Nieuwe ontwikkeling in huize CBdicX..........

Gestart door CBdicX, april 24, 2022, 08:25:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RHK

Citaat van: RHK op april 25, 2022, 16:01:00
Ik ga het proberen als ik een geschikt ampje op de kop heb getikt. Thanks!

Ik post hier maar even verder, gezien het onderwerp;
Het geschikte ampje is een Parasound Zamp V3 geworden, gevonden op MP. Een kleine compacte geweldenaar, met behoorlijk wat gewicht, die er toch zo'n 50W per kanaal uitperst. Via 12V trigger op de Rotel geschakeld en werkt prima.Hij valt in de tv kast nauwelijks op.
Het effect en volume valt mij echter toch wat tegen. Hoewel de Atmos speakers zich bij de testtonen laten horen, kan ik niet zeggen dat ze aanwezig zijn. Ondanks dat ik via Audyssey  ze opgeschroeft heb naar max 12Db. Ook de 2 gain regelaars achterop de amp op max gezet, maar vind het maar magertjes. De Dali's staan bij mij op de hoofdspeakers, plafondmontage haalt de WAF factor niet. Voor mij is dit een nieuw experiment. Suggesties?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#46
Citaat van: RHK op mei 05, 2022, 21:18:36
Ik post hier maar even verder, gezien het onderwerp;
Het geschikte ampje is een Parasound Zamp V3 geworden, gevonden op MP. Een kleine compacte geweldenaar, met behoorlijk wat gewicht, die er toch zo'n 50W per kanaal uitperst. Via 12V trigger op de Rotel geschakeld en werkt prima.Hij valt in de tv kast nauwelijks op.
Het effect en volume valt mij echter toch wat tegen. Hoewel de Atmos speakers zich bij de testtonen laten horen, kan ik niet zeggen dat ze aanwezig zijn. Ondanks dat ik via Audyssey  ze opgeschroeft heb naar max 12Db. Ook de 2 gain regelaars achterop de amp op max gezet, maar vind het maar magertjes. De Dali's staan bij mij op de hoofdspeakers, plafondmontage haalt de WAF factor niet. Voor mij is dit een nieuw experiment. Suggesties?

De 2 volumes op max is ok voor een externe amp, alhoewel 60-75% eigenlijk genoeg zou moeten zijn.
En dan ook nog de speaker gain op +12 dB lijkt mij niet in orde.
Jouw Atmos speakers zijn 6 ohm, dus redelijk makkelijk qua impedantie, alleen is de gevoeligheid wel laag met maar 83 dB.
Ze hebben dus redelijk wat vermogen nodig tov een zeg +/- 90 dB speaker.

Ik heb dan wel wat gevoeligere speakers met 4 ohm en 89 dB, maar ook die hoor ik vaak niet echt mee doen, tenzij ik ze uit zet, dan hoor je wel degelijk dat ze "iets" doen.
Dit is een veel gehoord punt, dat mensen de hoogte speakers niet "horen"!

Maar daar gaat het met hoog niet om, dit zijn echte "ambient" speakers die het geluid omhoog trekken, meer niet.
Op het moment dat ze de aandacht trekken, staan ze te hard, net als een subwoofer, tenzij ze regen weergeven of een over vliegende helicopter.
In TV en muziek zal je ze zeker niet horen, in films wel mits de soundtrack ook goed gemixed is voor Atmos.
En ook daar gaat het vaak mis, Atmos films die amper gebruik maken van de hoogte kanalen.

Maar versterkers op 100% en speakers op +12 dB is niet goed, daar is wat mis........  :no:

RHK

Die max. volume/db heb ik alleen geprobeerd om uiteindelijk wat van het mogelijke hoogte effect te kunnen horen. Dat heb ik weer teruggezet inmiddels. Ik experimenteer verder, maar ook na jou uitleg verwacht ik er verder geen wonderen van.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#48
Ik denk maar zo, wanneer regent het in een film of vliegt er iets over......
Maar als dat gebeurd wil ik het wel horen 😁

Probeer anders eens de helikopter scene in SPECTRE, die laat de hoogte speakers swingen 👍

RHK

En zo is het, ik het morgen proberen. Dit tijdstip is niet meer geschikt voor helikopters, dan raken de buren in paniek.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#50
Citaat van: RHK op mei 05, 2022, 22:49:06
En zo is het, ik het morgen proberen. Dit tijdstip is niet meer geschikt voor helikopters, dan raken de buren in paniek.  :-D

😁LOL😁
En dan nog die subwoofer test met het in elkaar zakken van dat gebouw na de explosie  :yes: :yes:

RHK

Dat Auro kan ik niet kiezen danwel upmixen in het AV menu. Heb ook geen hoogte kanalen, alleen FrontDolby Atmos, 2 channel. Of is er wel een oplossing voor? Bijv. hoogtekanalen toevoegen terwijl ze er niet zijn? In de manual staat dat je wel een Auro invoerbron moet hebben. :?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#52
Citaat van: RHK op mei 06, 2022, 14:53:17
Dat Auro kan ik niet kiezen danwel upmixen in het AV menu. Heb ook geen hoogte kanalen, alleen FrontDolby Atmos, 2 channel. Of is er wel een oplossing voor? Bijv. hoogtekanalen toevoegen terwijl ze er niet zijn? In de manual staat dat je wel een Auro invoerbron moet hebben. :?

Auro invoer is er amper, of niet, dus dat gaat wereldwijd toch niet lukken, en is ook niet nodig.
Ik heb wel een Auro test blu-ray maar dat loopt over HD-Master, dus niks bijzonders.
Een beetje de truuk met Atmos voor Netflix en Disney, dat loopt over DD+

Auro word alleen actief bij minimaal een 5.1 setup !
Dolby en DTS werken ook bij een 2.0 of 3.0, Auro helaas niet, vind ik wel een zwak punt.

Dus 5.1 en dan kan je als hoogte kanaal invoeren Dolby Enabled (Dolby "kaats" speakers), dat zijn de speakers die jij gebruikt, Height en/of Top, die worden dan allen door Auro gebruikt en zal deze actief zijn.
Front (en Rear) Dolby Atmos worden ook gezien als hoogte speakers door de AVC !

Je kan de boel wel in de maling nemen door gewoon speakers in de setup te zetten die er niet zijn, maar daar trapt Audyssey niet in, maar zo kan je wel dingen uit proberen.
Zo ben is toch weer afgestapt van VOG en geef de voorkeur aan 2 subwoofers met Sub EQ, wat ik niet kan doen met VOG want die neemt de subwoofer 2 uitgang in bezit.

Vreemde oplossing van Denon, je zou bijvoorbeeld Surround Rear (back) kunnen laten en daar voor in de plaats VOG, maar zo werkt het helaas niet   :-(
Ondanks dat je dan 2 eindversterkers niet gebruikt word VOG toch verbannen naar Subwoofer 2  :no:

Marvin

Nou, dan hoef ik verder ook niet meer na te denken over een VOG.
Ben wel blij met die 2 dikke blaffers, ik ga geen subwoofer opgeven.

CBdicX

#54
Citaat van: marvin op mei 06, 2022, 15:46:41
Nou, dan hoef ik verder ook niet meer na te denken over een VOG.
Ben wel blij met die 2 dikke blaffers, ik ga geen subwoofer opgeven.

Wat wel kan is op Sub 1 de 2 subs via een Y-splitter, en dan op Sub 2 de VOG.

Ik heb dan toch liever Sub EQ voor beide subs, ondanks dat ze bij mij erg dicht bij elkaar hangen, subs kunnen het totale geluid maken of breken, VOG niet.
Ik kon VOG niet echt onderscheiden van de andere hoogte kanalen, maar ik heb een "Frankenstein" setup  :-D
Ook vond ik de sub minder aanwezig op het moment dat ik Sub 2 gebruikte voor VOG.
Maar dat kan ook tussen de oren zitten........... :-o

Marvin

Nee ik wil ook graag de DSP/EQ op beide subs behouden, dus dat wordt niks.
Het is voor nu ook wel genoeg merk ik.
Wel vind ik het apart dat ik het over het algemeen wel als extra beleving ervaar.
Ik vind het gewoon veel ronder, alsof je in een zeepbel zit.
Opeens klopt het gewoon, het is een bioscoop.

CBdicX

Citaat van: marvin op mei 06, 2022, 16:04:22
Nee ik wil ook graag de DSP/EQ op beide subs behouden, dus dat wordt niks.
Het is voor nu ook wel genoeg merk ik.
Wel vind ik het apart dat ik het over het algemeen wel als extra beleving ervaar.
Ik vind het gewoon veel ronder, alsof je in een zeepbel zit.
Opeens klopt het gewoon, het is een bioscoop.

Wat voor setup gebruik je nu ?

Marvin


CBdicX

Citaat van: marvin op mei 06, 2022, 16:20:28
5.2 en 4 hoogte kanalen.

Tja, VOG zou wat toe kunnen toevoegen, maar het ook wel weer zo dat VOG ook wat weg "pikt" van de huidige 4 hoogte kanalen als het niet een Auro3D 10 kanaal file is, Auro verdeelt het dan over 5 kanalen ipv 4.
Ik heb het wel in het verleden gehad met een "echte" VOG boven de luisterplek, en dan met een 10 kanaal Auro bestand, dan is het wel fraai.
Maar die 10 kanaal Auro files zijn zo zeldzaam, alles is Atmos of DTSX, en ook DTSX is niet echt doorgedrongen.

De Auromatic upmixer blijf ik wel wat fraaier vinden tov origineel Atmos, al hoewel het verschil ook niet schokkend is, net even wat meer nadruk op hoog.

RHK

Citaat van CBdicX ;
Dus 5.1 en dan kan je als hoogte kanaal invoeren Dolby Enabled (Dolby "kaats" speakers), dat zijn de speakers die jij gebruikt, Height en/of Top, die worden dan allen door Auro gebruikt en zal deze actief zijn.
Front (en Rear) Dolby Atmos worden ook gezien als hoogte speakers door de AVC !

Ik heb dus die Dolby Fronts geselecteerd, maar ik begrijp dat ik ze als heights moet invoeren en niet als Dolby enabled staand  de op de fronts?

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*