Subwoofer alleen te horen als je er recht voor zit

Gestart door LeonChame, oktober 31, 2020, 19:40:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RHK

Citaat van: marvin op november 14, 2020, 15:28:33
Toch eens wat gaan proberen met een totaal andere plek.

Ik zou die mooie Rel sub toch bij voorkeur aan de andere kant van die frontspeaker zetten. Zo op de foto te zien staat ie nu in een hoek van de kamer.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#61
Citaat van: LeonChame op november 14, 2020, 13:48:26
Ik heb veel gelezen en uitgeprobeerd. Wat me het meest verbaasd is dat als ik zit de bass niet hoorbaar is, maar als ik ga staan wel.

Niet zo vreemd, als je zit en niets hoort, zit je in het dal, als je staat en wel wat hoort sta je in de piek.
Een bekent fenomeen van subwoofers.
Ook kan het behoorlijk schelen door 1-2 meter naar voren of naar achteren te stappen.
Ik heb alleen aan de voorkant en achterkant van de kamer goede sub bass, de rest is eigenlijk slecht.
Vandaar dat ik gestopt ben met subwoofers, maar dit word bij aanschaf verzwegen......  :wink:

Mede daar door hebben buren last van subwoofers, die moeten te hard gezet worden om iets van effect te hebben.
Maar de buren horen de sub bass prima, die zitten meestal lekker in de piek.......  :-D
Gezien de grote van een sub bass golf zou je een kamer van 20 meter lang moeten hebben, vandaar weer de buren problemen met subs, want die kamers hebben wij normaal gesproken niet.

RHK

Het kan toch echt wel goed, zoals ik op je laatste vraag beantwoordde.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

LeonChame

40hz of 80hz gaat wel goed. Is dus alleen bij mij met 60 hz. Dus ni gekozen voor 80 hz.

RHK

Citaat van: CBdicX op november 14, 2020, 17:49:09
Niet zo vreemd, als je zit en niets hoort, zit je in het dal, als je staat en wel wat hoort sta je in de piek.
Een bekent fenomeen van subwoofers.
Ook kan het behoorlijk schelen door 1-2 meter naar voren of naar achteren te stappen.
Ik heb alleen aan de voorkant en achterkant van de kamer goede sub bass, de rest is eigenlijk slecht.
Vandaar dat ik gestopt ben met subwoofers, maar dit word bij aanschaf verzwegen......  :wink:

Mede daar door hebben buren last van subwoofers, die moeten te hard gezet worden om iets van effect te hebben.
Maar de buren horen de sub bass prima, die zitten meestal lekker in de piek.......  :-D
Gezien de grote van een sub bass golf zou je een kamer van 20 meter lang moeten hebben, vandaar weer de buren problemen met subs, want die kamers hebben wij normaal gesproken niet.

Ik doelde eigenlijk op jouw bovenstaande opmerking en vraag over de Antimode. Daarop zei ik dus ook, het kan toch echt wel goed.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op november 15, 2020, 12:01:24
Ik doelde eigenlijk op jouw bovenstaande opmerking en vraag over de Antimode. Daarop zei ik dus ook, het kan toch echt wel goed.  8-)

Duidelijk.
Een punt is wel dat welke software dan ook die met ruimte correctie te maken heeft, niet de "heilige graal" is.
Wij zitten nu eenmaal met natuurkundige wetten en dat is dat een golf in een ruimte moet passen.
Past de golf niet dan is dat een vast staand gegeven, daar kan helaas geen software wat aan veranderen.
De golf kan je inkorten (vlak maken wat dit soort software doet), maar ineen schuiven om deze passend te maken gaat niet als je de toon hoogte (of toon laagte) niet wil veranderen, want dat ga je dan doen.
Als het zo simpel zou zijn werd iedere subwoofer inclusief ruimte correctie verkocht.

Dat het in jou situatie beter of goed gaat betekend niet dat het voor andere, in een qua vorm en samenstelling andere ruimte ook gaat lukken.
De kans dat het niet lukt is vele malen groter.  :-(
Het is en blijft moeilijk, en nagenoeg onmogelijk, een sub bass golf passend te krijgen in een ruimte anders dan een flinke kerk.

Ik heb het nooit goed gekregen, niet met 1 - 2 -3 of zelf 4 subwoofers.
En de nodige software getest en geprobeerd, maar helaas.
Alleen Antimode nooit, maar alle software werkt op nagenoeg dezelfde wijze, het kan ook niet anders vanwege de natuurwetten, en dat je uiteraard de golf zoveel mogelijk intact laat, anders veranderd de toon te veel wat ook vaak gebeurd, het zogenaamde "het klinkt digitaal" effect.

Maar als het bij jou goed werkt, top, en dan ben je een gelukkige subwoofer gebruiker  :yes:

RHK

#66
Resumé, probeer een Antimode.  8-) En ja, ik ben tevreden met de subwoofer, Maakt de HT compleet.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

LeonChame

Citaat van: sonsan op november 09, 2020, 16:25:44

Volgens Dali heeft jouw Oberon 7 heeft een frequentie bereik van 36-26.000Hz bij +/- 3dB. Een standaard waarde voor je crossover is 1,5 keer je minimale Hz bij -3dB en 2x bij -6dB. In jouw geval zou ik dus de crossover op 55 of 60Hz zetten. (Die 60Hz is ook het advies wat SVS voor jouw speakers adviseerd.)


Dit weekend weer lekker aan het uitproberen geweest en nu staat alles op small en 60 hz.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd waar dat advies van SVS staat. Dan kan ik m'n maat ook hierover infomeren.
Alvast dank weer!