NR1200 met welke luidsprekers

Gestart door et.out@telenet.be, september 14, 2020, 09:12:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

et.out@telenet.be

Ik wil graag een versterker of receiver kopen; voornamelijk voor audio. Na lang surfen ben ik er uit denk ik.
Ik denk dat de Marantz NR1200 alles heeft wat ik zoek.... En vooral ook het dunnere/plattere design spreekt me erg aan. Ik zal nog gaan luisteren bij winkels maar wil zelf wel eerst geïnformeerd zijn en had dus graag feedback gehad op mijn keuze. Zouden jullie me kunnen zeggen of dit een goede keuze zou zijn? Of zou je iets anders ook aanraden?  Heel erg bedankt!!!

Ik ben voornamelijk een muziekliefhebber en ben niet op zoek naar echte homecinema oplossingen.
Als ik er ook mijn TV (later projector) op kan aansluiten voor beter geluid is dat meegenomen want ik bekijk ook graag live concerten op muziek. En dikwijls hebben deze een slechte geluidskwaliteit. Doch ik ga zeker geen 5 of 7 speakers rondzetten, hoogstens 2 of 2.1 met een subwoofer mocht dat nodig zijn. Een alternatief kan ook een soundbar zijn.

Waar ik de versterker of receiver zeker wel voor wil gebruiken:

- Platenspeler (phono ingang must)
- Streaming audio, spotifiy e.d
- Digitale (FM) Radio
- Internet radio
- Muziek afspelen van eigen muziekbestanden die ik op mijn NAS heb staan (streamen via Wifi?)
- Graag bluetooth connectiviteit zodat ik ook geluid van mijn smartphone kan sturen
- Hoewel ik niet zeker ben of ik de draadloze speakers zal aankopen wil ik wel graag dat dit mogelijk is via Heos connectiviteit
- cd speler...

De RN1710 en 1510 zijn precies iets goedkoper en lijken dit ook allemaal te kunnen... ?

jgvh

Test in homecinema magazine zegt dat in dezelfde prijsklasse de nr 1200 beter speelt als een surroundreceiver in dezelfde prijsklasse.

JohnWx

Ik heb niks met film dus zou altijd voor stereo gaan maar beide zullen ze hun werk doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Laat maar joh. Weer zo'n lullo die een vraag neerpleurt en niet het fatsoen heeft om terug te komen hier.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Frits Denon

Je kunt hem een mail sturen. Zijn forum naam lijkt zijn mailadres wel. nonono
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

#5
Citaat van: SMarcelS op oktober 14, 2020, 16:02:16
Als je moeilijk aan te sturen luidsprekers hebt adviseer ik je er een losse eindversterker bij te nemen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.2 met Tapatalk

Wat is moeilijk en hoe hard wil je spelen, hij kan 75 watt geven
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Je kan je ook vereerd voelen dat ze ons weten te vinden om de specifieke ervaring en kennis die er op het forum is  :yes:

Citaat van: pameijer op oktober 14, 2020, 18:51:49
Laat maar joh. Weer zo'n lolliestoklo die een vraag neerpleurt en niet het fatsoen heeft om terug te komen hier.

TurboMarco

als een Topping MX3 een toch wel flinke vloerstaander aan kan sturen dan moet het voor een Marantz NR1200 ook geen probleem zijn.

https://www.hifistudio79.nl/streaming-ipod/topping-mx3-digital-amplifier-bluetooth-classd-all-in-one-black.html



Tenzij je letterlijk en figuurlijk de pannen van het dak af wil blazen. Maar wie doet dat ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerEen veel gemaakte misvatting is , dat formaat er toe doet.
Dat ben ik helemaal met je eens, althans in die context zoals jij die plaats. In de andere zin des woords doet het formaat zeker toe.
CiteerMijn advies is de NR 1200 te gebruiken met makkelijk aan te sturen boekenplank luidsprekers en te combineren met een subwoofer.
Waarom dan boekenplank speakers als je net zo goed vloerstaanders kan nemen.
Een boekenplank speaker valt al heel snel af in het laag en probeer dat maar eens op te lossen met een subwoofer ,dan word het eerder twee actieve woofers (l/r) dan 1 subwoofer die boven het werkgebied zit.

Gewoon een set hoog rendement full range speakers er neer zetten en klaar is kees HB
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: SMarcelS op oktober 15, 2020, 09:58:22
Hoi John ,
Het gaat er niet om hoe hard het kan.
Het gaat er om hoe de versterker omgaat met moeilijke belastingen.
Als een luidspreker impedantie dippen heeft van 1.1 ohm , zit je zo aan de grens van de maximale stroom.
In dat gedeelte grijpt de stroombegrenzing van de versterker in .
Dat is hoorbaar in de zin van het missen van bepaalde frequenties of een niet kloppend geluidsbeeld.
En dan hoeft de versterker niet eens hard te staan. Ik heb het over normaal woonkamer volume waarbij een gesprek op normaal niveau mogelijk is.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.2 met Tapatalk

Welke speaker met zo een dip neem je een NR1200 van Marantz meestal zit daar ook een "gelijkwaardig geprijsde speaker bij ze gaan geen speaker maken die zo een grillig verloop heet voor deze "range qua prijs"


En elke speaker vanaf rendement van 86 DB is meer dan zat om gehoorbeschadiging te krijgen


Heb die "troep" zelf mee mogen bedenken en ingekocht en verkocht wat bij elkaar moet matchen in de handel

Was toen directeur van een groot Audiobedrijf
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Een luidspreker aanbevelen gaat enkel als je de wensen van het persoon kent ,en dan nog is het koffiedik kijken want diegene die er naar moet luisteren bepaalt zelf wel wat mooi is of niet.

Verder zijn vrijwel alle merken en modellen helemaal niet zo lastig aan te sturen, het word pas lastiger wanneer je veel waarde hecht aan zo hoog mogelijke spl. Ook dikke eindversterkers gaan dan over de zeik en luidspreker drivers gaan in rook op.
Maar als ik lees dat men zelden boven 80-90 decibel uit komt dan is het allemaal niet zo boeiend.

De kans dat iemand een Kappa 9 heeft staan en daar een NR1200 aan knoopt is toch nihil.

CiteerAls een luidspreker impedantie dippen heeft van 1.1 ohm , zit je zo aan de grens van de maximale stroom.
Als een luidsprekerontwerp een dip van 1,1 Ohm heeft is het in mijn ogen gewoon een ruk ontwerp. Dan moet je niet zoeken naar een geschikte versterker maar naar een geschikte luidsprekerontwerper ,en gelukkig zijn de meesten dat wel.



(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)


SB_Marantz

Citaat van: SMarcelS op oktober 16, 2020, 09:03:49
Ziet er veelbelovend uit , ik ben benieuwd hoe ze weergeven.

Verstuurd vanaf mijn Nespresso Magnifica met cafeïneinjectie.

Thuis beluisteren is het beste uiteraard.

Je schrijft:  "Hij moet swing hebben en een relaxed middengebied.
Geen druk op de oren en klinken alsof het geen moeite kost."

Ik persoonlijk kan daar niets mee daar ik jouw smaak niet ken.

Wat is ''swing?''

Een relaxed middengebied klinkt mij in de oren als ietwat teruggetrokken?

''Geen druk op de oren en klinken alsof het geen moeite kost.''

Misschien kun je dat iets verduidelijken?

Ik hou van de sound van mijn Klipsch RF-7 mk1 maar het kan goed zijn dat het jouw geluid niet is.

Uitermate lastig om je op afstand van goede opties te voorzien.

Budget speelt ook een rol natuurlijk.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

CiteerHebben we nog geen antwoord.

:-P euhh jawel

CiteerEen luidspreker aanbevelen gaat enkel als je de wensen van het persoon kent ,en dan nog is het koffiedik kijken want diegene die er naar moet luisteren bepaalt zelf wel wat mooi is of niet.
Ik zou er nog aan toe kunnen voegen als je de persoon goed kent  kan je hem of haar beter op weg helpen met de aanschaf van luidsprekers.

Maar uiteindelijk moet diegene met z'n eigen oren luisteren en niet met die van een ander.

De getoonde en genoemde luidsprekers van Magnat en Klipsch zouden het wel eens verassend goed kunnen doen op een NR1200  :yes:
En dan baseer ik dat op mijn ervaringen met Klipsch in het algemeen en de Magnat Transpuls TP45 die ik zelf heb gehad en de voorloper was van de Magnat TP1000.

CiteerThuis beluisteren is het beste uiteraard.
stupid Dat in ieder geval.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

http://magnat.tv/e4.shtml

Ik ken deze niet....een 5! weg speaker.
Weet wel dat de oude Magnats stukken beter klinken dan die nieuwe zooi.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM