie te bereiken.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

massy72

@Perfect_audio ,

Gister de meting helemaal  overnieuw gedaan, maar nu met de microfoon op een statief voor de bank ( dus ruim een meter van de muur ).
Normaal zet ik het microfoontje op de rugleuning van de bank bijna tegen de muur aan.

Ik had in eerste instantie de gedachte dat het niet zoveel uitmaakte ,maar wat een wereld van verschil.
Ik heb nu veel meer bas en de punch in muziek is ook weer terug.
Wel raar dat Audyssey de center nu ineens op een crossover van 120hz zet, dit was 100hz in de oude meting.
Verder heb ik de fronts en de surrounds op 90hz laten staan, wat vlgns mij het beste klinkt.

Hartstikke bedankt voor je tips en uitleg Ron, ik ben er superblij mee zo!
Die high level kabel is dus echt niet nodig merk ik nu.

Grt Edwin.

Perfect_audio

Citaat van: massy72 op april 02, 2015, 20:05:10
@Perfect_audio ,

Gister de meting helemaal  overnieuw gedaan, maar nu met de microfoon op een statief voor de bank ( dus ruim een meter van de muur ).
Normaal zet ik het microfoontje op de rugleuning van de bank bijna tegen de muur aan.

Ik had in eerste instantie de gedachte dat het niet zoveel uitmaakte ,maar wat een wereld van verschil.
Ik heb nu veel meer bas en de punch in muziek is ook weer terug.
Wel raar dat Audyssey de center nu ineens op een crossover van 120hz zet, dit was 100hz in de oude meting.
Verder heb ik de fronts en de surrounds op 90hz laten staan, wat vlgns mij het beste klinkt.

Hartstikke bedankt voor je tips en uitleg Ron, ik ben er superblij mee zo!
Die high level kabel is dus echt niet nodig merk ik nu.

Grt Edwin.
Hoi Edwin,

Laat dat ook een les zijn voor alle anderen die niet willen geloven hoe belangrijk correct meten is.
Doordat je een andere meting hebt gedaan veranderen ook de parameters om de juiste correctie te berekenen. Prima. Nergens meer aankomen.

Veel geleerd en nu maar genieten van de muziek.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Cobraatje

Ik wilde al langere tijd XT32 Pro uitproberen en gisteren Perfect audio(Ron) op bezoek gehad.
Het was gezellig en Ron heeft ook nog wat metingen e.d. gedaan om mijn 5.2 set in te regelen :lol:.

Ron nam alle tijd om het perfect te krijgen en onwillige software en een eindversterker die regelmatig in stand by ging, brachten Ron niet van zijn stuk :wink:.

Bij metingen dicht bij harde oppervlakken(muur, stenen bovenkant tafel) werden er kussens geplaatst om vervelende reflecties tegen te gaan.
Plaatsing subs, meetpunten bepalen, reflecties tegengaan etc.; als Ron het doet lijkt het allemaal zo logisch en eenvoudig.

Na het meten en correcties door XT32 Pro, was het verschil tussen voor en na in de grafieken mooi om te zien.
Vooral de 14-90Hz kaarsrechte lijn van mijn subs vond erg fraai.

Met HT heb ik nu echt een wall off sound en een geweldige surround bubble.
Het verschil met hoe ik het had ingeregeld en hoe het nu klinkt, is enorm.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik na reparatie van één van mijn surround speakers, ik zelf XT32 niet optimaal had ingeregeld omdat ik wist dat in op korte termijn een Pro meting zou gaan doen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat ook met perfect inregelen van XT32 ik niet in de buurt zou kunnen komen van de bubble die ik nu heb.
Betere metingen en iemand met kennis van zaken om de resultaten juist te interpreteren, dat was mij nooit gelukt. Films die ik goed ken zoals Independance day en Constantine, klinken indrukwekkender en homogener dan ooit.

Met Stereo is de integratie tussen mijn front speakers Aurum Cantus Volla's en 2x Rythmik F12 subs, nu optimaal.
Geschakeld tussen Audyssey aan en uit, dan zijn de verschillen in mijn ruimte enorm.

Met (zeer) goede opnames twijfel ik na luisteren wat ik prettiger vind klinken, volledig XT32 pro of L&R bypass.
Met L&R bypass worden de front speakers niet gecorrigeerd, maar de subs wel. Ik ga nog wat meer luisteren en vergelijken om te kijken wat ik prettiger vind klinken.
Bij mindere opnames heeft XT32 pro duidelijk mijn voorkeur.

Na de grote geluidsverbetering door van laminaat naar vloerbedekking over te gaan, heb ik nu in korte tijd een 2e behoorlijke verbetering in mijn geluid gehad.
Al met al een zeer goede beslissing geweest om XT32 Pro te laten uitvoeren en ik ben er zeer content mee hoe het nu bij mij klinkt. Ron bedankt!

Ik ben er nu nog meer van overtuigd dat aanschaffen van (dure) apparatuur e.d., zonder dit met goede EQ en/of akoestiek maatregelen te combineren, je niet het beste uit je set haalt.





ricardo_b

De eerste metingen die ik met mijn NR1506 uitvoerde resulteerden in een overdaad aan laag en een zwaar gebrek aan hoog.  :x
Misschien moet het nog een keertje over.

gr,
Richard

Bierbraker

Dag allemaal  :yes:

Ben al weer een tijdje aan het stoeien met de audyssey op mijn SR7005  notworthy

Maar mijn nieuwe speakers (Jamo S628)  klinken in de laag (bass) wat kaal  :no:

Is er een mogelijkheid om dit in de equalizer handmatig bij te stellen?

Alvast bedankt voor de reacties  :yes:

byebye