Kwaliteit opname

Gestart door AlexH, januari 05, 2020, 20:19:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AlexH

Gewoon een ervaring...
Ik luister graag en veel muziek, via diverse bronnen. Mijn huidige set up staat nu zo'n 2 en een halve maand, waarbij de platenspeler en de luidsprekers nieuw aangeschaft zijn. Voorheen ben ik nooit helemaal tevreden geweest met wat ik hoorde. Ook nu kwam ik er achter dat de luidsprekers enige tijd nodig hadden om tot hun volle potentieel te komen. Maar nu kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. (Zoals een keer eerder gepost, ik zoek geen high end set, maar gewoon degelijke set om van muziek te kunnen genieten) 

Wat mij nu echter wel opvalt is dat de kwaliteit van een opname of de productie van een opname zeer bepalend is voor hoe ik het in mijn setting ervaar, grappig om te zeggen, want eigenlijk is dit zeer logisch. Maar toch, op de een of andere manier valt het gewoon meer op nu. Velen zal dit bekend in de oren klinken, maar ik vond het wel even de moeite waard om te delen...

Kortom, slechte producties vallen meer door de mand, terwijl aan de andere kant goede producties ook echt mooi klinken...

En daar geniet ik dubbel zo hard van!  :yes:
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

NB

Citaat van: AlexH op januari 05, 2020, 20:19:42
Maar nu kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. (Zoals een keer eerder gepost, ik zoek geen high end set, maar gewoon degelijke set om van muziek te kunnen genieten) 

Kortom, slechte producties vallen meer door de mand, terwijl aan de andere kant goede producties ook echt mooi klinken...

Fijn dat het lekker ingespeeld is en naar wens. :yes:
Dat heb ik ook,  alleen ben ik liefhebber van veel jaren 60/70 muziek, die beroerd is opgenomen.
Dus er valt niet aan te ontkomen en is een van de redenen waarom ik destijds voor de 6004 ben gegaan.
Daar zit een loudness knopje op, waarmee al te beroerde blikkerige opnames iets vetter klinken.
Vloeken in de audiofiele kerk waarschijnlijk, maar vor mij een uitkomst.
Maar over het algemeen speel ik Source Direct.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

The Good Son

Ik denk dat ieder forumlid dit wel herkent, ik in ieder geval wel!
Het verbaasd mij wel dat dit onderwerp weinig voorbij komt hier, maar er zijn natuurlijk andere plekken op het www waar je daarvoor terecht kan.
Ik gebruik https://www.stevehoffman.tv vaak om goede opnames dan wel goede Masters te vinden, is wel in het Engels maar een geweldig forum om uren láng rond te neuzen.

Misschien een leuk idee om een tweede marantz playlist te starten met mooie opnames.
De "usual suspects" ken ik ondertussen  wel, maar laat me altijd graag verrassen

The Good Son

Citaat van: Nb op januari 05, 2020, 20:45:43
Fijn dat het lekker ingespeeld is en naar wens. :yes:
Dat heb ik ook,  alleen ben ik liefhebber van veel jaren 60/70 muziek, die beroerd is opgenomen.
Dus er valt niet aan te ontkomen en is een van de redenen waarom ik destijds voor de 6004 ben gegaan.
Daar zit een loudness knopje op, waarmee al te beroerde blikkerige opnames iets vetter klinken.
Vloeken in de audiofiele kerk waarschijnlijk, maar vor mij een uitkomst.
Maar over het algemeen speel ik Source Direct.

:gp:

Er kan, wat mij betreft, niet hard genoeg gevloekt worden in de audiofiele kerk, nix mis mee met een beetje reuring

AlexH

Citaat van: Nb op januari 05, 2020, 20:45:43
Maar over het algemeen speel ik Source Direct.

Hier eigenlijk ook alleen nog maar source direct. Voorheen had ik een paar monitor audio Silver RS 8. Toen heb ik de bass wel eens terug gedraaid. Maar dit was ook weer per cd of lp afhankelijk.
Citaat van: The Good Son op januari 05, 2020, 20:46:34
Ik gebruik https://www.stevehoffman.tv vaak om goede opnames dan wel goede Masters te vinden, is wel in het Engels maar een geweldig forum om uren láng rond te neuzen.

Misschien een leuk idee om een tweede marantz playlist te starten met mooie opnames.
De "usual suspects" ken ik ondertussen  wel, maar laat me altijd graag verrassen
Goeie tip, ik ga meteen eens neuzen!
Ik moet zeggen dat ik een paar albums heb van music on vinyl, waarvan ik aangenaam verrast ben door de kwaliteit van de persing. Ben nu Ten Years After, Undead aan het luisteren en vind het erg goed klinken.
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

renes59

#5
Ik lees dat het vreemd geworden vond dat het verhaal van goede opnames hier weinig voorbij komt. Nou die komen hier wel degelijk voorbij, moet je het forum doorzoeken. De term dat goed klinkende muziek begint bij de opname wordt hier regelmatig geopperd. Soms schrijft men verbeteringen in het geluid toe aan kabels etc, etc. Dingen die men dan noemt die zouden verbeteren zoals ruimte, diepte, hoogte worden al bij de opname vastgelegd hoe die dan kunnen verbeteren weet ik niet.
Aanraders zijn muziek van het Opus3 en Rounder label, dat zijn goede opnames. In Nederland hebben we Margriet Sjoerdsma en Fay Lovsky die cd's hebben met goede opnames, er zullen ongetwijfeld meerdere zijn. Het Stockfish label uit Duitsland staat bekend om de goede opnames maar zoals altijd is het ook een kwestie van smaak. Dit label heeft voor mij niet veel muziek want ik vind het vooral saaie muziek.
Het live album Undead van Ten Years After klinkt inderdaad goed. Nu vind ik jaren 60 muziek vaak beter klinken dan jaren 70 muziek.
Het gebruik maken van toonregeling en loudness is een keuze die men maakt, ik heb het niet en mis het niet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op januari 05, 2020, 23:03:30
Ik lees dat het vreemd geworden vond dat het verhaal van goede opnames hier weinig voorbij komt. Nou die komen hier wel degelijk voorbij, moet je het forum doorzoeken. De term dat goed klinkende muziek begint bij de opname wordt hier regelmatig geopperd. Soms schrijft men verbeteringen in het geluid toe aan kabels etc, etc. Dingen die men dan noemt die zouden verbeteren zoals ruimte, diepte, hoogte worden al bij de opname vastgelegd hoe die dan kunnen verbeteren weet ik niet.
Aanraders zijn muziek van het Opus3 en Rounder label, dat zijn goede opnames. In Nederland hebben we Margriet Sjoerdsma en Fay Lovsky die cd's hebben met goede opnames, er zullen ongetwijfeld meerdere zijn. Het Stockfish label uit Duitsland staat bekend om de goede opnames maar zoals altijd is het ook een kwestie van smaak. Dit label heeft voor mij niet veel muziek want ik vind het vooral saaie muziek.
Het live album Undead van Ten Years After klinkt inderdaad goed. Nu vind ik jaren 60 muziek vaak beter klinken dan jaren 70 muziek.
Het gebruik maken van toonregeling en loudness is een keuze die men maakt, ik heb het niet en mis het niet.

En vroeger werd er toch op mooie buizen apparatuur opgenomen er zijn opnames van diverse labels dat je denkt mmmmmm wel heel mooi
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

De audiofiele CD's geleverd bij speakers en versterkers klinken altijd prima. Er zitten geen moeilijke dingen in, vooral veel gepingel.

Draai nu maar eens wat lastige opname, al dan niet minder mooi opgenomen. Iets waar veel installaties 'dichtslippen', je kunt de instrumenten niet meer uit elkaar houden zegmaar.
Dat is een veel betere test..

xander32

... onderwijl ben ik al enige tijd (jaren) in de fase aangekomen dat ik van alle mooie muziek kan genieten via mijn set, ongeacht de opname kwaliteit. Ik bezit geen audiofiele cd's en/of opnamen, geen hi-res e.d.

De ene keer luister ik naar cd ripps vanaf de nas, de andere keer naar Spotify of de afgelopen periode zelfs veel internetradio (Top 2000). Ja, ook ik hoor duidelijke verschillen in opnames, maar ik schenk daar verder geen aandacht aan. Ik ben zelfs allergisch voor audiofiele hi-res tingel tangel muziek, verschrikkelijk 😖

Maar over smaak ... ieder zijn/haar hobby 👍🏻

Maus

Hier hetzelfde. Zelf weer minder 'audiofiele' apparatuur in gebruik genomen. Minidisc herontdekt en hier een leuk project mee gestart (heeft er iemand nog MD's over? :D )
Tevens cassettedecks in gebruik. Ik neem dan weliswaar bandjes op met een highend Sony of Nakamichi deck, ik speel ze veelal af in een gave portable radio.

renes59

Op mijn muziekzolder luister ik naar CD's. Tussen de CD's zitten grote verschillen wat klank betreft maar het gaat mij om de muziek, als het goed klinkt is dat mooi meegenomen.
Beneden luister ik naar Spotify via koptelefoon of via een Heos versterker met daaraan Missions M51. Hier van hetzelfde als het goed klinkt mooi meegenomen maar dat is geen doel op zich.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Spike155

zit idd grote verschillen in kwaliteit opname.
Goed voorbeeld is Private Investigations van de Dire Straits van het album Love over gold. Super kwaliteit, klinkt altijd goed. FLAC/WAV/HD track etc... (heb het niet over MP3, dat is leuk voor in de auto)

U2 alles op the best of 1980-1990 daarin tegen is weer van veel matiger kwaliteit, heeft te maken met de opname studio....

Ikzelf ben geen fan van MP3 voor echt genieten van muziek, wel in de auto, op de achtergrond of bij een feessie..... :-D :-D

Niet te vergeten dat apparatuur ook een grote rol speelt hoe songs klinken, met name de match speakers en versterker en evt de gebruikte dac.

NB

Citaat van: renes59 op januari 06, 2020, 16:30:51
Beneden luister ik naar Spotify via koptelefoon of via een Heos versterker met daaraan Missions M51. Hier van hetzelfde als het goed

Je JMR's te groot voor de huiskamer?
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

agr64

Citaat van: Maus op januari 06, 2020, 13:25:03
Hier hetzelfde. Zelf weer minder 'audiofiele' apparatuur in gebruik genomen. Minidisc herontdekt en hier een leuk project mee gestart (heeft er iemand nog MD's over? :D )

.... ja en ben ook nog steeds gebruiker van md's neem alleen bijna niet meer op. Voor het gemakk soms de stereo track van een blu-ray of dvd audio.

On topic. Kwaliteit opname is voor mij echt wel een ding, echter is deze kwaliteitsbeleving ook doordrongen van een portie smaak.

renes59

#14
Citaat van: Nb op januari 06, 2020, 17:23:13
Je JMR's te groot voor de huiskamer?
Ja, die hebben er een week gestaan. Dan worden ze weggestopt achter wat verder in de kamer staat, dan kan ik net zo goed de M51 in de vensterbank neerzetten. Ze zijn voor muziek die aanwezig is niet om er echt voor te gaan zitten, daar is de zolder voor.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.