DVD recorder aanschaffen

Gestart door Paul, oktober 25, 2007, 19:59:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Tot voor kort gebruikte ik een Akai GX-210D tapedeck om opname,s van muziek te maken.
Nu wil ik dit digitaal gaan doen, ook gezien de betere geluidskwaliteit en de capaciteit van een dvd.

Mijn vraag is: zijn de huidige dvd recorders met ingebouwde harde schijf hiervoor geschikt of zijn deze alleen voor opname,s van digitale beelden geschikt ?

En zo ja waar moet je dan zoal op letten, dvd recorders werken met een scart aansluiting en mijn receiver heeft cinch aansluitingen.
Zijn daar aanpassingen voor nodig of kan dat met een simpel verloop kabeltje ?

Hoor graag of dit uberhaupt mogelijk is en wie hier ervaring mee heeft en of hier ook nadelen aan zitten.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom

zover ik weet hoef je geen digitaal kabel te hebben, en de aansluitingen van scart heeft niks met je reciever te maken. hij re neemt alleen op, en je laat hem dan dig/ano naar je reciever. wij hebben er een van sony en het werkt makkelijk en goed.

verder van de spec met opname weer ik nie.

theo technics

Ik weet alleen dat er over een scartkabel geen digitale opnames gemaakt kunnen worden, scart is en blijft een pure analoge signaal overdrager, anders wordt het met HDMI of DVI of LAN.

SoundZ

Mogelijkheden hangen samen met de software. Theoretisch kun je audio met die dingen opnemen, maar alleen als track bij video. Dit moet dan via een scart-aansluiting naar binnen. Maar dan nog is de kwaliteit van het opgenomen audiosignaal van een andere dan de maximale van die van een orginele DVD-film.

Inkomende audio wordt met 256Kbps in de MPEG2 videostream geplaatst => DWZ met datacompressie die uitkomt onder CD-kwaliteit.

Orginele DVD-films worden tracks die in 96kHz 24bit op het schijfje staan naar 48kHz 16 bit gevonverteerd voor de D/A-omzetting. DVD-audiotrack komen er dus altijd in 48kHz 16bit kwaliteit uit, mits het schijfje dit dataformaat ook bevat. DIVx en zelfopgenomen tracks degraderen niet verder, maar bevatten van zichzelf al niet het maximaal haalbare binnen het uitvoerformaat. CD's spelen gewoon 44.1kHz 16 bit uit. Genoemde formaten komen ook uit de coaxiale en optische outputs. Maar je eigen opnamen halen het niet bij de kwaliteit van bijvoorbeeld een DAT-recorder of een DVD-Audio-recorder.

Deze beperking heeft waarschijnlijk met de concurrentie-positie t.o.v. professionele apparaten te maken. Het moet voor de consument een financiele horde blijven om echte studio-grade machines in huis te halen.

Paul

Duidelijk antwoord, dus niet geschikt voor audio opnamen in cd kwaliteit.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

dmeerpa

Waarom niet via de PC? Je kan alles opslaan in een geluidsformaat naar keuze, met of zonder datacompressie. Ja kan alles naar CD of DVD wegschrijven. Met de meeste software om CD/DVD's te branden kan je er zelfs muziek CD's van maken. Er bestaat ook software waarmee je de opgenomen geluidsfragmenten kan bewerken, zoals verwijderen van stiltes voor en na uw muziek stuk.

Er bestaan geluidskaarten, o.a. van Creative Labs met Optische digitale ingang. Wel weet ik niet of je deze kan gebruiken voor het opnemen van geluid of als deze bedoeld is voor weergave. Maar er bestaat dan weer sopftware die opslaat wat je PC weergeeft aan geluid, bijvoorbeeld Jetaudio.

Dus vermoed dat de PC (laptop) ideaal is voor uw doeleinden.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25