SR5300 naar bijvoorbeeld SR7007

Gestart door Don Fonzarelli, december 23, 2020, 20:06:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Don Fonzarelli

Als zeer zuinig mens, luister ik nog steeds met erg veel plezier naar mijn redelijk oude SR5300. Zo nu een dan een BluRay via mijn UD7007 en dat klinkt prima over mijn oude KEF's front en oude Mission rear.
Meestal luister ik echter CD's in stereo en dat klinkt prima.
Zo nu en dan speel ik wel eens met de gedachte om een wat nieuwer model receiver te kopen. Als freelance fotograaf en zorgverlener bulk ik niet bepaald van het geld, dus beperk ik mij tot de 2e hands markt.
Zo nu en dan zie ik een SR7007 of SR7009 voorbijkomen welke dan nog binnen mijn beperkte budget ligt.
Ga ik er dan geluidtechnisch op vooruit? Het gaat mij niet zo zeer om alle toeters en bellen als bluetooth en wifi, maar puur om het geluid bij CD en BluRay. Of kan ik dan beter doorsparen voor een 2e hands in de SR80XX serie?

JohnWx

Ik zelf denk van niet het verschil in vermogen is niet erg veel

Maar er zitten wel meer nieuwe snufjes op en ik denk dat de SR5300 wel is een keer een revisie mag na al die jaren dat is ook het overwegen waard
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Don Fonzarelli

Citaat van: John Wx op december 23, 2020, 23:16:39
Ik zelf denk van niet het verschil in vermogen is niet erg veel

Maar er zitten wel meer nieuwe snufjes op en ik denk dat de SR5300 wel is een keer een revisie mag na al die jaren dat is ook het overwegen waard

Dankjewel voor je reactie.
Dus doorsparen voor een SR uit de 80XX serie zou meer effect hebben? Of een aparte eindversterker voor de front luidsprekers?

Frits Denon

Vraag is eigenlijk wat je mist. Je schrijft dat je wel tevreden bent over het geluid. En dat is wel het belangrijkste.

Maar soms gaat het kriebelen. En wordt de vraag belangrijk wat je eigenlijk mist.

Als je meer naar stereo luistert dan surround gebruikt zou je een goede stereo versterker kunnen kopen. Dat geeft vaak een stap vooruit qua beleving van het geluid. Je kunt ook versterkers kopen die je in de keten opneemt voor alleen aansturing van jouw fronts, de Kef's in jouw geval. Die versterkers hebben dan een functie dat bij surround gebruik die versterker gebruikt wordt om de fronts aan te sturen. Dan heb je er wel een extra apparaat bij die een plekje moet krijgen.

Er zijn hier forumleden die je daar vast meer over kunnen vertellen, ik heb er geen ervaring mee. Ik ben een tijd geleden van surround weer "vooruit" gegaan naar stereo. En dat bevalt hier heel goed, zeker een positief effect op de WAF factor. Mijn betere helft kan qua bediening met een stereo amp beter overweg dan met een HT receiver. :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Citaat van: Don Fonzarelli op december 24, 2020, 09:23:07
Dankjewel voor je reactie.
Dus doorsparen voor een SR uit de 80XX serie zou meer effect hebben? Of een aparte eindversterker voor de front luidsprekers?

Nou de 80xx brengt mijn inziens ook niet echt meer behalve nieuw, investeer in cd's wat je afspeelt

Veel mensen hebben drang (virus) om nieuw meer etc. te willen jij hebt dat niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Frits op december 24, 2020, 11:33:13
Vraag is eigenlijk wat je mist. Je schrijft dat je wel tevreden bent over het geluid. En dat is wel het belangrijkste.

Maar soms gaat het kriebelen. En wordt de vraag belangrijk wat je eigenlijk mist.

Als je meer naar stereo luistert dan surround gebruikt zou je een goede stereo versterker kunnen kopen. Dat geeft vaak een stap vooruit qua beleving van het geluid. Je kunt ook versterkers kopen die je in de keten opneemt voor alleen aansturing van jouw fronts, de Kef's in jouw geval. Die versterkers hebben dan een functie dat bij surround gebruik die versterker gebruikt wordt om de fronts aan te sturen. Dan heb je er wel een extra apparaat bij die een plekje moet krijgen.

Er zijn hier forumleden die je daar vast meer over kunnen vertellen, ik heb er geen ervaring mee. Ik ben een tijd geleden van surround weer "vooruit" gegaan naar stereo. En dat bevalt hier heel goed, zeker een positief effect op de WAF factor. Mijn betere helft kan qua bediening met een stereo amp beter overweg dan met een HT receiver. :wink:

Ben ook alleen Stereo en afgestapt van home theater word er onrustig van en een film gaat mij om de film mag ook in mono bij wijze van spreken

Als de SR5300 richting zijn laatste rustplaats gaat kan je overwegen naar een stereo versterker hoewel er steeds vaker wel bleutooth of zit en usb en hdmi en dac
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Don Fonzarelli

Citaat van: Frits op december 24, 2020, 11:33:13
Vraag is eigenlijk wat je mist. Je schrijft dat je wel tevreden bent over het geluid. En dat is wel het belangrijkste.

Maar soms gaat het kriebelen. En wordt de vraag belangrijk wat je eigenlijk mist.

Als je meer naar stereo luistert dan surround gebruikt zou je een goede stereo versterker kunnen kopen. Dat geeft vaak een stap vooruit qua beleving van het geluid. Je kunt ook versterkers kopen die je in de keten opneemt voor alleen aansturing van jouw fronts, de Kef's in jouw geval. Die versterkers hebben dan een functie dat bij surround gebruik die versterker gebruikt wordt om de fronts aan te sturen. Dan heb je er wel een extra apparaat bij die een plekje moet krijgen.

Er zijn hier forumleden die je daar vast meer over kunnen vertellen, ik heb er geen ervaring mee. Ik ben een tijd geleden van surround weer "vooruit" gegaan naar stereo. En dat bevalt hier heel goed, zeker een positief effect op de WAF factor. Mijn betere helft kan qua bediening met een stereo amp beter overweg dan met een HT receiver. :wink:

Ik mis wat 'oempf', een ander zou het 'ballen' kunnen noemen. En dan idd met name op het stereo vlak.
Die sporadische BluRay is geen investering waard.
Ik denk dat ik dan ga uitkijken naar een eindversterker.
Wanneer er leden zijn met goede ervaringen op dat gebied hou ik mij aanbevolen. Ook negatieve tips zijn welkom.

Frits Denon

Wellicht is een sub dan een oplossing voor je. Ik heb hier goede ervaringen met Rel. Zijn mooi af te stellen.

Op MP staan er regelmatig verschillende te koop: https://www.marktplaats.nl/q/rel+subwoofer/

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Als je muziek in source direct luistert zou je eens kunnen omschakelen naar auto, dan kan je hoog en laag aanpassen.

JohnWx

Citaat van: Don Fonzarelli op december 24, 2020, 12:00:03
Ik mis wat 'oempf', een ander zou het 'ballen' kunnen noemen. En dan idd met name op het stereo vlak.
Die sporadische BluRay is geen investering waard.
Ik denk dat ik dan ga uitkijken naar een eindversterker.
Wanneer er leden zijn met goede ervaringen op dat gebied hou ik mij aanbevolen. Ook negatieve tips zijn welkom.

Ik denk dat je dat ook niet veel of niks gaat brengen hij krijgt niet meer stroom om die "oempf" te krijgen dan kan je beter naar een sub gaan of andere speaker, wat niet in een speaker zit komt er ook niet uit maar is mijn mening

En wat zijn je oude Kef's misschien die is een keer laten reviseren van filter
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Don Fonzarelli

Dank allemaal, ik ga ermee aan de slag?

Stadium III

Ik zou een reciever zoeken die iig Atmos ondersteunt ,komt steeds meer op de markt
Verder is het nooit niet verkeerd om eens te upgraden
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

JohnWx

Citaat van: Stadium III op december 24, 2020, 14:38:44
Ik zou een reciever zoeken die iig Atmos ondersteunt ,komt steeds meer op de markt
Verder is het nooit niet verkeerd om eens te upgraden

Nee daar is niks tegen in te brengen  :gp:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.