PM8200 vs Stereo 70s

Gestart door BJPH13, oktober 12, 2023, 20:13:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

BJPH13

Hallo, ik heb al jaren een PM8200 om mijn Kef XQ40 luidsprekers aan te sturen.
Nu ben ik op zoek naar een mooie upgrade om toch wat meer uit deze speakers te halen.
Wat denken jullie van de nieuwe 70s, zou dat waarschijnlijk ook echt een upgrade betekenen? Andere gedachte is de PM7000N, of zit ik met deze types op het verkeerde spoor als ik echt een verbetering wil?

JohnWx

Welkom hier

Wat mis je ?

Speakers en de akoestiek bepalen bijna het totaal plaatje mijn inziens

Persoonlijk denk ik dat je er niks mee opschiet

Een versterker versterkt doet hij meer is het een slecht ontwerp


Deze meneer heeft een nuchtere kijk en onderbouwing : http://www.breem.nl/Algemeen/WieWaaromEmail.htm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

NB

Hoi, welkom.
Zit natuurlijk wel een dac in de 7000N.
Als je die niet los hebt, kan dat een overweging zijn.
Heb zelf de 6007 en die dac daarin ben ik erg blij mee.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

#3
Jammer dat na jaren en jaren van discussie, en blinde testen, er toch nog vaak gedacht wordt dat er een geluid upgrade te behalen valt met het aanschaffen van een nieuwe versterker.

Tenzij het zo'n "Action Magna Force" versterker is.... :wink: 
Maar binnen de gerenommeerde merken, nee.
Gewoon kopen binnen, of net buiten, het budget, wat je aan staat qua uiterlijk en uitstraling.
Als dat klopt dan klink het sowieso beter  :yes:

Wil je echt veranderen, dan andere speakers met de huidige versterker.

BJPH13

Bedankt voor het welkom!
Interessante site betreft de pure kille theorie achter geluid...
Alleen blijft het toch wel zo dat elk type versterker in combinatie met de speakers en inderdaad de akoestiek een eigen geluid weg zet? Ik begon met deze pm8200 als eerste serieuze versterker. Ik heb daarna een jaar of 5 een oude MF A220 gebruikt, maar die heeft nu de geest gegeven en dus weer terug gepakt naar de 8200... en dan heb ik het gevoel dat ik toch wat mis tov de A220. Die gaf een voller en gedetailleerder geluid.
Maar gezien het gebruiksgemak van de nieuwere versterkers tov de oude kachel A220 leek misschien een "upgrade" ;) mij wel mooi...

CBdicX

Het zijn de speakers + de ruimte/kamer die het geluid maken.
En dan is de ruimte de belangrijkste, die kan alles maken of breken.

Maar als jij vind dat je iets mist met je versterker dan zou ik die zeker vervangen, anders blijft dit maar in je hoofd rond spoken, tenminste, dat heb ik.  :yes:

Emiel77

Hmm MF A220 is een klasse A versterker.
Vermoedt dat de PM8200 een klasse AB is.

De 70S is ook klasse AB, waar niets mis mee is, maar als je op zoek bent naar de klasse A beleving gaat deze upgrade niet veel brengen (tenzij de PM8200 na de nodige jaren slijtage laat zien, dan zou een revisie misschien nog een optie zijn).

Op zich eens dat de ruimte als eerste bepalend is voor geluid en daarna de speakers, maar tussen klasse A en AB versterkers zit toch weldegelijk een verschil.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#7
Citaat van: Emiel77 op oktober 13, 2023, 21:52:43maar tussen klasse A en AB versterkers zit toch weldegelijk een verschil.

Zeker wat de energie rekening betreft......
L😁L 😉

Doe mij maar (een goed ontworpen) D klasse.

Levert vast wel weer wat gesprekstof en discussie op, ook voor de TS  :yes:

Emiel77

Citaat van: CBdicX op oktober 13, 2023, 21:56:03Zeker wat de energie rekening betreft......
L😁L 😉

Ach valt nog best mee, zag net dat de MF A220 350W kan vragen uit het net, stelt niets voor tov surround recievers :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#9
Citaat van: Emiel77 op oktober 13, 2023, 22:08:22Ach valt nog best mee, zag net dat de MF A220 350W kan vragen uit het net, stelt niets voor tov surround recievers :-D

Nou....... 350 watt voor 2 kanaaltjes en verders geen grappen en grollen......
:-o

JohnWx

Citaat van: BJPH13 op oktober 13, 2023, 20:25:13Alleen blijft het toch wel zo dat elk type versterker in combinatie met de speakers en inderdaad de akoestiek een eigen geluid weg zet?

Nee speaker en akoestiek een versterker heeft er geen invloed op


Ik heb geleerd van SB Marantz en ook ervaren er is maar 1 soort versterker en die versterkt

Buizen versterkers die kunnen wat anders klinken dat kan maar komt door een soort vervorming "toch"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#11
Citaat van: Emiel77 op oktober 13, 2023, 21:52:43Hmm MF A220 is een klasse A versterker.
Vermoedt dat de PM8200 een klasse AB is.

De 70S is ook klasse AB, waar niets mis mee is, maar als je op zoek bent naar de klasse A beleving gaat deze upgrade niet veel brengen (tenzij de PM8200 na de nodige jaren slijtage laat zien, dan zou een revisie misschien nog een optie zijn).

Op zich eens dat de ruimte als eerste bepalend is voor geluid en daarna de speakers, maar tussen klasse A en AB versterkers zit toch weldegelijk een verschil.


Welk verschil ?
Behalve dat bij de een de stroom anders word verbruikt

Je gaat toch geen verschil in de gitaar van Sting horen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#12
:gp:

Klopt allemaal, maar dit is een geheel dood gediscussieerde topic en het blijft maar terug komen, ieder jaar weer  violent1

1) Een versterker versterkt

2) Speakers en de ruimte maken het geluid

3) Punt uit  HB

JohnWx

Citaat van: CBdicX op oktober 14, 2023, 09:52:31:gp:

Klopt allemaal, maar dit is een geheel dood gediscussieerde topic en het blijft maar terug komen, ieder jaar weer  violent1

1) Een versterker versterkt

2) Speakers en de ruimte maken het geluid

3) Punt uit  HB


Dacht het is herfst laten we het weer is op de kaart zetten


Waar ik wel echt in geïnteresseerd ben is waarom en waardoor mensen wel "verschil" horen terwijl er bij een ABx test niemand verschil hoort behalve uitgangs signaal niet gelijk

Heb die tijd ook gehad, alleen ook de tijd dat we mensen met audioavonden bij audio clubs of in de zaak werkelijk voor de gek hielden van versterkers kabels cd spelers

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

NB

Citaat van: JohnDavids op oktober 14, 2023, 09:27:17Je gaat toch geen verschil in de gitaar van Sting horen

Tussen mijn pm 6004 en mijn 6007 zit een verschil in geluid.
Jij kan er anders over denken, maar ik hoor het wel degelijk.
De Audiolab die ik korte tijd heb gehad klonk weer heel anders, niet mijn smaak.
Sting speelt overigens bas.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.