Subwoofer te zacht aanwezig

Gestart door Paul1th, februari 06, 2021, 20:09:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul1th

Ik heb een Marantz sr5007 en een subwoofer Chario SW1 hij doet wel mee maar zou iets aanweziger mogen zijn hoe krijg ik dat voorelkaar?
De audessy dedecteert hem wel gewoon.

Mvg Paul
Marantz SR5015 speakerset Chario piccolo...
Apple dingen...

Stadium III

Volume harder zetten op subwoofer
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Paul1th

Dat werkte niet ik heb de subwoofer wel van -6 naar 2.5 gezet dat leek wat te helpen... fase moet ik ook nog corrigeren ik las net daar ook iets over... de versterker tikte net weg... ik heb ook de nieuwe set nog niet aangesloten middels banaanstekkers ik begreep eerst ook niet echt hoe dat werkte... blond.... bvd

Ik kan nu ook nog ff niet echt te testen want t is een beetje laat voor de buren :no:

Grt Paul
Marantz SR5015 speakerset Chario piccolo...
Apple dingen...

Marvin

Als alles goed is aangesloten is fase op nul het meest logische beginpunt.

CBdicX

#4
Citaat van: Paul1th op februari 06, 2021, 20:09:41
Ik heb een Marantz sr5007 en een subwoofer Chario SW1 hij doet wel mee maar zou iets aanweziger mogen zijn hoe krijg ik dat voorelkaar?
De audessy dedecteert hem wel gewoon.

Mvg Paul

Crossover iets hoger zetten, fase doet meestal niets schokkends.

Van 80hz en lager ga je de sub steeds minder "horen".
Ga je hoger dan 80 dan schuif je naar het bass-midden gebied, en daar ga je de sub steeds meer werkelijk horen.
Nadeel is dat deze dan plaatsbaar gaat worden, dus je kan horen waar deze staat.
Ook kunnen stemmen in praat programma's wat zwaarder gaan aanvoelen omdat de sub mee gaat praten.

Dus voorzichtig steeds 10Hz OMHOOG tot het effect bereikt word wat jij wilt.

Paul1th

De installatie heeft t volgende ingeregeld:

De fronts als groot cross over op 40
Evenals de center
De surrounds back zijn klein genoemd cross op 80
Deze dan naar 60 ?
De versterker voelt vrij warm raar hij staat heel zachtjes en net schakelde hij al weer uit😢...

Misschien komt t omdat ik de kabels heel luulig aangeslotwn heb heb nog geen banaan pluggen
Wel bestwlt maar nog niet binnen...
Marantz SR5015 speakerset Chario piccolo...
Apple dingen...

Marvin

Dat kan niet komen doordat er geen bananen worden gebruikt.
Loop de bekabeling goed na, dat zou ik zelf als eerste eens doen. 

CBdicX

#7
Citaat van: Paul1th op februari 07, 2021, 22:44:11
De installatie heeft t volgende ingeregeld:

De fronts als groot cross over op 40
Evenals de center
De surrounds back zijn klein genoemd cross op 80
Deze dan naar 60 ?
De versterker voelt vrij warm raar hij staat heel zachtjes en net schakelde hij al weer uit😢...

Misschien komt t omdat ik de kabels heel luulig aangeslotwn heb heb nog geen banaan pluggen
Wel bestwlt maar nog niet binnen...

Wat je zou moeten om de sub meer te horen is het volgende.

Fronts en Center dienen ook op "Klein" te staan anders vind er geen cross-over naar de sub plaats en spelen deze speakers Full Band en worden zwaar belast met (sub)bass, dus alle speakers op klein.
Dat de Fronts en Center op 40Hz worden gezet en de Surrounds op 80Hz betekend dat het best flinke speakers zijn, of veel roomgain mee krijgen.

Dit houd ook in de jou sub vanaf 80Hz naar beneden speelt, dus in het "onhoorbare" gebied, wat de meeste mensen vaak willen.
Jij wil de sub meer horen dus moet je handmatig die 40Hz van Font en Center omhoog brengen boven de 80Hz.
(dus veranderen wat Audyssey neer zet)
Hoeveel boven de 80Hz moet jij zelf bepalen tot wat het gewenste effect is.
Verhogen van de Surround speakers heeft niet veel nut, die krijgen sowieso weinig bass.

Dat jou receiver uit schakelt is niet goed, heeft niets met stekkers wel of niet te maken !

Paul1th

Super bedankt voor zo ver!!!
Heb de instellingen verzet en voel de sub nu iets meer
Voor de buren durf ik t nu niet meer te proberen....
Morgen weer een dag
Echt  super fijn  je advies

Mvg Paul
Marantz SR5015 speakerset Chario piccolo...
Apple dingen...

CBdicX

#9
Hoe hoger je gaat in Hz, hoe meer je de sub gaat horen en ook voelen.
Mid-bass / upper-bass (60-200 Hz) is het zogenaamde " chest punch" gebied 😀
Je zult merken dat hoe hoger je gaat, hoe meer je de sub gaat voelen, maar hij gaat dan ook sterker plaatsbaar worden en kan zelfs irritant worden in spraak gedeeltes.
Dus oppassen en streepje voor streepje omhoog.......

Wat je ook kunt doen is alle speakers op 80Hz en dan de crossover regelen op de sub zelf.
Dan niet de LFE ingang gebruiken maar de Line ingang op de sub.
Crossover op de sub naar 100Hz en dan streepje voor streepje omhoog.

Paul1th

Ja t is nu veel beter!!!

als ik aan kabels denk waar koop ik die dan?
ik wil voor de fronts en de center een wat betere kabel
heb jij een suggestie ?
een vriend had over de supra fly 3.4 maar dat word al best prijzig
heb een maal 2 en 3 en 4 meter nodig?

mvg Paul
Marantz SR5015 speakerset Chario piccolo...
Apple dingen...

CBdicX

Citaat van: Paul1th op februari 08, 2021, 11:16:17
Ja t is nu veel beter!!!

als ik aan kabels denk waar koop ik die dan?
ik wil voor de fronts en de center een wat betere kabel
heb jij een suggestie ?
een vriend had over de supra fly 3.4 maar dat word al best prijzig
heb een maal 2 en 3 en 4 meter nodig?

mvg Paul

Speakerkabels daar gaan vele, vele discussies over.
Ik heb ze van zeer prijzig tot betaalbaar gehad en nooit enig verschil kunnen waarnemen.
En dat is nu net het punt, veel zeggen wel verschil te kunnen horen, maar dat is het nu net.
Ook beweren vele dat zij verschil in versterkers horen, terwijl blinde testen bewijzen dat mensen hun eigen versterker er niet tussen uit kunnen halen.
Ook interlinks doen in dit verhaal mee, om over voedingskabels, stekkerdozen ect maar te zwijgen...... :-o  :wink:

Koop waar je een goed "gevoel" bij krijgt, daar gaat het om, het grootste deel van de audio beleving vind plaats TUSSEN de oren, en niet in de oren !!
Als jij denkt dat het beter is, zal het ook beter klinken, simpel.

Om het een beetje realistisch te houden qua mystiek en budget denk ik aan de volgende kabel en aansluiting:

Inakustik Speakerkabel 2,5mm Premium Silver (per meter verkrijgbaar vaak in Duitsland goedkoper)
Nakamichi banaanstekkers of vorkstekkers (Marktplaats).

De Inakustic is een koper/zilver kabel van uitstekend kwaliteit en goede dikte, en betaalbaar, de Nakamichi stekkers zijn ook prima en geen onzin toestanden, beide werkte bij mij prima.

Maar je kan ook de wondere wereld in stappen van kabels die bij volle maan koud getrokken zijn, en waar een eenhoorn overheen gepiest heeft, maar dan gaat er een gat in de bankrekening geslagen worden......  :-D


Paul1th

Tsss oke onwijs bedankt weer ik ga wel een beetje rondkijken
De set klinkt nu super nu de subwoofer beter mee doet wat
Een feest en dat voor 100,- € op Mp de speaker set🎉!!!
Marantz SR5015 speakerset Chario piccolo...
Apple dingen...

Paul1th

Jij schreef dit:
Dat jou receiver uit schakelt is niet goed, heeft niets met stekkers wel of niet te maken !

Zij stapje... zou dit kunnen omdat de kabels momenteel niet goed aangesloten zijn dus dat de versterker zijn signaal niet kwijt kan ik heb banaan stekkers bestelt komen waarschijnlijk morgen😨... nu raken maar een paar draadje van de hele kern de speaker aansluiting...

Heb ook al wat kabels gescoord op MP... geluid is door je advies echt al 🎉 maar laat hem maar ff uit tot ik de kabels goed heb aangesloten...
Marantz SR5015 speakerset Chario piccolo...
Apple dingen...

CBdicX

#14
Citaat van: Paul1th op februari 08, 2021, 22:38:37
Jij schreef dit:
Dat jou receiver uit schakelt is niet goed, heeft niets met stekkers wel of niet te maken !

Zij stapje... zou dit kunnen omdat de kabels momenteel niet goed aangesloten zijn dus dat de versterker zijn signaal niet kwijt kan ik heb banaan stekkers bestelt komen waarschijnlijk morgen😨... nu raken maar een paar draadje van de hele kern de speaker aansluiting...

Heb ook al wat kabels gescoord op MP... geluid is door je advies echt al 🎉 maar laat hem maar ff uit tot ik de kabels goed heb aangesloten...

Ik ben geen "techneut" maar dat een versterker uitschakelt is niet goed.
Al zou je er helemaal geen speakers aan vast zetten dan nog blijft deze normaal gesproken gewoon aan, of hij schakelt uit omdat een Eco functie aan staat.

Test het maar als je de goede stekkers aangesloten krijgt, wie weet, op een maar paar draadjes van een kabelkern aansluiten lijkt mij niet goed.
Ik heb wel eens de helft van een 4mm kabel gebruikt omdat 4mm gewoon niet in de gaten paste, dat ging probleemloos maar is dan altijd nog +/- 2mm dikte.

Ook hiervan doen de meest fabelachtige verhalen de rondte, over dikte van kernen, en samenstelling.
Vingerdikke kabels van de meest exclusieve materialen op maar 3-4 meter lengte  :-o  :-o
Ik denk dat het allemaal wel mee valt, testen met een 220v stroomkabel van de bouwmarkt waren ook niet in een blinde test er tussenuit te halen !!
Maar ook hier, kopen waar je een goed gevoel van krijgt, als dit 5-20 euro per meter is, of 500-1000 euro (en veeeeeeel hoger) per meter, dat is aan de audiofiel  :yes:  :wink:

Ik doe het nu met een Sennheiser Ambeo soundbar en hoef mij daar na al die jaren experimenteren er niet meer druk om te maken, wel lekker rustig zonder die kabels en Subwoofers.  :-D  :-D

https://nl-nl.sennheiser.com/ambeo-soundbar