Losse Marantz DAC: HD DAC1

Gestart door jazzman, juni 10, 2014, 20:00:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jazzman

In februari 2014 werd hij al genoemd, de HD DAC1 komt er aan.... Zou 799 euri moeten kosten. Dat kost alleen mijn hoofdtelefoonversterker al. Jammer dat het dus geen losse DAC is.

Zoldar

kun je dat nog eens lezen alsof je het begrijpbaar wilt laten zijn.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

jazzman

  :schater: :schater: :schater:

Excuses.... kweetnie waar ik mee bezig was.

De Marantz HD DAC1 is een DA converter met ingebouwde hoofdtelefoonversterker. Toen ik de vertegenwoordiger van Marantz sprak over een opvolger van een eventuele SA11 met DSD dac, gaf hij aan dat Marantz met een aparte DAC zou komen.

Bij deze dus...

En persoonlijk vind ik zo'n hoofdtelefoonversterker overkill, maar dat ter zijde..

Zoldar

aha. helder  :yes:

beetje vreemde opmerking van die verkopert. Is het niet zo dat de huidigen SA11S3 tevens dienst doet als een geweldige DAC?

En als ik zo de achterkant van de HD DAC-1 bekijk zie ik alleen single ended outs, geen gebalanceerd output board dus zoals de SA11S3 en de NA11. Ben zeer benieuwd naar de binnekant van dit beestje. Is het een nieuw ontwerk of gewoon de line out board van een SA14 zonder loopwerk (is logischer qua fabrikage)

ik kan een goede apparte kooptelefoonamp wel waarderen, maar ik ben daar (ook al) in doorgeschoten. En met een moeilijke koptelefoon zoals een akg k701 hoor je dat verschil wel. Er is een behoorlijke markt voor dit soort DAC+head-amp die marantz niet wil missen.

mijn interesse is gewekt....
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

jazzman

Ik vroeg het de beste man tijdens die hifidagen in de veluwe, toen de SA 14 door Ken I voorgesteld werd. Een upgrade van de SA11-s3 naar een DSD DAC zou niet komen. Vandaar dat hij de HD DAC1 al aankondigde. Ik verwacht dat deze gelijk aan de SA14 is qua DAC...

Ik wil nog 1 keer mijn Marantz SA8400 vM upgraden naar een SA11-S3 of hoger. Ik heb een streamer met DSD bestanden, dus DSD vertaler zou meegenomen zijn. De enige SACD speler in die klasse die dit nu kan is de Yamaha CD-S3000 of de Esoteric serie bijvoorbeeld.. Ik hoopte op een SA11-s4 oid...

Zoldar

ik zit wel een in dezelfde lijn te denken, hoewel ik geen streamer heb die DSD bestnden kan doorgeven.

Ik zie nog 2 opties: Sony's nieuwe ES streamer die ook dsd aankan of een Oppo bd105 die dat schijnbaar ook kan (en tevens de sacd schijfjes aan kan).

Maar je zou ook een nette SACD speler naast een DSD dac kunnen aanhouden zoald bijvoorbeeld een mytek.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

AppleheadMay

De Dac in de HD-Dac1 is dezelfde als die in de nieuwe NA-7005, niet de SA-14, deze gebruikt de Dac uit de NA-11.

Geen gegevens over de ingebouwde hoofdtelefoonversterker tot nu toe maar meestal zijn deze 2 in 1 toestelletjes niet zo krachtig al zal het wel een stuk beter zijn dan wat in de geïntegreerde versterkers, Dacs en CD spelers zit.

Een hoofdtelefoonversterker overkill? Voor Beats of Bose spul wel ja maar net zoals goeie luidsprekers bestaan er ook goeie hoofdtelefoons.
De hier vermelde AKG K701 is er zo een en dan nog wel aan een zeer redlijke prijs. Maar voor deze hoofdtelefoon zal de nieuwe Marantz niet volstaan, het is een zeer moeilijk aan te sturen hoofdtelefoon en heeft flink wat vermogen nodig voor hij goed klinkt.
AKG heeft er nog zo eentje, de K1000. Om deze goed aan te sturen kun je 'm best aan de luidsprekeruitgangen van een PM11 hangen, of nog beter aan de uitgangen van een klasse A buizenversterker.
Een deftige hoofdtelefoon aan de uitgang van je CD speler aansluiten is een beetje zoals een paar 800 Diamonds op een home theater receiver aansluiten. Het kan maar het slaat nergens op.
PM-11 S3 - NA-11 S1 - TT-15 S1 - ST6003 - HD-DAC1 - Sansui 9090 - Pioneer SX-1250 - Aiwa AX-7600 - DENON DP-47F - Eddie Current Black Widow - Eddie Current Zana Deux S - B&W PM1 - Infinity Kappa 7a - Pioneer SE-Master 1 - Lawton LA-900 - Sennheiser HD650

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jazzman

Een DA converter met ingebouwde hoofdtelefoonversterker, vind ik overkill in mijn set.

Ik draai immers al met de TEAC HA-501. En de DA converter zit in de Lyngdorf, of straks in de toekomstige Yamaha CD-S3000.

neoguri

Even gegoogled naar een plaatje. En om anderen de moeite te besparen:


pameijer

Mooi apparaat, maar past bij geen enkele lijn die Marantz momenteel voert  :no:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

darkcoot

Citaat van: pameijer op augustus 25, 2014, 19:48:28
Mooi apparaat, maar past bij geen enkele lijn die Marantz momenteel voert  :no:

Inderdaad mooi...Als deze niet bij de rest past dan passen ze toch gewoon de lijn aan :angel:
*PM11S3
*SA8003
* Metrum Octave MK2 +USB: heel blij mee
* Spendor A9
* VPI Scout 1.1
*Kimber 8PR LS kabel
*Netgear Readynas
*jRiver
*Xbox one

jowa

Meer info op head-fi.org:
http://www.head-fi.org/t/730055/marantz-hd-dac1

Toch wel een interessant ding, mits deze de AKG aan kan sturen. Ik denk dat ik deze eerder aan zal schaffen dan een NA8005. SBT er aan knopen, mooie combi.

jowa

O ja belangrijk, ook in zwart leverbaar [emoji818]️ :-)

Faxe

Is al bekend wanneer dit apparaat op de markt komt?