Marantz 1060 zekering stuk

Gestart door Janoz13, maart 14, 2021, 20:52:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janoz13

Hallo,

Heb ik net mijn cd speler weer aan de praat, geeft mijn versterker problemen. :x
Ik heb een poosje geleden een gereviseerde Marantz 1060 gekocht en tot nu deed hij het goed.

Ik had de kap er af en viel me op, dat er een zekering kapot was.
Het is de tweede zekering van boven, een van 1A.(dit is een voorbeeld foto)



Als ik een nieuwe zekering plaats en hem aanzet, gaat de zekering meteen weer kapot.
Ik doe alleen de hoofdknop aan, zonder de speakers aan te zetten.
Het lampje blijft wel branden, dus is het niet de hoofdzekering.

Het viel me vanaf het begin wel op, dat bij het aanzetten van de speakers, je wel een erg "harde ontlading" van de condensator hoort. Een veel hardere "plop" als bij mijn oude 1030.

Ik heb wel een schema, maar ik weet niet zeker welke zekering het is. Ik denk dat het een van de 2 zekeringen is, aan de secundaire kant van de trafo.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Marantz 1030

SB_Marantz

#1
Primair zit er maar eentje uiteraard en dat is de 3 A.
Er zal een kanaal in sluiting staan.
Die harde plop bij inschakelen is een dc puls en was al een waarschuwing in feite en zal op 1 kanaal veel harder geweest zijn dat op het andere.....(aanname)
De plop of puls is normaal vanwege het A symmetrische cap coupled ontwerp en is niet zo hard en/of schadelijk.
Tijd voor reparatie / check-up.


Even het schema erbij gepakt en het is een secundaire aftakking voor de gelijkrichting.
Er moet 38 VAC op staan.
Vandaag even geen tijd om verder te kijken.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Janoz13

Bedankt voor je reactie,

De harde plop was inderdaad op een kant harder, maar beide kanalen deden het nog wel.
De versterker was volgens de verkoper helemaal gereviseerd, maar dat begin ik nu te twijfelen.

SB_Marantz, kijk je in deze tijd nog versterkers na? Ik woon in Apeldoorn, dus niet zo ver weg.

Ik had een zekering geleend uit mijn andere Marantz (1030) en zag nu dat iemand een dun draadje tussen de hoofdzekering had geklemd. Toen ik die er tussenuit gehaald had, plofte die ook.  :x violent1 :x
Marantz 1030

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Janoz13

Update:

Ik heb een bezoekje gebracht aan SB_Marantz. Hij heeft hem helemaal nagekeken, gerepareerd en afgesteld.
Nu speelt hij weer als een zonnetje.

Dank je wel SB_Marantz HB
Marantz 1030

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Citaat van: Janoz13 op april 18, 2021, 22:50:04
Update:

Ik heb een bezoekje gebracht aan SB_Marantz. Hij heeft hem helemaal nagekeken, gerepareerd en afgesteld.
Nu speelt hij weer als een zonnetje.

Dank je wel SB_Marantz HB
Graag gedaan!

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM