Test Dac Sony receiver en Sonos/CD6003

Gestart door Actionhost, april 27, 2013, 13:48:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Actionhost

Net even een kleine luistertest gedaan n.a.v. mijn mindere ervaring met de Music Fidelity M1 gister. De test was met een Sonos Connect/Marantz CD6003 en mijn (oude) Sony DB930 QS receiver. Eerste de Sonos met VDH interlink aangesloten op de Sony en dan via Optical.

Dus eerst gebruik maken van de DAC in de Sonos en via optical gebruik makend van de DAC in de Sony. Daarna zelfde test met mijn CD6003. The Missus als 'objectief luisteraar' erbij. Bronnen bij de Sonos: Flacs vanaf de NAS en Spotify Premium (320kbps).

Conclusie (zonder al te wollig te worden): De DAC van de QS klonk duidelijk beter! Het was geen verschil van dag en nacht maar een hoorbaar verschil. Ook in een blinde test haalde ik de QS er (vrij gemakkelijk) uit. The Missus had duidelijk dezelfde voorkeur. Verschil het grootst bij Ballads (o.a. Adele) en Jazz (Chet Baker). De stemmen en instrumenten klonken 'helderder' en de instrumenten 'echter' en 'ruimtelijker'.

Daarna zelfde test met de CD6003. Eigenlijk weinig tot geen verschillen gehoord, zo simpel is het eigenlijk.

De DAC in 'het oude beessie' is niet zo slecht dus.

Eindconclusie: het kan dus zeker beter dan de DAC in de Sonos. Is natuurlijk geen nieuws. Maar na mijn slechte ervaring met de M1 is het aardig om bevestigd te krijgen. De QS weer van zolder halen en gebruiken als DAC eigenlijk geen optie (naast dat ik even niet zou weten hoe ik dat zou moeten doen).

Zoektocht naar de juiste DAC gaat dus door. Weet iemand een goed adres voor een luistersessie met diverse DACS (waaronder de Sonos als 'nulmeting') ?
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213