M&G bij Marco

Gestart door Paul, februari 03, 2008, 18:42:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Met een beetje geluk staan de foto's vanavond online  :mrgreen:

Ja Thom wat een verschil brengt een andere pre teweeg  :-o ,maar vergeet niet de verschillende da convertors ook een mega verschil kunnen betekenen  :yes:

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

#31
Indrukwekkend kan je de set van Marco wel noemen.
Als je alles bij elkaar ziet is het eerste wat opvalt dat de gekozen componenten bij geen enkele
audioboer in deze samenstelling op de plank terug te vinden zijn.



De opzet van deze meet & greet was om Marco zijn set eens te bewonderen en te beluisteren en een vergelijk / verschil te vinden
tussen de NAD218thx en de Marantz SM-7 eindversterkers.



Wat ons allen opviel was dat het verschil  tussen de NAD en de SM-7 eigenlijk niet zo groot was en dat beide goed in staat
waren om luidsprekers met een rendement van 83db aan te sturen en nog voldoende power over hadden.



Marco z,n vader / Marco / Maurice en Mars.



En niet te vergeten ons jongste lid maar fanatiek speakerbouwer Thom

De echte verschillen zaten in de voorversterkers.
De Rotel RC995 en de Marantz 1070 zijn qua leeftijd en bouw totaal niet te vergelijken.
Waar de 1070 over een toonregeling beschikt en deze niet uitgeschakeld kan worden stuurt de Rotel zonder omwegen de eindtrap aan
en denk dat hier al het grootste verschil in zit.
De sound van de 1070 is warmer maar niet altijd beter te noemen, is mede afhankelijk van de gekozen muziek.
Mijn voorkeur gaat uit naar jazz en Marco meer naar hardrock en metal.







De gebruikte luidsprekers waren de EX4 en de DLS-R55.
De EX4 hadden - maar dat is persoonlijk -  meer body en de DLS-R55 is een wat minder forse luidspreker.
Het merk DLS was voor mij onbekend maar kan gezien de kwaliteit / prijsverhouding zich makkelijk meten met de grotere luidprekers.
De bouw is degelijk en zijn netjes afgewerkt en zo klinken ze ook.
Denk gezien de geringe afmeting en prestaties dat deze een goed alternatief is in huiskamers waar moeders de vrouw vaak ook mee wilt beslissen
over de afmeting van de speakers.




Wil besluiten dat het een leerzame middag is geweest met gezellige mensen en en Rotel vv een overweging waard is om thuis eens  in mijn set uit te proberen.
En niet te vergeten dat een externe DAC een duidelijk verschil kan maken.
Marco bedankt voor de gastvrijheid en we zijn weer een ervaring rijker.

En als laaste bemerking:
In ieder mens schuilt nog het kind, dus Mars kon het niet laten om nog ff op de motor van Maurice te klimmen.



Wat mij betreft tot de volgende Meet & Greet.



Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Het is door trial and error samengesteld maar nu nog steeds hoor ik dat verandering van componenten heel grote hoorbare verschillen teweeg brengen,zo ben ik nu weer naar een andere (door mars meegenomen) kabel aan het luisteren,dat houd je wel van de straat  :lol: ,ik weet nu iig wel zeker dat je geen hoofdprijzen hoeft te betalen om tot een bevredigend resultaat te komen,had ik bijvoorbeeld de Seas EX4 luidsprekers niet in bezit dan zou ik heel goed met de DLS kunnen leven,hoogstwaarschijnlijk had mn set er dan wel weer anders uitgezien,een kwestie van componenten die matchen is naar mijn mening het belangrijkste  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Leuke foto's, sta wel te kijken van zo'n harde vloer en ik zie niet echt veel demping.
Was dat niet te horen?

Maurice

Citaat van: joep op februari 25, 2008, 20:03:12
Leuke foto's, sta wel te kijken van zo'n harde vloer en ik zie niet echt veel demping.
Was dat niet te horen?
Tja, het valt niet echt op, maar wat natuurlijk wel scheelt is dat de gordijnen dicht waren en het nog redelijk rumoerig was, waardoor echo en weerkaatsingen minder opvallen.

Mijn korte samenvatting:

Gezellig, altijd leuk om weer forumleden in real life te zien en te spreken.

Wat deze dag vooral interessant was, was om de DLS weer eens in een goede setup te beluisteren (was al 1,5 jaar geleden dat ik ze voor het laatst gehoord had in een winkel). Deze speaker verloochent zijn Scandinavische afkomst niet en liegt ook niet. De verschillende versterkers die ze voor de kiezen kregen werden elk anders maar goed weergegeven. Laagweergave was beter dan ik herinnerde van de winkel, maar de DLS sound was wel aanwezig. Jammer dat het merk zo onbekend is bij home hifi minnend Nederland (car audio zijn ze erg bekend bij, heb ze zelf daar ook in).

Niet helemaal een verrassing, maar de verschillen tussen voorversterkers zijn erg groot qua klank, waar de verschillen klankmatig tussen eindversterkers kleiner zijn. De laatste uit zich vooral in controle op het laag.
Welke voorversterker klankmatig beter is, hangt heel erg van de set, de gebruikte muziek maar ook van de persoonlijke smaak af.

De Marantz 1070 als voorversterker vond ik persoonlijk veelal te warm klinken, zeker met drukkere / complexere muziek. Maar op Led Zeppelin was de 1070 wel weer favoriet, aangezien deze kille opname opfleurde. Met lichte jazz als Diana Krall wordt het persoonlijk wat beter klinkt. Diana klinkt op de 1070 warmer, zwoeler dan op de Rotel pre. Maar op de Rotel pre leek het wat gedetaileerder en kwam de piano wat beter uit de verf in complexere stukken. De 1070 lijkt erg goed geschikt voor muziek met kleinere bezettingen en/of jaren 70 opnames die meestal wat fletser zijn opgenomen. De Rotel is beter in het complexere en dynamischer werk (zoals Dreamtheather en Ayreon).

De verschillen tussen DAC's waren ook door iedereen waar te nemen. De statement dat alle cd-spelers eender klinken is hier waarschijnlijk voor alle aanwezigen wel om zeep geholpen.
We wisten niet welke dac gebruikt werd (die van de Denon cd-speler of de Alchemy dac). Er werd continu geswitch ed in hetzelfde nummer, waarbij wij zelf de verschillen opnoemden. De verschillen zaten voornamelijk in middengebied, waarbij de één warmer, ronder en dynamischer was dan de ander. Ook het laag verschilde redelijk, vooral in wolligheid.

Inmiddels ook de eerste donaties in ontvangst mogen nemen, waarvoor mijn dank  notworthy
Het is voor ons allemaal hobby en ben blij dat mijn portemonnee komende maand ook weer wat verlicht wordt (dan komt de factuur voor hosting en domein weer).
Meer info, lees >>>hier<<<
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

oi

heel ff kort ( morgen maak ik een verslag) ,TOP DAG GISTER !!!

@ paul kon je de wallen onder mijn ogen niet een beetje weghalen met de pc :wink: :? haha

nu ga ik slapen ( ben af nopompom) , mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

TurboMarco

Citaat van: joep op februari 25, 2008, 20:03:12
sta wel te kijken van zo'n harde vloer en ik zie niet echt veel demping.
Was dat niet te horen?
Je mag natuurlijk zelf komen luisteren  :-)

De cd van Trentemoller : The last resort liet wel alles wat kon resoneren flink tekeer gaan  :evil:,maar goed daar is bij de DLS R-55 niet veel sprake van,bij de Seas EX4 was heel duidelijk te horen dat de set in een woonkamer met open keuken staat,de volumepot stond dan ook  op kwart voor twaalf  :-D :-D

Maar voor de rest valt het allemaal reuze mee .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

#37
Zoals eerder beschreven was er weinig verschil te horen tussen de verschillende eindversterkers en daar sluit ik mij voor de volle 100% op aan,de gebruikte eindversterkers staan hun mannetje wel met luidsprekers met een rendement van 88db (DLS) en 83db (seas) ,ze doen hun werk met zeg maar twee vingers in de neus .

Ik had het ook niet anders verwacht  :angel:

De voorversterkers daarintegen waren van twee verschillen werelden ! ,de Marantz 1070 klinkt zoals ik dat noem romantisch met een wat rond (naar mijn smaak afgetopt hoog) klankkarakter ,wat bij oude wat schrille opname weer een prettiger lekker in het gehoor liggend soundje laat horen.
De rotel 995 voorversterker is wat opener en veel meer op details gericht en laat minder kleuring horen,welke de betere of mooier is hangt helemaal van smaak af.

De DLS R-55 is ondanks de aanwezigheid van 13cm kleine woofertjes heel goed in staat om een groots geluidsbeeld neer te zetten met veel overtuiging tot in de laagste oktaven,het mid/hoog is eerlijk zonder kleuring en nimmer is er sprake van scherpte ,of de opname moet wel heel slecht zijn!!
De DLS vraagt wel om een stevige versterker die toch makkelijk 100 echte watt's moet kunnen leveren,en dat doet een Marantz SM-7 dan ook  8-)
Een vergelijk maken tussen de R-55 en de EX-4 is niet relevant en ook niet aan de orde geweest,men praat hier over een totaal ander budget en nog belangrijker een ander systeem die niet in iedere woonkamer te plaatsen is.

Nogmaals ik vond het weer een enerverende dag met hele gezellige gasten  :yes: :yes: HULDE!!
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

ps ,Mers de kabel bevalt uitermate goed man !!

Je had gelijk wat je zei met het verschil tussen de Monster cable  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul


Wachten nog op het beloofde verslag uit de Hofstad.  :-D hello pompom :angel: :gaap: :yes: :schater:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom

Citaat van: Paul op maart 01, 2008, 19:53:41
Wachten nog op het beloofde verslag uit de Hofstad.  :-D hello pompom :angel: :gaap: :yes: :schater:
die is het ondertussen denk alweer vergeten jho :-D

Paul

Citaat van: thom op maart 01, 2008, 19:55:10
die is het ondertussen denk alweer vergeten jho :-D


Nee krijg net een PM dat het er aankomt.
Komt allemaal goed.  hello pompom
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mars

Citaat van: thom op maart 01, 2008, 19:55:10
die is het ondertussen denk alweer vergeten jho :-D

neeeeeeeeeeeeee die ben ik niet vergeten hahaha :no: maar nu ga ik ff een muziek avondje doen met een vriendinnetje  :wink:

en heb ik paul net ( echt net) in een pm verteld dat, ik er morgen voor ga zitten ( mwoah weekje later , weet nog precies hoe het vorige week was)

grtz mars

hoop dat er wat van euhhhhhhhhh, luisteren komt  :schater:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Paul

Citaat van: mars op maart 01, 2008, 20:08:01
neeeeeeeeeeeeee die ben ik niet vergeten hahaha :no: maar nu ga ik ff een muziek avondje doen met een vriendinnetje  :wink:

en heb ik paul net ( echt net) in een pm verteld dat, ik er morgen voor ga zitten ( mwoah weekje later , weet nog precies hoe het vorige week was)

grtz mars

hoop dat er wat van euhhhhhhhhh, luisteren komt  :schater:

Ken jij het tempo van de Bolero dan bijhouden ??    :-o :schater:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mars

Citaat van: Paul op maart 01, 2008, 20:11:53
Ken jij het tempo van de Bolero dan bijhouden ??    :-o :schater:

waaaaaaaaaaaahaha , alleen in het begin :wink:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun