Heeft een subwoofer "nut" bij grote front speakers ?

Gestart door CBdicX, augustus 24, 2014, 09:21:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

... betreft het toevoegen van een goede sub aan een stereo-keten heb ik de nodige positieve ervaringen in eigen keten en die van anderen (maar ook mindere). Voorgaande reply`s vind ik dan ook enigszins kort door de bocht.

Het valt of staat met de kwaliteit van de sub, het al dan niet voorhanden zijn van een dsp/eq en een correcte op- en afstelling van het geheel. Met dat laatste valt of staat het steevast.

CBdicX

Ik ben op zich tevreden met wat ik nu heb, dus de Magnat Quantum 1009 front (bi-amp), de Quantum 1000 center, en voor surround heb een set Magnat Neos Towers staan om het niet te "speakerig" over te doen komen. Ik had eerst 1009 voor, met de 1000 center, de 1003 als surround en de 1005 als surround back  :-o
Klonk als een klok maar "de vrouw" vond het niet echt geslaagd, het was eerlijk gezegd ook ietsje te.......
Dus eruit met de 1003 en 1005, en erin met de Neos.
Die Neos (ook niet l u l l i g...) vallen amper op tegen een wat drukke achterwand en het is een goed stel zo.
Nu nog de AV8801 binnen krijgen, de MM8077 heb ik reeds staan met nu tijdelijk een oude JVC surround versterker.

Eerst maar eens afwachten als alles bij elkaar is hoe het klinkt, vooral in films.

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op augustus 24, 2014, 15:49:15
... betreft het toevoegen van een goede sub aan een stereo-keten heb ik de nodige positieve ervaringen in eigen keten en die van anderen (maar ook mindere). Voorgaande reply`s vind ik dan ook enigszins kort door de bocht.

Het valt of staat met de kwaliteit van de sub, het al dan niet voorhanden zijn van een dsp/eq en een correcte op- en afstelling van het geheel. Met dat laatste valt of staat het steevast.
Dat zeg ik toch ook.

Een sub die linear tot 50hz speelt, je speaker speelt vanaf 30hz.
Wat krijg je tussen 30-50 hz ,  plus 6 db  lijkt me niet prettig.
Dan moet je echt corrigeren.



De stelling dat het kwaliteit van een sub goed moet zijn is te kort door de bocht.
Spelen je speakertjes maar vanaf 80hz dan is OOK een kwalitatieve matige sub een zeer welkome aanvulling.

Lion of Judah

Citaat van: bas focal marantz op augustus 24, 2014, 18:58:18
Spelen je speakertjes maar vanaf 80hz dan is OOK een kwalitatieve matige sub een zeer welkome aanvulling.

Waar ligt de grens?
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

WilliamB

Mijn ervaring met mijn sub. Wil ik luisteren naar stereo, dan is mijn sub overbodig.
Maar als ik kijk naar films en de explosie wil voelen, dan is mijn sub een ware toevoeging.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Citaat van: WilliamB op augustus 24, 2014, 19:22:49
Mijn ervaring met mijn sub. Wil ik luisteren naar stereo, dan is mijn sub overbodig.
Maar als ik kijk naar films en de explosie wil voelen, dan is mijn sub een ware toevoeging.
Maar jouw SVS sub is m.i. door diens bouw ook minder geschikt voor het aanvullen van een stereoketen, deze is volgens mij juist een ultiem ht monster HB. En dat het echt een monster is bij meerkanaals werk, heb ik al mogen ervaren.

Subwoofers welke m.i. prima in een stereoketen mee kunnen zijn die van bijv. Velodyne (Ultra, DD en DD+) en die van JL (Fathom). Maar daar hangt wel een (erg) stevig prijskaartje aan :|.

bas focal marantz

Citaat van: Lion of Judah op augustus 24, 2014, 19:10:42
Waar ligt de grens?
Je speakers zouden voor muziek toch wel vanaf 50 hz moeten kunnen weergeven, 40hz is al erg mooi als ze dat weergeven.

Afhankelijk wat voor muziek je luistert uiteraard.




WilliamB

Citaat van: xander32 op augustus 24, 2014, 19:40:18
Maar jouw SVS sub is m.i. door diens bouw ook minder geschikt voor het aanvullen van een stereoketen, deze is volgens mij juist een ultiem ht monster HB. En dat het echt een monster is bij meerkanaals werk, heb ik al mogen ervaren.

Subwoofers welke m.i. prima in een stereoketen mee kunnen zijn die van bijv. Velodyne (Ultra, DD en DD+) en die van JL (Fathom). Maar daar hangt wel een (erg) stevig prijskaartje aan :|.
Klopt helemaal Robert, deze is alleen geschikt voor films. Bij muziek is deze gewoon te traag.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Lion of Judah

Citaat van: bas focal marantz op augustus 24, 2014, 19:55:09
Je speakers zouden voor muziek toch wel vanaf 50 hz moeten kunnen weergeven, 40hz is al erg mooi als ze dat weergeven.
Uitgaande van het frequentiebereik zoals het in de documentatie/door de fabrikant wordt opgegeven?

Citaat van: bas focal marantz op augustus 24, 2014, 19:55:09
Afhankelijk wat voor muziek je luistert uiteraard.
Reggae :wink:
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

bas focal marantz

Citaat van: Lion of Judah op augustus 24, 2014, 21:42:39
Uitgaande van het frequentiebereik zoals het in de documentatie/door de fabrikant wordt opgegeven?
Reggae :wink:
Wat voor muziek wel het noodzakelijke is om weer te kunnen geven door een willekeurige luidspreker.

De meeste muziek en klanken speelt zich af tussen 50-12.000hz 
Alles lager of hoger wat een speaker weergeeft is mooi meegenomen maar niet essentieel om te genieten van muziek.

De meeste speakers gaan over die grens wat een gemidelt mens van gemiddelde leeftijd kan horen dus dat zit wel goed.

Speelt je luidspreker vanaf 40hz dan zal je nooit klagen dat je echt iets mist, hooguit omdat je het weet dat sommige instrumenten / muziek soorten lager gaan dan je speaker kunnen.

Als je eenmaal wel hebt gehoord wat mogelijk is onder 40hz kan je mening veranderen omdat je het ervaren hebt, maar nog steeds niet essentieel.

Maar is het dus essentieelom weergave te hebben  onder 40hz nee, ook zonder die laatste octaaf kan je uitstekend van je muziek genieten.


CBdicX

Stel, dus stel dat ik er toch een sub bij wil hebben puur voor films, om die laagste knallen door een sub te laten doen, hoe doe ik dit met Audyssey ?
Ik wil dus geen sub gebruiken in TV en muziek, daar heb ik de Quantum 1009 voor.

Maar dien ik voor die 10% film gebruik Audyssey met of zonder sub te doen ?

Ik wil dus gewoon de sub aanzetten zodat die zijn werk in films kan doen, en na film kijken weer uit.
Liefst heb ik ook geen geklooi met LFE aan en uit zetten in de AV8001, maar dat lijkt mij niet te vermijden, of niet ?

Heeft iemand een creatief idee betreft dit ?

En wat zijn "echte" subs voor film gebruik, dus van die stampers die het minder doen in muziek ?

Thx.....

xander32

Volgens mij kan je met bijna alle receivers verschillende set-ups vastleggen voor stereo en meerkanaals. In het geval van stereo laat je de sub uit en spelen de front ls. fullrange.

Bij meerkanaals software kap je de front ls. bij een bepaalde frequentie af (ergens tussen grofweg de 30 en 80 Hz.) en laat vanaf dat punt de sub het overnemen.

WilliamB

Citaat van: CBdicX op augustus 25, 2014, 13:07:42
Stel, dus stel dat ik er toch een sub bij wil hebben puur voor films, om die laagste knallen door een sub te laten doen, hoe doe ik dit met Audyssey ?
Ik wil dus geen sub gebruiken in TV en muziek, daar heb ik de Quantum 1009 voor.

Maar dien ik voor die 10% film gebruik Audyssey met of zonder sub te doen ?

Ik wil dus gewoon de sub aanzetten zodat die zijn werk in films kan doen, en na film kijken weer uit.
Liefst heb ik ook geen geklooi met LFE aan en uit zetten in de AV8001, maar dat lijkt mij niet te vermijden, of niet ?

Heeft iemand een creatief idee betreft dit ?

En wat zijn "echte" subs voor film gebruik, dus van die stampers die het minder doen in muziek ?

Thx.....
Een van de sub's die veel gebruikt worden bij films is het merk "SVS" maar dan moet je of vrijstaand wonen of goede vriendjes zijn met je buren.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Zoldar

Eerst zou ik je response meten met het gratis rew software. Kan gewoon met een audussey mic die bij veel recievers zit. Kijk dan wat jou speaker in jouw kamer doet.

Ik draai met sub en grote speakers want die laagste octaven zijn ook mooi. Ik gebruik een gesloten sub want dat is het beste met muziek. De wham bang bij films is ook prima maar minder relevant voor mij.

Sub alleen bij films? Easy: meeste receivers hebben knop met pure direct of ieys dergelijks, schakelt alle dsp uit, ook de sub. Presto!
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

Goed advies om een keer een meting te (laten) verrichten :yes:. De specs van de ls. zoals opgegeven door de fabrikant zelf, geven wel richting maar zijn steevast erg optimistisch.