remasters zin en onzin ?!

Gestart door shoegazer, juli 22, 2011, 09:59:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

shoegazer

Remasters zin en onzin?!


Ik ben zelf een beetje besmet met het vervangen van cd's door geremasterde exemplaren om alles nog wat frisser te laten klinken , het is mijn's inziens vaak een verbetering , meer detail meer hoog en laag maar uiteraard niet  altijd

De pitfalls zijn mijns 'inziens : te hoog master volume en teveel compressie op de totale mix
Ook zijn nieuwere cds zeg maar vanaf 1992/93 al vaak zo goed opgenomen dat er qua remasteren  naar mijn mening vaak niet veel eer meer te behalen valt

Hieronder (los van muzikale smaak wat tips  waar ik zelf nogal enthousiast over ben)

Donovan remasters : sunshine superman , mellow yellow , hurdy gurdy man (emi)

The Move : the move , looking on , message from the country (salvo)

Beatle remasters vooral veel verschil  tot the white album (emi)

Byrds remasters

The Happy Monday : pill's and thrill's and belly aches  is prachtige dubbel cd geworden met alle b-kantjes en remixen

Yes : the yes album (emi)

Alle ELO remasters

Tegenvallers/ gemiste kans:

David bowie remasters (emi) veel compressie en veel hoog onnatuurlijk equing klinken scherp , de ryko disk remasters uit 1992 klinken notabene beter

Het meest treurig vind ik een specia collectorsl edition van ziggy stardust stardust waar de blazers in sufragette city bijna uit het klankbeeld verdwenen zijn heel dof en in de verte nog te horen

Suede : alle recente remasters , ik hoor nauwelijks verschillen

Zijn er nog mensen met tips en tegenvallers en meningen over remasters ?
Dali concept 6
marantz cd6003
marantz PM4200
marantz DV4200 se
marantz st4000

WimPeu

Tip: Fleedwood Mac - Rumours. Echt een wereld van verschil met de gewone. In positieve zin dan.
Tegenvallers: De gehele Rush remasters serie. Orgineel klinkt het al niet erg goed en de remasters voegen daar niet veel aan toe.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

rexp

Citaat van: shoegazer op juli 22, 2011, 09:59:49
Remasters zin en onzin?!

The Happy Monday : pill's and thrill's and belly aches  is prachtige dubbel cd geworden met alle b-kantjes en remixen

Hier ben ik heel erg benieuwd naar!!! En dan vooral of de geluidskwaliteit verbeterd is.

Minder geslaagde remasters vind ik bijvoorbeeld de heruitgaves van de Simple Minds albums, zoals New Gold Dream. Je kan het oppoetsen van hoge tonen ook te ver doorvoeren.

En gisteren Kraftwerks Trans-Europe Express gekocht, de 'normale' midprice versie. Alle albums zijn vorig jaar geremasterd uitgebracht, maar daar betaal je het driedubbele voor. Dat vind ik dan weer te ver gaan.

Cornelis1921

 byebye 8-)  Ik ben zelf in het bezit van alle negentiger jaren remasters van de, oorspronkelijk analoge, YES albums, geremasterd door Joe Gastwirt in de Ocean View Digital studios (2e remastering). Die klinken heel natuurlijk, alleen niet super verfijnd. De nieuwere (3e remastering) van de 'extended editions' ken ik niet, doch zullen door de voortschrijding der techniek zeker beter klinken. Hoewel mij dat laatste niet aanzet tot vervanging, geheel of gedeeltelijk, van mijn collectie analoog opgenomen YES CDs.
Als het gaat om Genesis heb ik op de twee betere live-albums (DER) na, alles vervangen door of aangekocht de door Tony Cousins gedane remasteringen tot en met 'Wind & Wuthering'. De twee enige DERs zijn nooit meer daarna in het westen geremasterd. 'Seconds Out' kent wel een, latere, Japanse remastering, doch is erg prijzig door zijn zeldzaamheid. Voorts heb ik her en der moderne remasteringen, Steve Hackett, E.L.&P. en King Crimson bvb, afgewisseld met oude, The Doors, Little Feat en The Tubes. Mijn motto: muziek staat voorop en het moet wel heel belabberd klinken, wil ik het vervangen door beter.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *