Ik luister of kijk nu naar (oud en vertrouwd onderwerp) Part 2

Gestart door WimPeu, april 30, 2010, 18:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Rob46



Dit nummer van Anette geeft mij kippenvel. Wat een stem, tekst en muziek. De sax speelt gaaf.....

NB

Orgel muziek en klassiek met zang, kan ik niet tegen. Doet me aan ooit  verplicht, verspilde zondagochtenden denken.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

niwdE

#16457
Citaat van: Vinyl_Fuchs op augustus 25, 2018, 15:25:01
1e muziekstuk is niet mijn smaak (te zeer een kakafonie), maar naar het 2e muziekstuk kan ik wel luisteren. Evengoed interessant om de muzieksmaken van iedereen hier voorbij te zien komen.

Precies, zoveel mensen, zoveel stemmingen, zoveel smaken.

Etudes, de naam zegt het al, zijn eigenlijk studiestukken van de componist om zijn of haar kunnen te demonstreren en hoeven niet per se muzikaal te zijn. Er schijnen zelfs componisten te zijn die alleen op papier componeren zonder het instrument zelf te kunnen bespelen, en helemaal geen rekening houden met mogelijke muzikale uitvoering???

De etudes voor viool van Bach zijn a: van de hoogste moeilijkheidsgraad en b: van de hoogste muzikale inhoud, geen noot is teveel of verkeerd geplaatst.
De etudes voor viool van Paganini zijn natuurlijk a: maar misschien al minder b: want te veel bravoure en ingesteld om ook bekeken/bewonderd te worden (sommige violisten zijn echte uitslovers met zulke stukken op hun muziekstandaard)

De etudes voor piano van Liszt ken ik nog niet, maar zijn ook buitengewoon moeilijk te spelen en muzikaal over te brengen.

En zo zijn er vast nog vele andere stukken, vast en zeker voor ieder instrument zijn ze gecomponeerd.
Als de componist ze zelf op het gewenste niveau kan uitvoeren zit het muzikaal meestal wel goed.

Die Etudes van Demessieux, Paganini en zo, daar kun je sinds Youtube ook visueel van genieten.
Organisten zijn toch al bijzonder, volledig onafhankelijke handen en voeten en dan ook nog meerstemming in twee handen te kunnen spelen.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

niwdE

#16458
Jong talent, altijd leuk om te ontdekken.

Vooral deze twee meiden, die zowel componeren als spelen en nog zo heerlijk spontaan en onbevangen hun publiek tegemoet treden:

Alma Deutscher:
https://www.almadeutscher.com
clipjes met Alma vanaf een jaar of 6 tot 13 nu zijn te vinden op YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=bxUI4DeoWGg

https://www.youtube.com/watch?v=Os8fFmEmRZE

https://www.youtube.com/watch?v=Q77Mv3bgqjE uit haar complete opera, heel bijzonder omdat het een compleet geënsceneerde uitvoering in de USA heeft gekregen die goede kritieken kreeg en op medici.tv gratis werd uitgezonden.

en Emily Bear:
https://mlebear.com
zomaar wat clipjes uit de enorme YouTube collectie van met klassiek en jazz :

https://www.youtube.com/watch?v=YtqauyW2hss

https://www.youtube.com/watch?v=5JpACC1_jP8... QJ is niet een klein beetje klef ...

https://www.youtube.com/watch?v=To7EG40KofU

Met het voordeel van YouTube in hun rug lukt het deze twee virtuozen heel goed om zichzelf te presenteren.
Ik heb niet de indruk dat deze meiden commercieel uitgebuit worden, Alma heeft krachtige sponsors die haar uitvoeringen bekostigen, Emily is inmiddels volwassen en kan volgens mij al artistiek en commercieel op zichzelf staan en ervan leven.

Wat een talenten, en wat een voorrecht om ze zo te zien opgroeien en muzikaal volwassen worden.

Hoe zou het zijn geweest om 2,5 eeuwen terug Mozart als wonderkind gezien te hebben?
Of omgekeerd, hoe zou het wonderkind Mozart met YouTube zijn omgegaan?

Deze twee meiden zijn heel wat anders dan de deelnemers aan al die talentenjachten op TV, deze twee zijn volgens mij "the real deal in music", " untameable, unstoppable forces of musical nature" en dwingen professioneel respect af. Je ziet hoe de professionele muzikanten waar ze mee samenspelen echt plezier hebben en er een wisselwerking ontstaat, geen ingesleten routine hier.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

mountainbiker

Citaat van: niwdE op augustus 25, 2018, 19:40:41


Vooral deze twee meiden, die zowel componeren als spelen en nog zo heerlijk spontaan en onbevangen hun publiek tegemoet treden:

Alma Deutscher:
https://www.almadeutscher.com

Wat een talenten, en wat een voorrecht om ze zo te zien opgroeien en muzikaal volwassen worden.

Hoe zou het zijn geweest om 2,5 eeuwen terug Mozart als wonderkind gezien te hebben?
Of omgekeerd, hoe zou het wonderkind Mozart met YouTube zijn omgegaan?

Deze twee meiden zijn heel wat anders dan de deelnemers aan al die talentenjachten op TV, deze twee zijn volgens mij "the real deal in music", " untameable, unstoppable forces of musical nature" en dwingen professioneel respect af. Je ziet hoe de professionele muzikanten waar ze mee samenspelen echt plezier hebben en er een wisselwerking ontstaat, geen ingesleten routine hier.
Inderdaad wat anders dan die talentenjachten. Je kunt inderdaad goed horen en zien dat die bassist en drummers er lol in hebben. Ze tillen de pianomuziek als het ware naar een hoger level.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

niwdE

Citaat van: mountainbiker op augustus 26, 2018, 08:19:42
Inderdaad wat anders dan die talentenjachten. Je kunt inderdaad goed horen en zien dat die bassist en drummers er lol in hebben. Ze tillen de pianomuziek als het ware naar een hoger level.

Er zijn veel clipjes op YouTube waarop je kunt zien hoe die meiden 'componeren' en hoe de muziek geheel gevormd als het ware uit hun vingers vloeit en gelijk in hun geheugen geprent is. De ouders weten zich soms geen raad met die creatieve explosies. Wonderbaarlijk is ook dat die muziek direct precies past in de stijlvorm, alsof het een aangeboren taal van dat kind is.

Zodra ze notenschrift geleerd hebben en wat muzikaal onderwijs gehad hebben, begint het zware werk: opschrijven van die noten en uitwerken tot een partituur. Ook daarvoor geldt: hoe heeft een 8-12 jarig kind daarvoor de aandacht en het geduld? En dan blijkt dat het ware perfectionisten te zijn, met een keiharde werkethiek. Ga maar eens zitten aan Alma's Cinderella zoals uitgevoerd in de USA, bijna 3 uur muziek, partituur van meer dan 250 pagina's, teksten, enscenering. Nooit eerder in de moderne tijd heeft een opera gecomponeerd door een kind een zo professionele uitvoering gekregen.

Ook de repetities met orkest (te zijn bij Alma) geven aan dat hier echte componisten aan het werk zijn, die ook als zodanig door de orkestleden gerespecteerd worden.

Maar uiteindelijk bevalt de scheppende, creatieve vrijheid van Emily in haar jazz composities en uitvoeringen met haar eigen band mij het best. Net als de eerder door mij gepresenteerde Barbara Dennerlein vind ook Emily dat zij in jazz haar muzikale vrijheid het best kan uitleven. Net als Barbara is zij als jongste bandlid de leider en de kern.

Hopelijk zien we bij Alma ook eens een overstap naar jazz en vrije improvisaties, swingen in een lekkere losse band, moet toch heerlijk zijn?
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

renes59

#16462
Citaat van: mountainbiker op augustus 26, 2018, 08:19:42
Inderdaad wat anders dan die talentenjachten. Je kunt inderdaad goed horen en zien dat die bassist en drummers er lol in hebben. Ze tillen de pianomuziek als het ware naar een hoger level.
Af en toe zie ik een flard van de jacht naar talent, als ik dan zie wie in de jury zitten direct doorschakelen. De meeste zijn ook door zo'n jacht "ontdekt", het is één pot nat. Bedachte talenten om de kijkcijfers te verhogen en daardoor de reclameinkomsten te doen stijgen ter meerdere glorie van één of ander figuur die het "bedacht" heeft en meestal een vriendje van de omroepbaas is.
Deze hadden geen talentenjacht nodig.

https://youtu.be/2piXsfGpDLA 
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

niwdE

Ja, die TV programma's als The Voice Kids zijn vooral amusement voor de massa. Muzikaal mag het allemaal niet te moeilijk zijn, niet te lang duren enz enz.

Ongetwijfeld zitten er best goede 'uitvoerenden' tussen die kandidaten, maar uiteindelijk is 'de beste' lang niet altijd de winnaar. Want zodra uiterlijk, gevatte praatjes en leuke danspasjes het resultaat mee bepalen, is de muzikale inhoud ondergeschikt. Het is tenslotte televisie, de juryleden maken er vaak een egotrip of drama van, i.p.v. ondergeschikt te zijn aan de kandidaten.

Alma en Emily zijn scheppende kunstenaars, en die passen helemaal niet in zo'n amusementsprogramma.
Jonge, spontane componisten kun je helemaal niet dwingen en hun muzikale niveau gaat vast dat van de meeste juryleden verre te boven.

Verdwijnt die gave van spontane muzikale uitbarstingen trouwens als deze kinderen volwassen worden?
Opvallend is ook dat ze allemaal 'home schooled' zijn, niet alleen omdat ze zo beter aan hun muziek toe komen, maar misschien toch ook wel omdat ze anders op school gepest worden vanwege hun gave?

Er zijn wat documentaires over het huiselijk leven en zo gemaakt, beide meiden hebben het geluk in de juiste gezinnen geboren te zijn.

Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

renes59

Inderdaad voor de massa en daar wil ik nu net niet bij horen. Zal wel een beetje vreemd in elkaar zitten maar als er 10 voor zijn ben ik al achterdochtig en heb mijn bedenkingen. Zal wel komen dat ik een geboren Drent ben, die hebben TJA, Turf Jenever en Achterdocht. :-D Voorbeeld, ik was laatst bij de Gouden Pijl in Emmen daar speelt men dan muziek voor de massa, het liefst doe ik dan gehoorbescherming op om het niet te moeten aanhoren, verschrikkelijk lawaai wordt er ten gehore gebracht.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Cornelis1921

Citaat van: renes59 op augustus 26, 2018, 10:11:07
Af en toe zie ik een flard van de jacht naar talent, als ik dan zie wie in de jury zitten direct doorschakelen. De meeste zijn ook door zo'n jacht "ontdekt", het is één pot nat. Bedachte talenten om de kijkcijfers te verhogen en daardoor de reclameinkomsten te doen stijgen ter meerdere glorie van één of ander figuur die het "bedacht" heeft en meestal een vriendje van de omroepbaas is.
Deze hadden geen talentenjacht nodig.

https://youtu.be/2piXsfGpDLA
Een echte kraker van een klassieker, René. 'Take Here Home' heeft mij ook altijd geraakt, wat een geweldige song. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Bruckner, Symphonies 3 & 8 , op Philips Duo,  2002. Wiener Philharmonic, olv Bernard Haitink.
En dan straks de Moto GP op het  waarschijnlijk kletsnatte en hobbelige Silverstone kijken.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

niwdE

Citaat van: Nb op augustus 26, 2018, 11:34:59
Bruckner, Symphonies 3 & 8 , op Philips Duo,  2002. Wiener Philharmonic, olv Bernard Haitink.

Interessant, hoor je daar nou meer Haitink of meer WPhO? De zaal is natuurlijk heel anders.

Topdirigent en top orkest, moet toch eigenlijk altijd goed zijn?

Heb je ook Haitink met KCO in deze werken? Kun je de verschillen beschrijven?
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

NB

#16468
Ik ben geen klassiek expert, ik houd niet expleciet van klassiek.  Meer voor zondagochtenden. En dan nog hoofdzakelijk wat "modernere" klassiek.Voor de expertise moet je bij Cor zijn,  die heeft mij op het pad van Bruckner gezet.
Toen ben ik gaan zoeken en o.a. deze en de 6e en 7e uit dezelfde serie kwamen op mijn pad. De laatste ook met Haitink, maar met CGO. Voor meer klassiek met Cor: https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,14793.0.html
Ik vind dat deze cd's prima klinken, voor wat dat waard is.
---

Door teveel regen en een in de training opgelopen nare dubbele beenbreuk is men wat voorzichtiger geworden en heeft de MotoGP tot  drogere omstandigheden uitgesteld. :-(
Nu daarom maar een pauze muziekje aangezwengeld:
Van Morrison, The Best Of, Vol.Two, die samen met Vol.1, in een dubbelcd doosje zit.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

NB

#16469
Interpol, Our Love To Admire. Cd op Capitol, uit 2007.
---
Marillion, Marbles . Cd op Intact Records, uit 2004.
---
Paul McCartney. Chaos and Creation in the Backyard. Cd uit 2005, op Parlophone.
---
Ian Moore, Idem.Deze cd is uit 1993 en op Capricorn.
----
Canned Heat, de 2e cd van de 3 cd box, Let's work together. Op IMC Music, uit  2001
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.