Beste manier om stereo set te kiezen.

Gestart door robberechtmichael, december 20, 2014, 09:06:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bas focal marantz

Citaat van: marvin op december 20, 2014, 15:36:12
In ieder geval de muziek beluisteren die jij zelf vaak draait.

precies met muziek die jij goed kent.

xander32

Hoe ben je bij die B&W's uit gekomen?
Die heb je vergeleken met andere merken ls. en kwamen als beste naar voren?

Enne, wanneer je de tv, smartphone en de laptop (ook vol met mp3 ?) als bronnen gaat gebruiken, zou ik niet veel geld in de set steken. Dan zou ik gaan voor bv. een setje uit de Yamaha Pianocraft serie. Dan heb je voor €500,- a €1000,- een leuk setje. Maar dat is slechts mijn idee.



Citaat van: robberechtmichael op december 20, 2014, 21:13:51
Bedankt voor de vele reacties.
Mijn budget is afhankelijk van wat ik er voor terug krijg.
IK denk max 3 tot 4000 euro te spenderen. Voor een paar luidsprekers,  geïntegreerde versterker en eventueel een dac. (al dan niet geïntegreerd in de versterker). (ik ga tv, laptop, tablet, smartphone/mp3 speler  als bron gebruiken)
Ik denk dat de 685 S2 (B&W) boekenplankluidspreker wel iets voor mij zou kunnen zijn.
Op het internet zie ik wel dat deze luidsprekers gekoppeld worden aan een versterker die in verhouding toch wat duurder is, zoals de Arcam FMJ A19, Rotel RA1570, Onkyo A900R.

polleke_cgc

#17
Waarschijnlijk wat teveel tests bij Whathifi gelezen... Dat is een bron natuurlijk, maar de enige juiste bron zijn je eigen oren...
Nu : die B&W 685 S2's zijn geen slechte luidsprekers (heb ze al gehoord...) zeker als je er hun prijs van een 650€/paar naast zet. Maar er bestaat veel beter. Persoonlijk zou ik die raad dat luidsprekers voor het geluid belangrijker zijn dan de versterker toch wel indachtig zijn. Luidsprekers van 650€ matchen met een versterker van 1500€ zou ik persoonlijk niet doen (zeker niet als dat ding dan ook nog teveel vermogen heeft).
Dat zijn het soort luidsprekers die ik bv. eerder zou matchen aan een Marantz MC-R610 : dan heb je een volledige keten (CD-speler en netwerkspeler inclusief) voor een 1250€..
Vergeet inderdaad MP3 : dat kan je nog gebruiken voor mobiele audio, maar voor een echte stereo-set hou je het beter bij "echte" formaten, die geen geluidsinformatie weggooien (zoals FLAC bv.).

Nu : als je 4000€ wil spenderen, zou ik het wat hoger gaan zoeken qua luidspreker (een B&W 683S2 is stukken beter (toch naar mijn mening)), en daaraan kan je dan bv. wel je Rotel hangen. Dan zal je wel maar een 1000€ meer over hebben voor je bronnen...

Nu : er zijn nog meer merken dan enkel B&W. Ik ben zelf een redelijke fan van dat merk, maar als je nog niet gaan luisteren bent, is het echt wel belangrijk om meerdere merken de review te laten passeren...

Marantz 81

heb je een kleine ruimte dat je voor een boekenplankspeaker wil gaan ?

robberechtmichael

Ruimte is 30 m² ( dus boekenplankluidspreker of kleine vloerstaande luidspreker)
683 S2 valt dus al af.
Ben op zoek naar luidsprekers die niet te kritisch zijn met plaatsing en opnames van mindere kwaliteit. (Hoewel  ik mp3's  met hoge resolutie verkies of FLAC bestanden).
Luidsprekers moeten overweg kunnen met alle soorten van muziek.
Luidsprekers max 30 cm van de muur (dus flowpoort van voor op luidspreker)
Over de 685 S2 zijn  de meeste reviews positief. (Alpha audio, FWD magazine, audiovideo2day, cnet)
Toch ga ik zonder vooroordelen  gaan luisteren.
C.D's  schaf ik bijna nooit aan. Wel beluister/bekijk ik muziek via youtube op Smart tv/tablet/pc.
Ook luister ik veel radio via digitale tv. (HD)
Ik kan me niet echt voorstellen dat dit met een goede dac een slecht resultaat op levert.
Home cinema sets gebruiken toch ook de tv als bron, en daar worden ook veel dure luidsprekers gebruikt; is dit dan ook overkill?
Wanneer radio via deze weg tegenvalt, wil ik de optie openhouden om later een netwerkspeler aan de set toe te voegen.
Is de PM 6005 ook al overkill in vergelijking met een luidsprekerpaar van 650 euro?
Ik denk dat een volwaardige versterker toch een beter resultaat oplevert dan een mini/micro keten, ook al is de bron een simpele mp3.
Maar ja ik kan natuurlijk nu niet discussiëren vooraleer ik beiden vergeleken heb.
Ik zal na mijn luistersessie hier een verslag posten.
Ik kijk er al naar uit.  :-)

xander32

Slecht bronmateriaal, zo beschouw ik mp3 en het tv signaal, klinkt op een €500,- setje beroerd en op een 5 mille setje idem ...



Citaat van: robberechtmichael op december 21, 2014, 15:43:06
Ruimte is 30 m² ( dus boekenplankluidspreker of kleine vloerstaande luidspreker)
683 S2 valt dus al af.
Ben op zoek naar luidsprekers die niet te kritisch zijn met plaatsing en opnames van mindere kwaliteit. (Hoewel  ik mp3's  met hoge resolutie verkies of FLAC bestanden).
Luidsprekers moeten overweg kunnen met alle soorten van muziek.
Luidsprekers max 30 cm van de muur (dus flowpoort van voor op luidspreker)
Over de 685 S2 zijn  de meeste reviews positief. (Alpha audio, FWD magazine, audiovideo2day, cnet)
Toch ga ik zonder vooroordelen  gaan luisteren.
C.D's  schaf ik bijna nooit aan. Wel beluister/bekijk ik muziek via youtube op Smart tv/tablet/pc.
Ook luister ik veel radio via digitale tv. (HD)
Ik kan me niet echt voorstellen dat dit met een goede dac een slecht resultaat op levert.
Home cinema sets gebruiken toch ook de tv als bron, en daar worden ook veel dure luidsprekers gebruikt; is dit dan ook overkill?
Wanneer radio via deze weg tegenvalt, wil ik de optie openhouden om later een netwerkspeler aan de set toe te voegen.
Is de PM 6005 ook al overkill in vergelijking met een luidsprekerpaar van 650 euro?
Ik denk dat een volwaardige versterker toch een beter resultaat oplevert dan een mini/micro keten, ook al is de bron een simpele mp3.
Maar ja ik kan natuurlijk nu niet discussiëren vooraleer ik beiden vergeleken heb.
Ik zal na mijn luistersessie hier een verslag posten.
Ik kijk er al naar uit.  :-)

Marvin

En toch lees ik veel van je dat je heerlijk zit te genieten van Spotify en internetradio.

Peter Kudelstaart

Als je bronnen als Spotify of Youtube gebruikt dan zou ik zeker niet het volledige budget benutten. Je zou juist moeten zoeken naar luidsprekers en versterkers die laten we maar zeggen vergevingsgezind zijn en niet alle tekortkomingen bloot leggen. Als ik jou was zou ik gaan voor de 685 s2 die je op het oog hebt. Laat de hifiwinkel ze aansluiten op een pm6005, 7005 of 8005 en kies dan de versterker die je het mooiste vind klinken. Laat voor alle zekerheid nog een paar andere luidsprekers aansluiten. Maak dan je keuze en ga dan lekker thuis muziek luisteren. Dan kan je op een later tijdstip besluiten of je op zoek gaat naar iets nog mooiers.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

xander32

Klopt. Spotify Premium is het normale mp3 overstijgend (ogg-vorbis 320kb/s), internetradio = muzikaal behang. Maar beide voor dat doel prima en dan geniet ik er zeker wel van :yes:

Dat heeft echter niets met serieus luisteren (in de sweetspot gaan zitten om van muziek te gaan genieten) van doen, dan is het flac of een good old cdtje 8-).


Citaat van: marvin op december 21, 2014, 17:06:43
En toch lees ik veel van je dat je heerlijk zit te genieten van Spotify en internetradio.

polleke_cgc

Ook een goeie DAC kan de informatie die niet meer in een audio-file zit niet reconstrueren. Wat weg is, is weg. En een MP3 smijt nu eenmaal nogal wat informatie weg t.o.v. het oorspronkelijk bestand.
Voor een goeie weergave is de kwaliteit van het bron-materiaal echt wel belangrijk. In mijn ogen staat dit zelfs op plaats 1 : belangrijker dan de kwaliteit van de luidsprekers of zelfs de akoestiek van de ruimte.
Voor echte home-cinema gebruikt men Blu-ray als bron, wat een stuk hoogwaardiger is dan een HD-uitzending die via de kabel binnenkomt.

Als je het wel bij die MP3's wenst te houden, dan kan je naar mijn opinie het evengoed bij een MCR-610 met die B&W 685S2's houden : je geldbeugel zal er goed bij varen en je zal het verschil amper merken dan mocht je toch een duurdere installatie overwegen.

Mocht je het toch beter willen : ik zou ook eens naar een B&W CM 8 S2 gaan luisteren : die zit ongeveer op het prijsniveau van een 683S2, maar is wel bedoeld voor kleinere ruimtes. Je hebt bv. ook nog een 684S2, maar ik vond die persoonlijk slechter dan de 685S2.

robberechtmichael

Ik denk dat ik dan best uitkijk naar luidsprekers en versterker die inderdaad niet te kritisch zijn met mindere bronnen.
De versterker zou ik dan toch niet te lowbudget nemen, zodat wanneer ik later een deftige bron (fm/dab of netwerk tuner/iets voor high res. audiobestanden af te spelen) toevoeg ik ook geen nieuwe versterker moet nemen.
Ik wil er nog even op wijzen dat ik eerst een soundbar wou aanschaffen (dit werd afgeraden), daarna een mini set; zoals de B1W M1, Monitor audio A40 (dit werd me afgeraden, wegens nog te kleine behuizing) en uiteindelijk bij een boekenplankluidspreker terecht kom. Dit zou de beste oplossing moeten zijn voor een beter tv geluid.

Ik heb nog een paar vraagjes i.v.m. het aansluiten van digitale bronnen.
Op een dac zit meestal een USB (type a) aansluiting.
Kan ik hier dan een externe harde schijf (usb) op aansluiten waar audiobestanden (zoals flac) op staan?
Zoja, hoe verloopt de bediening dan? Of is dit enkel geschikt voor een toestel met bediening zoals een mp3 speler/ smartphone (ik heb geen i-phone) /tablet?

Op een dac zit meestal een USB (type b) aansluiting, die kan gebruikt worden om hier je P.C. op aan te sluiten.
Hoe kan ik er voor zorgen dat het geluid via mijn laptop en de dac naar de versterker gaat?
Mijn latop beschikt over volgende poorten: HDMI, USB2.0 (type a), USB3.0 (type a), RJ45 en hoofdtelefoonaansluiting.
Moet ik dan een kabel kopen die overgaat van USB type a (mannelijk) naar USB type b (mannelijk).
Zou dit werken?
Heb het net al afgezocht maar vind geen antwoorden op mijn vragen.

polleke_cgc

Zo'n DAC wordt als je die via USB aansluit eigenlijk een klankkaart voor je PC. Bij een MAC heb je hiervoor geen driver (software) nodig, en een PC wel (maar die wordt dus bijgeleverd). Je gebruikt dan ook beter de juiste software op je PC. Een Foobar2000 is dan bv. een goed begin... Maar persoonlijk vind ik muziek sturen via PC nogal opslachtig.
Je kan meestal ook rechtstreeks een harde schijf via USB aansluiten, maar in veel gevallen moet je dan wel zorgen dat die in FAT (of FAT32) staat. NTFS wordt meestal niet ondersteund. Maar dat heeft wel het voordeel dat je geen laptop meer nodig hebt.
Persoonlijk heb ik een netwerkspeler (een Marantz NA8005) die je wel via ethernet kan aansluiten. Vind ik persoonlijk makkelijker. Mijn muziek staat op een NAS (in FLAC formaat : vergeet aub MP3 : behalve voor mobiel gebruik is dat rommel). Er zijn Apps genoeg om dan je muziek te selecteren (werkt via DLNA).

robberechtmichael

Zou het veel verschil uitmaken inzake geluidskwaliteit indien ik radio via de hd digicorder beluister, of schaf ik beter een fm tuner aan?

robberechtmichael

Indien ik hoge resolutie audiobestanden afkomstig van een p.c. door middel van een DAC  wil afspelen; wat mag ik dan verwachtten van de geluidskwaliteit?
Kan dit in principe een goede bron zijn, of kan dit nog tegenvallen, gezien dit van een laptop komt?

xander32

Indien je deze bestanden door een kwalitatief goede dac laat lopen, kan je van hoogwaardig bronmateriaal spreken :yes:.

Citaat van: robberechtmichael op december 27, 2014, 17:23:37
Indien ik hoge resolutie audiobestanden afkomstig van een p.c. door middel van een DAC  wil afspelen; wat mag ik dan verwachtten van de geluidskwaliteit?
Kan dit in principe een goede bron zijn, of kan dit nog tegenvallen, gezien dit van een laptop komt?