'Op de bank bij' WilliamB

Gestart door Rob46, februari 01, 2015, 12:06:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Zaterdag 31 januari 2015 was het zover, een afspraak voor een 'op de bank bij' luistersessie die ik in december 2014 met Forumgenoot William had gemaakt. Vanuit Amersfoort is het een uurtje sturen naar het Brabantse land. Er was weinig verkeer op de weg, wel veel pekel en het was bovendien goed weer. En zo draaide ik rond de klok van 13.00 uur de straat bij William in.

William woont met Riet in een rustige wijk met fraaie twee onder één kap woningen, het geheel is breed opgezet en het ziet er allemaal opgeruimd uit. Ik werd door William en zijn vrouw erg gastvrij ontvangen. Uhhh, en twee knuffels die tegen elkaar aan lagen onder de tafel in de woonkamer. Ik weet niet meer hoe deze viervoeters worden genoemd, maar imposant waren deze zeker. De woonkamer is voor de dieren aangepast, dat wil zeggen dat her een der één en ander is voorzien van wat keurige hekjes, dit om te voorkomen dat deze knaag diertjes hun tandjes in het meubilair zetten. Zo staan bijvoorbeeld de Phonar Veritas P4 in een 'bekisting', iets wat overigens geen invloed op de muziek belevenis geeft. De woonkamer is sfeervol ingericht en ademt luxe en precisie uit. Na mij gesetteld te hebben arriveerde een mij inmiddels niet onbekende Forumgenoot Robert (Xander). Uiteraard hebben we eerst bij geklept en over muziek en audio, met name techniek, gesproken.

Ik was even op zoek naar de audio set in de woonkamer, totdat William rechts van mij in een mooi meubel een deurtje opende. Aldaar stond een mij niet onbekende zilverkleurige PM opgesteld; de Marantz PM 7004. Dit is toch nog steeds een fraaie geïntegreerde versterker van Marantz, niet alleen mooi om te zien, maar ook om te 'horen'. De PM7004 wordt ondersteund door de Phonar Veritas luidsprekers en een SB Touch met een NAS. Als DA converter doet een Musical Fidelity S1 dienst. Alle audiocomponenten en diens bekabeling is met militaire precisie weggewerkt. William is een perfectionist.

Zo werd ik weer eens geconfronteerd met muziek vanaf een NAS, en ook deze keer is mijn ervaring dat dit alles zeer fraai weergegeven werd. Mijn ervaring kan ik samenvatten als: luchtig, smoothy met een breed spectrum waar details alle ruimte krijgen. Het laag was zeker niet overdone en het mid hoog gereserveerd. Het totale geluidsbeeld vond ik onvermoeibaar en ik werd uitgenodigd om te blijven luisteren. Erg mooi in balans. Na het tweede kopje koffie en een overheerlijke mega koek werd het tijd om naar de HT ruimte te verhuizen.

Vol verbazing betrad ik de thuisbioscoop van William. Een mega mooi wit doek, een donders mooie Sony HW50es 3d beamer isf en veel, veel Marantz  :kwijl: componenten. Een PM 11S1 en een SA11S1 voor stereo, ondersteund door een set mooie Audio Physics Tempo 6. Voor het HT gebeuren een Marantz  SR-7005 en een Marantz Blue Ray speler; de UD7006. Ter ondersteuning een PM5004 en als klap op ....... een subwoofert, pfffffff, een SVS PC13Ultra. Ultra, ja, dat wel....... HLP :kwijl: Verder, (we zijn er nog niet) een KEF IQ30 IQ10 IQ60c als rear en center speakers en tot slot de audio-monitors zeer fraai links en rechts in de muur weggewerkt. De luisterruimte is gedempt, heeft een fraai vloerkleed met automatische verlichting in het plafond en aan de zijkanten gemonteerd. Oh ja, niet vergeten, deze recescent kon plaatsnemen in een heuse bioscoop fauteuil. Alle apparatuur stond ook hier weer mooi opgesteld, alle bekabeling, uhhh welke bekabeling (?) was weggewerkt.

Ja, Marantz, het is niet anders, maar stereo klonk deze set verfijnd, vol met details en onvermoeibaar. Top op het scherpst van de snede is alles geplaatst. Als je achter in de HT ruimte ging staan, dan kon je het begrip staande golf verklaren, maar in de luisterpositie was het aangenaam vertoeven en was de staande golf, voor mij in ieder geval niet aanwezig. Gretig, echt gretig werd ik van deze sound. Meer muziek wilde ik horen, en.....gelukkig nog volop met de zilveren schijfjes. Hier werd ik echt blij van  :-P

Overigens was het ook genieten van de Brabantse worstjes, smakelijk en mjammie :kwijl: Daarnaast nog de stukjes kaas en cocktail worstjes met een sapje, William, je hebt mij (ons) ernstig verwend!

En dan werd het tijd om van een bioscoopervaring te gaan genieten. Hier kan ik kort over zijn; HEFTIG! Die sub, het geluid, beeld, alles bij elkaar klopt gewoon. Mijn maaginhoud werd door elkander gehutseld, de 3D ervaring was onvergetelijk zo mooi, zo strak!

William, je kan met recht trots zijn op jouw apparatuur, zowel de huiskamer als de bioscoop annex luisterruimte! Al dat lekkers doet een recescent goed. Rond de klok van 17.00 uur heb ik van William en Robert afscheid genomen en stapte ik voldaan en ernstig positief onder de indruk in mijn auto om terug naar Amersfoort te gaan rijden. En onderweg, onderweg heb ik nog wat gezwijmeld, en stiekem nog wat genoten van een gastvrije audiofiele William met mooie componenten met een dito prachtige geluidservaring.

Tot de volgende 'op de bank bij'........? 

xander32

Een heerlijk leesbaar verslag Rob :yes:.

Betreft de staande golf; voor mij was die i.t.t. jou, ook op de sweetspot bij sommige tracks duidelijk hoorbaar. Waarom zet ik dit er zo expliciet neer; jouw bedenkingen over jouw eigen set zijn volgens mijn inschatting voor een (groot) deel terug te voeren naar staande golven. Ik denk dat jij (nog) niet een goed beeld hebt hoe een strakke, gedefinieerde bas klinkt/kan klinken. Meer is in deze heel vaak minder  :wink:.

De oplossing zit mogelijk in de positionering van jouw ls; trial & error.

Rob46

Klopt Robert, ben weer aan het schuiven zeg maar......

lo

Wederom een mooi en herkenbaar verslag van William zijn "spullekes" en verwennerij.  HB
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

pietjepc

Erg leuk om je verslagen te lezen, Rob!
Ga zo door :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

QuattroNL

Herkenbaar Rob. Toen ik bij William was ervaarde ik dat ook zo.  hello
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Cornelis1921

Prima verslag  Rob, erg leuk om te lezen. :yes: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

WilliamB

#8
Mooi verslag Rob, en bedankt voor je gezelligheid, was erg gezellig en zeker voor herhaling vatbaar .
Tot de volgende keer.  byebye

O ja de viervoeters zijn Fransehangoren ( konijnen )en reageren op de namen Doby en Winky.
Mooie is dat ze normaal erg eenkennig zijn, maar geen probleem hadden met jullie aanwezigheid.  hello
( voor al de duidelijkheid, deze lopen los in onze huiskamer, en zijn zindelijk gemaakt )
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3