Marantz SR 7005 Pre Out Controlevraag

Gestart door Hovannevis, maart 15, 2021, 15:49:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hovannevis

Hoi,

Ik wil een stereoversterker gebruiken voor mijn fronts (B&W702S). Ik heb de handleiding gelezen en onder het hoofdstuk 'Een externe stroomversterker aansluiten' staat:

Wanneer een externe stroomversterker is aangesloten op de PRE OUT-aansluiting mag u geen luidsprekers aansluiten op de luidsprekeraansluitingen.

Ik denk dat wordt bedoeld dat je niet zowel de PRE OUT als de luidsprekeraansluiting mag gebruiken voor 1 specifieke uitgang. Dus:

Wanneer een externe stroomversterker is aangesloten op de PRE OUT-aansluiting mag u geen luidsprekers aansluiten op de overeenkomstige luidsprekeraansluitingen.

Nu de controlevraag: Ik kan PRE OUT gebruiken voor 1 kanaal (Fronts) en de overige luidsprekeraansluitingen niet zijnde de Fronts gewoon gebruiken?

Taal blijft altijd spannend.....
Alvast bedankt voor je inzicht!

Marvin

Goeie middag, welkom hoor.

Je bedoelt dat je voor de front luidsprekers een extra versterker aansluit, maar voor de center en surround kanalen het laat zoals het nu is?
Dat kan in ieder geval, ja.

Hovannevis

Citaat van: marvin op maart 15, 2021, 16:05:29
Goeie middag, welkom hoor.

Je bedoelt dat je voor de front luidsprekers een extra versterker aansluit, maar voor de center en surround kanalen het laat zoals het nu is?
Dat kan in ieder geval, ja.

Ja precies dat. Goed om te weten, kan ik verder. Bedankt voor je snelle reactie!

CBdicX

Citaat van: Hovannevis op maart 15, 2021, 15:49:32
Hoi,

Ik wil een stereoversterker gebruiken voor mijn fronts (B&W702S). Ik heb de handleiding gelezen en onder het hoofdstuk 'Een externe stroomversterker aansluiten' staat:

Wanneer een externe stroomversterker is aangesloten op de PRE OUT-aansluiting mag u geen luidsprekers aansluiten op de luidsprekeraansluitingen.

Ik denk dat wordt bedoeld dat je niet zowel de PRE OUT als de luidsprekeraansluiting mag gebruiken voor 1 specifieke uitgang. Dus:

Wanneer een externe stroomversterker is aangesloten op de PRE OUT-aansluiting mag u geen luidsprekers aansluiten op de overeenkomstige luidsprekeraansluitingen.

Nu de controlevraag: Ik kan PRE OUT gebruiken voor 1 kanaal (Fronts) en de overige luidsprekeraansluitingen niet zijnde de Fronts gewoon gebruiken?

Taal blijft altijd spannend.....
Alvast bedankt voor je inzicht!

Dit is niet correct.
De pre-out op een receiver/versterker is altijd "hot", dus er staat altijd signaal op of je nu wel of geen speakers aansluit.
De pre-out heeft dus totaal geen invloed op het wel of niet speakers aansluiten op de speaker terminals van het apparaat.
De pre-outs van de Front speakers, of de andere surround speakers, werkt het zelfde als de pre-out van de subwoofer, er gaat gewoon een signaal naar een eindversterker.
En of dan de speaker terminals gebruikt worden staat daar los van.

Enige puntje van aandacht is dat als je Front speakers op de receiver aansluit, en de pre-outs gaat gebruiken om een andere set speakers te gebruiken (in de zelfde kamer) dat het volume van de externe versterker goed afgeregeld moet worden, dat de een niet harder speelt dan de ander, en dat is het, meer niet.......

Marvin

Ze zullen het er vast zo inzetten zodat je niet bedenkt dat je zonder zones ook een tweede kamer met geluid kunt vullen. 
Ze zullen er juridisch ook vast wel wat garantie verzoeken door kunnen weigeren. 
Maar het werkt inderdaad gewoon.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 24, 2021, 11:12:22
Ze zullen het er vast zo inzetten zodat je niet bedenkt dat je zonder zones ook een tweede kamer met geluid kunt vullen. 
Ze zullen er juridisch ook vast wel wat garantie verzoeken door kunnen weigeren. 
Maar het werkt inderdaad gewoon.

Als dit inderdaad zo spannend zou zijn dat het "niet mag" dan zouden ze wel een elektronische schakeling in de receiver maken dat als je de Front pre-outs wilt gebruiken, de terminals van de Front speakers dan geen signaal meer krijgen.

En inderdaad als je in een andere kamer ook geluid wil, kijken de meeste mensen nu of een receiver "zones" heeft.
En die zijn uiteraard weer duurder dan een receiver met alleen Front pre-out (wat nagenoeg technisch het zelfde is) maar voor Zones heb je weer geen extra versterker nodig, maar verlies je weer Surround Back of Front Height.

Keuzes, keuzes......... :-o