Slecht geluid na Audyssey instelling

Gestart door Ribo42, januari 05, 2021, 12:46:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ribo42

Nee he, niet alweer iemand die de juiste metingen niet kan uitvoeren zult u denken. Maar voordat u dit hier wil beargumenteren wil ik graag aangeven wat ik vooraf aan deze post al geprobeerd heb.

Eerst mijn setup: Ik heb al 7+ jaar de Marantz SR6005. Ik had hier jaren een Teufel columa 300 speakerset aanhangen maar eigenlijk nooit tot mijn tevredenheid zoals u wel zou kunnen begrijpen. Nu heb ik een net setje speakers KEF Q700+ Q200c kunnen bemachtigen en dit is al een heel verbetering. Ik heb als rear speakers 2x Bose en ik gebruik geen subwoover. Doornee huiskamer van ongeveer 20-25 m2.

We gebruiken de setup 70% voor muziek en de overige 30% voor films (maar mijn prinsesjes precies weer andersom dus naar puur stereo overschakelen is een no-go)
Inputs: Google Chromecast vooral voor Youtube Music en Netflix, NAS/Mediaspeler (Dune)

(Wat betreft de SW: Ik had de 200W Teufel SW aangesloten maar ik vond dit geen meerwaarde tov het laag wat ik uit de KEF krijg. Ik heb het volgende stuk doorgelezen en toegepast https://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=95817 maar toch besloten om (voorlopig) dit niet toe te passen. Dus me fronts staan op Large)

Dus terug naar het onderwerp: zodra ik de Audessey instellingen doorloop blijft het geluid behoorlijk dof klinken, ik noem het ook wel badkamergeluid, of dat het lijkt alsof je nog water in je oren zit na bijvoorbeeld het zwemmen. Het blijft inderdaad lastig geluid te omschrijven.
Wat heb ik gedaan om zo correct mogelijk een Audessey meting uit te voeren?: als eerst dit gelezen:https://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=159948 ik gebruik de mic die bij de set hoort en een statief.

Maar hoe ik ook de metingen uitvoer en hoe ik ook met de Audessey instelling blijf rommelen (dynEQ+dynVol) ik krijg het maar niet naar me zin.
En hier komt het: zodra ik de instelling van Ausessey afhaal en dus naar manual ga klinkt het geluid een stuk helderder. Ook kan ik hier mee spelen dmv de equalizer te gebruiken. Hier merk ik dat ik vooral de 1Khz en 2Khz demp om het meer naar mijn zin te krijgen. Maar ook bij deze instellingen merk ik dat ik wat mis, noem het volume of diepgang.

Dus mijn vraag hebben jullie een idee? Is dit doffe geluid het Marantz geluid waarover ik lees? Of is mijn Marantz SR6005 niet geschikt genoeg voor deze speakers? kan het zijn dat me speakers niet beter kunnen? al vind ik dit moeilijk te accepteren want gevoelsmatig kunnen ze veel beter dan dat ze nu klinken.
Iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt
gr Richard

Stadium III

Jij kent je set het beste
Audyssey is opzich een mooi systeem wat met de juiste manier van meten een positief resultaat kan geven
Wij kunnen  vanaf thuis niet beoordelen ,hoe je ruimte is en hoe jou ruimte klinkt
Verder ook niet hoe de meting is uitgevoerd

Als je de subwoofer goed integreerd zal het zeker een meer waarde kunnen hebben
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Ribo42

Oplossing was speakers enkel aansluiten ipv bi-amp. Na audyssey HT-equalizer uitzetten hielp ook, maar dit kan voorkeur zijn. Of het aan de amp of speakers ligt weet ik (nog) niet.
Zit nog wel te overwegen om een aparte stereo versterker aan de pre-amp aan te sluiten. Ik zit aan de PM8006 te denken omdat deze een power amp direct in heeft. Weten jullie of een ''goedkoper'' model dit ook heeft? 

Want als ik het goed begrijp by-passed die de volume regeling dan en kan ik met mij HT/av de volume regelen?

Stadium III

Kunt beter je geld duwen in een dikkere HT bak
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Ribo42 op januari 13, 2021, 11:49:24
Oplossing was speakers enkel aansluiten ipv bi-amp. Na audyssey HT-equalizer uitzetten hielp ook, maar dit kan voorkeur zijn. Of het aan de amp of speakers ligt weet ik (nog) niet.
Zit nog wel te overwegen om een aparte stereo versterker aan de pre-amp aan te sluiten. Ik zit aan de PM8006 te denken omdat deze een power amp direct in heeft. Weten jullie of een ''goedkoper'' model dit ook heeft? 

Want als ik het goed begrijp by-passed die de volume regeling dan en kan ik met mij HT/av de volume regelen?

Kan nooit de oorzaak zijn geweest van "dof" geluid, dat jij de speakers nu niet als Bi-amp aansluit.
Voor Audyssey maakt het geen snars uit of er nu 1 of 2 versterkers worden gebruikt om een set (front) speakers aan te sturen.
Ook de fronts via pre-out aansturen met een stereo amp is een twijfelachtige "verbetering", heb het regelmatig gedaan, nooit echt een verbetering ondanks prijzige stereo versterkers...........

Ook dat jij de HT EQ uit kan zetten als Audyssey actief is klopt niet, HT EQ is sowieso niet actief als Audyssey aan staan, er is (was) dus iets niet in orde als dit wel kon !

Maar wat bi-amp betreft, als je toch een stereo amp heb staan, lekker doen, het staat wel stoer  :wink:

Ribo42

Bedankt voor je reactie. wbt Audyssey instelling:
MultiEQ: Audyssey
Dyn EQ: off
Dyn Vol: off

Dan kan ik bij surround parameters wel de HT-EQ on/off zetten. Als ik deze aanzet klinkt het gewoon slecht.

Ik heb idd meer op i-net gelezen dat de winst minimaal kan zijn als ik de pre-amp aansluit op een stereoversterker. Wellicht doorsparen of voor een (betere?) HT bak of een prosessor+meerkanaals versterker. Ook zal ik als de situatie het weer toelaat eens gaan luisteren bij shops naar diverse opstellingen.

CBdicX

#6
Citaat van: Ribo42 op januari 26, 2021, 10:59:24
Bedankt voor je reactie. wbt Audyssey instelling:
MultiEQ: Audyssey
Dyn EQ: off
Dyn Vol: off

Dan kan ik bij surround parameters wel de HT-EQ on/off zetten. Als ik deze aanzet klinkt het gewoon slecht.

Ik heb idd meer op i-net gelezen dat de winst minimaal kan zijn als ik de pre-amp aansluit op een stereoversterker. Wellicht doorsparen of voor een (betere?) HT bak of een prosessor+meerkanaals versterker. Ook zal ik als de situatie het weer toelaat eens gaan luisteren bij shops naar diverse opstellingen.

Wellicht is dit een "update" als je Audyssey aan hebt staan en dan ook de handmatige EQ kan aanzetten.
Dit was nooit het geval en is ook niet logisch.
Audyssey is ruimte correctie, ga je die weer veranderen dmv een handmatige eq dan valt het nut van correctie weg.
Zoals je zelf zegt klinkt het ook slechter, dus gewoon niet gebruiken en het bij Audyssey houden.

(ik bedoel niet Dyn.EQ van Audyssey, die kan je uiteraard wel aan en uit zetten, ik doel op de handmatige EQ !)

De huidige generatie receivers uit de midden en hoge klasse doen totaal niet onder voor een Stereo versterker in Stereo modus.
Denon had, of heeft, dacht ik 2 receivers met discreet opgebouwde monoblock front kanalen, eigenlijk zoals een analoge versterker opgebouwd is.

Meningen verschillen over deze setup, maar wil je maximaal Stereo uit een receiver halen is dit een optie.

Marvin


Dit zijn mijn instellingen.
Wel speel ik regelmatig met die MultiXT32

Ben ook niet altijd tevreden, kom er wel steeds meer achter dat het meer aan de bron licht dan aan het systeem hier.
Radio via de ziggo next is echt dynamiek loos, dat is met Spotify bijvoorbeeld stukken beter.
Zodoende schakel ik wel regelmatig naar een andere instelling.
Maar dat had ik van te voren al ingeschat, zoveel opties betekend voor mij ook veel spelen en schakelen.
Altijd het idee dat er een instelling is die het beter zou kunnen.
Vooralsnog is iedereen die hier is geweest behoorlijk onder indruk, dus er zal wel iets goeds staan. [emoji1787]

Met films echter totaal geen last van bovenstaande, dat is gewoon te bizar goed.

CBdicX

Citaat van: marvin op januari 26, 2021, 13:14:08

Dit zijn mijn instellingen.
Wel speel ik regelmatig met die MultiXT32

Ben ook niet altijd tevreden, kom er wel steeds meer achter dat het meer aan de bron licht dan aan het systeem hier.
Radio via de ziggo next is echt dynamiek loos, dat is met Spotify bijvoorbeeld stukken beter.
Zodoende schakel ik wel regelmatig naar een andere instelling.
Maar dat had ik van te voren al ingeschat, zoveel opties betekend voor mij ook veel spelen en schakelen.
Altijd het idee dat er een instelling is die het beter zou kunnen.
Vooralsnog is iedereen die hier is geweest behoorlijk onder indruk, dus er zal wel iets goeds staan. [emoji1787]

Met films echter totaal geen last van bovenstaande, dat is gewoon te bizar goed.

Normaal gesproken is het ook Audyssey zijn werk laten doen en klaar.
Misschien de voorkeur voor Flat of Reference, maar dat is het wel.
Wel apart dat jij Dyn.EQ aan hebt staan, word vaak als "over the top" ervaren voor de subwoofer.......

Marvin

Subwoofers doen met muziek niet mee...

Marvin


CBdicX

Citaat van: marvin op januari 26, 2021, 14:31:03
Subwoofers doen met muziek niet mee...

Nu snap ik de Dyn.EQ gebruik...........  :-)

CBdicX

Citaat van: marvin op januari 26, 2021, 14:32:40


Zijn jou surround speakers zo "groot" dat je een 40Hz crossover moet gebruiken ?

Marvin


CBdicX

Citaat van: marvin op januari 26, 2021, 14:56:10
Blijkbaar. [emoji1787]

Als dit door Audyssey erin is gezet zal deze wel reageren op de plek waar de speakers staan/hangen.
(boundary enforced bass)

Maar kunnen ze ook 40Hz ?
Vind het nogal laag voor een surround speaker........