Bi Wire aansluiting en banaanstekkers

Gestart door RonaldW, augustus 20, 2009, 20:07:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonaldW

Tja... nu heb ik een paar Jamo Concert V overgenomen van een forum lid en wil graag banaanstekkers op mijn luidsprekerkabel zetten, alleen is het een bi-wire unit met draad om de hoog met laag te verbinden...
Hoe doe ik dat nu ? zijn er soms banaastekkers met een aparta extra aansluiting ofzo ?
Het zit me trouwens mee, heb ik net andere speakers gaan mijn buren, ik woon op de hoek maar van naast me en daarnaast komende dagen weg......... kan ik ze even heel goed beluisteren hahahaha
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Vlearmoes

de speakerdraad onder de draaiklemmen weg en weer vast draaien
banaanpluggen aan de spaekerkabels maken en
de pluggen in de gaatjes van aandraai pluggen steken
de + linksonderin bij lagetonen
de - rechtsbovenin bij hogetonen   :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Hee Ronald,
Zoals je het nu hebt kan prima. Bananen kun je inderdaad zo niet gebruiken, wel vorken.
Zal morgen nog eens kijken of ik de verbindingsplaatjes nog ergens kan vinden. Deze zilveren bekabeling klonk beter dan de originele verkoperde plaatjes.

Wat zijn je eerste indrukken zo?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Citaat van: Vlearmoes op augustus 20, 2009, 21:43:33
Waarom geen bananen ??   :?
Omdat er als verbindingsbruggen kabeltjes zijn gebruikt die de banaaningangen blokkeren ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

RonaldW

Hoi Maurice !

Ik ben er erg blij mee, idd zitten ze dicht op mijn eltaxjes maar die zijn nu verleden hahahaha.
Veeeeel meer dynamiek, veeeeel meer bas echt een hele vooruitgang.
Vorken is idd wel het beste idee en ik realsiseer me goed dat je er niet voor niets
een kabeltje tussen hebt gezet !
Wat voor verbeteringen mag ik verwachten indien ik het filter zou gaan ( laten) aanpassen ?
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Maurice

Citaat van: RonaldW op augustus 20, 2009, 23:17:15
Hoi Maurice !

Ik ben er erg blij mee, idd zitten ze dicht op mijn eltaxjes maar die zijn nu verleden hahahaha.
Veeeeel meer dynamiek, veeeeel meer bas echt een hele vooruitgang.
Vorken is idd wel het beste idee en ik realsiseer me goed dat je er niet voor niets
een kabeltje tussen hebt gezet !
Wat voor verbeteringen mag ik verwachten indien ik het filter zou gaan ( laten) aanpassen ?
Het zijn beiden scandinavische merken, en die zitten allemaal redelijk gelijk qua klankeigenschappen ;)
De verschillen gaan tzt wel meer opvallen. En indien je gaat upgraden kan deze speaker nog een tijdje mee (geloof me, de PM8000 volgens je sig, haalt er echt nog niet de max uit de speaker, maar is zeker een goede match).
Denk aan ruimtelijke plaatsing, stereobeeld (mits je ze goed opgesteld hebt staan).
Een beter filter kan op alle fronten verbetering opleveren. Ik heb dezelfde units (zonder de woofer aan de achterkant) in een betere kast en een beter filter gehoord en het geheel werd nog muzikaler. Volgens mij werd er een vifa impulse filter gebruikt (speaker was van Marco). Vraag anders forumlid Thom om advies als je het filter open hebt liggen (zit volgens mij achter/op de terminal als ik mij het goed herinner (denk ik ca 8 jaar geleden opengehad).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

RonaldW

De verschillen zijn idd groot.
Deze speakers zijn vele malen beter als mijn Eltax, wat natuurlijk logisch is gezien de prijs.
Voor het geld wat de Eltax kost is het nog steeds een ongelooflijke speaker.
Of ik de kasten helmaal ga verieuwen weet ik nog niet, in ieder geval ga
ik eens het filter opzoeken en indien ik de kasten niet vernieuw ga ik ze bekleden.
De fronten lijken van MDF waarbij de speakers in een soort van bed zijn ingefreest
dus daar moet je naar mijn mening vanaf blijven.
Vroeger was ik timmerman/meubelmaker dus ik kan eigenlijk alles van hout wel maken
maar zoals de voorfronten zijn gemaakt krijg je ze thuis niet.
Als jij zelf nog gaat bouwen en je komt zaken tegen met het bouwen van de kast moet je het laten weten.
Eigenlijk kun je, indien je er ook toebehoren voor hebt, met een goede bovenfrees alles.
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Marvin

dat zullen ze wel 'ouderwets' verwerkt hebben.
je zaagt een degelijk groot rond gat in plank 1, daar monteer je de driver op.
je pakt nog een plank en figuurzaagd daar de vorm van de drivers uit.
de vorm van de basket, dat stalen frame.
plank 2 plak je op plank 1.
nu lijkt het alsof je gefreesd hebt, maar stiekum heb je het oldstyle simpel gedaan.
bijkomend voordeel, je frontbaffle is lekker dik en uit 2 verschillende diktes op gebouwd.
gebruik je nu voor plank 2 een andere boom, dan zit qua paneel reflecties helemaal safe!!

gerard

Citaat van: RonaldW op augustus 21, 2009, 09:01:01
De fronten lijken van MDF waarbij de speakers in een soort van bed zijn ingefreest
dus daar moet je naar mijn mening vanaf blijven.
Vroeger was ik timmerman/meubelmaker dus ik kan eigenlijk alles van hout wel maken
maar zoals de voorfronten zijn gemaakt krijg je ze thuis niet.
Als jij zelf nog gaat bouwen en je komt zaken tegen met het bouwen van de kast moet je het laten weten.
Eigenlijk kun je, indien je er ook toebehoren voor hebt, met een goede bovenfrees alles.

Ik heb zelf ook Jamo's gehad (BX 150 HP)
De fronten zijn idd dikker en er zitten ook magneten in verwerkt die het metalen raamwerkje met luidsprekerdoek "vasthouden".
Leuke luidspreker trouwens de Concert V  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

RonaldW

Ja ze zijn zeker leuk en ik ben erg erg blij mee !
Wat betreft het opbouwen van een front uit twee delen gaat in dit geval niet op.
Dat zou zo kunnen zijn voor de middelste speaker, maar niet voor de bovenste.
Daar zit, om de speaker heen, een uitgefreest gedeelte.( zal een foto maken )
Nu zijn deze speakers tussen 1988 en 1993 geproduceerd en in die tijd
werkte ik net in een timmerwerkplaats/meubelmakerij en kwam MDF net op.
Zoals ik het nu kan zien is het voorfront van 30mm MDF en de zijpanelen
van spaanplaat.
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

SB_Marantz

Citaat van: marvin op augustus 21, 2009, 10:45:22
dat zullen ze wel 'ouderwets' verwerkt hebben.
je zaagt een degelijk groot rond gat in plank 1, daar monteer je de driver op.
je pakt nog een plank en figuurzaagd daar de vorm van de drivers uit.
de vorm van de basket, dat stalen frame.
plank 2 plak je op plank 1.
nu lijkt het alsof je gefreesd hebt, maar stiekum heb je het oldstyle simpel gedaan.
bijkomend voordeel, je frontbaffle is lekker dik en uit 2 verschillende diktes op gebouwd.
gebruik je nu voor plank 2 een andere boom, dan zit qua paneel reflecties resonantie helemaal safe!!


Vergeet behalve dat ook de kastresonantie even niet.
:wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin


Marvin

om mijn verhaal kloppend te maken kan je kurk op de baffle plakken....  :-D