Subwoofer instellen

Gestart door ArjenAH, april 29, 2024, 09:57:58

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Juist na een meting weet je pas wat het volume is, dat zal je nooit op het gehoor kunnen bepalen.

Een frequentiecurve is nooit recht en met meten zie je waar de kronkels zitten, de soft/hardware is vele malen betrouwbaar dan wat wij kunnen waarnemen met onze oortjes, gouden oortjes of niet.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

#16
 :gp:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Ik heb voorheen aardig m'n best gedaan om die 2 subwoofers gelijk te laten lopen, dat klonk toch best goed.
Maar wat die ruimte correctie er van heeft gemaakt heb ik zelf nooit kunnen bereiken.
Inmeten en daarna wat naar smaak afstemmen werkt stabieler dan op je knieën door het huis kruipen.

TurboMarco

Een ruimtecorrectie is gewoon heel fijn heb ik in het verleden gemerkt. Helaas heeft mijn huidige versterker dat niet en heb ik met testtonen en een spl meter moeten doen, en ja mijn oortjes ....vooral mijn brein vind het prima zo :-)
Ik blijf er wel bij dat een versterker met ruimte correctie super handig is.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

ArjenAH

#19
In veel muziekstukken is de Sub subtiel aanwezig, maar dat hoort ook zo. Bij b.v.b. muziek van Diana Krall is het laag behoorlijk aanwezig, dus het verschilt veel wat voor muziek je speelt. Mijn muzieksmaak is erg divers (eigenlijk van bijna alle soorten muziek).
Arcam SA30
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

RHK

Citaat van: ArjenAH op mei 04, 2024, 14:20:55In veel muziekstukken is de Sub subtiel aanwezig, maar dat hoort ook zo. Bij b.v.b. muziek van Diana Krall is het laag behoorlijk aanwezig, dus het verschilt veel wat voor muziek je speelt. Mijn muzieksmaak is erg divers (eigenlijk van bijna alle soorten muziek).

Ben benieuwd hoe Diana Krall zonder sub klinkt, zou met jouw speakers toch ook wel aardig moeten klinken?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

ArjenAH

#21
Citaat van: RHK op mei 04, 2024, 14:58:46Ben benieuwd hoe Diana Krall zonder sub klinkt, zou met jouw speakers toch ook wel aardig moeten klinken?
Ja klinkt best goed, maar met de Sub toch voller van klank, maar zeker niet verkeerd.
Arcam SA30
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

ArjenAH

Het album 'Glad Rag Doll' van Diana Krall is mijn favoriete album. (mooie bass)
Arcam SA30
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

Stadium III

Ik heb het nummner ff beluisterd
Maar waar heb je daar een subwoofer voor nodig ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ArjenAH

Citaat van: Stadium III op mei 05, 2024, 10:31:03Ik heb het nummner ff beluisterd
Maar waar heb je daar een subwoofer voor nodig ?
Het is maar net wat je wilt, het is niet expliciet de bass maar het hele spectrum van het laag klinkt mooi. Ik weet niet of jij ervaring hebt met een Sub?
Arcam SA30
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

ArjenAH

#25
Wat ik ook een goed album vind is 'Tattoo you' van de Rolling Stones. Eén van de weinige studioalbums.
Arcam SA30
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

Stadium III

Ow ik heb zeker meer als ervaringen met subwoofers ,heb nog how to gemaakt

Maar goed dat ten zijde ,ik denk dat je vloerstaanders meer als goed zijn om dat aan te pakken wil je dan met muziek een aanvulling was ik voor Rel gegaan an via high level ondersteund


Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ArjenAH

Ieder zo zijn keuzes dacht ik zo.
Arcam SA30
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Emiel77

Citaat van: Stadium III op mei 05, 2024, 18:52:32ik denk dat je vloerstaanders meer als goed zijn om dat aan te pakken wil je dan met muziek een aanvulling was ik voor Rel gegaan an via high level ondersteund

Hmm dit zal wel weer wat reacties geven, maar kan het niet laten om toch te melden:

Nee, een vloerstaander is niet per definitie "perfect" in staat laag weer te geven in combinatie met de betreffende ruimte.
Ja het is zeker beter dan de bookshelf optie, eens, maar nog altijd niet perse ideaal.

Daarnaast is mijn mening dat een vloerstaander de basics van basics laag kunnen doen, dat wat bookshelfs echt missen.
Wil je meer echt sub laag... dan ontkom je domweg niet aan een sub, afhankelijk van je muzikale keuzes uiteraard, het ene genre doet meer met sub bass dan het andere.

Jouw basis keus voor high level verbaasd mij dan ook trouwens, ik zie dit vooral als noodoplossing (zal mijn afwijking zijn, prima) mocht er een pre out of specifieke LFE sub out zijn zou ik altijd voor deze optie gaan, nogmaaals, mijn mening.

Verder vind ik het zeker positief dat bijvoorbeeld REL de optie high level geeft, zou dit zelf nooit als eerste keus benoemen. Moet ook toegeven dat ik me niet heb verdiept in REL subs, ben tevreden met mijn setup, maar men geeft bij REL dus wel diverse opties.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K