Kwaliteit tuner SR7400

Gestart door Rob G, december 22, 2007, 09:50:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob G

Ik heb inmiddels een aantal maanden een Marantz SR7400 i.c.m. B&W 603s2 draaien. Ik ben heel aardig tevreden over deze set, maar er is één ding waar ik me toch aan kan storen. De tuner...

Cd's en dvd's spelen prachtig af, maar zodra ik de radio aan zet mis ik meteen vanalles. De muziek klinkt veel onrustiger, en minder clean. Op zich niet zo gek, zo goed is het kabelsignaal ook weer niet natuurlijk. Ik mis echter ook de diepte en breedte van het geluidsbeeld. Het lijkt meteen alsof mijn speakers minder krachtig zijn, en bijna alsof ik een enkele speaker in het midden heb staan i.p.v. stereo-paar.

Voor mijn Marantz had ik een Pioneer vsx-511 op mijn B&W's. Voor mijn gevoel was deze tuner gelijkwaardig, of misschien wel beter dan de Marantz. En dat terwijl de Marantz op alle andere fronten een dikke stap voorwaarts was.

Waar komt dit door? Heeft de marantz nu echt zo'n slecht tunergedeelte?
En hoe los ik dit op? Zit er ergens misschien nog een instelling verkeerd?
De coax-kabel en alle aansluitingen zijn al vervangen door hoogwaardigere onderdelen (nog wel steeds gekocht bij de grotere bouwmarkt).

Stadium III

Ik merk hier dat er wel veel verschil zit in de station's die uitzenden

Over het algemeen ben ik wel tevreden met mijn tuner deel in de SR 7001

Meschien dat DAB je een bretere oplossing kan bieden !

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Een goede antennekabel doed ook wonderen  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

erwin

Wanneer jij een redelijke antennekabel hebt,moet je het toch gaan zoeken in de kwaliteit van het kabelsignaal.
En ik weet niet of je een kleine buitenantenne wil plaatsen(doet het vaak ook goed).

Grtz Erwin
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

Rob G

CiteerEen goede antennekabel doed ook wonderen
Welke zou dat dan zijn, en waarom is deze niet goed genoeg?
Ik verwacht van radio niet dezelfde soundstage als van cd of dvd, en ik hoef die kwaliteit ook helemaal niet. Maar het verschil is nu echt veel te groot.

Ik heb een tijd geleden zo'n beetje alle aansluitingen vervangen. Voor mijn TV leverde dat heel wat winst op. Om radio was het me wat minder te doen, maar ik heb ook daarvoor alles vervangen. De ontvangst is dan ook gewoon prima, en er zit bij mij ook echt weinig verschil tussen de stations, maar de soundstage is echt te klein.

Een DAB heb ik liever niet, een kleine buitenantene is misschien wel een oplossing...

audiof. zonder budget

#5
Zou zomaar kunnen dat de tunersectie van veel mindere kwaliteit ( dus freq. bereik als voorbeeld 20Hz-15kHz ) dan het bereik van het analoge (10Hz-100kHz +/- 3db) of digitale deel (8Hz-45 kHz +/- 3db) van je versterker.....

Dat verschil ervaar je dan als gemis en daarbij ben je nu een beetje verwend met je kwaliteit van versterkergedeelte ( je zou als proef je oude set nog eens aan kunnen sluiten ).

Als je dat wilt compenseren dan moet je toch echt naar een DAB-tuner overgaan.....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

gerard

De tuner kan gewoon minder goede audio kwaliteit leveren dan bijvoorbeeld een cd speler.

De signaal-ruisverhouding van de tuner is bijvoorbeeld 70 dB, van je versterker en cd speler ongeveer 105 dB.
Bij de duurdere apparaten soms nog wel hoger.

Ook de kanaalscheiding (stereo) van de tuner is beduidend lager dan die van de versterker en cd speler,
daardoor heb je het idee dat je stereobeeld veel minder duidelijk is en minder breed en diep.

Doordat je met de rest een stap vooruit bent gegaan in kwaliteit, blijft de tuner een beetje achter..
Daar kun je volgens mij weinig aan veranderen.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Nog even opgezocht:

De kanaalscheiding van de marantz tuner is 45 dB, van de pioneer 40 dB.
De marantz receivers hebben juist prima tuners, andere merken receivers hebben vaak tuners met een kanaalscheiding van 35-40 dB.

Van een cd speler is dat ongeveer 90 dB, ziedaar het verschil.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Rob G

De vorige receiver is al een tijdje de deur uit, dus echt vergelijken zit er niet meer in. Ik heb ze wel naast elkaar laten spelen op cd en dvd, maar nooit de tuner vergeleken...

In hoeverre zou een DAB-tuner nu echt een verbetering opleveren??

audiof. zonder budget

Toch wel een behoorlijk verschil tussen een gewone tuner en een DAB-tuner.
S/N ratio ligt vaak boven de 100 db en een freq response van 5Hz-20kHz...

Dat is dan ook het verschil met gewoon een analoge tuner, dat DAB verhaal is (al redelijk) richting cd-kwaliteit...
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

mahansz

Citaat van: Rob G op december 24, 2007, 00:08:30
Welke zou dat dan zijn, en waarom is deze niet goed genoeg?
Ik verwacht van radio niet dezelfde soundstage als van cd of dvd, en ik hoef die kwaliteit ook helemaal niet. Maar het verschil is nu echt veel te groot.

Een DAB heb ik liever niet, een kleine buitenantene is misschien wel een oplossing...

het klinkt mij eigenlijk als een signaal probleem. Goede antennebekabeling is dat van Hirschmann (€2,- per meter), deze heeft vooral een goede afscherming (wat feitelijk het meest belangrijk is). Mocht dit niet helpen, dan kan je altijd naar een kleine antenneversterker kijken, bijvoorbeeld de Magnum Dynalab st-2 (€130). Dit ding is echt een fantastische signaalversterker!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Rob G

€130,- voor een anteneversterker vind ik toch vrij prijzig.
Ik zal dit weekend toch weer mijn bekabeling eens nalopen. Kan het probleem evt. ook in de antennedoos liggen?