SR5004 - Dolby HP uitschakelen. Hoe?...

Gestart door Ceristimo, oktober 05, 2021, 11:57:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ceristimo

Hallo,

Ik heb onlangs via Marktplaats een oudere Marantz SR5004 gekocht. Deze staat op zolder en wordt alleen gebruikt met analoge inputs (de computer voornamelijk) om muziek te luisteren tijdens thuiswerken.

Ding werkt verder prima, goed geluid, en met de Audyssey microfoon mooi afgesteld, maar ik heb één klein "probleem": als ik mijn koptelefoon aansluit springt hij in "Dolby HP" modes en dat klinkt met muziek gewoon niet mooi.
Hoe schakel ik dit uit? Ik heb het in de handleiding niet kunnen vinden, en heb ieder knopje van de afstandsbediening uitgeprobeerd, maar ik krijg het niet uitgeschakeld.

De enige andere optie is "Source Direct" gebruiken, maar dan kan ik ook de Bass en Treble niet meer aanpassen. Is het mogelijk de koptelefoon gewoon in Stereo te zetten?...

Ceristimo

Nou, ben erachter gekomen. Je druk op Menu en dan kan je met pijltjes toets naar "rechts" de headphones op Bypass zetten.

Alleen dan heb je dus nog steeds geen tone-control. Maar dat blijkt achteraf ook in de handleiding te staan. Jammer, dat wist ik niet. Snap niet helemaal waarom je geen tone control mag hebben als je een koptelefoon aansluit, maar helaas.

Ceristimo

Tot slot...

Ik vind geluid over de koptelefoon zonder tone-control niks. Het klinkt mij veel te vlak. En ja, ik weet dat de audiofielen en puristen het daar niet mee eens zijn, maar het gaat mij er uiteindelijk om wat ík mooi vind. Ik moet ernaar luisteren.

Gelukkig beschikt de SR5004 gewoon over een normale "Out". Mijn audio gaat nu dus in de SR5004, vervolgens er weer uit naar mijn Techics SH8020 equalizer, en die voedt het signaal naar mijn ouwe trouwe Sony TA-F100 en die duwt het vervolgens naar mijn Philips Fidelio koptelefoon. De Sony dient nu enkel als hoofdtelefoon versterker, en tevens Phono-voorversterker naar de Marantz voor de Philips GA-312 platenspeler.

Nu het beste van twee werelden:

1) Geluid uit de speakers enkel uit de SR5004 die met de room correction via Audyssey hier op zolder voortreffelijk klinkt, in elk geval een stuk beter dan de Sony TA-F100 die hij vervangt.
2) Als ik tóch over de koptelefoon wil luisteren heb ik nu meer tone-control dan me lief is.  :-D :-D

jrm

Daar gaat het om!
Maakt niet uit hoe of wat, als je maar geniet van je audio.