LUISTER AVOND BIJ STS DIGITAL REF SET 15 16 EN 17 JUNI

Gestart door viceadmiraal61, juni 10, 2009, 17:21:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BernHardN


jrm

Neen.

Op youtube zie je de setup van Fritz al heel goed, met name de video waarbij hij uitleg geeft bij het afschermen van kabels.

scanspeakman

Na een enigszins verlate aankomst door een auto die dienst weigerde, hebben mijn broer en ikzelf gisteravond een prima avond gehad bij Fritz. Samen met twee andere heren van het forum hebben we kunnen genieten van zijn stereo-installatie.

De top-set van Marantz had ik wel eens eerder gezien bij een grote oer-Rotterdamse winkel op de Bergweg maar luisteren zat er toen met alle herrie niet in. Ik was erg benieuwd wat deze apparatuur kan dus uiteraard ingeschreven voor het bezoek aan Marantz maar daar ben ik helaas buiten de boot gevallen. Bij deze dus een herkansing en dan ook nog eens in combinatie met Kharma luidsprekers. Eigenlijk nog beter want die Mordaunt-Short dingen ben ik niet zo van gecharmeerd. Met hoge verwachtingen naar Amersfoort getogen dus.

Om maar gelijk een shortcut naar de conclusie te maken; erg goed. Ik probeer het altijd te vergelijken met mijn eigen set en voor mijn gevoel komt het dicht bij elkaar in de buurt. Waar de set van Fritz echt in uitblinkt is imaging. Wauw! Hoogte, diepte, breedte, alles is er. Je moest uiteraard wel in de "hot-seat" zitten maar Wauw is het eerste dat bij mij opkwam. Vooral de cd van Roger Waters wat indrukwekkend. Geluid ver buiten de speakers. Dat geouwehoer over de telefoon in het intro leek wel uit een extra speaker in de boekenkast links te komen. Soms had ik wel het gevoel dat het laag tegen boemerig aanzat. Ik vond het dan ook erg jammer dat ik vanwege mijn noodgedwongen reis met het OV, mijn zelfbouw-dac niet had kunnen meenemen. Die heeft echt een fantastische laagweergave (de rest ook trouwens) en ik ben benieuwd wat die er van gebakken had in vergelijking met de interne dac van de sa7-s1.

Ook heeft Fritz de nodige uitleg gegeven over opnamen en waar het nogal eens misgaat. Hij liet een paar voorbeelden horen waar het echt waardeloos was. Saxofoons die in hun eigen galm verzuipen, Een combo dat een beetje wazig in de verte staat te spelen waardoor het één geluidsbrei wordt etc etc. Uiteraard ook ter vergelijk naar zijn eigen opnamen geluisterd van STS Digital en, zonder nu te slijmen bij de gastheer van gisteravond, het klinkt echt fantastisch. Zoals ik Fritz gisteren al zei; de Marantz sampler die we hebben gekregen bij het bezoek via dit forum aan Speakerland, hoort bij mij bij het "referentie-setje" cd's als ik naar een set luister. De sampler die we gisteravond hebben gekregen zal in dat stapeltje cd's ook zeker een plek krijgen.

Al met al een Top-avond met een hoofdletter T! Dank Fritz!

Scanspeakman

Dennis E36

@ scanspeakman:
Waar bestaat jouw set uit eigenlijk?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

scanspeakman

Citaat van: Dennis E36 op juni 18, 2009, 12:27:44
@ scanspeakman:
Waar bestaat jouw set uit eigenlijk?

Marantz CD6002 cd-speler; doet nu dienst als loopwerk
Twisted Pear Buffalo32s DAC (zelfbouw)
Elektuur The Preamp (zelfbouw)
Elektuur LFA50-OA klasse-a eindversterker (zelfbouw)
Belden afgeschermde netsnoeren en stekkerblok op basis van rittal (wederom zelfbouw)
interlinks op basis van siltech (nogmaals zelfbouw)
luidsprekerkabels utp cat6 voor mid/hoog en solidcore tuinverlichtingskabel voor het laag (u raadt het al; zelfbouw)
Scanspeak Reference Plus met gemodificeerd filter (uiteraard ook zelfbouw)

Scanspeakman

drees62

#35
Ook ik ben woensdagavond bij Fritz geweest, samen met een audiovriend. We waren al mooi op tijd in Amersfoort en Fritz liet ons, voordat de eerste (SA-) CD in de speler ging, eerst zijn modificaties zien.
Deze zijn ook (bijna allemaal) goed te zien in de youtube-filmpjes. Meest aansprekende modificatie vond ik de 5 zelf geboorde gaten in een speaker met een prijs van een nieuwe (kleine) auto. Maar het klinkt in ieder geval fantastisch, je voelt de lucht er uit stromen als je een hand achter de speaker houdt.
Fritz z'n filosofie is dat een speaker vrijuit moet kunnen ademen en dat heeft hij op deze manier bereikt.

Verder stond deze avond in het teken van "ambiance". De manier van luisteren en van opnemen staat voor Fritz in het teken van dit woord. Er moet rust en plaatsing in een opname zit. Ook de ruimtelijkheid moet op een natuurlijke manier in de opname terug te horen zijn. Met deze visie hebben we naar diverse cd's geluisterd waarbij er enkele op bovengenoemde punten door de mand vielen.

Verrasend in dat opzicht was dat enkele opnames uit het grijze verleden (jaren 50 en 60!) ongelooflijk goed klonken. Voorbeeld hiervan was de CD van Harry Belafonte, live at Carnegie Hall. Harry stond gewoon voor ons te zingen en bezorgde je kippenvel.

Ook Roger Waters - Amused to Death klinkt bij Fritz toch weer een stukkie mooier als thuis. Track 8 met de houthakkersklappen en de arreslee die voorbij komt geeft een ruimtelijke weergave die ongeëvenaard is. Ook track 3 met de stem ver links buiten de luidspreker en de piano die ver rechts invalt is een hele bijzondere ervaring.

Tegen een uur of elf zijn wij weer vertrokken naar Enschede, maar niet nadat we Fritz gepolsd hebben of hij voor de Audioclub Twente (een ander hobbyclubje van me) een keer een avond wil verzorgen. Deze avond met Fritz gaat dus in die vorm zeker een vervolg krijgen.

Fritz, bedankt voor de voortreffelijke "Ambiance"!!

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

Citaat van: scanspeakman op juni 18, 2009, 14:46:35
Marantz CD6002 cd-speler; doet nu dienst als loopwerk
Twisted Pear Buffalo32s DAC (zelfbouw)
Elektuur The Preamp (zelfbouw)
Elektuur LFA50-OA klasse-a eindversterker (zelfbouw)
Belden afgeschermde netsnoeren en stekkerblok op basis van rittal (wederom zelfbouw)
interlinks op basis van siltech (nogmaals zelfbouw)
luidsprekerkabels utp cat6 voor mid/hoog en solidcore tuinverlichtingskabel voor het laag (u raadt het al; zelfbouw)
Scanspeak Reference Plus met gemodificeerd filter (uiteraard ook zelfbouw)

Scanspeakman


oi

gaaf wel eigenlijk, zo'n geheel zelf gebouwde set :yes:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

MadVillain

 redface redface redface redface

Sorry (ook @Fritz) ik zou nog een verslag schrijven....

Hoewel ik het verslag van JRM niet kan evenaren....


dmeerpa

Citaat van: jrm op juni 16, 2009, 09:40:19
We hebben heel, heel veel soorten muziekstukken beluistert. Van klassiek tot jazz, van oud tot nieuw. Wat vooral opvalt is dat bij sommige muziekstukken de zanger(es) je midden in je gezicht staat te zingen, waarbij je het speeksel in de mond kan horen. Heel indrukwekkend was ook de cd van Roger Waters (Amused to death), deze is in Q-sound opgenomen, waarbij diverse geluidsfragment grapjes naar voren kwam. Op een gegeven moment hoorde ik geluidsfragmenten links en rechts achter mij! En dat zonder achterspeakers! Enfin, aan het eind van de avond mochten wij ook nog wat eigen cd's  beluisteren, ik had o.a. Yello en Mark Knopfler. Yello deed het bijzonder mooi op deze set, Mark echter klonk vrij vlak en smal. Mad Villain had Noorse Jazz bij zich (wat een openbaring!) met veel muziekgrapjes en extra geluidjes. Dit klonk erg lekker! Tussendoor zat ook Fritz te genieten en kwam ook steeds weer met leuke muziek fragmenten aanzetten. Waarbij vooral de emotie en passie van Harry Belafonte mij enorm bij de strot greep, wat mooi!

Naar aanleiding van 'jrm' hier had geschreven ben ik op zoek gegaan naar de cd van Roger Waters (Amused to death). Ik heb de CD zelf nog niet gevonden om te kopen. Ik heb wel een lossless versie kunnen downloaden via het internet. En na deze gehoord te hebben MOET ik die hebben. Ik sta gewoon versteld van hoe er gespeeld wordt met de stereo effecten en hoe mijn SR8002 en CD6002 er zo goed mee overweg kunnen. De plaatsing van het geluid is gewoon super. De muziek is niet echt mijn ding, maar het geluid horen is gewoon zalig op mijn set.

Deze CD ga ik voor mezelf zeker als referentie CD gaan gebruiken.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

MadVillain

Dat is zeker een goede cd om als referentie te gebruiken. Zelf gebruik ik hem nu ook als referentie nadat ik hem bij Fritz gehoord had.

En nu met de pm95 hoor ik die wekkerradio stemmen van track 1 nog verder naar links-achter. Dat heb ik niet met de pm16.


vooral het nummer met die houthakker en arreslee klinkt te gek!

joep

Een vriend van mij heeft de Grand Exquisite van Kharma luidsprekers van een ton! Meer dan 2 meter hoog.



Ik moet eerlijk zeggen ondanks de enorme prijs was ik blij dat ik weer thuis was en kon luisteren naar mijn Etude's. De Kharma's waren echt niet om aan te horen en dan voor zo'n prijs. Het zijn luidsprekers zonder emotie en zonder beleving. Ik heb het hem niet durven vertellen.

WimPeu

Citaat van: joep op juli 21, 2009, 16:05:44
Een vriend van mij heeft de Grand Exquisite van Kharma luidsprekers van een ton! Meer dan 2 meter hoog.



Ik moet eerlijk zeggen ondanks de enorme prijs was ik blij dat ik weer thuis was en kon luisteren naar mijn Etude's. De Kharma's waren echt niet om aan te horen en dan voor zo'n prijs. Het zijn luidsprekers zonder emotie en zonder beleving. Ik heb het hem niet durven vertellen.

1 ton?? per stuk?? Da's wel zwaar zeg.


Dan heb je hem waarschijnlijk ook niet verteld dat zo ook nog eens gruwelijk lelijk zijn... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

dmeerpa

Citaat van: MadVillain op juli 21, 2009, 12:27:59
Dat is zeker een goede cd om als referentie te gebruiken. Zelf gebruik ik hem nu ook als referentie nadat ik hem bij Fritz gehoord had.

En nu met de pm95 hoor ik die wekkerradio stemmen van track 1 nog verder naar links-achter. Dat heb ik niet met de pm16.


vooral het nummer met die houthakker en arreslee klinkt te gek!

Dat bedoel ik nu die wekkerradio stemmen van track 1 die zo naar links-achter geplaatst is, ik werd er helemaal gek van dat ik daar geen set à la Ken Ishiwate nodig voor had. Ik ga misschien eens spelen met die CD door hem ook in de DVD en BluRay speler te steken en kijken hoe het dan zit met de radio-stemmen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

HiFi gek

Citaat van: dmeerpa op juli 21, 2009, 11:01:07
Naar aanleiding van 'jrm' hier had geschreven ben ik op zoek gegaan naar de cd van Roger Waters (Amused to death). Ik heb de CD zelf nog niet gevonden om te kopen. Ik heb wel een lossless versie kunnen downloaden via het internet. En na deze gehoord te hebben MOET ik die hebben. Ik sta gewoon versteld van hoe er gespeeld wordt met de stereo effecten en hoe mijn SR8002 en CD6002 er zo goed mee overweg kunnen. De plaatsing van het geluid is gewoon super. De muziek is niet echt mijn ding, maar het geluid horen is gewoon zalig op mijn set.

Deze CD ga ik voor mezelf zeker als referentie CD gaan gebruiken.


Hier in Nederland is het geen enkel probleem om de Roger Waters cd te kopen , kost gemiddeld rond de 8 a 9 euro .
Via bol.com wordt hij ook geleverd , dat moet geen probleem zijn in België lijkt mij .

Zelf heb ik hem besteld voor 6.99 euro bij Saturn in Rotterdam , dat is net zo'n winkel als Media Markt .
De cd stamt uit 1992 en het is de originele uitgave , dus geen remaster versie , dat is best belangrijk omdat het origineel vaak beter is dan een remaster versie .

Succes met het vinden van de Roger Waters cd in België .


Groeten  EDWIN  B