Advies gevraagd bij re-cap 2100 Tuner

Gestart door Speeddemon, april 29, 2024, 21:43:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speeddemon

Beste forumleden, een technische vraag (die mij boven de pet gaat).
Ik heb zojuist mijn 2100 Tuner nagenoeg volledig kunnen re-cappen, maar bleek in eerste instantie 1, maar nu mogelijk zelfs 2x een 10uF elco te kort te komen (heb alles met Panasonic FM & FC gedaan, want lage ESR).
Nog respect voor Elna, wat er in zat, want het merendeel had toch erg lage ESR waardes en dat voor een stel elco's uit 1978...  notworthy

Anyway, mijn vraag:
C164 is volgens het service manual 22uF, maar bij inspectie bleek deze (ook) 10uF. Zou het kwaad kunnen deze door 22uF te vervangen (die heb ik nl. nog wel over)? Of beter 1 op 1 vervangen met 10uF? Het veilige antwoord uiteraard, maar ik ben benieuwd wat 22uF daar circuit-technisch zou doen.  HLP

Ik heb trouwens de 8V AC lampjes vervangen door de LED variant, warm-wit... Maar dan blijkt toch dat zelfs warm-wit niet hetzelfde is als het mooie, warmere originele licht. De schaal-verlichting oogt nu beduidend blauwer dan het (IMO mooiere) originele zeegroenig-blauw.
Hier op de foto nog met de originele verlichting (alle lampjes werken ook nog...vond alleen dat het frontje wat warm werd, vandaar de LEDs...  shutup )

En voor de Sherlocks onder ons, ja dat zwarte meubel was origineel bedoeld voor Akai; daar heb ik een mooi Marantz logootje overeen gejast. pompom
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Emiel77

Ik doe een gok als niet electronica techneut:

Je wil iemands fuck up herhalen door niet originele spec delen te vervangen?
Volgende stap: joh eindtrap uitgebrand, gooi eer maar een sony eindtrap in.

Tot zover sarcasme, vervang voor originele spec onderdelen, kan dit bijna als domme vraag bestempelen ook trouwens.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

RHK

Citaat van: Emiel77 op april 29, 2024, 22:35:28Ik doe een gok als niet electronica techneut:

Je wil iemands fuck up herhalen door niet originele spec delen te vervangen?
Volgende stap: joh eindtrap uitgebrand, gooi eer maar een sony eindtrap in.

Tot zover sarcasme, vervang voor originele spec onderdelen, kan dit bijna als domme vraag bestempelen ook trouwens.

Jouw sarcasme wordt wel vervelend. Zeker als iemand om technisch advies vraagt en jij suggereert dat het bijna een domme vraag betreft.
Dan kan ik jouw antwoord bijna als een dom antwoord bestempelen, om in jouw woordkeuze te blijven. Laat het technisch advies over aan een forumlid die hier wel verstand van heeft.  8-) 
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

SB_Marantz

#3
You rang my lord?  :-D

Er zijn diverse opties: Het schema klopt niet. (Wat behoorlijk vaak voorkomt helaas.)Of er is ooit al een verkeerde waarde ingezet om een bepaalde reden.

Waarom recappen als de cap/esr etc nog ok is vraag ik mij wel af?

En wat de led's betreft: Buislampjes kleuren totaal anders dus je kunt op je vingers natellen dat de kleur ook anders wordt.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Die in mijn 2120 gezet zijn, zijn prachtig.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Speeddemon

Citaat van: SB_Marantz op april 30, 2024, 09:29:39You rang my lord?  :-D

Er zijn diverse opties: Het schema klopt niet. (Wat behoorlijk vaak voorkomt helaas.)Of er is ooit al een verkeerde waarde ingezet om een bepaalde reden.
Dat was iets wat ik me ook afvroeg, of het schema in deze leidend is of wat er daadwerkelijk in zit? Want misschien was dat wel een 'oversight' van een maandagochtend Japanner... @Emiel77 daarmee dus ook gelijk je sarcasme afgevangen.  pompom

Citaat van: SB_Marantz op april 30, 2024, 09:29:39Waarom recappen als de cap/esr etc nog ok is vraag ik mij wel af?
Ik snap je punt, maar dit kwam voort uit een 'dan hebben we dat maar gehad' voordat er één van die 45+ers op een gegeven moment klabam zegt tijdens in bedrijf zijn. En net als met die 1090 was dit prima te doen, met bodemplaat eraf. Ik denk dat ik met minder dan 2 uur alles wel gehad heb, incl. flux schoonmaken.

Citaat van: SB_Marantz op april 30, 2024, 09:29:39En wat de led's betreft: Buislampjes kleuren totaal anders dus je kunt op je vingers natellen dat de kleur ook anders wordt.
Nou, dit verbaasde me, omdat de buislampjes weliswaar meer oranje-geel gloeien, ging ik er vanuit dat ik met warm-witte LEDs voldoende dichtbij zat. Zeker niet fel-witte (4000k of hoger) of blauwe LEDs... Maar blijkbaar is de combi verkleurd vellum papier en buislampje een mooier turquoise kleur en oogt het nu wat blauwer. Ook mooi, maar wel anders.
Ik vraag me dus af of oranje of amber-kleurige LEDs een betere oplossing waren geweest...maar gek genoeg was er een LED replacement video op Youtube waarbij de cool blue en groene LEDs zo waar de betere opties lijken...
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Emiel77

Citaat van: Speeddemon op april 30, 2024, 23:14:39@Emiel77 daarmee dus ook gelijk je sarcasme afgevangen.  pompom

Jep, had er niet bij stil gestaan dat het schema niet juist zou kunnen zijn...
Mooie vintage set trouwens, mag ook wel gezegd worden.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Speeddemon

#9
Thanks.

Heb vandaag nog even wat ge-hobby'd na wat topics op Audio Karma gelezen te hebben.
DIY ideetje was stukje bakpapier, aangezien dit vergelijkbaar is met vellum, wat Marantz vaak gebruikt.

Test 1: LED 'buisjes' wegdraaien van dial, zodat het meer indirect verlicht werd. Resultaat: donkerder. Meh. Weer teruggedraaid.
Test 2: 2 laags bakpapier tussen dial en LED lampjes: te veel lichtverlies, wel wat warmer qua teint, maar subtiel.
Test 3: 1 laags bakpapier eerst met donkergele en oranje markeer-stiften ingekleurd en toen tussen dial en LEDs. Deed iets.
Heb foto's gemaakt van hoe het qua warm-witte LEDs oogt en in de 2e foto zit er in het midden 1 origineel lampje, zodat je het kleurverschil beter ziet.
Wel opvallend dat dit bij nadere inspectie 300mA lampjes bleken te zijn (dus ook feller), terwijl menig bron én de Service Manual het altijd over 200mA, hooguit 250mA versies heeft.

Waar ik blijer mee ben is dat ik nog een stuk coax-kabel met plug had liggen, uit de goede oude tijd, dat Ziggo nog FM over de kabel stuurde, en die heb ik gewoon aangesloten op de 75 Ohm antenne ingang en los laten hangen in het audio-rack; Signal Strength van ~1 naar 3.5 (van de 5) en ineens Stereo ontvangst!  hello  pompom

Conclusie: ik vind de originele lampjes mooier, maar had liever dat ie minder warm zou worden. De nieuwe LEDs zijn prima hoor, maar ik mis het turquoise wel.
Mocht iemand ervaring hebben met echt gelige of oranje LEDs die wel de klassieke turquoise Marantz gloed behouden, hoor ik het graag.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401