marantz 2020L tuner

Gestart door vielzweck, mei 19, 2008, 07:47:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Ik heb een marantz ST 400 tuner.
Deze pakt mijn favoriete zender (radio 6) prima.
Maar alles wat beneden de 91mhz lag kan ie niet vinden.

reden? Ik zou het niet weten.

Mijn kamersignaal wordt via een verdeler naar 6 verschillende kamers gestuurd. De verdeler vond de st 400 ook niet te pruimen.
Pas wanneer er zo'n doosje (hoe heten die krengen ook al weer??) met 75 ohm en 3000 ohm erop er tussen gezet werd ging het beter muv alles beneden de 91mhz.

Nu hoeft vintage niet duur te wezen en heb ik gisteren voor € 35,- een marantz 2020L gekocht.
Dat is al een heel stuk beter.
Natuurlijk pakt ie alle zenders niet alleen maar ook nog in een heel mooie kwaliteit.

Luister al vanaf vanmorgen 06:00 naar de radio  :yes: :yes:

uuuh......jullie nog iets gekocht gisteren?   :wink:

toevoeging: de marantz 2020L had ik ook nog van een betere coaxkabel voorzien kan niet uitsluiten dat de ST 400 er eveneens van zou zijn opgeknapt.
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Citaat van: vielzweck op mei 19, 2008, 07:47:21
Ik heb een marantz ST 400 tuner.
Deze pakt mijn favoriete zender (radio 6) prima.
Maar alles wat beneden de 91mhz lag kan ie niet vinden.

reden? Ik zou het niet weten.

Mijn kamersignaal wordt via een verdeler naar 6 verschillende kamers gestuurd. De verdeler vond de st 400 ook niet te pruimen.
Pas wanneer er zo'n doosje (hoe heten die krengen ook al weer??) met 75 ohm en 3000 ohm erop er tussen gezet werd ging het beter muv alles beneden de 91mhz.

Nu hoeft vintage niet duur te wezen en heb ik gisteren voor € 35,- een marantz 2020L gekocht.
Dat is al een heel stuk beter.
Natuurlijk pakt ie alle zenders niet alleen maar ook nog in een heel mooie kwaliteit.

Luister al vanaf vanmorgen 06:00 naar de radio  :yes: :yes:

uuuh......jullie nog iets gekocht gisteren?   :wink:

toevoeging: de marantz 2020L had ik ook nog van een betere coaxkabel voorzien kan niet uitsluiten dat de ST 400 er eveneens van zou zijn opgeknapt.
Bij de laatste toevoeging van uw posting wil ik beginnen, goede coaxkabel / afscherming en aansluiting van de kabel is onontbeerlijk en altijd controleren of de kern geen sluiting met de massa maakt.
Verder lees ik dat het signaal via een verdeler afgetakt wordt naar andere ontvangers, ook dit kan de ontvangst nadelig beinvloeden vooral als het aangeboden signaal niet optimaal is.
Zelf heb ik ook problemen met de ontvangst gehad en heb dit opgelost door de tuner weer op een ouderwetse fm antenne aan te sluiten.
Het resultaat mag er zijn met 100% ontvangst en zonder storing etc.



Verder is de ontvangst ook afhankelijk van de gevoeligheid van de tuner.
Jon heeft me eens verteld dat de analoge vintage tuners van marantz met een simpel draadje al genoegen nemen terwijl voor de huidige digitale tuners een normaal antenne signaal noodzakelijk is voor een ruisvrije ontvangst.

Verder kan een defect aan het ontvangst gedeelte ook een oorzaak zijn als een tuner slecht ontvangt.
En de reden dat de tuner onder de 91Mhz geen signaal ontvangt kan een combinatie van slechte ontvangst en demping veroorzaakt door de weerstanden die in de splitter zitten.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

ja inderdaad!!

Ik heb in het verlenden een marantz 120 gekocht opgeknapt en verkocht aan iemand met een ST6000 nieuwe tuner twv 499,- euro

Die meneer heeft zijn  ST6000 na de aankoop van de 120 (uit 1971) gelijk te koop aangeboden!



laat staan dat de 20B en de 10B nog gevoeliger zijn dan de 120
de 2130 topmodel van de 2020L is ook zeer gevoelig

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

vielzweck

Citaat van: Paul op mei 19, 2008, 15:28:20
Bij de laatste toevoeging van uw posting wil ik beginnen, goede coaxkabel / afscherming en aansluiting van de kabel is onontbeerlijk en altijd controleren of de kern geen sluiting met de massa maakt.
Verder lees ik dat het signaal via een verdeler afgetakt wordt naar andere ontvangers, ook dit kan de ontvangst nadelig beinvloeden vooral als het aangeboden signaal niet optimaal is.
Zelf heb ik ook problemen met de ontvangst gehad en heb dit opgelost door de tuner weer op een ouderwetse fm antenne aan te sluiten.
Het resultaat mag er zijn met 100% ontvangst en zonder storing etc.

Verder is de ontvangst ook afhankelijk van de gevoeligheid van de tuner.
Jon heeft me eens verteld dat de analoge vintage tuners van marantz met een simpel draadje al genoegen nemen terwijl voor de huidige digitale tuners een normaal antenne signaal noodzakelijk is voor een ruisvrije ontvangst.

Verder kan een defect aan het ontvangst gedeelte ook een oorzaak zijn als een tuner slecht ontvangt.
En de reden dat de tuner onder de 91Mhz geen signaal ontvangt kan een combinatie van slechte ontvangst en demping veroorzaakt door de weerstanden die in de splitter zitten.



Bedankt voor de tips paul, de verdeler is tevens een versterker.
nu met de 2020L is het geluid enorm opgeknapt.
De ST 400 is gechecked door een expert denk dat ie gewoon een heel goed signaal nodig heeft.

Het is niet mogelijk zo'n tuner tegelijkertijd aan een buitenantenne aan te sluiten en aan een kabel.?

dan maar twee tuners aansluiten. Zou ook een mogelijkheid kunnen wezen, nietwaar? (niet dat ik het van plan want ik ben nu weer een tevreden mens)

Die antenne die jij hebt loopt niet echt in de kijker nietwaar maar heeft een prima ontvangst? :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Citaat van: vielzweck op mei 19, 2008, 20:59:52
Bedankt voor de tips paul, de verdeler is tevens een versterker.
nu met de 2020L is het geluid enorm opgeknapt.
De ST 400 is gechecked door een expert denk dat ie gewoon een heel goed signaal nodig heeft.

Het is niet mogelijk zo'n tuner tegelijkertijd aan een buitenantenne aan te sluiten en aan een kabel.?

dan maar twee tuners aansluiten. Zou ook een mogelijkheid kunnen wezen, nietwaar? (niet dat ik het van plan want ik ben nu weer een tevreden mens)

Die antenne die jij hebt loopt niet echt in de kijker nietwaar maar heeft een prima ontvangst? :-)

Met een coax switch is het altijd mogelijk om een keuze tussen te maken tussen het kabel en het externe antenne signaal.
Een beetje experimenteren kan geen kwaad om het beste resultaat te behalen.
Er zijn antenne versterkers in de handel die geschikt zijn om fm radio signalen te versterken en regelbaar zijn.
Met de buitenantenne ontvang ik nu zelfs de regionale zenders uit brabant terwijl ik op de grens van Rotterdam en Barendrecht woon.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Leonneke

Citaat van: vielzweck op mei 19, 2008, 07:47:21



Luister al vanaf vanmorgen 06:00 naar de radio  :yes: :yes:

uuuh......jullie nog iets gekocht gisteren?   :wink:

toevoeging: de marantz 2020L had ik ook nog van een betere coaxkabel voorzien kan niet uitsluiten dat de ST 400 er eveneens van zou zijn opgeknapt.

Tja Vielzweck;   Enkele maanden geleden kocht ik een simpele 2100 Vintage.
Op laten knappen door Tube Jack.  Bij mij speelt de tuner echt ELKE dag. Top ontvangst en top geluid. Ook via de kabel. Via een echte FM antenne is het helemaal belachelijk goed. Die oudere bakken van Marantz zijn echt goed .....
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

Citaat van: Paul op mei 19, 2008, 21:12:06
Met een coax switch is het altijd mogelijk om een keuze tussen te maken tussen het kabel en het externe antenne signaal.
Een beetje experimenteren kan geen kwaad om het beste resultaat te behalen.
Er zijn antenne versterkers in de handel die geschikt zijn om fm radio signalen te versterken en regelbaar zijn.
Met de buitenantenne ontvang ik nu zelfs de regionale zenders uit brabant terwijl ik op de grens van Rotterdam en Barendrecht woon.



okay Paul, dank voor de tips, zal de komende tijd mij hiereens in gaan verdiepen.

Ik ben nogal verzot op radio 6 en die is helaas alleen via de kabel te ontvangen goed om te weten dat het te combineren valt.

thx :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

vielzweck

Citaat van: Leonneke op mei 20, 2008, 01:18:08
Tja Vielzweck;   Enkele maanden geleden kocht ik een simpele 2100 Vintage.
Op laten knappen door Tube Jack.  Bij mij speelt de tuner echt ELKE dag. Top ontvangst en top geluid. Ook via de kabel. Via een echte FM antenne is het helemaal belachelijk goed. Die oudere bakken van Marantz zijn echt goed .....

Mooi dat tubetje jack hem kon opwaarderen een goede tuner is goud waard!. :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Leonneke

Citaat van: vielzweck op mei 20, 2008, 11:31:45
Mooi dat tubetje jack hem kon opwaarderen een goede tuner is goud waard!. :yes:

Je kunt eventueel een poging bij hem wagen en je probleemstelling duidelijk maken ......
Hij is een echte tuner man die voor de eer gaat. Wel je verhaal goed inkleden, anders begint ie d'r niet aan ..........
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

Citaat van: Leonneke op mei 21, 2008, 01:46:19
Je kunt eventueel een poging bij hem wagen en je probleemstelling duidelijk maken ......
Hij is een echte tuner man die voor de eer gaat. Wel je verhaal goed inkleden, anders begint ie d'r niet aan ..........

zal het in ieder geval in mijn achterhoofd houden, op dit moment ben ik gewoon een tevreden mens en dat probeer ik zolang mogelijk vast te houden :lol:

thx :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

vielzweck

#10
Citaat van: Paul op mei 19, 2008, 21:12:06
Met een coax switch is het altijd mogelijk om een keuze tussen te maken tussen het kabel en het externe antenne signaal.
Een beetje experimenteren kan geen kwaad om het beste resultaat te behalen.
Er zijn antenne versterkers in de handel die geschikt zijn om fm radio signalen te versterken en regelbaar zijn.
Met de buitenantenne ontvang ik nu zelfs de regionale zenders uit brabant terwijl ik op de grens van Rotterdam en Barendrecht woon.



Is dit type antenne geschikt denk je? Ik zou hem onder mijn dak op zolder willen plaatsen indien geschikt.



hopelijk is het plaatje niet te klein?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Citaat van: vielzweck op mei 21, 2008, 10:19:39
Is dit type antenne geschikt denk je? Ik zou hem onder mijn dak op zolder willen plaatsen indien geschikt.



hopelijk is het plaatje niet te klein?
Wel een heel klein fotootje, maar denk dat het het proberen waard is
Als je een 75 ohm coaxkabel gebruikt wel ff kijken of er een aanpassingsfilterje in de antenne zit.
Het onder het dak plaatsen zal waarschijnlijk wel een zwakker signaal opleveren.
Maar niet geschoten is altijd mis !  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

vielzweck

Citaat van: Paul op mei 21, 2008, 10:49:37
Wel een heel klein fotootje, maar denk dat het het proberen waard is
Als je een 75 ohm coaxkabel gebruikt wel ff kijken of er een aanpassingsfilterje in de antenne zit.
Het onder het dak plaatsen zal waarschijnlijk wel een zwakker signaal opleveren.
Maar niet geschoten is altijd mis !  :wink:

Dank Paul,

eens kijken of ik het ding in mijn bezit kan krijgen, als ik ermee aan de slag ga laat ik wel wat van mij weten.
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Citaat van: vielzweck op mei 21, 2008, 16:38:46
Dank Paul,

eens kijken of ik het ding in mijn bezit kan krijgen, als ik ermee aan de slag ga laat ik wel wat van mij weten.
De afstand R,dam --> Limburg is net iets te ver om te zeggen van ik kom ff helpen......... :roll: clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

vielzweck

Citaat van: Paul op mei 21, 2008, 16:48:13
De afstand R,dam --> Limburg is net iets te ver om te zeggen van ik kom ff helpen......... :roll: clown1

Als je met dat clowsgezicht wilt komen dan raad ik je de carnavalstijd aan  :lol:
een beetje kras doorkarren uur en drie kwartier is mijn ervaring,  :roll:
netjes volgens de snelheidsregels iets meer dan 2 uur.

Kom ik er niet uit dan kan ik nog altijd een paar foto's schieten en vragen stellen, misschien weet nog iemand een leuke site op dit gebied?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte