Ik luister of kijk nu naar (oud en vertrouwd onderwerp) Part 2

Gestart door WimPeu, april 30, 2010, 18:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marantz 81


Marantz 81

Had ik wel even op de Blumenhofer willen horen bij ome fritz  :yes:

Rha007


Cornelis1921

 :-) :yes:
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 00:01:36
:|
Citaat van: lo op augustus 07, 2011, 10:21:42
Succes met de koopjes jacht. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Nu Lo, het is geworden:
- een in een zeer behoorlijke staat verkerende CD 'Awake' van Dreamtheater, €5,00 bij Plato/Leiden.
_ uit dezelfde winkel: in een uiterst belaberde staat verkerende 'Luck of the Draw' van Bonnie Raitt, eveneens voor €5,00. Hoogstwaarschijnlijk ruil ik deze tegen een tegoedbon.
Gr. Cor.
Met de belabberde staat van de Bonnie Raitt-CD valt het nogal mee: ondanks de beschadigingen wordt hij probleemloos afgespeeld. (Missvhien even bij Game Mania langs om hem te laten polijsten, als G.M. dat nog doet)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 23:40:00
:-) :yes:
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 00:01:36
:|
Citaat van: lo op augustus 07, 2011, 10:21:42
Succes met de koopjes jacht. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Nu Lo, het is geworden:
- een in een zeer behoorlijke staat verkerende CD 'Awake' van Dreamtheater, €5,00 bij Plato/Leiden.
_ uit dezelfde winkel: in een uiterst belaberde staat verkerende 'Luck of the Draw' van Bonnie Raitt, eveneens voor €5,00. Hoogstwaarschijnlijk ruil ik deze tegen een tegoedbon.
Gr. Cor.
Met de belabberde staat van de Bonnie Raitt-CD valt het nogal mee: ondanks de beschadigingen wordt hij probleemloos afgespeeld. (Missvhien even bij Game Mania langs om hem te laten polijsten, als G.M. dat nog doet)

dan heb je waarschijnlijk een Marantz  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Mooie CD's Cor. DT's Awake is echt een hele mooie en ook BR's 'Luck of the Draw'  heb ik hier op de HD staan in een chique DCC uitvoering.  :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Cornelis1921

 :wink: :yes:
Citaat van: John Wx op augustus 08, 2011, 23:43:01
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 23:40:00
:-) :yes:
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 00:01:36
:|
Citaat van: lo op augustus 07, 2011, 10:21:42
Succes met de koopjes jacht. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Nu Lo, het is geworden:
- een in een zeer behoorlijke staat verkerende CD 'Awake' van Dreamtheater, €5,00 bij Plato/Leiden.
_ uit dezelfde winkel: in een uiterst belaberde staat verkerende 'Luck of the Draw' van Bonnie Raitt, eveneens voor €5,00. Hoogstwaarschijnlijk ruil ik deze tegen een tegoedbon.
Gr. Cor.
Met de belabberde staat van de Bonnie Raitt-CD valt het nogal mee: ondanks de beschadigingen wordt hij probleemloos afgespeeld. (Missvhien even bij Game Mania langs om hem te laten polijsten, als G.M. dat nog doet)

dan heb je waarschijnlijk een Marantz  :angel:
Nogal vanzelf sprekend, gezien de naam van dit forum... Er gaan al genoeg forummers vreemd...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 23:53:19
:wink: :yes:
Citaat van: John Wx op augustus 08, 2011, 23:43:01
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 23:40:00
:-) :yes:
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 00:01:36
:|
Citaat van: lo op augustus 07, 2011, 10:21:42
Succes met de koopjes jacht. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Nu Lo, het is geworden:
- een in een zeer behoorlijke staat verkerende CD 'Awake' van Dreamtheater, €5,00 bij Plato/Leiden.
_ uit dezelfde winkel: in een uiterst belaberde staat verkerende 'Luck of the Draw' van Bonnie Raitt, eveneens voor €5,00. Hoogstwaarschijnlijk ruil ik deze tegen een tegoedbon.
Gr. Cor.
Met de belabberde staat van de Bonnie Raitt-CD valt het nogal mee: ondanks de beschadigingen wordt hij probleemloos afgespeeld. (Missvhien even bij Game Mania langs om hem te laten polijsten, als G.M. dat nog doet)

dan heb je waarschijnlijk een Marantz  :angel:
Nogal vanzelf sprekend, gezien de naam van dit forum... Er gaan al genoeg forummers vreemd...

En bedankt Cor  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Citaat van: John Wx op augustus 09, 2011, 00:31:27
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 23:53:19
:wink: :yes:
Citaat van: John Wx op augustus 08, 2011, 23:43:01
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 23:40:00
:-) :yes:
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 08, 2011, 00:01:36
:|
Citaat van: lo op augustus 07, 2011, 10:21:42
Succes met de koopjes jacht. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Nu Lo, het is geworden:
- een in een zeer behoorlijke staat verkerende CD 'Awake' van Dreamtheater, €5,00 bij Plato/Leiden.
_ uit dezelfde winkel: in een uiterst belaberde staat verkerende 'Luck of the Draw' van Bonnie Raitt, eveneens voor €5,00. Hoogstwaarschijnlijk ruil ik deze tegen een tegoedbon.
Gr. Cor.
Met de belabberde staat van de Bonnie Raitt-CD valt het nogal mee: ondanks de beschadigingen wordt hij probleemloos afgespeeld. (Missvhien even bij Game Mania langs om hem te laten polijsten, als G.M. dat nog doet)

dan heb je waarschijnlijk een Marantz  :angel:
Nogal vanzelf sprekend, gezien de naam van dit forum... Er gaan al genoeg forummers vreemd...

En bedankt Cor  :-)
Nee John, daar bedoel ik jou niet mee, want vergissen is menselijk...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :-) :-) :-) :-) :-) Eindelijk! Bonnie Raitt's 'Luck of the Draw' - ben misschien te gierig om een kleine twintig euro uit te trekken voor zo'n prachtplaat, een regelrechte klassieker als het aan mij ligt. Doch voor vijf euro wilde ik de gok wagen. Kan alleen niet geript worden, daar hij te zwaar beschadigt is. Afspelen is voor een marantz geen punt. Koop mettertijd een nieuw, onberispelijk exemplaar. Wat een prachtplaat, wat een prachtmuziek, geweldig...!!! Vergeet niet dat Bruce Hornsby op toetsen meespeelt! Ook al zo'n muzikale reus, die nooit de lof heeft gekregen die hij verdient. Kortom, deze plaat betekent een stuk dichterbij huis(thuis) komen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#2846
 :-) :-) :-) :-) :-) Allereerst 'Awake' van Dreamtheater beluisterd (3e keer deze avond/nacht). Een fantastisch D.T.album, dat ook zo'n beetje de creatief muziekale hoogtijdagen markeerde van deze band. Of schrijf ik nu iets onwaars of iets lelijks over D.T.? Hou mij ten goede, de laatste twee/drie albums van D.T. ken ik niet. Ik ben geneigt wat men het meest commerciele album noemt', 'een knieval voor de commercie': 'Falling into Infinity' toch één van de betere albums te vinden. Maar goed, ook in begin van het afgelopen decennium heeft D.T. prachtige albums afgeleverd.

Nu ben naar Solution (Collections) aan het luisteren, ook één van mijn favoriete bands. Jammer dat er zo geen originele albums als re-issue uitgekomen zijn, behalve twee (onvolledige) compilatie-albums. 'Cordon Blue' (1975) mag als een echte klassieker beschouwd worden. Vooral het nummer 'Chappaque' is geweldig, dat tevens op single is uitgebracht. Dit albums is nog wel op Amazon te kook als LP. Doch, ik heb geen draaitafel (meer)...

Straks ga ik nog even genieten van Tchaikowsky: 'Romeo and Juliet Fantasy Overture/ Symphony No. 4 - Colorado Symphony o.l.v. Marin Alsop. Die in september al de baton van Yan Pascal Tortelier overneemt (dat van 'Sao Paolo', naast 'Baltimore') in een programma met o.a. E.W. von Korngold's vioolconcert. Dus Alsop 'doet' als zoveel dirigenten, meerdere orkesten als 'music director'. Knaldruk schema. Vooral het schema van Valerie Gergiev is berucht: een regelmatig (over)vermoeide dirigent voor een orkest dat te weinig ingestudeerd is. s'Avonds een concert in Rotterdam, dezelfde dag s'avonds een concert doen in New York City. D.b.d. slapen in het vliegtuig: voor mijnheer Gergiev is er dan een bed geregeld aan boord. Het tol van roem en niet de meerdere eer en glorie van de muziek, want die is er niet mee gediend, integendeel.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Audiotic

Citaat van: John Wx op augustus 07, 2011, 13:20:01
maar er komt veel meer bij kijken van het maken van een cd/opname

het is niet zo als we het 24bits maken dat het mooier/beter is dat is onzin

alleen snap ik nooit waarom mensen geld betalen om te downloaden omdat het 24 bits of hd of weet ik veel wat en het is 98% allemaal onbekend of wat voor de meest niet hun smaak is en dan via omwegen iets gaan afspelen ? hoe meer schakels hoe minder heb ik altijd geleerd maar dat is mijn mening

Overigens, een originele tape schijnt toch > 20 bit diepte aan dynamiek te kunnen bevatten...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

Citaat van: Audiotic op augustus 09, 2011, 12:58:10
Citaat van: John Wx op augustus 07, 2011, 13:20:01
maar er komt veel meer bij kijken van het maken van een cd/opname

het is niet zo als we het 24bits maken dat het mooier/beter is dat is onzin

alleen snap ik nooit waarom mensen geld betalen om te downloaden omdat het 24 bits of hd of weet ik veel wat en het is 98% allemaal onbekend of wat voor de meest niet hun smaak is en dan via omwegen iets gaan afspelen ? hoe meer schakels hoe minder heb ik altijd geleerd maar dat is mijn mening

Overigens, een originele tape schijnt toch > 20 bit diepte aan dynamiek te kunnen bevatten...

die mag je even uitleggen graag
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Audiotic

#2849
Citaat van: John Wx op augustus 09, 2011, 16:14:18
Citaat van: Audiotic op augustus 09, 2011, 12:58:10
...

Overigens, een originele tape schijnt toch > 20 bit diepte aan dynamiek te kunnen bevatten...

die mag je even uitleggen graag

Uiteraard. Eerst maar even waar ik het vandaan heb:
http://blog.bowers-wilkins.com/speakers/definitive-guides/the-definitive-guide-to-24-bit-flac/ (*)

Uitleg: CD's zijn gecodeerd in 16 bit, dus max. 65536 stapjes in niveau. Dat lijkt veel, en is inderdaad goed voor 96 dB dynamisch bereik, maar vooral aan de einde van het spectrum zijn de stappen erg grof. Hele zachte passages bijvoorbeeld laten geen details meer horen. Dat zijn toch grove stappen. Als je kijkt naar de sampling frequentie (44.1 kHz) is dat bij boventonen, zeg 11 kHz een golf die in vieren wordt gehakt. Zie plaatje in de link. Nou niet echt nauwkeurig, en neem mee dat juist daar veel informatie in de muziek zit qua ruimtelijkheid. Ook al kun je geen tonen horen boven zeg 16 kHz, de informatie bij 20 kHz kan heel goed hoorbaar zijn door de interferentie met lagere tonen. De verschiltoon van zeg 10 en 20 kHz is 10 kHz, en dus wordt er iets toegevoegd. Als je die informatie weghaalt mis je dus iets. 96 kHz recordings maken dat goed. Daarbij komt dat het filter achter de DAC die de rondingen weer aan de glf geeft zelf voor bepaalde types (intermodulatie etc) vervormingen zorgt. De betere DAC's and CD spelers hebben soms de mogelijkheid te kiezen voor bep filters... Is een reden voor dus.

Maar - dat dynamische bereik van 96 dB is niet zalig makend, want het probleem zit 'm niet (alleen) in de luide maar vooral ook in de stille passages, dus bij de "onderste" bits. Zoals ze in het artikel zeggen "The trouble is though, the quieter the signal is, the more the system distorts using the PCM digital system, which effectively sucks out the atmosphere – all the subtle ambient details – of a piece of music. In a direct A-B comparison with the mastertape, "16-bit sounds slightly vague," says Paul Rigby, "like a primitive digital camera it simply loses the subtlety and fine detail; it's less easy to live with than hi res digital"." en ja, ik kan je zeggen uit eigen ervaring dat een 24bit opname echt "zwartere"  stiltes, meer ruimte, heeft dan de CD versie. ZELFS als een oude tape-opname omgezet is. Zoals bij Hotel California van de Eagles, en Days of Future Passed van The Moody Blues.

Hier is nog een mooi stukje: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_analog_and_digital_recording

Tapes zelf hebben een dynamisch bereik van max. 80 dB, dus zou 96 dB meer dan genoeg moeten zijn. Maar: het zit 'm in de verschillen in de golfjes, kleine subtiele verschillen, en weer vooral in de hogere frequenties, waar de ruimtelijkheid dus zit. Als alle muziek in 16 bits verpakt moet worden vallen bepaalde subtiliteiten weg, want 65000 stapjes lijkt wel veel, maar is niet zo. En dan vooral weer in de zachte passages waar de verschillen zo klein zijn. De resolutie van tape (en vinyl...) is, nu ja, "moleculair", geen idee hoeveel precies, maar sommigen reppen dus van 20 bit of meer. En dan bedoelen ze dus de resolutie, oplossend vermogen, niet verschil tussen hard en zacht.

En als je het toch niet geloofd, dat mag, dan moet je het gewoon proberen! Simpelste is een SACD of DVD-Audio versie van een muziekstuk vergelijken met zijn CD broer. Bovengenoemde zijn in beide formaten te koop.

(*) Toch niet van de eerste de beste. En - speakermakers, zij verkopen in principe geen electronica. Nu ja, een beetje (Zeppelins enzo). Maar als uithangbord voor hun kwaliteit hebben ze de Society of Sound opgezet, en daar zitten wel een of twee pareltjes muziek tussen (zie http://www.bowers-wilkins.com/Society_of_Sound/Society_of_Sound/Music)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek