SA7001 aansluiten op SR7001

Gestart door robbie, oktober 23, 2007, 21:11:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbie

Ik heb sinds een tijdje de SA7001 SACD speler. Mij is aangeraden de speler op de Marantz SR5400 aan te sluiten via een analoge aansluiting (van den hull kabel), omdat het geluid van de SACD niet via de digitale aansluiting gaat.

Binnenkort komt er bij mij de SR7001 receiver. Kan ik de SA7001 ook via optische digitale kabel aansluiten op de SR7001 en daarnaast ook de analoge aansluiting gebruiken voor doorgifte van het SACD signaal? Ik draai over het algemeen normale cd's, SACD is zo verrekte moeilijk te verkrijgen.


Heeft digitaal de voorkeur voor analoog of juist andersom?

Maurice

Het hangt vooral van de kwaliteit van de gebruikte dacs af. Is die van de speler beter, dan sluit je het analoog aan, is die van de versterker beter, dan sluit je digitaal aan.
Hoor je het verschil niet, dan kun je beter digitaal gebruiken en het geld van de extra interlinks die je voor analoog nodig hebt in je zak steken.

Ik opteer voor analoog, aangezien de dac van de speler mij beter lijkt dan die van de reciever. Tevens kun je dan toch naar SACD luisteren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Ik denk hetzelfde als Maurice, dat de DAC's uit de SA7001 beter zijn dan deze uit de SR7001. En dus zal analoog beter moeten zijn.

Koop je de SR7001 nieuw of 2e hands ? Nieuw zou ik toch nog 2 keer nadenken. In November komt de SR7002 er aand, en deze ondersteund HDMI 1.3. Op deze manier kan je gebruik maken van de nieuwe dolby surround systemen die je op HD-DVD en blueray terugvindt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

robbie

#3
oww...maar ik ben nog maar een beginner in de video-wereld...denk niet dat een hdmi 1.3-aansluiting aan mij besteed is.
hecht vooral veel belang aan audio-weergave.

vandaag de sr7001 binnengekregen. eens kijken hoe we dat apparaat netjes aangesloten krijgen en wat nog belangrijker is: goed afgesteld.

maarre...kan ik dus wel zowel digitaal als analoog tegelijkertijd aansluiten vanaf de sa7001 naar de sr7001? en dan naar keuze afspelen met analoge of digitale signaaldoorgifte? (ik weet dat sacd alleen analoog signaal geeft).

dmeerpa

Citaat van: robbie op oktober 25, 2007, 18:20:06
maarre...kan ik dus wel zowel digitaal als analoog tegelijkertijd aansluiten vanaf de sa7001 naar de sr7001? en dan naar keuze afspelen met analoge of digitale signaaldoorgifte? (ik weet dat sacd alleen analoog signaal geeft).

Ja dat gaat zeker, als je de de SA7001 analoog op de CD ingang of DVD hangt, en dan nog eens digitaal aan één van de ingangen, en deze ingang toekent aan hetzelfde van de analoog gekozen ingang, dan kan je via een optie op de remote kiezen tussen analoog of digitaal als ingang. Zo kan je ook zelf luisteren en kiezen
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

robbie

ok. duidelijk...thx!

wat ik me ook afvraag is welke kabels ik moet gebruiken voor de 5.1 aansluitingen van de dvd-speler naar de receiver. ik zie 6 aansluitingen, maar welke kabels zijn geschikt?

dmeerpa

#6
Citaat van: robbie op oktober 25, 2007, 18:46:42
ok. duidelijk...thx!

wat ik me ook afvraag is welke kabels ik moet gebruiken voor de 5.1 aansluitingen van de dvd-speler naar de receiver. ik zie 6 aansluitingen, maar welke kabels zijn geschikt?

je zult er 3 paar RCA2RCA kabels moeten hebben.
Standaard zit er zeker één in de doos van je SA7001


Deze kan je voor een paar Euro's al vinden, ik dacht 3€ in de Carrefour, nu deze kabels stellen kwalitatief niet zoveel voor, ook op klank gebied. je kan in de handel betere kables kopen, zoals van Monster Cables, AudioQuest, Qed, ...
Bij Vandenborre kan je al een monster kabel hebben voor 15€, je hebt er 3 nodig, dus dat zou 45 € zijn. De duurste die ze hebben, van Monster is 55€, dan kom je wel op 165€ uit. Ik heb geen idee wat je budget is....
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25