Vergelijking CD en Apple airport express (SM 11 & SC 11)

Gestart door 100%Marantz, januari 23, 2013, 21:06:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

100%Marantz

Ik heb daarnet een leuke test gedaan om verschillende bronnen te vergelijken.

Eerst wil ik zeggen dat ik een absolute fan ben van de CD. Ik koop nog altijd CD's en koop enkel singles via iTunes, nooit het hele album. Het is technisch beter en ik hou van het voorwerp. Net als een oude vinyl LP. Ik vind het leuk om dit te luisteren en ZIEN draaien.

Heb de volgende opstelling gebruikt voor mijn test:

Versterker: SC 11 en SM 11
Speakers: Triangle Antal EX (ik heb de indruk dat de nederlanders niet altijd fan zijn van Triangle, maar deze laatste versie is echt mooi)
CD Speler: CD 60
Apple Airport gelinkt via WIFI en iTunes op mijn PC (op korte afstand)
Een degelijke kabel om de airport te linken aan de voorversterker.
De MP4 file is een ACC file 320 Kb/sec gekopieerd van de CD
Muziek; Florent Pagny: Ma liberté de chanter Live Accoustic
Stem, piano, jazz drum en bas viool
En Brothers in Arms 20th anniversary edition van Dire straits (SACD)
Aangezien het op een CD 60 is is het de CD versie en niet SACD dat gespeeld wordt.

Ik heb de CD laten draaien en gesynchroniseerd met iTunes zodat ze beide exact paralel draaiden op exact hetzelfde volume
Ik ben dus op de voorversterker van CD naar Aux gegaan en terug...

Het resultaat:
Het is verschrikkelijk moeilijk.  :-P :|
Soms had ik de indruk dat de CD wat lager ging in de bass, maar als ik terugging was de indruk weg.
De hoge tonen zijn beiden zeer helder.
Ik ben ervan overtuigd dat ik met een blindtest moeilijk de een zou kinnen oderscheiden van de andere. En absoluut zeker indien er 5 minuten tussen zou zijn tussen de ene bron en de andere. In ieder geval niet duidelijk.

Ik heb dan een andere test gemaakt.
Ik heb de originele CD van 1985 en de 20th anniversary edition (2005 dus  :-D) van Brothers in Arms vergeleken.

En hier is duidelijk een verschil te horen. De nieuwe versie klinkt veel mooier. Gaat lager in de bass, hoger in hoge tonen en meer dynamiek.
En de test was gewoon in stereo op de CD versie, geen SACD of 5.1.
Het zal dus aan de master en mixage liggen, want zover ik weet is het niet opnieuw opgenomen.

Om het verhaal af te maken heb ik ook een test gemaakt tussen CD en Vinyl LP
CD: Philips 880
Turntable: Technics SL 1200 MKII
Versterker PM 750 DC
Muziek: Milow "North & South" op CD en op gloednieuwe LP vinyl

Resultaat:
Ik was verwonderd door de helderheid van de Vinyl  hello

Maar toch is het niet te ontwijken dat de CD meer dynamiek heeft en geen ruis. Niet dat er zoveel is op de LP maar er is toch een beetje.

Na een aantal keren de LP te hebben afgespeeld zal er wat meer gekraak zijn en de kwaliteit gaat achteruit, wat niet het geval zal zijn voor mijn CD.
Ik heb nog een paar duizend vinyl platen en ben (soms) teleurgesteld van de kwaliteit 20 jaar later. Het beschadigd zich en gaat dus achteruit  :-(

Om terug te komen op de eerste test:
Er is technisch een verschil, maar is het menselijk oor niet in staat om het verschil te horen?
Is mijn gehoor niet fijn genoeg meer op mijn leeftijd? (Ik was 14 toen de eerste CD op de markt kwam)

Wat zeker ook een verschil maakt tussen de 3 technologiën is het gebruiksgemak.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ben benieuwd  pompom pompom

marantz, what else?

Marvin

#1
Ik hoor geen enkel verschil tussen flac/eac tov een cd.
Conclusie is dus ook dat de cd-speler al een aantal jaar niet staat aangesloten.
Plaatjes is bij mij een nutteloos vergelijk. Geen top speler en enkel oude vieze platen, toch klinkt het wel lekker. Maar geen vergelijkingsmateriaal. 

Ik speel alles af via Foobar en op de 7.1 analoge inputs van een SR9200 en een vrij standaard geluidskaart.


--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

Citaat van: marvin op januari 23, 2013, 21:18:11
Ik hoor geen enkel verschil tussen flac/eac tov een cd.
Conclusie is dus ook dat de cd-speler al een aantal jaar niet staat aangesloten.
Plaatjes is bij mij een nutteloos vergelijk. Geen top speler en enkel oude vieze platen, toch klinkt het wel lekker. Maar geen vergelijkingsmateriaal. 

Ik speel alles af via Foobar en op de 7.1 analoge inputs van een SR9200 en een vrij standaard geluidskaart.


--Verstuurd zonder netwerk--

Draait u niet met die gemodificeerde vergulde tt2000 uit Baarn die nu gesmeerd zal zijn met Grolsch
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

slot som van alle kanten/walletjes kan je genieten, alleen kan voor iemand cd makkelijker zijn ivm grote collectie en voor de ander stream etc.etc.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

1 klein dingetje waarmee veel mensen lek kunnen gaan is dat output van sacd speler lager is dan cd speler en denken ze vaak heeeee anders nee zachter of harder zo een 0.5 tot 1 db
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

Ik heb een SACD speler te leen gehad, een dik ding van Philips.
Het schrale aanbod van schijfjes en de schrikbarende prijzen toen hebben me doen besluiten dat maar niet in de set op te nemen.
Nu download ik ze..... :schater:

En ja John, die zeer bekwame Marantz-spinner staat hier nog steeds. :)


--Verstuurd zonder netwerk--

dmeerpa

Ik hoor wel verschillen.
Zelfs met dezelfde MP3 of FLAC maar via verschillende weergevers
- streaming naar de SR7005
- AppleTV (1e generatie)
- HDI Dune
- Airplay

De CD via een UD7006 wint het toch van FLAC en zeker MP3. Zelfs als de CD gemaakt is van die FLAC of MP3.
Voor FLAC en MP3 geeft streamen via de SR7005 het beste resultaat. De appleTV geeft het slechtste resultaat, en is meteen ook mijn slechtste HT investering van de laatste jaren geweest.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op januari 23, 2013, 22:28:09
Ik hoor wel verschillen.
Zelfs met dezelfde MP3 of FLAC maar via verschillende weergevers
- streaming naar de SR7005
- AppleTV (1e generatie)
- HDI Dune
- Airplay

De CD via een UD7006 wint het toch van FLAC en zeker MP3. Zelfs als de CD gemaakt is van die FLAC of MP3.
Voor FLAC en MP3 geeft streamen via de SR7005 het beste resultaat. De appleTV geeft het slechtste resultaat, en is meteen ook mijn slechtste HT investering van de laatste jaren geweest.

Jobs draait zich net om  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Da's toevallig zeg, ik heb net 2 CD spelers vergeleken. Ik heb toevallig 2 dezelfde CD's (ooit eens kado gekregen).
Vergeleken: Rotel RCD-970BX en een Sony DVP-NS-900V.
Resultaat is in ieder geval dat de Sony nu beneden staat in de kelder, aan de hobby set en de Rotel in de hoofdset ;)

2 mensen ervaarden zonder het van elkaar te weten exact hetzelfde. De Rotel klinkt dynamischer en het laag gaat dieper.

JohnWx

Citaat van: Maus op januari 24, 2013, 00:17:49
Da's toevallig zeg, ik heb net 2 CD spelers vergeleken. Ik heb toevallig 2 dezelfde CD's (ooit eens kado gekregen).
Vergeleken: Rotel RCD-970BX en een Sony DVP-NS-900V.
Resultaat is in ieder geval dat de Sony nu beneden staat in de kelder, aan de hobby set en de Rotel in de hoofdset ;)

2 mensen ervaarden zonder het van elkaar te weten exact hetzelfde. De Rotel klinkt dynamischer en het laag gaat dieper.

wederom lastig beide uitgangssignalen zijn anders = dus verschil / maar is mijn mening
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Daar dacht ik ook aan, maar ook op diverse volumes luisteren en de hardst lijkende zachter draaien, en andersom, gaf hetzelfde resultaat.

pameijer

Wat mij opvalt is dat je de DAC van de Airport Express ook gebruikt in je test. Klaarblijkelijk is die vergelijkbaar met de DAC in de CD60. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn als je je DAC gaat upgraden, die van de AE is toch echt onderkantje hifi...
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: Maus op januari 24, 2013, 00:32:53
Daar dacht ik ook aan, maar ook op diverse volumes luisteren en de hardst lijkende zachter draaien, en andersom, gaf hetzelfde resultaat.

niet echt een gedegen vergelijk maar oke als jij dat zo waar neemt  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus


100%Marantz

Citaat van: pameijer op januari 24, 2013, 06:58:06
Wat mij opvalt is dat je de DAC van de Airport Express ook gebruikt in je test. Klaarblijkelijk is die vergelijkbaar met de DAC in de CD60. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn als je je DAC gaat upgraden, die van de AE is toch echt onderkantje hifi...

Wat ik zou kunnen testen is met een andere CD speler, een apparte DAC heb ik niet.
Zou een CD 880 CD 100 of CD 73 een ander resultaat geven. De CD 60 is zeker even goed als de CD 100 en CD 73.
Ik dacht ook dat de AirPort DAC zeker niet de beste moet zijn, maar vond het resultaat toch indrukwekkend.

Als jullie verschillen horen, welke zijn deze? Moet inderdaad op gelijk volume zijn anders is het niet vergelijkbaar.
marantz, what else?