Hoe stereo te integreren in HT set

Gestart door haythijs, november 09, 2007, 09:54:57

Vorige topic - Volgende topic

hg5812 en 2 gasten bekijken dit topic.

haythijs

Sinds een tijdje speel ik met het idee om de stereoweergave in mijn ht set iets op te poetsen.
Momenteel draai ik met een Marantz Sr6300, waarop een dv7600 en cd5001 is aangesloten. Weergevers zijn de Kef eitjes ondersteund door een Rel Quake.
Een onderdeel van mijn plan is om de frontspeakers van de kefset te vervangen door een boekenplank speaker. Vloerstaanders zijn op dit moment geen optie, maar volgens mij zijn er ook zeer aangename boekenplank modellen. I denk wel dat ik hier uit kom  :-)
Maar nu mijn probleem, hoe de stereo te versterken. De sr6300 is voor mij een prima receiver, op surround gebied meer dan voldoende momenteel. Echter de stereoweergave zal hierin de zwakte schakel zijn vermoed ik.
In eerste instante bedacht ik om een hoger of nieuwer model, bijv sr7500 aan te schaffen. Echter ik kom af en toe ook een 2ehands stereoversterker tegen, bijv pm4001 of pm7200. Is de winst via deze groter te noemen? En vooral, hoe intergreer je deze op bijv een sr6300. Dienen de fronts dan op de stereoversterker aangesloten te worden, waarna deze weer doorgelust wordt naar de surroundreceiver? En hoe werkt dit dan, als de fronts op een andere versterker gelinkt zijn dan de rears en de center?
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties  :-)
Samsung55KS800/Yamaha RXA2070/Cambridge CXU/ Kef Q150 +3005SE/SVS sub/Audioquest/TPR/Vandamme

thom

ik heb dit probleem ook gehad, en binenkort komt er een nieuwe reciever aan. met pre-out. hoe het nu loopt bij mij zal ik maar even achterwegen laten, maar zal je uitleggen hoe je het moet doen. de 6300 heeft pre-out dat zijn anologe uitgangen op de reciever, daar kan je een stereo eindversterker aan hangen, of gewonen versterker. die sluit je dan op je pre-out van je 6300 aan.
je 6300 regelt dan ook het volume, als je hem hader zet en je hebt er een eindbak aan hangen voor je fronds zal die vanzelf ook hander gaan.

zo doe ik het dus ook en je merkt het echt in het stereo(ik dan iig) dus als ik jouw was zouw ik naar een leuke stereo versterker gaan zoeken, en het aansluiten zoals ik zij en kijken of het bevalt.

als er nog vragen zijn hoor ik het wel!

haythijs

Hallo Thom,
Dank voor je antwoord. Het klinkt nog vrij simpel ook. Als ik het goed begrijp cd en fronts naar de stereoversterker en deze dus op de preouts van de sr6300 linken. Stel ik kijk film, dien ik dan wel de stereoversterker aan te zetten, dus voor de frontkanalen?
Deze preouts gebruik ik nu nog voor mijn minidisk, op deze manier kan ik nog wel eens een muziekdvd of een rockpalastconcert op md zetten, maar gebruik het zelden nog. Jammer eigenlijk, ik vond minidisk zeker geen slecht produkt, vooral het opnemen, plakken etc.
In ieder geval, dat wordt opzoek naar een nieuw stukje speelgoed :)

Samsung55KS800/Yamaha RXA2070/Cambridge CXU/ Kef Q150 +3005SE/SVS sub/Audioquest/TPR/Vandamme

thom

je cd hoeft ook niet op de stereo versterker, die kan je ook gewoon op je 6300 zetten. als je die dan op stereo zet, staat die het sinaal door via de pre naar je sereoversterker. dan hoef je bijv bij films alleen je surround mode te veranderen, jij snap?

mars

hebben deze receivers geen pre out waar door alleen je front speakers lopen bij stereo , en in dolby surround mode alles?

ten minste zo deed ik het bij harman kardon !

of euh zeg ik nu prcies het zelfde frusty

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

thom

uhh jha, maar bedankt voor je hulp mers :-P

haythijs

Aha oke, thnaks voor het advies :)
Dus enkel alleen de frontspeakers op de stereo aansluiten. Als ik het dus goed begrijp geeft de surrondreceiver via de preouts het signaal door naar een stereoversterker, waarna deze het geluid ' bewerkt' en naar de luidsprekers doorgeeft. En bij een film dien ik toch wel de stereo aan te zetten toch?
Samsung55KS800/Yamaha RXA2070/Cambridge CXU/ Kef Q150 +3005SE/SVS sub/Audioquest/TPR/Vandamme

mars

nee bij film deed ik gewoon een van de surround modes ( ik praat wel over een oude set van mij he , was harman karton euhhhhhh kardon :wink:)

en bij muziek alleen stereo , capice?

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

thom

je moet feitelijk helemaal niet op de stereo versterker letten, je sluit hem aan op je 6300, op de preout van frond. stelt het vermogen een beetje gelijk met de reciever en dat is het. als je muziek luister zet je hem gewoon op stereo(je receiver dan) en bij film zit je heb gewoon op bijv DD. en laat je stereo versterker met rust.

haythijs

Volgens mij begin ik het te snappen. In feit dus alles bij het oude laten, speakers en cd/dvd/md/@home etc op de surround en enkel een interlink van preout 6300 naar stereoversterker en klaar is Thijs
Samsung55KS800/Yamaha RXA2070/Cambridge CXU/ Kef Q150 +3005SE/SVS sub/Audioquest/TPR/Vandamme

thom

jup, wel een beetje het volume van je stereo versterker gelijk zetten met het volume van de 6300, en voorderest overal afblijven

haythijs

haha oke, I won't touch a thing ;)
Dat wordt dus fijn kijken luisteren en testen naar een aantal versterkers en frontspeakers, leuk tijdverdrijf. Zag al een aantal marantz spullen op MP, pm4001 en 7001.
Dank voor jullie hulp!! hello
Samsung55KS800/Yamaha RXA2070/Cambridge CXU/ Kef Q150 +3005SE/SVS sub/Audioquest/TPR/Vandamme

WYWH

Let wel op, zoals Thom zegt, dat je ff je channel setup opnieuw doet met je stereoversterker op een bepaalde stand die je voor HT gebruik altijd op hetzelfde punt zet. Dan regel je verder je volume met de knop / a/b  van je receiver.

Maurice

Mogelijk is enkel een eindversterker op je fronts ook al voldoende verbetering? Vaak win je hier meer controle over de luidsprekers over en profiteer je er zowel bij stereo als surround van.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thom

Citaat van: Maurice op november 09, 2007, 21:30:50
Mogelijk is enkel een eindversterker op je fronts ook al voldoende verbetering? Vaak win je hier meer controle over de luidsprekers over en profiteer je er zowel bij stereo als surround van.
mee eens, ik heb ook enkel een eindbak, die geen stereo versterker. kan je ook nog naar opzoek gaan ma'tjes ofzo of een vintage bak