Fasen en Localiseren van sub

Gestart door SB_Marantz, januari 20, 2009, 17:35:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Edit Maurice: Deze discussie is een afsplitsing van >>>dit<<< topic.
Het in het rood gekleurde gedeelte en de quote van Stadium III heb ik toegevoegd om de discussie een logische ingang te geven.
Citaat van: Stadium IIIJe gaat vanuit je subwoofer pre out spiltsen en dan naar iedere subwoofer 1 kabel
Verder moet je er wel mee opletten dat de fase's juist staan en dan ze samen dus niet frequentie's gaan versterken of juist verzwakken
Advies daarin is eigenlijk 1 voor 1 inregelen dan allebij aan en beluisteren als het naar tevredenheid is

Citaat van: ron ala normaal op januari 20, 2009, 16:01:02
De phase bedoel je?
Er zit idd een schakelaar voor 0,phase en 180...geen idee hoe je dat moet regelen,is daar een topic o.i.d. van?

groeten,

Ron



De fase inverteren?
Zie het nut daar niet van in eigenlijk.
Schakelaar uit laten staan.


Voor zover ik het begrijp heb je nu 2 complete speaker set's?






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 20, 2009, 17:35:56
De fase inverteren?
Zie het nut daar niet van in eigenlijk.
Schakelaar uit laten staan.


Voor zover ik het begrijp heb je nu 2 complete speaker set's?
Fase op een sub inverteren doe je als de fase niet klopt op je luisterpositie. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om de sub op akoestisch de ideale positie te plaatsen, dus kun je gelukkig met een fase inversie nog wat corrigeren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Of de klasse D versterkers in aktieve subs inverterend werken weet ik niet want daar hou ik me niet mee bezig.
De nog steeds redelijk klassieke schakelingen (push / pull) eindversterkers in een surroundversterker doet dat in ieder geval niet.

Met mijn HT setje heb ik nergens last van.

Als het signaal uit mijn sub geinverteerd weergegeven zou worden zou de woofer gaan zuigen en dat is niet het geval.
Dus die versterker werkt non-inverted.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 20, 2009, 21:31:33
Of de klasse D versterkers in aktieve subs inverterend werken weet ik niet want daar hou ik me niet mee bezig.
De nog steeds redelijk klassieke schakelingen (push / pull) eindversterkers in een surroundversterker doet dat in ieder geval niet.

Met mijn HT setje heb ik nergens last van.

Als het signaal uit mijn sub geinverteerd weergegeven zou worden zou de woofer gaan zuigen en dat is niet het geval.
Dus die versterker werkt non-inverted.
Ik neem aan dat het om sub versterkers gaat, deze kennen wel zo'n schakeling (de mijne in ieder geval wel, en dat is een klassieke schakeling). Hoe die verschuiving plaatsvindt zou ik niet weten (al lijkt mij dit wel het handigst door de signalen 180 graden te verdraaien voordat ze versterkt worden).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#4
Wanneer een versterker last heeft van teveel fase draaiing uitgedrukt in leading en lagging is het simpelweg een slecht ontwerp.
Komt gelukkig zelden voor.

9 graden, om eens wat te noemen is mooi.

Zo goed als alle klassiek ontworpen versterkers werken inverterend dus ook surround versterkers mits deze met een push pull trap zijn ontworpen.

De tegenkoppeling is namelijk altijd aangesloten op de inverting input van de verschilversterker.

Nelson pass met zijn stasis ontwerp bv is een non-inverted schakeling.

Edit: mijn eerdere post was een foutje, moet inverted ipv non inverted zijn.
Tijd voor koffie!  clown1


Dus wat betreft subwoofer versterkers moeten deze non inverted werken willen ze problemen in het laag geven.
Zoals gezegt weet ik dat niet.
Zal eens kijken bij Hypex.

UCD werkt anders dus dat wordt even uitvogelen of vragen aan iemand die deze materie kent.







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 20, 2009, 22:47:25
Wanneer een versterker last heeft van teveel fase draaiing uitgedrukt in leading en lagging is het simpelweg een slecht ontwerp.
Komt gelukkig zelden voor.

9 graden, om eens wat te noemen is mooi.

Zo goed als alle klassiek ontworpen versterkers werken inverterend dus ook surround versterkers mits deze met een push pull trap zijn ontworpen.

De tegenkoppeling is namelijk altijd aangesloten op de inverting input van de verschilversterker.

Nelson pass met zijn stasis ontwerp bv is een non-inverted schakeling.

Edit: mijn eerdere post was een foutje, moet inverted ipv non inverted zijn.
Tijd voor koffie!  clown1


Dus wat betreft subwoofer versterkers moeten deze non inverted werken willen ze problemen in het laag geven.
Zoals gezegt weet ik dat niet.
Zal eens kijken bij Hypex.

UCD werkt anders dus dat wordt even uitvogelen of vragen aan iemand die deze materie kent.
Wij praten over twee totaal verschillende dingen volgens mij.
Hier staat kort iets over fase: http://nl.wikipedia.org/wiki/Subwoofer
En hier wordt het verder uitgelegd: http://www.circuitsonline.net/forum/view/46104
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Hier gaan idd 2 dingen rond !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SB_Marantz

#7
Citaat van: Stadium III op januari 21, 2009, 21:26:01
Hier gaan idd 2 dingen rond !


Dan begrijp je het blijkbaar niet....

Ik ging er dieper op in om het uit te leggen.
Hier een citaat van iemand van circuitsonline:

''E.e.a. hangt ook nog eens af van de versterkers, als de subversterker toevallig inverteert en de full range versterker niet, moet je de fase ook 180 draaien.
Omdat de fabrikant nooit weet waar zijn sub mee wordt gecombineerd, zit die schakelaar erop.''

Wil ik nog even aan toevoegen dat zowat elke versterker 1 maal inverteerd.
Zie de reeds gegeven uitleg!
Zoals ik ook melde weet ik niet of subwoofer versterkers in het geval dat het het UCD type is een non interting schakeling gebruikt.
In dat geval kun je dus bij laag problemen de fasedraaiing corrigeren. 





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 23, 2009, 08:40:15

Dan begrijp je het blijkbaar niet....

Ik ging er dieper op in om het uit te leggen.
Hier een citaat van iemand van circuitsonline:

''E.e.a. hangt ook nog eens af van de versterkers, als de subversterker toevallig inverteert en de full range versterker niet, moet je de fase ook 180 draaien.
Omdat de fabrikant nooit weet waar zijn sub mee wordt gecombineerd, zit die schakelaar erop.''

Wil ik nog even aan toevoegen dat zowat elke versterker 1 maal inverteerd.
Zie de reeds gegeven uitleg!
Zoals ik ook melde weet ik niet of subwoofer versterkers in het geval dat het het UCD type is een non interting schakeling gebruikt.
In dat geval kun je dus bij laag problemen de fasedraaiing corrigeren. 






De reden om de fase anders in te stellen op de sub, is een (ruimte) akoestische, afhankelijk van de plaatsing van de sub. Je wilt de fase van de subgeluidsgolven gelijk trekken met die van de speakers, anders krijg je last van uitdoving in het overlappende gebied.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#9
Jij gaat richting het fenomeen looptijd verschillen en dat is een ander verhaal.
Wat je ook nog kan bedoelen met overlappen is dat de overname frequenties elkaar overlappen wat je met een fase draaiing knopje niet gaat oplossen.
Wel met het instellen van de x-over frequentie.

Daar lage tonen zeer lastig tot zelfs niet te localiseren zijn maakt het ook niet zo veel uit waar de sub geplaatst wordt.
Die van jou stond rechts van de set (zowat in de hoek) als ik het me goed herinner?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Lapti

Citaat van: SB_Marantz op januari 23, 2009, 09:17:26
Jij gaat richting het fenomeen looptijd verschillen en dat is een ander verhaal.
Wat je ook nog kan bedoelen met overlappen is dat de overname frequenties elkaar overlappen wat je met een fase draaiing knopje niet gaat oplossen.
Wel met het instellen van de x-over frequentie.

Daar lage tonen zeer lastig tot zelfs niet te localiseren zijn maakt het ook niet zo veel uit waar de sub geplaatst wordt.Die van jou stond rechts van de set (zowat in de hoek) als ik het me goed herinner?





Ik heb uit eigen ervaring kunnen ervaren dat het plaatsen van een sub toch nog een heel tricky verhaal kan zijn. Op mijn huidige kamer bijvoorbeeld had ik em eerst links-midden tegen de muur en kon toen duidelijk horen dat het van links kwam. Het beste resultaat had ik als ik em precies in het midden recht voor me zette.
En uiteraard hoe hoger je crossover staat hoe eerder je em kunt lokaliseren.



amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

ik heb het verhaal niet gelezen hoor SB,
maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk hoorbaar is waar een subwoofer geplaatst is.
ik heb hem hier zo'n beetje in de hele kamer gehad, hij is een beetje groot en staat dus overal in de weg.
goed afgeregeld krijg je hem voor je gehoor wel op een acceptabel nivo zodat hij niet storend werkt.
maar toen dat ding achter me stond was het hele idee verdwenen, wat een ramp...!
enige voordeel is dat de woofer op die plaats de langste ruimte voor zich had.
nu staat hij al een tijdje aan de voorzijde, helaas niet in het midden maar links daarvan. (volgende week rechts even proberen ivm ruimte gebrek links.)
en ik heb hem dus in alle hoeken van de kamer gehad en zelfs langs de wand uit de hoek.

dit waar hij nu staat, bij het front, is gewoon de plek waar de subwoofer hoort te staan.
visueel wel stoer zo'n muur van speakers, maar qua geluid helemaal opgenomen door de fronts en center.
je kan een aardig eind slepen met dat ding en het gaan oplossen dmv instellingen.
maar het fijnst staat hij tussen de frontspeakers...

Marvin.

SB_Marantz

Wat je hoort is roomgain en niet waar het ding daadwerkelijk staat of waar het laag precies vandaan komt.

Verder vind ik het wel best, als je maar plezier met je set hebt.
En eventuele problemen zijn er om opgelost te worden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 23, 2009, 12:49:56
Wat je hoort is roomgain en niet waar het ding daadwerkelijk staat of waar het laag precies vandaan komt.

ja en nee.
In de praktijk is roomgain een heel sterk meewegende factor (zo niet, de sterkste). Daarnaast maakt het wel degelijk uit qua plaatsing of je een bult of een dal op je luisterplek ontvangt tov je speakers (komt een dal van de sub en een bult van de front op je luisterpositie, dan ervaar je een ander geluid dan bedoeld). Dus ja, dit is een relatie met looptijd, en dat was waar ik steeds op doelde.

Ik heb trouwens mijn sub verplaatst naar links, aangezien ik rechts teveel roomgain had en ook de fase niet in orde kreeg vanwege de reflecties.
Dat lage tonen van subwoofers niet te plaatsen zijn is een marketing verhaal van Bose. Ja, wetenschappelijk gezien kan het gehoor geen lage tonen plaatsen, maar in de audiowereld spelen harmonischen een rol. Hierdoor wordt de sub wel degelijk plaatsbaar.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude