Stereoversterker zinvol in mijn set?

Gestart door Sire, januari 17, 2009, 20:26:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

De kwaliteit van de opname is altijd de beperkende factor, niet de CD-speler.

Garbage in, garbage out inderdaad.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Bearke65

Citaat van: SB_Marantz op januari 24, 2009, 11:58:45
De kwaliteit van de opname is altijd de beperkende factor, niet de CD-speler.

Garbage in, garbage out inderdaad.  :wink:
Daar heb je helemaal gelijk in ... hoe beter de CD-speler hoe sneller dat garbage opnamen door de mand vallen dat dan weer wel :-(
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

Zowel de kwaliteit van de opname is doorslaggevend .
En de kwaliteit van de gebruikte bron is tevens ook van groot belang , dat geld tevens ook voor de komplete setup .

Bij een hoogwaardige bron vallen helaas de slechte opnamens ook direct door de mand , maar hoogwaardige opnamens zijn dan weer juist zeer te genieten .

En niet te vergeten , wat in de bron verloren gaat aan signaal verlies kan nooit meer weergegeven worden verder in de keten .
Wat verloren is blijft verloren dus , de opzet is het signaal vanaf de bron zonder enig verlies te transporteren naar de boxen ( wat helaas niet mogelijk zal zijn ) .


Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

Citaat van: HiFi gek op januari 24, 2009, 18:57:02de kwaliteit van de opname is doorslaggevend .


Mee eens.


Citeer
En de kwaliteit van de gebruikte bron is tevens ook van groot belang , dat geld tevens ook voor de komplete setup .

Wat bedoel je precies met ''kwaliteit?''

Citeer
Bij een hoogwaardige bron vallen helaas de slechte opnamens ook direct door de mand , maar hoogwaardige opnamens zijn dan weer juist zeer te genieten .

Je bedoeld de luidsprekers neem ik aan?

Citeer
En niet te vergeten , wat in de bron verloren gaat aan signaal verlies kan nooit meer weergegeven worden verder in de keten .
Wat verloren is blijft verloren dus , de opzet is het signaal vanaf de bron zonder enig verlies te transporteren naar de boxen ( wat helaas niet mogelijk zal zijn ) .

Het valt wel mee met die verliezen.
We praten namelijk over spanning en stroom.
Waar zitten die verliezen in volgens jou en waar ontstaan die?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op januari 24, 2009, 21:01:35





Je bedoeld de luidsprekers neem ik aan?




euh luidsprekers vallen niet onder de noemer bron
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

De rest van de keten geeft alleen elctrische signalen door terwijl de speaker deze als enige omzet in mechanische beweging en daarmee geluidsdruk.
Ik zou dat toch meer ''de bron'' willen noemen dan de versterker of CD-speler.
Klinkt als de omgekeerde volgorde maar beredeneer het eens......
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op januari 24, 2009, 22:42:19
De rest van de keten geeft alleen elctrische signalen door terwijl de speaker deze als enige omzet in mechanische beweging en daarmee geluidsdruk.
Ik zou dat toch meer ''de bron'' willen noemen dan de versterker of CD-speler.
Klinkt als de omgekeerde volgorde maar beredeneer het eens......


Zoals jij het bewoord is inderdaad de omgedraaide volgorde .
Met bron wordt altijd bedoeld : platenspeler , cd speler , tuner , cassettedeck , bandrecorder enzo .
Zonder bron heb je namelijk geen muziek vandaar de benaming bron .
De bron is namelijk de geluidsdrager en de boxen geven enkel maar het signaal weer .
De boxen zijn de laatse in de keten .

De volgorde van apparaat naar apparaat d.m.v. de signaalweg is :  bron , versterker , boxen  en niet te vergeten alle kabels daartussen in .

Als jij de boxen tot bron benoemd zal dat veel verwarring opleveren bij iedereen .


Groeten  EDWIN  B

Bearke65

Citaat van: HiFi gek op januari 25, 2009, 11:55:17
Zoals jij het bewoord is inderdaad de omgedraaide volgorde .
Met bron wordt altijd bedoeld : platenspeler , cd speler , tuner , cassettedeck , bandrecorder enzo .
Zonder bron heb je namelijk geen muziek vandaar de benaming bron .
De bron is namelijk de geluidsdrager en de boxen geven enkel maar het signaal weer .
De boxen zijn de laatse in de keten .

De volgorde van apparaat naar apparaat d.m.v. de signaalweg is :  bron , versterker , boxen  en niet te vergeten alle kabels daartussen in .

Als jij de boxen tot bron benoemd zal dat veel verwarring opleveren bij iedereen .


Groeten  EDWIN  B
Altijd wel weer een leuk punt van discussie. Ik zie het zo: de luidsprekers zijn uiteraard vreselijk belangrijk in je set. Heel simpel: zijn ze er niet dus geen geluid :-)
Nee ff zonder gekheid: ik zie het zo dat de luidsprekers uiteraard een heel belangrijke rol spelen in de totale kwaliteit. Nu is het zo dat wát er uitkomt aan muziekkwaliteit in hoge mate bepaald wordt door de kwaliteit van de versterker en de bron (CD, SACD, of LP etc.) . Het heeft geen zin om veel geld in dure luidsprekers te investeren als versterking, bron en bekabeling van bagger kwaliteit zijn. Goede luidsprekes laten dit feilloos horen en halen nooit dat niveau dat ze zouden kunnen halen als er een goede versterker en een goede bron op aangesloten is. Andersom is het natuurlijk ook zinloos bagger luidsprekers aan te sturen met een topklasse bron en versterking ... Het is de kunst de goede match te vinden tussen de luidsprekers en de rest van de keten.
En dat is vooral veel luisteren, vergelijken en uitproberen. Maar ja daar is het dan ook weer een hobby voor he?

Greetzzzz

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op januari 24, 2009, 21:01:35
Mee eens.


Wat bedoel je precies met ''kwaliteit?''

Lijkt mij toch duidelijk wat ik hiermee bedoel , je hebt cd spelers van 100 euro maar ook van 25000 euro , zo moet het hopelijk duidelijk zijn wat ik bedoel met kwaliteit .

Je bedoeld de luidsprekers neem ik aan?

Nee , de cd speler bedoel ik .

Het valt wel mee met die verliezen.
We praten namelijk over spanning en stroom.
Waar zitten die verliezen in volgens jou en waar ontstaan die?

Wat denk je van de elektronica en de kabels , een extreem voorbeeld is : neem een komplete set van 300 euro en vergelijk dit qua geluid met een set van een paar ton , het eindresultaat lijkt mij geen uitleg te behoeven .




HiFi gek

Citaat van: Bearke65 op januari 25, 2009, 12:02:42
Altijd wel weer een leuk punt van discussie. Ik zie het zo: de luidsprekers zijn uiteraard vreselijk belangrijk in je set. Heel simpel: zijn ze er niet dus geen geluid :-)
Nee ff zonder gekheid: ik zie het zo dat de luidsprekers uiteraard een heel belangrijke rol spelen in de totale kwaliteit. Nu is het zo dat wát er uitkomt aan muziekkwaliteit in hoge mate bepaald wordt door de kwaliteit van de versterker en de bron (CD, SACD, of LP etc.) . Het heeft geen zin om veel geld in dure luidsprekers te investeren als versterking, bron en bekabeling van bagger kwaliteit zijn. Goede luidsprekes laten dit feilloos horen en halen nooit dat niveau dat ze zouden kunnen halen als er een goede versterker en een goede bron op aangesloten is. Andersom is het natuurlijk ook zinloos bagger luidsprekers aan te sturen met een topklasse bron en versterking ... Het is de kunst de goede match te vinden tussen de luidsprekers en de rest van de keten.
En dat is vooral veel luisteren, vergelijken en uitproberen. Maar ja daar is het dan ook weer een hobby voor he?

Greetzzzz

AJ


Met jouw verwoording ben ik het ook volledig eens .
Alles in de keten is belangrijk , er mag niet één item verwaarloost worden , zelfs de stroomvoorziening moet perfect zijn .

Groeten  EDWIN  B

Groeten  EDWIN  B

Maurice

Als je de redenering door wilt trekken: de bron is dan de geluidsdrager, de cd, lp, dvd etc.
Vanaf deze bron worden diverse bewerkingen gedaan, tot wij het als geluid ervaren.

Maar graag weer een beetje on-topic, of deze discussie in ieder geval in een apart topic voortzetten!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#41
@ Hifigek,

Je geeft geen antwoordt op mijn vragen.

Ik zal even een nieuw draadje openen zodat we daar verder kunnen discussieren.


http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2891.0.html
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: cheese op januari 23, 2009, 22:57:15
oke heren hier kan ik wat mee......die monoblokken zijn dan voor mij geen winst ik zoek juist meer detaillering en ruimtelijkheid....dus toch eerst die mooie cd speler.

gr cheese

Hoi kees,

Ik heb je foto's nog even opgezocht;
Die "ruimtelijkheid" zou je misschien al kunnen krijgen door je speakers verder van de achterwand te zetten.
Ze staan ook ver ingedraaid, volgens de foto's bijna 30-45 graden.
Draai ze maar eens wat minder ver in, zo'n 10-15 graden. Gewoon wat spelen met de wandafstand en indraaien kan héél veel veranderen in je geluidsbeeld. (eigen ervaring)

Volgens mij heeft de ruimtelijke beleving oa. te maken met indirect geluid/reflecties van geluid.
Staan je speakers dicht tegen de achterwand is het verschil tussen direct en indirect geluid erg klein, en kan je minder "diepte" opbouwen. Veel leden hebben indien mogelijk, veel ruimte achter de speakers.
Over het algemeen geeft dit minder nadrukkelijk laag en meer "diepte".
Ook symetrie kan invloed hebben (beide speakers evenver van de wand en hetzelfde ingedraaid etc.)

Voordat je een nieuwe speler koopt kun je deze gratis tweak ff proberen  :roll:

Succes,

gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Sire

Jeetje, wat zijn we afgedwaald...  :-P

Ik laat er geen gras over groeien, de CD17KI is binnen.... en... het valt een beetje tegen...  :no:

Het zag er allemaal veelbelovend uit: goed afgewerkt, één massief en zwaar blok, mooie aansluitingen... Eenmaal aangesloten miste ik de verrassing van het verschil van de DV7600 naar de CD-63 MKII KI. De CD17KI klinkt heel degelijk, heeft meer controle over het laag en bij sommige CD's een fantastische plaasting/ ruimtelijkheid, maar de CD-63 MKII KI maakte het allemaal veel speelser en muzikaler. De CD17KI lijkt meer op de DV7600, wat klinischer dan de 63. De 63 bezorgde mij veel meer en vaker kippenvel! En dat voor het prijsverschil tussen alledrie de apparaten  violent1...

Heeft iemand daar een ervaring mee of een mening over?
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

MadVillain

Langer luisteren? Even wennen wilt ook veel schelen.

Heb je er al een lange tijd naar geluisterd dan kan ik mij maar een aantal dingen bedenken.
de speler matcht niet of hij bevalt gewoon niet qua geluid.

Zelf heb ik heel erg goede ervaringen met de speler.