Op de bank bij ZOLDAR

Gestart door Rob46, april 06, 2014, 15:24:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

En dan wordt je wakker op zaterdag 5 april met de gedachte: 'er is volgens mij nog ergens een Meet & Greet, maar waar ook al weer en bij wie?' Even het forum dan maar raadplegen. En toen zag ik dat er een M&G bij Zoldar was. Ook zag ik dat er twee forumgenoten zich hadden afgemeld. Dit was nou zo'n zaterdag waar even niets in de agenda stond en ik dus de stoute schoenen heb aangetrokken. Na een korte mailwisseling was ik van harte welkom bij Zoldar.

Ondanks het feit dat dit een M&G betrof, maak ik er maar weer eens een 'op de bank bij' verslagje van, wat overigens al weer een tijd geleden was dat ik bij een forum genoot op de bank zijn set mocht recenseren. Zo gezegd en zo gedaan. Vanaf Amersfoort naar Berkel en Rodenrijs afgereisd, een ritje van ongeveer 40 minuten, probleemloos kunnen rijden en rond de klok van 12.45 uur stond ik met een kratje frisdrank voor de deur van Zoldar. Aanwezig waren ook QuattroNL en Xander32. Xander was voor mij geen onbekende en met Quattro en Zoldar betrof dit de eerste kennismaking. Enfin, nadat er enige frisdrank door Zoldar koel was gezet, én na een korte kennismaking heb ik de set van Zoldar eens van dichtbij bekeken. Tjonge, wat een imposante luidsprekers (Triangles), en wat een forse uit de kluiten gewassen geintegreerde buizenversterker (Graaff). De buizenversterker, een Sony SACD speler (555ES), DAC van MF en een fraaie platenspeler (!) stonden in een mooi audiorek in een hoek van de woonkamer geparkeerd. Het geheel gaf een nette en verzorgde indruk. De luidsprekers stonden volgens mij  'gemillimeterd' opgesteld en keurig iets ingedraaid naar de luisterpositie toe gericht. De luisterpositie was redelijk kort bij de luidsprekers gepositioneerd. Achter de bank was nog veel ruimte over. Er stond overigens ook nog een mooie Beamer direct achter de bank en terloops zag ik dat er in de hoeken achter de bank twee monitoren voor het HT gebeuren stonden opgesteld.

Het eerste kopje koffie werd opgeslurpt en het werd tijd voor muziek. De eer was aan ondergetekende om een eerste cd aan te bieden. Ik had twee cd's meegenomen, waarvan ik er één altijd als referentie cd inzet. Ik ken deze cd van binnen en buiten. Het betreft een cd van Jennifer Warnes, The Hunter. Een fraai opgenomen cd vol met details en Jennifer klinkt heerlijk transparant. Er staan op deze cd fraaie stukken waar menig luidspreker en versterker aan de bak moet als het om dynamiek en om de lage frequenties gaat.

Laat ik eerst voor alle duidelijkheid gelijk maar even vermelden dat het natuurlijk een subjectief verslag is. Mijn beleving bij een set en de gekozen muziek is altijd anders bij ieder ander willekeurige luisteraar. Ik omschrijf mijn beleving en probeer dit zo volledig mogelijk in dit verslag weer te kunnen geven. Echter kunnen er zaken op detailniveau zijn die wellicht door andere kritische luisteraars kunnen worden onderstreept. 

Om gelijk maar eens met een eerste indruk te beginnen: dynamiek en een breed spectrum, ruimtelijkheid en details vloeien heerlijk in elkaar over. Bij Jennifer hoor je een bewegende ratel in verschillende sterktes aangezet worden. Het hoog is niet scherp en het laag is prachtig mooi, gecontroleerd en niet te veel aanwezig. Uiteraard had ik ook een cd van Yello meegenomen, de cd Touch. Elektronische muziek met veel details, een fors laag her en der en een breed beeld als het om dynamiek gaat. Ook hier laat de set van Zoldar een gecontroleerd stuk muziek ten gehore brengen. De instrumenten worden van elkaar los geplukt en ik kan links en rechts aanraken.

En toen werd het tijd voor het zwarte goud. Een LP van Diana Krall, An for You werd door Zoldar op de platenspeler gelegd. Zorgvuldig beetgepakt en eenmaal op de speler nog eens grondig met een anti stof borsteltje afgenomen. Geweldig om te zien hoe ook hier zorgvuldig met het materiaal wordt omgesprongen. En ja, toen gebeurde het. Kippenvel bij jullie recensent. Dat zwarte goud blijft toch bij mij iets doen in de emotie. Hier heb ik naar een stuk muziek geluisterd waarbij echt alle instrumenten losgetrokken werden, er ontstond lucht tussen de instrumenten en de stem van Diana klonk alsof ze bij je op schoot zat. (ook daar is overigens niets mis mee). Dit analoge geluid heeft toch wel iets hoor! Het pakte mij, nam mij mee in haar verhaal en ik beleefde op een heerlijke wijze muziek. Met Mink de Ville (Spanish Harlem) gebeurde exact hetzelfde, de spetters van zijn stem gutste uit de luidsprekers. Tot slot heb ik voor de lunch nog een nummer van Keb Mo (Suitcase) mogen beluisteren, links en rechts werden de instrumenten erg strak neergezet.

En ja, de inwendige mens was niet door Zoldar vergeten. Broodjes met knakworstjes passeerden de revue en omdat het heerlijk weer was in Berkel en Rodenrijs, hebben we ons vieren nog even achter in de tuin in de zon genesteld, om het after lunch dipje te mogen verwerken. Zoldar had inmiddels ook wat 'frisdrank' uit de koeling gehaald en het goud met schuimkraag liet mij heerlijk smaken. We hebben het ook nog even over DCC, MD CD en SACD gehad, de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en de huidige ontwikkelingen betreffende streaming en dergelijke. Laatstgenoemde is voor mij nog wat apenkool, maar de heren hebben het mij goed uitgelegd. Ik ben hierin nog zoekende, persoonlijk zit ik nog vast aan de (SA)CD's? Ik denk overigens met nog vele andere audiofielen. Met erg veel moeite heb ik mij vervolgens na een half uurtje uit de stoel moeten motiveren omdat het tweede gedeelte van deze mooie muziekmiddag op het punt stond om te beginnen, en het zitje in de zon wel erg chilly was.

Het tweede gedeelte zijn wij gestart met Merillian, een lang nummer waarin je echt in het verhaal wordt getrokken. Het water wat je hoort kabbelen is wel erg dichtbij, het leek wel of ik aan het pootje baden was. En toen weer een LP. Enya hebben wij vol overgave mogen beluisteren. Weer die emotie en kippenvel. Dat zwarte goud toch! Voor wat het muziek gedeelte betreft heb ik nog een fraaie HD opname mogen beluisteren via het 'netwerk'. 

Tot slot werd de HT set aangeslingerd en heb ik via groot scherm een stuk van de film Oblivion in 7.1 modus mogen beluisteren. Tja, wat een beleving is dit toch! Wat mij opviel is dat de geluidskwaliteit zo fraai is. Strak wordt dit neergezet met ook hier weer groots. De sub die het laag in deze film aanzet kostte volgens mij bijna een raampartij van de woonkamer.

De tijd vliegt voorbij als je het naar je zin hebt. Voor mij wwerd het tijd om terug naar Amersfoort te rijden. De mannen gingen nog een experiment met een dempingsplaat uitvoeren waarvan het resultaat waarschijnlijk elders op dit forum is besproken.

Zoldar, met dank voor de gastvrijheid! Het was een genot om naar jouw audio set te mogen luisteren en om een stukje te mogen genieten van het HT gedeelte. We waren het er volgens mij allemaal over eens; dit is een set die uitgebalanceerd is. Een set waarbij veel aandacht is besteed aan de keuze van de componenten. Dit alles maakt het tot een audiofiel genot!

Tot de volgende op de bank bij.........  :yes: hello



   

   

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

jrm

Citaat van: pietjepc op april 06, 2014, 15:49:32
Mooi verslag Rob :yes:

:yes:

Het leest lekker weg en af en toe de indruk dat ik naast je zat.

QuattroNL

Leuk verslag weer Rob  hello

Volgende 'op de bank bij' mag bij mij hoor  :yes:
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WilliamB

Inderdaad, een leuk en mooi verslag  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Eip

Dag Rob,

Een mooi verslag heb je geschreven, over je belevenissen bij ZOLDAR ik heb het met veel plezier gelezen. Ik heb ook gelijk maar de cd van jennifer warnes gedownload.   :yes:
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Zoldar

He Rob,

Was leuk zaterdag. Ik ga die cd van jennefer warnes maar eens halen. Mooie volle opname met toch veel details.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

audiof. zonder budget

Bijzonder leuk verslag.... en Jennifer Warnes is inderdaad een goede tip aangaande dynamiek en details hello
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df