Op bezoek bij Vlearmoes (Theo)

Gestart door dmeerpa, augustus 06, 2008, 19:21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Zondag 30-8-2008 bracht ik een bezoekje aan Theo hier ook gekend als Vlearmoes.

Na een rit van 344km wat net iets meer was dan 3 uur rijden ben ik aangekomen in Achterhoek. Ik werd hartelijk ontvangen door Ans en Theo, We hebben vlug geprofiteerd van het mooie weer om een bakje lekkere koffie te drinken op het terras.

Daarna was het tijd om eens te genieten van Vlearmoes zijn HT-set.

Zijn set bestaat uit
   50" Plasma Panasonic TH50PV600e ISF
   Reciever Marantz SR8002
   CD-speler Marantz CD6002
   BlueRay/DVD speler : Sony Playstaion 3
   Subwoofer : REL Strata III
   fronts : Kef Reference Model Three
   Center : Reference Model 200
   Rears : Mordant Short CS-1

Zelf heb ik ook de SR8002, CD6002 en CD PS3 en verwacht niet zoveel verschil op audio gebied als mijn set.

Eerst werd door Maarten, Theo's zoon een demo gegeven van Guitar Hero op de PS3. Zelf heb ik het spel niet, mijn eerste indruk was dat zijn set doffer klonk als de mijne, Ik miste zelfs wat hoog. Later zal blijken dat dit niet aan de set ligt maar vermoedelijk aan het spel of het muziekgenre. Wat mij wel direct opviel was de prestaties van de Mordant Short CS-1 rears, ik was onder de indruk van die kleine speakers (allé in vergelijk mijn kolossen van rears)

Daarna werden enkele DVD-tjes van Theo losgelaten op de PS3.

Het beeld van de 50" plasma was voortreffelijk, maar ik had niet meer verwacht met een Panasonic. Hier merkte ik het zelfde als wat ik indertijd in de winkel vaststelde, de Pioneer heeft iets warmer kleuren. Maar dat moet je van houden, want smaken verschillen nu eenmaal.

Ik had thuis reeds zelf vastgesteld dat de PS3 zeer goed is in de weergave en upscaling van DVD's, en dit werd hier nog eens bevestigt dat de PS3 op video weergave niet moet onderdoen voor een Marantz DV7600.

Op audio gebied merk je wel dat het een stuk minder is. Het blijft wel allemaal aanvaardbaar, maar als je de DV7600 of DV7001 hebt gehoord weet je dat het allemaal beter kan. Ondertussen heb ik wel al vastgesteld dat zijn set niet dof klonk, maar warmer dan die van mij. Ook het hoog is duidelijk aanwezig.

Daarna werd de CD6002 aan een luistertest onderworpen. Ik herken toch de Marantzklank die ik thuis ook heb, alleen klinkt het warmer bij Vlaermoes dan bij mij thuis. Thuis heb ik ook (last) dat in Pure Direct het laag heel snel voelbaar wordt, dat had ik niet bij Vlaermoes. En dit vind ik dan ook aangenamer. Ik denk dat ik de oorzaak moet zoeken in de akoestiek van onze woning, deze is volledig in beton, ook is de woonkamer vrij groot, en is er een enorme open ruimte tussen eetplaats en zitplaats. Tenzij het normaal is dat ik een bass vrij snel kan voelen ...
Tijdens ons gesprek kom ik ook te weten dat Theo geopteerd heeft om zijn CD6002 digitaal te verbinden met de SR8002, ik vond persoonlijk dat analoog net iets beter klonk dan digitaal. Theo zal later zelf ook eens het vergelijk te maken tussen analoog en digitaal aansluiten van zijn CD speler op zijn set.
Inmiddels een PM gehad, en het detail in het midden is er inderdaad van opgeknapt door analoog te gaan in plaats van digitaal.

Toen was het tijd om een paar van mijn spullekes te beluisteren. Als eerste hebben we een CD van de Brother in Arms van de Dire Straits in de CD6002 gestopt, een CD die de laatste tijd veel op ligt bij ons thuis. Ik merkte nu wel verschil met het geluid bij mij thuis. Het hoog was luider, het midden (de stemmen) waren stiller. Persoonlijk vond ik zelfs het hoog iets te luid in vergelijk met het midden.

Daarna was het aan de DVD Nirvana Unplugged in New York. Opnieuw via de PS3, de DV7600 die hij net van mij overgekocht had, was nog niet aangesloten.
Meteen het volume lekker hard, want ik vind het één van mijn beste muziek DVD's die ik heb que geluid.
Maar wat bleek, mijn bevinding van hierboven worden bevestigt, het hoog is zo luid dat het storend was. Hebben niet anders kunnen doen dan het volume te verminderen. Nu blijkt dat Theo geopteerd heeft voor zilveren bekabeling, die als kenmerk zou hebben het hoog beter weer te geven.

Theo vermoed dat dit komt door de PS3. Zelf heb ik dit probleem niet op mijn PS3, DV7600 of DV7001. Nu ik sluit niet uit dat er geen verschillen kunnen zijn tussen de verschillende PS3's. Ik heb de 40Gb versie, Theo de 60Gb versie. Zo merkte ik dat de fan van zijn PS3 serieus van zich liet horen, thuis heb ik de mijne nog nooit gehoord. De PS3 van Theo wordt heel warm, die van mij amper lauw. Nu staat die van mij op het TV meubel en die van Theo erin. En ten slotte had ik ook de indruk dat mijn DVD Nirvana Unplugged in New York toch een tikkeltje scherper, zuuverder was op de PS3 van Theo dan op die van mij.

Ondertussen was het 17uur geworden, met nog een trip van 344km voor de boeg naar het schone Brugge was het tijd om afscheid te nemen, na een aangename namiddag in Achterhoek.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Vlearmoes

Oei  Paul een lang verslag  :roll:

Het was ook een lange reis naar Neede; Ja wij fanaten zijn zo gek  :yes:
En het was helemaal mooi dat je de DVD speler persoonlijk kwam afleveren  pompom



Idd verschilt onze basis set niet veel.....het verschil gaat dan in de bekabeling en speakers zitten.

Daar hebben we dan ook flink op gelet !!

Met een conclusie dat de Kefs toch te veel hoog weergeven ten koste van het midden gebied  :-P  (hier heb ik het eerder over gehad op het forum)

Paul wees me op het gebruik van analoge kabels van de CD naar SR       
en heb deze wijze raad aangenomen bij het instaleren van de DV7600 (die ik van hem over mocht nemen)

De Ixos XHD-608 (met veel zilver) is verhuist naar de DV7600-SR8200 (die ik daar nog aan luistertesten moet onderwerpen),
De verbinding tussen CD en SR heb ik nu analoog gemaakt met een stel mooie interlinks, wtb afgemonteerd, die alleen koper bevatten.!
en idd; het is niet meer zo scherp in in het hoog en de mid tonen profiteren daarvan zonder dat het allemaal nog warmer wordt.  :roll:

Toch is dit nog niet helemaal de oplossing; want... :|

Bij het afspelen van de muziek dvd op de PS3 van Nirvana deed zich het zelfde probleem voor in een ernstige mate zoals je kon lezen in Paul`s verslag!!
en daar zit geen zilveren kabel tussen maar een nette supra hdmi.....???

Dus dan nog een stapje verder kijken; de gebruikte speakerkabel
Dit is hier de VDH Teatrac bi-amped aangesloten.....ook een kabel met een deel zilver !!
Deze zal ook kritisch worden beken en evt ook worden vervangen door een meer kopergevulde exemplaren
(cat5  :wink:) waarover we gaan corresponderen  :roll:

Of zijn de speakers/accoustiek de boosdoeners ??

Destijds heb ik al een beetje gekozen voor iets zilvergebruik omdat Marantz en KEF bekend staan als warm.....en wilde op deze manier meer detail creeren....maar misschien is het nu met de nieuwe SR 8002 toch allemaal teveel geworden; de Sr8002 heeft een heel andere weergave als  het vorige model de SR8500 !!



In het bovenstaande is te lezen dat we elkaar goeie tips kunnen geven en ons aan het denken te zetten over eigen set als we open staan voor opbouwende kritieken......dus vaker een M&G  pompom

Nu maar hopen dat alles goed uit gaat pakken  :kwijl:


En Paul het was idd een leerzame middag  waarin we hebben genoten van jullie in die korte tijd

Tot een volgende keer  byebye

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

ik kan me nog voor de geest halen dat het hoog bij theo soms met een sssss te scherp was maar niet extreem storend op de sr 8500

verder zou er dus goed kunnen dat de 8002 in zijn situatie teveel hoog meebrengt en dat die de kop ingedrukt moet worden

Nu ben ik ook wel zeer nieuwschierig hoe de set klinkt en wil ik wel de M&G meemaken!

Iig wel mooi dat weer 2 mensen van elkaar hebben geleerd !!! Toppie  pompom

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Gezien de bijna identieke set, zou ik het vreemd vinden dat het hoog, die een vrij direct geluid is, en dus naar mijn mening minder onder invloed staat van de akoestiek als oorzaak de luidspreker kabel zou zijn. Ik kan geloven dat zilver iets toevoegd, maar niet een versterking van het hoog maar eerder meer detail.

Thuis durft ik soms vinden dat het hoge bij mij op het schelle af is, maar net niet te. Maar het volume van het hoog, midden en laag zijn in Balans.

Persoonlijk denk ik eerder aan het filter van de KEF's. Nu gezien er een M&G op til is, kunnen anderen ook eens hun mening geven. Misschien dat iemand wat fronts (boekenkast model) kan meebrengen om te testen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Vlearmoes

#4
Citaat van: dmeerpa op augustus 07, 2008, 06:50:41
Gezien de bijna identieke set, zou ik het vreemd vinden dat het hoog, die een vrij direct geluid is, en dus naar mijn mening minder onder invloed staat van de akoestiek als oorzaak de luidspreker kabel zou zijn. Ik kan geloven dat zilver iets toevoegd, maar niet een versterking van het hoog maar eerder meer detail.

Thuis durft ik soms vinden dat het hoge bij mij op het schelle af is, maar net niet te. Maar het volume van het hoog, midden en laag zijn in Balans.

Persoonlijk denk ik eerder aan het filter van de KEF's. Nu gezien er een M&G op til is, kunnen anderen ook eens hun mening geven. Misschien dat iemand wat fronts (boekenkast model) kan meebrengen om te testen.

Het filter van de KEF`s kan een oorzaak zijn  :|

Op dit model heb ik de mogelijkheid om het filter uitwendig te beinvloeden dmv een Boundery compensation divice; 2 standen van kort of verder van de achter muur
De schroef veroorzaakt een -3Db demping (tot 80/120Hz) en is hier in gebruik want de speakers staan kort op de muur !   (zoals iedereen weet geeft een speakerplaatsing kort op de muur een bass-boost van enkele Db`s en deze zijn niet altijd wenselijk )

Ook lees ik in de manual dat een `toe-in` bijna tot niet nodig is!! 
Nu staan ze wel ingedraaid  en kan dit makkelijk varanderen  :wink:


Dus er is weer huiswerk  :roll:

Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Leuk verhaal Paul en Theo!  notworthy
Als ik op de M&G aanwezig kan zijn, dan zal ik eens overwegen om mijn speakers en ls-kabels mee te nemen.

@Paul, zou je dit verhaal ook op de website willen plaatsen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude