Hoe stereo te integreren in HT set

Gestart door haythijs, november 09, 2007, 09:54:57

Vorige topic - Volgende topic

hg5812 en 3 gasten bekijken dit topic.

Stadium III

Citaat van: dmeerpa op juli 21, 2008, 10:23:11
Neen sinds één van de laatste updates is de PS3 in staat om DTS HD zelf te decoderen, voordien kon hij dat helemaal niet.
Naar het schijnt zal dez PS3 nooit DTS HD kunenn streamen. De HDMI zou wel versie 1.3a zijn, maar een één van de gebruikte chips zou het niet toelaten om DTS HD te streamen.

Ok weer wat geleerd !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Citaat van: Willem-A op juli 21, 2008, 03:04:12
Ga als volgt te werk:

Sluit de DVD/CD/Multispeler aan op de receiver via de digitale uitgang voor het weergeven van DTS/Dolby Digitaal.
Sluit de DVD/CD speler aan via de analoge uitgang op een stereo versterker voor het weergeven van stereo geluid.
Sluit de receiver aan op de stereoversterker via pre-out links + rechts (front) op een lijningang van de versterker, (bijvoorbeeld Aux).
Sluit de center en surround speakers aan op de receiver.
Sluit de front speakers aan op de stereo versterker.
Sluit de sub(s) aan op de stereoversterker via pre-out of via de luidspreker aansluitingen (high level input). Op deze manier heb ik het gedaan en er ontstaat dan een zeer homogeen geluid met een rustig en een niet na-ijlend laag als er muziek word geluisterd. deze voordelen zijn er echter ook bij het beluisteren van een soundtrack in een film, die voldoende punch heeft, maar zeer beheerst is en niet overdreven klinkt. Op deze manier is/zijn de sub(s) ook gemakkelijk inzetbaar bij het luisteren naar muziek op de stereoversterker. Word deze manier van aansluiten gebruikt, zet dan het subwooferkanaal in het menu van de receiver op ''none'' en de fronts op ''large''. Alle laag zal nu naar de stereo-versterker worden gestuurd, incl. het LFE. Uiteraard kan/kunnen de sub(s) ook op de subwooferaansluiting van de receiver worden aangesloten, maar hierbij vond ik het resultaat niet echt bevredigend en werden mijn subwoofers niet gebruikt bij muziek. Nu spelen ze zeer beheerst en nauwelijks aanwezig mee, maar het effect is zeer goed.
Zet in een Marantz receiver in het menu de uitgangvolumes van de fronts op ongeveer +8 à 9 db.
Speel je een DVD dan regel je alles met de receiver.
Draai je een CD dan (werkt of) kan dat ook alleen via de stereo versterker.
Om de front kanalen aan te sturen vanuit de receiver maak je de betreffende ingang op de stereoversterker actief (bronkeuze) (dus daar waar de pre out van de receiver op aangesloten is, in mijn voorbeeld Aux) en regel je het volume zo dat het klopt met de andere speakers. Neem b.v. de "12 uur stand" en regel de zaak dan met een db meter af op de receiver. Als je dan een DVD wilt spelen kun je de versterker altijd op 12 uur zetten waarna de balans klopt. (Via de pre out van de receiver, kan je het volume desgewenst nog veranderen). Pas wel op, dat je het volume van de stereo-versterker lager zet als je alleen via deze muziek gaat luisteren en schakel niet over van de ene naar de andere bron bij een hoog volume. Maar daar moet je eigenlijk altijd op letten. Alles wat je in stereo wil luisteren kan worden aangesloten op de versterker, alles wat je in surround wil luisteren loopt via de receiver. Je kan dus heel eenvoudig een digitale uitgang van een speler op de receiver aansluiten en de analoge op de stereo-versterker. Zo kun je eenvoudig overschakelen. Het lijkt moeilijk, maar dat valt, als je er wat in thuis bent, erg mee. De winst die je behaald is groot. Zo kun je er b.v. een versterker van de premium serie achter hangen, die ook dedicated gebruikt kan worden. De tuner kan eenvoudig op de stereo-versterker worden aangesloten, zodat je eventuele partner geen moeilijke handelingen behoeft te doen om even een muziekje te luisteren. Ik draai zo al een aantal jaren met zeer veel plezier mijn muziek en films.

PS, ik dek in deze configuratie wel altijd de sensor van de stereoversterker af, om ongewenst reageren op de afstandsbediening te voorkomen.

Groet, Willem.


Ik vindt dit wel een hele rare manier van alles aansluiten

Makkelijker is om alles naar de reciever te leggen digitaal

Subwoofer via de pre out uit laten gaan

Het volume in de reciever alles op 0

Afstanden ingeven

Dan vanuit de pre out van de reciever L&R naar de stereo versterker leggen (je mag analoog uit van de dvd speler ook naar de versterker leggen)

Volume van versterker half open en dan alles met db meter afregelen

Zo verder ook niet meer aan de volume knop van de versterker komen

Nu kun je in mijn ogen optimaal gebruik maken van LFE effecten en surround effecten

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Willem-A

#48
''Ik vindt dit wel een hele rare manier van alles aansluiten

Makkelijker is om alles naar de reciever te leggen digitaal

Subwoofer via de pre out uit laten gaan

Het volume in de reciever alles op 0

Afstanden ingeven

Dan vanuit de pre out van de reciever L&R naar de stereo versterker leggen (je mag analoog uit van de dvd speler ook naar de versterker leggen)

Volume van versterker half open en dan alles met db meter afregelen

Zo verder ook niet meer aan de volume knop van de versterker komen

Nu kun je in mijn ogen optimaal gebruik maken van LFE effecten en surround effecten

Stadium III''


Dan heb je niet goed gelezen. Ik heb ook geschreven alle apparaten digitaal op de receiver aan te sluiten en eventueel analoog op de stereo-versterker. Aan de surround-effecten veranderd in mijn situatie niets en ook niet aan het LFE. Als namelijk de sub op ''none'' staat en de fronts op large, dan gaat al het laag naar die luidsprekers. Zijn er op die uitgangen (luidsprekerklemmen) een of meerdere subs aangesloten word het LFE daardoor weergegeven. Je hoeft dan inderdaad het volume van de versterker niet meer te gebruiken, maar ook dat gaf ik aan evenals het instellen met de DB meter. Ook gaf ik aan dat ik deze configuratie heb gemaakt om na-ijlen van het laag (LFE) te voorkomen en de subwoofers ook te kunnen gebruiken bij stereo. Werkt uitstekend, maar als jullie het anders willen doen is dat uiteraard een eigen keuze. Ik heb hier al diverse mensen over de vloer gehad die verbaast waren over het resultaat. Ik heb jaren lang recensies gedaan en diverse opstellingen gemaakt en uitgebreid uitgestest en veel geëxperimenteerd. Het lijkt misschien erg ingewikkeld, maar dat is het absoluut niet. Ik weet precies de stand van de volumeregeling van de stereoversterker en stel alles in no time in.

Stadium III

als je de sub op none zet dan gaat idd de lfe naar de speakers

Wil wel zeggen dat deze meer klappen krijgen dan als je wel het LFE kanaal gebruikt naar de sub

Ik zou dan in de reciever zeggen dat ie de bassmix op both moet zetten zodat je subwoofer en fronts als bass wil hebben
Maar dan wel de lfe functie aanlaten in de reciever

En wat noem je naijlen van een subwoofer ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Willem-A

Citaat van: Stadium III op juli 21, 2008, 21:44:26
als je de sub op none zet dan gaat idd de lfe naar de speakers

Wil wel zeggen dat deze meer klappen krijgen dan als je wel het LFE kanaal gebruikt naar de sub

Ik zou dan in de reciever zeggen dat ie de bassmix op both moet zetten zodat je subwoofer en fronts als bass wil hebben
Maar dan wel de lfe functie aanlaten in de reciever

En wat noem je naijlen van een subwoofer ?

Beste Stadium.

Als de speakers op large staan, krijgen deze inderdaad al het laag, maar niet de klappen zoals jij noemt, want de filters laten gewoon het extreme laag niet door. Logisch, want anders zouden er nooit kleine luidsprekers op een stereo-versterker aangesloten kunnen worden. Als die maar tot zo'n 60 Hz gaan, hebben ze niets te lijden van het feit dat er misschien wel 30Hz naar toe gestuurd wordt. Laat je in mijn voorbeeld, de LFE functie aan in de receiver, gaat dit niet naar de fronts, dus ook niet op de daarop aangesloten subwoofers. Ik heb zelfs zo met zeer kleine speakers gedraaid en geen problemen ondervonden. Met na-ijlen bedoel ik dat de ''subwoofer achter de muziek aan komt''. Dit is goed te horen bij de dvd van de Eagles. Bij de snellere tracks in DTS komt het laag duidelijk hoorbaar achter het andere geluid aan. Op de manier waarop ik het nu heb, is dat totaal verdwenen en is er veel meer rust in de weergave, maar het laag is zeker in ruime mate aanwezig. Maar doordat het signaal naar de subwoofers hetzelfde is als naar de fronts, zit er geen tijdsverschil tussen beide signalen, wat zich uit in een veel beter totaalbeeld. Bij films kan het laag behoorlijk heftig zijn, terwijl dat bij stereo net mooi aanvult. Om beeld en geluid te synchroniseren, maak ik gebruik van een dedicated digital audio delay.

haythijs

Ik heb de dvd speler via coax op de receiver aangesloten en middels pre out naar de stereoversterker. De cd speler en de minidisc ( jaja ik geloofde er destijds in ) heb ik wel rechtstreeks naar de stereobak aangesloten.
overigens zit ik dus sterk te denken om zowel surround als stereo weg te doen in hiervoor in de plaats een receiver als bijv de SR7001 aan te schaffen. Deze kom je tegenwoordig al vrij scherp geprijsd tegen.
Voordeel lijkt me dus de HDMI aansluiting. Op dit moment draai ik films via een ps3, qua beeld vind ik deze beter dan de dv7600, qua geluid niet. Maar zoals ik het lees zou de audio vd ps3 over hdmi ook een stuk beter kunnen klinken. Tevens zou je dan van HD audioformaten gebruik kunnen maken toch? Hooguit ga ik dan de sacd mogelijkheid vd dv7600 missen, dan moet de cd speler maar zijn werk doen ;)
En een voordeel, het ruimt wel op. Op dit moment staat er bij me een dvd speler, cd speler, mindisc, surround receiver, stereobak, ps3. Het plasma scherm heeft ook nog een losse tuner ( oudere generatie van Pioneer) plus de kabeldecoder. En dan heb ik ook nog een plasma pro enchancer, maar die staat momenteel werkloos elders.
Met bijv een SR7001, mits een goed alternatief voor de stereo van mijn pm4001, zou ik afscheid kunnen nemen van de surroundbak, de stereobak en de dvd speler. Dat ruimt wel ff op en het is een hogere funding voor een nieuwe aankoop.
Samsung55KS800/Yamaha RXA2070/Cambridge CXU/ Kef Q150 +3005SE/SVS sub/Audioquest/TPR/Vandamme