Geluid tv naar Marantz

Gestart door franciscus88, februari 25, 2024, 10:40:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

franciscus88

Hoi allen,

Ik heb sinds kort een Marantz PM8006 (erg blij mee) en daaraan gekoppeld een Marantz NA6006.

LP'tjes en Spotify, dat gaat allemaal goed.

Maar nu wil ik ook het geluid van mijn tv via de versterker laten lopen. Tot op heden heb ik dat opgelost door een RCA kabel te verbinden: van tv naar AUX ingang van de PM8006.

Ik kijk alleen tv via Chromecast. Ik merk dat de speakers beginnen te kraken zodra ik het geluid wat harder zet. Aan de speakers ligt het niet want die werken prima op de phono en via de NA.

Hoe krijg ik dit probleem verholpen? Ik vermoed dat ik op een andere manier aansluiten? Ik wil voor de best mogelijk oplossing gaan. Moet ik daarvoor een netwerkspeler kopen (ND8006 bijvoorbeeld)? Of kan ik het met de bestaande apparatuur oplossen?

Alvast dank voor jullie hulp!


dmeerpa

Citaat van: franciscus88 op februari 25, 2024, 10:40:24Hoi allen,

Ik heb sinds kort een Marantz PM8006 (erg blij mee) en daaraan gekoppeld een Marantz NA6006.

LP'tjes en Spotify, dat gaat allemaal goed.

Maar nu wil ik ook het geluid van mijn tv via de versterker laten lopen. Tot op heden heb ik dat opgelost door een RCA kabel te verbinden: van tv naar AUX ingang van de PM8006.

Ik kijk alleen tv via Chromecast. Ik merk dat de speakers beginnen te kraken zodra ik het geluid wat harder zet. Aan de speakers ligt het niet want die werken prima op de phono en via de NA.

Hoe krijg ik dit probleem verholpen? Ik vermoed dat ik op een andere manier aansluiten? Ik wil voor de best mogelijk oplossing gaan. Moet ik daarvoor een netwerkspeler kopen (ND8006 bijvoorbeeld)? Of kan ik het met de bestaande apparatuur oplossen?

Alvast dank voor jullie hulp!



Het lijkt erop dat het signaal dat van de TV naar de PM8006 gaat te luid is. Wat gebeurd als je het volume van de TV dan doet zakken ?

Heeft je TV geen digitale uitgang ? Deze zou je dan op de optische ingang van de NA6006 kunnen aansluiten, dan gebruik je ook de DAC's van de NA6006 (die mag ik hopen beter zijn dan de TV) en niet die van de TV.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Emiel77

#2
Eens, beste optie is de TV via de optische ingang van de ND6006 aan te sluiten.
Je hebt niet perse een ND8006 nodig, de 6006 heeft gewoon een optische ingang.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Frits Denon

Kijk uit met vervormd geluid vanaf de TV naar jouw versterker. Een tweeter kan dan makkelijk kapot gaan!
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

franciscus88

#4
Dank voor je snelle reactie! Bij geluid op lager volume is er inderdaad niks aan de hand. Maar het voelt niet goed dat het al gaat kraken zodra we wat omhoog gaan.

Heb even gekeken. Tv heeft een HDMI-uitgang, maar die kent de NA niet. Ik zie op de tv ook een "optical digital" uitgang. Daar moet dan een toslink aan en die richting "optical digital in" aan de NA denk ik? Daarmee zou het probleem moeten zijn verholpen? Dat zou top zijn.

Doet bij mij wel de vraag rijzen wat een apparaat als de ND8006 voor een toegevoegde waarde heeft (los van de cd-speler) bovenop de NA?




franciscus88

Dank ook voor jullie reacties @Emiel77 en @Frits Denon.

We gaan een optische kabel kopen. Moet ik nog ergens op letten daarbij? Zijn dure beter dan goedkopere?

Frits Denon

Citaat van: franciscus88 op februari 25, 2024, 11:06:47Dank ook voor jullie reacties @Emiel77 en @Frits Denon.

We gaan een optische kabel kopen. Moet ik nog ergens op letten daarbij? Zijn dure beter dan goedkopere?

Graag gedaan. Ik zou niet te duur kopen. Gemiddelde prijs is okay.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

#7
Ik heb het in mijn slaapkamer set  met een koptelefoon aansluiting v/d tv uit (3.5) naar rca rood/wit kabeltje in de PM6004  versterker.
Werk ook prima.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Emiel77

Citaat van: franciscus88 op februari 25, 2024, 11:04:18Doet bij mij wel de vraag rijzen wat een apparaat als de ND8006 voor een toegevoegde waarde heeft (los van de cd-speler) bovenop de NA?

Voor mij waren de cd speler, een 2e optische in, coax in en USB in naar de DAC in de voornaamste redenen om de ND8006 te kiezen. Als ik me niet vergis hebben beide de zelde DAC, dus dat zal het verschil niet maken.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

dmeerpa

#9
Er is misschien nog een oplossing. Er is maar 1 reden dat je het geluid via de TV naar je versterker wikt sturen. Maar wat ook kan is het geluid van je bron naar de versterker sturen.
De Belgische TV decoder heeft een RCA uitgang en digitale uitgang naast de HDMI. Hier gaat de HDMI naar de receiver en de optische aansluiten naar de SaCD 30n die op papier een betere DAC heeft.
Ook de meeste Blu-ray spelers hebben meerdere uitgangen.

De enige reden dat je via TV zou gaan is omdat je teveel bronnen hebt of deze bronnen geen hebben andere uitgang hebben zoals de chromecast dat ik even van vergeten was dat dat uw bron was...
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

franciscus88

#10
Het werkt inmiddels :) thanks!

Emiel77

Gokkje: Geluid output van de TV stond niet op optical? :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

franciscus88


JohnWx

Citaat van: Emiel77 op februari 29, 2024, 20:28:44Gokkje: Geluid output van de TV stond niet op optical? :-D

was er eerder mee gekomen  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

Citaat van: JohnWx op maart 01, 2024, 13:37:13was er eerder mee gekomen  :-D

Heb bewust even gewacht, sommige dingen moet men zelf achter komen ook he :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K