Subwoofer alleen te horen als je er recht voor zit

Gestart door LeonChame, oktober 31, 2020, 19:40:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Je kunt grote speakers op small zetten met een cross van 40 hz dat klopt
De vraag is ook als je dat wil hebben

Hier staat bij stereo weergave de subs uit en alleen links en recht dan wil ik full range

Dit maakt de hobby mooi en dan vindt ik ook altijd een M&G leuk zeker in de HT sferen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Hoewie Loewie

Citaat van: sonsan op november 08, 2020, 21:01:51
Ik lees weer een aantal onjuistheden Hoewie Loewie. Zoals geadviseerd verdiep je eerst eens in bassmanagement en cross-overs.
Hier word je ook goed uitgelegd wat large en small speakers inhoud.

Ik zal al wat verklappen, ook (hele) grote speakers zet je op small als je een sub gebruikt.....
Hoi. Het hele filmpje beluisterd (en bekeken, voor zover er iets te zien was) en wat die man zegt is niet anders dan wat ik zeg. Hij adviseert om de "towers" op "small" te zetten waardoor die de tonen boven 80 Hz (meen ik dat ie zei) afwerken en de aangesloten subs (die tot 20 Hz diep kunnen gaan) de lage tonen te laten doen. Als je goed gelezen hebt, zeg ik aan het eind van mijn reactie ook dat het overlet laat dat het algehele klankbeeld op die manier beter zou kunnen zijn maar dat het een kwestie van uitproberen is. Die man heeft het ook niet over een crossover instelling van de subs want dat kan en hoeft helemaal niet.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Audio addict

Als je een sub (een REL bijv) high level hebt aangesloten dan moet je niet de front left en right speakers op small zetten. Dan krijgt de sub geen laag zodra je de reciever op 2.0 zet wanneer je muziek luistert.

Marantz PM 7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - Stereo REL T5i's - Audioquest Golden Gate interlinks - Audioquest NRGY power kabels.

CBdicX

Citaat van: Audio addict op november 09, 2020, 00:14:41
Als je een sub (een REL bijv) high level hebt aangesloten dan moet je niet de front left en right speakers op small zetten. Dan krijgt de sub geen laag zodra je de reciever op 2.0 zet wanneer je muziek luistert.

High Level (oa REL en BK) is inderdaad een ander verhaal, heeft niets met Low Level te maken wat voor 90% van de subs geld.

CBdicX

#34
Citaat van: Hoewie Loewie op november 08, 2020, 20:04:00
Ja, precies. De sub krijgt het volledige spectrum maar kan alleen maar lage tonen weergeven, geen hoge tonen en zal daar dus niks mee doen of kan er niks mee doen want daar is ie niet voor gebouwd (een woofer is te traag voor de hoge tonen). Wanneer je de instelling "small" kiest, zal de crossover zo'n beetje op 100 Hz of 120 Hz worden ingesteld, schat ik:no: Een crossover van 100 Hz betekent, dat tonen van 100 Hz en hoger worden doorgegeven. Dat is met name belangrijk voor die kleine satellietluidsprekers die lage frequenties ook helemaal niet prettig vinden. Daar gaan ze van kapot. Bij een crossover van 100 Hz krijgen ze dus geen lage tonen toegediend.  :-o  :no:
Heb je "normale" boxen aangesloten en de crossover ingesteld op 100 Hz, zullen die boxen dus tonen van 100 Hz en lager niet weergeven want die krijgen ze niet aangevoerd. Dat betekent dat je de woofer van zo'n box als het ware beperkt of volledig uitschakelt.  :no: Dat laat overigens onverlet, dat het uiteindelijke klankbeeld bij het gebruik van een sub er beter van wordt maar dat is een kwestie van uitproberen, denk ik.

Sorry hoor, maar jij zit totaal op het verkeerde spoor wat bassmanagement betreft, en ook met je andere manier van uitleg gaat het geheel verkeerd, jammer, dit moeten andere lezers vergeten......  violent1

Van mij ga je hierna geen reactie meer krijgen, helaas draai je in een (verkeerd) kringetje in de rondte.
Sonsan heeft het ook nog geprobeerd met het filmpje, maar helaas, weer een verkeerde conclusie.

Hier word oa uitgelegd dat bij satelliet speakers er een hogere crossover gebruikt moet (gaat) worden en er dan beter 2 subs gebruikt moeten worden (links en rechts) om plaatsing vanwege de hogere x-over te voorkomen.
En er gaat helemaal niets "kapot" als er bij kleine speakers fullrange of een lage x-over gebruikt word.
Alleen de kans op vervorming is dan iets meer aanwezig (op hoge volumes) maar dat ligt geheel aan het ontwerp, vandaar dat er satellieten (boekenplank) van 50 euro op de markt zijn, en van +500 euro per stuk.

En zo zijn wij weer terug bij de OP vraag, dat hij de sub hoort, hij gebruikt dan een te hoge x-over.

byebye

RHK

#35
Hij zou op dit forum de topics over Audyssey eens aandachtig kunnen lezen, alsmede wat er op het HT Forum daarover uitgebreid is gepost. Dan is de kans groot dat hij het gaat begrijpen. Een sub te laten doen wat ie moet doen waarvoor ie is neergezet, moet toch mogelijk zijn. 8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op november 09, 2020, 08:23:49
Hij zou op dit forum de topics over Audyssey eens aandachtig kunnen lezen, alsmede wat er op het HT Forum daarover uitgebreid is gepost. Dan is de kans groot dat hij het gaat begrijpen. Een sub te laten doen wat ie moet doen waarvoor ie is neergezet, moet toch mogelijk zijn. 8-)

:gp:

LeonChame

Hierbij mijn opstelling:
Marantz SR6015
Rel R-505
Dali Oberon 7
Dali Oberon Vokal
Dali Oberon 3

Ik heb alle speakers op groot ingesteld en dan kun je geen crossover instellen. Ik verwacht dat alles onder de 40hz naar de sub gaat. Om toch wat meer bass te krijgen heb ik LFE+main nu ingesteld en deze als crossover op 80hz gezet. De instelling zelf blijft op 120hz staan. Klinkt al stuk warmer.

Ook de speakers eens op klein gezet, crossover op 80 hz. Bass is wel wat aangezetter, maar het totaal is minder sprankelend.

Audio addict

#38
Heb je je REL enkel op LFE aangesloten ?

Verbind hem eens via LFE en met de aparte high level kabel.
Je REL krijgt dan hetzelfde signaal als de Oberon 7's

Je stelt dan de crossover van het high level signaal af achterop de sub.

Op het youtube kanaal van REL word in een serie video's goed uitgelegd hoe je hun subs afstelt.
https://www.youtube.com/c/RELAcoustics

Het is ff opletten hoe je een high level aansluit.
Bij een klasse A/B versterker gaat dat op deze manier.

Pas wel op. High Level mag samen met LFE maar High Level mag niet samen met Low Level aangesloten worden.




Marantz PM 7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - Stereo REL T5i's - Audioquest Golden Gate interlinks - Audioquest NRGY power kabels.

CBdicX

#39
 
^^
:-o  :-o  :-o ..........  :zzz:

(als het maar zo klinkt als je wilt, verder ben ik het spoor geheel bijster)

jowa

:schater: :schater:

Blij dat ik geen (echte) HT set. Gewoon een goede Soundbar met bijbehorende sub, heerlijk.

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#42
Citaat van: RHK op november 09, 2020, 15:23:13
Wat een rel    HLP

Welke serie van REL bedoel je..........  :-D LOL

Maar ik stop er nu echt mee, er vliegen meer verwarrende termen een suggesties dit Topic in, ik haak af ondanks alle goede bedoelingen.  HB

sonsan

Citaat van: CBdicX op november 09, 2020, 08:13:37
Sorry hoor, maar jij zit totaal op het verkeerde spoor wat bassmanagement betreft, en ook met je andere manier van uitleg gaat het geheel verkeerd, jammer, dit moeten andere lezers vergeten......  violent1

Van mij ga je hierna geen reactie meer krijgen, helaas draai je in een (verkeerd) kringetje in de rondte.
Sonsan heeft het ook nog geprobeerd met het filmpje, maar helaas, weer een verkeerde conclusie.

Hier word oa uitgelegd dat bij satelliet speakers er een hogere crossover gebruikt moet (gaat) worden en er dan beter 2 subs gebruikt moeten worden (links en rechts) om plaatsing vanwege de hogere x-over te voorkomen.
En er gaat helemaal niets "kapot" als er bij kleine speakers fullrange of een lage x-over gebruikt word.
Alleen de kans op vervorming is dan iets meer aanwezig (op hoge volumes) maar dat ligt geheel aan het ontwerp, vandaar dat er satellieten (boekenplank) van 50 euro op de markt zijn, en van +500 euro per stuk.

En zo zijn wij weer terug bij de OP vraag, dat hij de sub hoort, hij gebruikt dan een te hoge x-over.

byebye
:gp:
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Citaat van: CBdicX op november 09, 2020, 15:38:15
Welke serie van REL bedoel je..........  :-D LOL

Maar ik stop er nu echt mee, er vliegen meer verwarrende termen een suggesties dit Topic in, ik haak af ondanks alle goede bedoelingen.  HB

Zoals je inderdaad goed bedoelde, ik ook. Zoals getipt, Audyssey topics doorspitten en je wordt een end wijzer.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*