Pre-amp probleem PM8003?

Gestart door jrdejong, oktober 28, 2013, 09:59:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jrdejong

Ziet er naar uit dat Marantz al in de jaren 90 microprocessoren in hun versterkers gebruikten. De PM7001 gebruikte al een processor zoals die in de PM8003 en ook de PM8000 en PM78 gebruiken een processor (die er meer uitziet als een IC). Als je terug wilt naar versterkers met eenvoudige electrische componenten met hooguit een paar IC's lijk je bijvoorbeeld een PM80 op de kop te moeten tikken. De meesten daar van zijn echter al gaar.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

HAL9000

waarom  zijn pm80's  gaar??? 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrdejong

Wat ik bedoel is dat veel PM80 inmiddels printplaten hebben die er slecht aan toe zijn. Ik heb er zelf overigens nooit een gezien en ik weet dat jij er al een aantal hebt gereanimeerd.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Ik zie trouwens dat de CD ingang een aparte buffer heeft van de rest van de line-ins. Tuner en aux delen wel dezelfde buffer en dezelfde ground. Wel raar dat de aux helder klinkt met de tuner en de tuner ingang niet.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

sattie

Het kan natuurlijk dat bepaalde ingangen van het ic defect is en niet het complete ic.

jrdejong

Natuurlijk. Het is ook maar net wat de precieze functie van de IC is. De functie van de microprocessor zoals ik dat begrijp uit de schema's is met name communicatie tussen beveiligingscircuits, IR sensor van de afstandbediening enerzijds en de motor van de volumeknop de uitgangenregeling etc anderzijds. Als de IC alleen electronisch schakelt zonder dat het audio signaal door het circuit zelf loopt is de kans op storing door de IC kleiner lijkt me. Ja, tenzij de IC dermate defect is dat hij stoort op de schakeling. In dat geval is de scheiding tussen aansturing van schakeling en het audio circuit zelf niet optimaal vind ik. Immers, als je een relais aanstuurt met een circuit en je zet het relais 'aan' dan verwacht je ook niet dat het circuit kan storen op het signaal dat dan door het relais wordt doorgegeven. Tenzij ook het relais defect is.

Ik ben echter maar een eenvoudige fysicus: redelijk op de hoogte van theorie, maar niet gehinderd door kennis uit de electronika praktijk  :angel:
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

SB_Marantz

Citaat van: jrdejong op november 05, 2013, 17:33:35
Ik zie trouwens dat de CD ingang een aparte buffer heeft van de rest van de line-ins. Tuner en aux delen wel dezelfde buffer en dezelfde ground. Wel raar dat de aux helder klinkt met de tuner en de tuner ingang niet.

Tuner en aux dezelfde ground?  :-o

De hele versterker hangt aan ''dezelfde'' ground FYI.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op november 06, 2013, 09:29:01
Tuner en aux dezelfde ground?  :-o

De hele versterker hangt aan ''dezelfde'' ground FYI.

Goedemorgen vakantie maat
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jrdejong

Citaat van: SB_Marantz op november 06, 2013, 09:29:01
Tuner en aux dezelfde ground?  :-o

De hele versterker hangt aan ''dezelfde'' ground FYI.


Ja ... uiteraard. De hele planeet gebruikt dezelfde aarding. Maar er zitten op de diverse PCB's wel verschillende aardpunten waar de aarding plaats vindt. Die connectie kan verbroken zijn/worden.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Overigens is de versterker als geheel niet eens geaard aangezien er geen pin voor de randaarde is aangesloten.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

SB_Marantz

Beide beweringen kloppen niet.
Hoe meet je spanningen in een versterker denk je?
Randaarde doet in dit geval niet ter zake.

Onze planeet heet inderdaad de aarde...
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrdejong

Spanning is altijd een verschil. Dus ik zou gokken dat je een punt neemt op het chassis of een punt op een PCB dat in directe verbinding staat daar mee en het spanningsverschil meet met het punt waar je van wilt weten hoeveel spanning daar op staat.

Hmm..

Of je meet het spanningsverschil over twee contacten van bijvoorbeeld een weerstand of tussen het punt dat de aarde is op een IC en een andere pool.

Of ten opzichte van de voeding?

Ik weet het dus niet. De versterker als geheel is toch een geisoleerd systeem? De enige 'koppeling' met de buitenwereld is via inductie in de spoel, dus hoe vertaalt 0 volt (als je dat zou definieren als de blauwe draad in je wandcontactdoos) naar de versterker zelf?
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Ik zie in het circuit scheme allemaal punten die A-GND heten en bij de connectoren aan de achterkant van de amp het gebruikelijke teken voor aarde.

Had ik maar een vak moeten leren.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Geen behoefte om een leek verder te onderwijzen SB?  :wink:
Anyway, het enige type versterker waar ik een beetje van af weet zijn de RF versterkers van ons cyclotron. Maar die worden geserviced door versnellertechnici, dus ik vrees dat ik daar ook zelf nooit met een multimeter in heb gezeten. Heeft wel een gave eindtrap trouwens: 25kW via een triode buis  pompom Drie fasen natuurlijk.
Ik vind versterkers wel zeer interessante materie, dus suggesties om meer te kunnen leren (behalve zelf klooien) zijn altijd welkom. Wellicht hoef je je over enige tijd niet meer te ergeren aan mijn gebrek aan inzicht  :wink:
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Voordat iemand enthousiast wordt over deze versterker voor zijn hifi-set:
1) Het is geen Marantz
2) Het is een mono block, dus je hebt er twee nodig  :-P
3) Hij doet in principe frequenties in de buurt van 20 MHz
4) Hij is vanwege o.a. punt 3 niet erg muzikaal  :no:
5) Je moet wel afzuiging regelen vanwege de warmte ontwikkeling
6) De uitgangsimpedantie matched waarschijnlijk niet heel goed met je speakers  :schater:
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?