Subwoofer alleen te horen als je er recht voor zit

Gestart door LeonChame, oktober 31, 2020, 19:40:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

#45
Citaat van: LeonChame op november 09, 2020, 13:11:47
Hierbij mijn opstelling:
Marantz SR6015
Rel R-505
Dali Oberon 7
Dali Oberon Vokal
Dali Oberon 3

Ik heb alle speakers op groot ingesteld en dan kun je geen crossover instellen. Ik verwacht dat alles onder de 40hz naar de sub gaat. Om toch wat meer bass te krijgen heb ik LFE+main nu ingesteld en deze als crossover op 80hz gezet. De instelling zelf blijft op 120hz staan. Klinkt al stuk warmer.

Ook de speakers eens op klein gezet, crossover op 80 hz. Bass is wel wat aangezetter, maar het totaal is minder sprankelend.
Ik probeer het nog één keer....

Als je de speakers op large zet kan je inderdaad geen crossover instellen. De speakers krijgen het volledige spectrum voor hun kiezen. Er gaat niks naar de sub.
Bij LFE+Main krijgen de speakers ook het hele bereik en de sub krijgt alles onder de crossover zoals je hebt ingesteld, in jouw geval alles onder de 80Hz.
De LFE in het menu van je receiver moet op 120Hz staan, altijd. Deze heeft niks te maken met de crossover die je eerder hebt ingesteld maar is het bereik van je .1 kanaal. In die is afgefilterd op 120 Hz. Ga je die lager zetten dan doe je dat kanaal tekort.

LFE+Main word ook wel de DoubleBass genoemd en word veelal afgeraden. Maar dat is een kwestie van uitproberen. Het geeft in veel gevallen een "rommelige" bas. Sommige zweren erbij.

Weet dat een sub gemaakt is voor de laagste Hz'en en je speakers niet. Bij de meeste vloerstaanders is er een duidelijke afval bij 80-60Hz. Ga je toch lagere tonen doorsturen dan zullen die slechter of nauwelijks hoorbaar zijn. Veel slechter als dan de sub dat zou doen. Weet ook dat de crossover geen harde waarde is maar dat er nog steeds lage tonen doorgegeven worden maar in een lager dB.
Volgens Dali heeft jouw Oberon 7 heeft een frequentie bereik van 36-26.000Hz bij +/- 3dB. Een standaard waarde voor je crossover is 1,5 keer je minimale Hz bij -3dB en 2x bij -6dB. In jouw geval zou ik dus de crossover op 55 of 60Hz zetten. (Die 60Hz is ook het advies wat SVS voor jouw speakers adviseerd.)
Succes met uitproberen!

Hier staat heel goed uitgelegt wat ik hierboven geschreven heb:
https://hifi.nl/artikel/1621/een-Subwoofer-voor-Home-Theater.html

En hier ook de nodige uitleg over Large en Small:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#47
Citaat van: sonsan op november 09, 2020, 16:25:44
Ik probeer het nog één keer....

Als je de speakers op large zet kan je inderdaad geen crossover instellen. De speakers krijgen het volledige spectrum voor hun kiezen. Er gaat niks naar de sub.
Bij LFE+Main krijgen de speakers ook het hele bereik en de sub krijgt alles onder de crossover zoals je hebt ingesteld, in jouw geval alles onder de 80Hz.
De LFE in het menu van je receiver moet op 120Hz staan, altijd. Deze heeft niks te maken met de crossover die je eerder hebt ingesteld maar is het bereik van je .1 kanaal. In die is afgefilterd op 120 Hz. Ga je die lager zetten dan doe je dat kanaal tekort.

LFE+Main word ook wel de DoubleBass genoemd en word veelal afgeraden. Maar dat is een kwestie van uitproberen. Het geeft in veel gevallen een "rommelige" bas. Sommige zweren erbij.

Weet dat een sub gemaakt is voor de laagste Hz'en en je speakers niet. Bij de meeste vloerstaanders is er een duidelijke afval bij 80-60Hz. Ga je toch lagere tonen doorsturen dan zullen die slechter of nauwelijks hoorbaar zijn. Veel slechter als dan de sub dat zou doen. Weet ook dat de crossover geen harde waarde is maar dat er nog steeds lage tonen doorgegeven worden maar in een lager dB.
Volgens Dali heeft jouw Oberon 7 heeft een frequentie bereik van 36-26.000Hz bij +/- 3dB. Een standaard waarde voor je crossover is 1,5 keer je minimale Hz bij -3dB en 2x bij -6dB. In jouw geval zou ik dus de crossover dus op 55 of 60Hz zetten. (Die 60Hz is ook het advies wat SVS voor jouw speakers adviseerd.)
Succes met uitproberen!

Hier staat heel goed uitgelegt wat ik hierboven geschreven heb:
https://hifi.nl/artikel/1621/een-Subwoofer-voor-Home-Theater.html

En hier ook de nodige uitleg over Large en Small:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0

TOP, hoef hier niets aan toe te voegen  hello  :yes:
Als dit nu niet meer begrepen wordt .........  violent1

Kon het ook niet laten. ;-)

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX


Hoewie Loewie

Hoi. Ik reageer nog een keer.........en dat is dat ik niet meer ga reageren op dit onderwerp. Uiteindelijke doel is dat topic starter die weerbarstige sub in het gareel krijgt. En volgens mij is er voldoende aangevoerd om dat probleem te tackelen. Succes.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

Best een gedoe, subwoofers.
Heb er zelf 2 die ik van de week eindelijk weer eens synchroon heb draaien.
Dus goed in fase.
Dat kan met 1 sub al een aardige klus zijn zonder DSP, dus je snapt het verhaal met 2 subs wel.

Verdraaid intensief luisteren, ik zou het probleem van de TS dus ook in de fase zoeken.

CBdicX

Ik had er 2, 2x SVS SB3000, maar de deur uit gedaan vanwege "ruimte/kamer" problemen, dus (te) veel pieken en dalen.
Nu zonder subs wel minder laag, maar lekker rustig en minder geklooi......
Het was ooit een "oplossing" voor te kleine speakers, maar ook introductie van een berg problemen in de gemiddelde huiskamer.

RHK

Met de Antimode heb ik dat probleem gelukkig niet.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op november 10, 2020, 13:34:15
Met de Antimode heb ik dat probleem gelukkig niet.

Is het met Antimode en vergelijkbare correctie systemen niet zo dat na correctie iedere versterker en speakers hetzelfde zullen klinken in die ruimte ?
(ik heb het dus over speakers, niet subwoofers)
Dus de "Geest" word uit het systeem gehaald om een vlakke correctie te krijgen, en 1000 euro speakers zullen het zelfde (gaan) klinken in die ruimte als 10.000 euro speakers ?
Misschien wel verlost van kamer problemen, maar hetzelfde klinken, welke speakers/versterker dan ook ?

En werkt dit alleen met voor en eindversterkers, of ook met geïntegreerde versterker ?
En komt het analoge geluid na correctie niet digitaal over ?

Sorry voor de vragen en Off Topic........  notworthy

Frits Denon

Ik heb slechts "good old stereo" met sub en heb niks met processoren die het geluid voor mij beinvloeden.

Zowel in de set beneden bij de TV als boven in mij cave. Zijn wel van Rel en stel in op gehoor, rekening houdend met wat de speakers volgens spec aan laag kunnen geven. De Rels beginnen dan net daarboven hun deuntje mee te zingen.

Niks meten, gewoon op gehoor door goed te luisteren. Werkt bij mij prima.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

RHK

#57
Citaat van: CBdicX op november 10, 2020, 20:15:42
Is het met Antimode en vergelijkbare correctie systemen niet zo dat na correctie iedere versterker en speakers hetzelfde zullen klinken in die ruimte ?
(ik heb het dus over speakers, niet subwoofers)
Dus de "Geest" word uit het systeem gehaald om een vlakke correctie te krijgen, en 1000 euro speakers zullen het zelfde (gaan) klinken in die ruimte als 10.000 euro speakers ?
Misschien wel verlost van kamer problemen, maar hetzelfde klinken, welke speakers/versterker dan ook ?

En werkt dit alleen met voor en eindversterkers, of ook met geïntegreerde versterker ?
En komt het analoge geluid na correctie niet digitaal over ?

Sorry voor de vragen en Off Topic........  notworthy
Het gaat hier alleen om de perfecte afregeling van je subwoofer(s).
Hierbij de uitleg Van DSPeaker.com, die doen dat beter dan ik;

Iedere ruimte (kamer) reageert op de geluidsgolven die uw subwoofer produceert. U neemt dat waar doordat op sommige plaatsen het geluid veel harder klinkt dan op andere plaatsen. Dat komt omdat lage geluidfrequenties tegen de muren van de kamer botsen en daardoor staande golven in uw kamer maken. Deze veroorzaken de dreunende bassen die het overige basgeluid maskeren. Bij geluidseffecten in actiefilms is het minder storend, maar bij muziek des te meer.

Niet uw subwoofer, maar uw kamer is hier debet aan. Gelukkig hoeft u uw kamer niet te verbouwen dankzij de Anti-Mode. Dit kleine apparaat elimineert de baspieken, waardoor het geluid veel natuurlijker, muzikaler en strakker klinkt.

Het installeren en éénmalig inregelen is eenvoudig: u sluit het apparaat aan op uw subwoofer, drukt op de knop en de Anti-Mode regelt zichzelf binnen enkele minuten in. Daarna is het apparaat klaar voor gebruik. Geen computers, geen software, geen gedoe. Gewoon genieten!

Op het HTForum is op het Antimode Forum hier genoeg over te vinden. Na de inregeling en meting door de  8033SII, heb ik een mooie,diepe strakke bas. Kortgeleden een 2e sub erbij aangesloten en prima!


Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

LeonChame

Ik heb veel gelezen en uitgeprobeerd. Wat me het meest verbaasd is dat als ik zit de bass niet hoorbaar is, maar als ik ga staan wel.

Marvin

Toch eens wat gaan proberen met een totaal andere plek.