Dolby Atmos speaker tip + externe versterker indien nodig.

Gestart door CBdicX, augustus 06, 2022, 13:57:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik heb nu 6x Polk Monitor XT90 Dolby "kaatsers" spelen, en dat is prima vergeleken met broeders die 2 en 3x zoveel kosten, bij diverse aanbieders de Polk voor 149,00 euro 2 stuks !!
Krijgen van Audyssey een cross-over mee van 90 Hz, dus dat is uitstekend voor zo'n breedband speaker, en totaal onnodig voor Atmos waar de advies cross-over rond de 150 Hz is, dus zat speling in de Hzjes.

https://www.polkaudio.com/nl-nl/product/height-modules/monitor-xt90

Ik had Kef Q50A op het oog maar iets in mij zij dat dit qua bedrag en wat het moet doen te veel was.
Ok, als je die op Kef speakers moet zetten is het natuurlijk wel fraai, maar daar betaal je ook voor.
De Polk werdt mij afgeraden (word denk ik niet al te veel aan verdient) gezien mijn setup, maar dit zijn prima speakers.

Ook meteen even wat externe versterkers getest.
Zowel AB klasse als D klasse geven een lichte "speaker plop" bij aan of uitschakelen (zelfde plop wat je hoort als je een batterij op de speaker zet), of je moet duur gaan waar een opstart vertraging in zit met een langzame spanning opbouw.
Maar dat wil ik niet voor Hoogte speakers en is de keus op Fosi Audio - TDA7498E gevallen voor 85 euro per stuk.
De speaker plop is alleen bij uitschakelen, bij mij via een Master/Slave stekkerdoos, op zich niet storend, maar....
Ruis nivo is wel iets aanwezig maar is alleen hoorbaar met het oor tegen de speaker aan.

https://www.amazon.nl/gp/product/B077GWVHHN/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A27MPXN0R8YFPE&psc=1

Die 160 watt met een flinke schep zout nemen want dat gaat ie in de praktijk niet halen, maar er is voldoende vermogen aanwezig.
Dus voor een relatief laag bedrag kan je zo een fraai setje Dolby Atmos speakers krijgen met een prima externe versterker als je je noet stoort aan een plopje.  :-D

EDIT: ik heb de Polk Atmos jongens, ondanks dat ze prima werken, wel retour gestuurd.
Ze deden het niet slechter of beter dan mijn 4 SVS Prime Sat speakers als Atmos, en die heb ik reeds in bezit.


RHK

Mooi spul begrijp ik. Alleen die plop is er bij mij niet, gewoon de Parasound amp voor de 2 Atmos speakers via trigger out op de eindbak geschakeld en het gaat netjes synchroon aan en uit.Mogelijk via relaisschakeling dat het dan niet "plopt"? Parasound op MP gekocht voor 140 Euro en met 2 x 35W is het zat. Inmiddels heb ik het zo afgesteld dat de Atmos speakers lekker meedoen. (Dali Alteco). Kostte mij niets, was een verjaardagscadeau.  :lol:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#2
Citaat van: RHK op augustus 06, 2022, 14:11:26
Mooi spul begrijp ik. Alleen die plop is er bij mij niet, gewoon de Parasound amp voor de 2 Atmos speakers via trigger out op de eindbak geschakeld en het gaat netjes synchroon aan en uit.Mogelijk via relaisschakeling dat het dan niet "plopt"? Parasound op MP gekocht voor 140 Euro en met 2 x 35W is het zat. Inmiddels heb ik het zo afgesteld dat de Atmos speakers lekker meedoen. (Dali Alteco). Kostte mij niets, was een verjaardagscadeau.  :lol:

Ik had ook een plop met een Denon PMA 510, ook een Skytec SPL 500EQ getest, dat was helemaal waardeloos met een knal harde start, die gaan retour naar Bax, en de Fosi is te doen.
Denk dat het aan het ontwerp ligt en de prijs die daar aan vast hangt, of dat jij het via een eindversterker schakeld ?
Zie dat zo'n Parasound behoorlijk aan de nieuwprijs is, 698,00 euro de "goedkoopste", ja, dan mag ie ook wel stil zijn  :yes:

Is denk ik toch een ontwerp ding is want in de manual van de Fosie staat dat eerst de stekker in het stopcontact moet, dan aanzetten, en andersom eerst uitzetten, dan stekker uit het stopcontact.
Bij mij gebeurt dat niet, spanning gaat eraf met de amp op AAN, en spanning erop met de amp op AAN.
Denk dat dat nu net de plop veroorzaakt.
Doe ik het zoals in de manual, geen plop, maar het is ook wel een prettige indicatie dat alles werkt  :-D

RHK

Geen trigger in/out mogelijkheid?  De Parasound had ik voor 140 euries op MP  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#4
Citaat van: RHK op augustus 06, 2022, 14:44:42
Geen trigger in/out mogelijkheid?  De Parasound had ik voor 140 euries op MP  :-D

Nee, helaas, een trigger is wel een andere manier van iets aanzetten, de stroom zit er tenslotte al op, en wordt er geschakeld, in mijn situatie niet.
Mijn x4700h heeft wel 2 triggers maar zou niet weten hoe dit te gebruiken op een amp zonder.
Het blijft stroom op iets zetten, dus moet het interne ontwerp aangepast worden voor trigger gebruik.

Project heeft wel een mooi eindbak(je), de S3, met triggers, wel even 300 euro per stuk.

Grappig, Fosi beweert voor de TDA7498E 160 watt op 4 ohm, de adapter heeft een wattage van 108 watt, hoe kan er dan 160 watt uitkomen, nou, nee dus.
En deel die 108 watt door 2 kanalen en er blijft in het meest gunstige geval 54 watt per kanaal over, maar ik vermoed dat het in de 40 zal eindigen.
Maar geen probleem, dat is meer dan zat, wel zou je naar 32 volt kunnen, dan blijft er weer wat meer over.
Wel even oppassen met de D class versterkers die 50/100 watt doen, daar blijft dus niet veel van over.......

Ben wel de plop kwijt als ik de Fosi gewoon altijd AAN hou, verbruikt in ruststand toch bijna niks, dus dat is ook een optie voor 100% stilte.
Ik denk dan een trigger systeem ook stroom verbruikt in rust  :wink:

CBdicX

#5
Ik laat nog 2 andere versterkers komen om te kijken welke het prettigste is en of er "verschil" in zit.
Ik let dan op brom, speaker ruis, en hoe de versterker reageert op de Master/Slave, want het moet gewoon allemaal aan gaan als de X4700H aan gezet wordt.
Kan trouwes bij de Fosi geen warmte verschil voelen bij onbelast (dus gewoon AAN) of belast, het is beide koel zowel de trafo als de versterker zelf.

Dit zijn de 2 nieuwe test versterkers:

https://www.amazon.nl/gp/product/B0063GC58K/ref=ox_sc_act_title_1?smid=ABV9J41D2VYA9&psc=1

en

https://www.amazon.nl/gp/product/B076P2VS9H/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A27MPXN0R8YFPE&psc=1

Ik laat het snel weten, de Auna AV2 krijgt trouwens prima reviews, die 600 watt is pure onzin..... :-P

De TB10A gebruikt 2 TPA chips, de 7498E gebruikt 1 TDA chip, benieuwd of dit iets uit maakt in het gebruik.

RHK

#6
Citaat van: CBdicX op augustus 06, 2022, 14:56:05

Ben wel de plop kwijt als ik de Fosi gewoon altijd AAN hou, verbruikt in ruststand toch bijna niks, dus dat is ook een optie voor 100% stilte.
Ik denk dan een trigger systeem ook stroom verbruikt in rust  :wink:

Zodra het apparaat uitgezet wordt, gaat de 12V triggerstroom naar 0V.  Maar de Fosi aan laten staan kan ook, dat doen we immers ook al met de subs. En anders ook even op MP voor een Parasound ampje.  8-). Maar die test amps zien er ook prima uit, zeker voor die prijs, en is het niks, inderdaad retour.
Deze Rotel heeft 12V trigger in/out. Is apart te koop.
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1871274751-super-setje-vincent-pre-rotel-eindversterker
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#7
Citaat van: RHK op augustus 07, 2022, 09:16:44
Zodra het apparaat uitgezet wordt, gaat de 12V triggerstroom naar 0V.  Maar de Fosi aan laten staan kan ook, dat doen we immers ook al met de subs. En anders ook even op MP voor een Parasound ampje.  8-). Maar die test amps zien er ook prima uit, zeker voor die prijs, en is het niks, inderdaad retour.
Deze Rotel heeft 12V trigger in/out. Is apart te koop.
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1871274751-super-setje-vincent-pre-rotel-eindversterker

Een amp met trigger actief gaat in standby modes, anders zou deze niet aan kunnen gaan als er 12v op komt.
Dus kies je, of zet je de amp op trigger, gaat deze in stanby bij uit gaan en niet volledig 0 volt.
En standby kost altijd wat stroom, maar niet meer dan een sub in standby mode.
Vandaar dat ik een Master/Slave gebruik, die zet de handel wel op 0 volt.

Mooi zo'n Rotel maar iest over the top voor mijn bedoeling, en ik heb er 2 nodig, 1 voor Rear Height en 1 voor VOG.
Het is verder een prima amp de Fosi met nu dan nog een licht popje bij uit zetten, niet bij aan gaan.

Eerst ga ik die andere 2 testen en dan eens kijken welke het gaat worden.
Ik zit weer lekker in mijn vel met al dat uit testen  :-D  :-D

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Dat gedoe met externe versterkers is toch op niets uitgelopen.
Of ze knallen de tent uit met opstarten via een Master/Slave, en vinden het dus niet fijn om geheel van stroom af te gaan, of ze zijn wel stil met opstart maar dan weer een flinke tik/pop met uit gaan.

De Auna, die wel stil is, heeft het nadeel dat deze als de stroom eraf is geweest, bij opstart in Stanby mode gaat, dus dien ik de versterkers altijd handmatig aan te zetten als ik die betreffende speakers wil gebruiken.
Dus dat is bij iedere opstart de X4700 aan zetten en dan de externe versterkers.
Nou, dat wordt niks.........

Helaas zijn huidige nieuwe versterkers zo in elkaar gezet dat bij stroom eraf, dus zeg maar stekker eruit, dat ze dan bij aansluiten in Stanby mode gaan.
Dit allemaal vanwege Eco voorschriften betreffende verbruik, zodat een versterker, TV of wat dan ook, niet uit zichzelf aan gaat als de stroom eraf is geweest.
Oude(re) versterkers hebben dit niet, maar daar heb ik helaas een slechte ervaring mee.

Ik hou het dus op wat de X4700 van zichzelf kan aansturen, en dat is genoeg om mijn vrouw weer slapeloze nachten te bezorgen  :-D  :-D
Wel prettig dat alles zo retour kan, is allemaal via Amazon gekocht dus lekker makkelijk  :yes:

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX


fluissie

Op zich leuk bedacht maar kaatsers hebben niks met atmos te maken ..., mooie commerciëel bedenksel dat wel

Heb ook nog nooit regen omhoog horen vallen om vervolgens weer naar beneden te komen

In het verleden ook aangekloot met hoogte en 'upfiring' speakers om atmos te creëren,  vervolgens een akoestisch verlaagd plafond gemaakt met echte plafond speakers ...

Beste investering ooit, dan besef je pas wat je hebt en vooral niet had
Marantz av7706 + Marantz mm8077,  Kef r7,Kefci160r ,Focal sr900, svs pb 16 ultra , Philips oled 65 inch , dedicated stroomgroep , isotek polaris fillterblok, audioquest stroom + hdmi+ xlr + ethernet  kabels, verlaagd akoestisch plafond , x box series x

CBdicX

#13
Citaat van: fluissie op augustus 25, 2022, 22:32:36
Op zich leuk bedacht maar kaatsers hebben niks met atmos te maken ..., mooie commerciëel bedenksel dat wel

Heb ook nog nooit regen omhoog horen vallen om vervolgens weer naar beneden te komen

In het verleden ook aangekloot met hoogte en 'upfiring' speakers om atmos te creëren,  vervolgens een akoestisch verlaagd plafond gemaakt met echte plafond speakers ...

Beste investering ooit, dan besef je pas wat je hebt en vooral niet had

Dolby is het niet met je eens........

Bij correcte hoogte van het plafond, en structuur van het plafond, is bij diverse testen in een door Dolby opgezette test ruimte, waar geschakeld kon worden tussen de "kaatsers" (Atmos Enabled) en directe speakers dan wel Height of Top (wat jij denk ik gebruikt), de kaats opstelling door het grootste deel van de luisteraars beoordeeld als prettigste en beste effecten.

Ik heb zelf beide opties gebruikt en ik heb geen voorkeur, voor beide is wat te zeggen maar de een is niet "beter" dan de ander, testen in diverse testopstellingen wijzen dat ook uit.

Het is dus persoonlijke voorkeur, hetzelfde geld voor 2, 4 of 6 Atmos speakers, meer is ook geen garantie voor "beter".
Soms kan het niet anders en dient iemand kaatsers te gebruiken, maar met de juiste opstelling en plafond is dit een meer dan uitstekende oplossing.
En met een juist plafond bedoel ik niet iets zoals een nis, dus dat het plafond boven de speakers hoger is dan de achterkant van de kamer, of een structuur op het plafond wat alle energie uit het signaal haalt.
Ik heb een strak "popcorn" plafond op 2.50 meter en dat werk voor kaatsters meer dan uitstekend.

Ik heb 6 speakers gehad, 4 in de plafond hoeken en 2 boven de luisterplek, dat was niet beter dan wat ik nu heb,
4 SVS Prime Sat (dus niet eens Dolby Enabled) die alle 4 achter de TV, en alle 4 aan de voorkant gewoon de regen naar beneden storten !! (5.2.4 setup) :yes:

Kaatsen wordt nog steeds in de meest duure Stereo speakers systemen gebruikt om een bepaald ruimtelijk effect te krijgen, wat dan "Ambient" geluid is, hetzelfde als Atmos.
Hoe dan ook, kaatsen is altijd superieur tov DSP wat ook vaak gebruikt wordt om speakers te creeeren die er niet zijn  :wink:
Mensen die in de Atmos trein stappen verwachten vaak te veel, Atmos is en blijft Ambient geluid en zal zelden de aandacht op zich vestigen zoals surround vaak wel doet.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, en wat binnen de leefruimte past.

Maar wat Atmos en DTSX (IMAX) betreft is er geen specifiek goed of fout, ondanks alle bla bla verhalen op het Net, een goed opgezet Atmos systeem werkt gewoon, Direct Fire of Enabled !!

Maar nu nog goede Atmos mixen in films, dat is nog wel een dingetje, want daar valt of staat het Atmos effect mee.

En wat te denken over Atmos  via DD+  dus dan geen object sturing, geen TreuHD  :-o , wat bij de streaming platforms gebeurd,

breek me de bek niet open.......  :-D :-D



RHK

Citaat van: fluissie op augustus 25, 2022, 22:32:36
Op zich leuk bedacht maar kaatsers hebben niks met atmos te maken ..., mooie commerciëel bedenksel dat wel

Heb ook nog nooit regen omhoog horen vallen om vervolgens weer naar beneden te komen

Het is op zich wel een gegeven dat geluid weerkaatst, oftewel reflecteert. Afhankelijk van de afstand tussen de Atmos (kaats) speakers en het plafond en de hoek waaronder zij het geluid laten reflecteren/kaatsen, kan het effect bereikt worden dat ons gehoor het via het plafond waarneemt. Althans, bij mij werkt dat aardig.
En bij een fontein zie ik wel water omhoog gaan om vervolgens weer naar beneden te vallen en dat kan ik wel horen. :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*